Goedenavond, ik heb een simpele kast zonder casefans (komen nog wel een keer) en de kast is eigenlijk altijd wel open (1 sidepanel open) ik heb hier niet een tagan 480 wat ingedaan en vroeg me af of het feit dat de kast open is schadelijk kan zijn voor te tagan m.b.t stof
Mijn kast is dicht en verzamelt toch stof. En dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Wel zorgt stof ervoor dat koelblokken minder goed hun warmte kwijt kunnen en dat fans wat minder hard gaan draaien.
Gewoon eens in het jaar je kastje eens uitblazen (het liefste met perslucht, stofzuigers kinnen schade aanrichten!).
Mycom verkoopt er mooie busjes met lucht voor 
Heb zelf nooit last gehad van stof. Over het algemeen geleid het spul ook niet goed...
Heb zelf nooit last gehad van stof. Over het algemeen geleid het spul ook niet goed...
Nee, het isoleert....YoupY schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:43:
En je koelblokken en fans gaan ermee volzitten zodat de koeling veel minder wordt.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
ik heb juist ervaringen met het tegenovergestelde.proller schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:37:
Gewoon eens in het jaar je kastje eens uitblazen (het liefste met perslucht, stofzuigers kinnen schade aanrichten!).
compressors (ik denk dat je daarop doelt) willen nog wel eens hardere kleinere deeltjes opzuigen en met kracht uitblazen.
stofzuigers zuigen alleen...
ik gebruik ook altijd mn stofzuiger.
+ met de stofzuiger is het weg (in je stofzuiger) en met een compressor blaas je het in je pc ernaast...
offtopic:
als je cpu om welke reden ook een beetje veel te heet wordt, en je de stroom eruittrekt kun je de stofzuiger op je fan zetten zodat deze keihard draait en zo in no-time je cpu weer op normale temp. heeft.
als je cpu om welke reden ook een beetje veel te heet wordt, en je de stroom eruittrekt kun je de stofzuiger op je fan zetten zodat deze keihard draait en zo in no-time je cpu weer op normale temp. heeft.
[ Voor 8% gewijzigd door Opperhoof op 29-01-2005 19:50 ]
Verwijderd
hehe !! heb er wekelijks mee te maken op mijn werk
en ik kan je melden dat er echt wel een compressor aan te pas moet komen als je de meeste kasten openmaakt
. Soms is het echt niet normaal meer en nemen we hem mee naar buiten. Dan is het net of er een stofzuiger zak in geleegd is.. En zeker wel dat het goed geleid.
Mijn case staat nu ook al ruim een jaar met 1 sidepannel eraf (k weet eerlijk gezecht niet eens meer waar k dat ding gelaten heb
) en k heb helemaal geen last van stof... een paar miniscule pluisjes die ik er eens in de paar maanden eens uit blaas
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
weet je zeker dat er lucht in zit? Heb wel eens zo'n busje gekocht van EdNet gebruikt, raar geurtje. ff op de verpakking gekeken, wat blijkt: bevat propaan/butaan mengsel! Licht ontvlambaar.. En op de verpakking stond misschien 10x vermeld "air power"YoupY schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:43:
Niet dat gas op zich slechter zou zijn, maar enige voorzichtigheid qua vonken/vuur/warmte is wel geboden
Maar daarbij is er een kans dat je je fan sloopt omdat hij niet op die snelheden hoort te draaien. En bestaat er een kans dat hij het eerder begeeft...Opperhoof schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:47:
[...]
*knip*
offtopic:
oftewel als je je kast uitzuigt zorg dat de fannetjes niet te hard draaien.
[ Voor 8% gewijzigd door Satch op 29-01-2005 20:01 ]
De enige reden om geen stofzuiger te gebruiken is dat het zou kunnen gebeuren dat statische electriciteit, opgewekt door de snel stromende lucht in de stofzuigerslang, schade aanricht aan je systeem.
ik gebruik wel gewoon altijd de stofzuiger, en mn pc werkt nog steeds
ik gebruik wel gewoon altijd de stofzuiger, en mn pc werkt nog steeds
Choose life
Als ik dit zo lees komt het eigenlijk hier op neer:
- Nix doen is slecht
- stofzuiger is slecht
- compressor is slecht
Iedereen heeft wel een ervaring ermee en blijkbaar is de geringe (misschien soms theoretische) kans aanwezig dat als je 1 van deze 3 dingen doet er iets stuk kan gaan.. Oftewel, het maakt niet zoveel uit
Leven is slecht, ook voor je pc klaarblijkelijk.
Een ervaring die ik voor je heb, is dat het uitstoffen van een pc soms helpt tegen de meest rare kuren, stof kan dus wel voor problemen veroorzaken, maar misschien nog wel veel vaker niet.
- Nix doen is slecht
- stofzuiger is slecht
- compressor is slecht
Iedereen heeft wel een ervaring ermee en blijkbaar is de geringe (misschien soms theoretische) kans aanwezig dat als je 1 van deze 3 dingen doet er iets stuk kan gaan.. Oftewel, het maakt niet zoveel uit
Een ervaring die ik voor je heb, is dat het uitstoffen van een pc soms helpt tegen de meest rare kuren, stof kan dus wel voor problemen veroorzaken, maar misschien nog wel veel vaker niet.
Bedankt voor informatie:-) Ik zuig elke 1-3 maanden wel met stofzuiger en in general gewoon als ik stof zie liggen:-P en elk half jaar wel 100% demonteren en stofzuiger, ik zal wel keertje perslucht kopen om dingen als voeding goed te kunnen spuiten
Sinds ik mijn kast standaard open draai, heb ik veel minder last van stof.
Stof hoopt zich naar mijn mening juist op en een dichte kast, terwijl het als hij open is er makkelijk uitgeblazen kan worden.
Stof hoopt zich naar mijn mening juist op en een dichte kast, terwijl het als hij open is er makkelijk uitgeblazen kan worden.
Een open kast verkloot wel je airflow wat ook weer niet zo bevorderlijk is voor je temperaturen. Ook zou ik het niet willen meemaken dat één of ander huisdier zijn nieuwsgierige neus in je CPU fan steektAlexio schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 20:02:
Sinds ik mijn kast standaard open draai, heb ik veel minder last van stof.
Ik maak zelf altijd alles schoon met een verfkwast. De stofzuiger komt niet in de kleine hoekjes, een busje perslucht vind ik onzinnig om te kopen (Hoezo je koopt lucht?) ik blaas zelf wel, desnoods met een bal -of fietspomp.
Eve char: Warock <TEST>
Zoek een stofzuiger die kan blazen.. dat werkt als een trein. Verder kan veel stof kortsluiting veroorzaken en ik heb in de zaak waar ik werk diverse PC's gehad die dus niet meer wilden booten en na uitblazen van geheugen weer wel
UNOX: The worst operating system
Verwijderd
Als je een gesloten kast hebt kun je het beste een aanzuig fan gebruiken met een grotere capaciteit dan de uitvoer fan.
Als je dan een stoffilter op je intake zet heb je geen last meer van stof.
geweldig om te lezen hoe tweakers hun pc verzorgen!
als je nou gwn een stuk panty over de intake- fans heen trekt! en zorgt dat je kamer gwn netejs en schoon is! is gezond voor je pc en voor JOU!
als je nou gwn een stuk panty over de intake- fans heen trekt! en zorgt dat je kamer gwn netejs en schoon is! is gezond voor je pc en voor JOU!
Gewoon voor een lichte hoge druk on je kast? (oxymoron)Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 20:40:
Als je een gesloten kast hebt kun je het beste een aanzuig fan gebruiken met een grotere capaciteit dan de uitvoer fan.
Ik maak m'n kast toch wel 2 tot 3 keer schoon in het jaar, heb 1 in en 1 outtake fan (beiden papst): en het rooster zit anders vol met stof. Ik gebruik gewoon een stof doek en stofzuiger. heb wel eens van die stoffilters geprobeerd: komt er bijna geen lucht meer doorheen, misschien dat panty beter is maar toch gaat er minder lucht door...
niet te vergeten de CPU heatsink/fan daar zit ook altijd stof op.
niet te vergeten de CPU heatsink/fan daar zit ook altijd stof op.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
ik leen altijd op school van systeembeheerder van die hele grote bussen met perslucht + kleine kwasjes. Maak elke 3 maanden ff alles schoon
* Drawer blaast alles altijd eruit met eigen kracht 
Gewoon blazen met je mond. Stof weg en geen fans kaduuk.
Kijk wel uit als je met consumtie blaast
Gewoon blazen met je mond. Stof weg en geen fans kaduuk.
Kijk wel uit als je met consumtie blaast
Precies met welke compressors blazen jullie dan?
Je moet gewoon een niet te krachtige hebben, dus niet eentje die bijvoorbeeld een vrachtwagen kan oppompen..
Op me oude stage hadden we gewoon een niet te sterke, maar die kon zelfs de kasten die uit fabrieken kwamen en dus erg vol zaten, gewoon schoon krijgen.
Je moet gewoon een niet te krachtige hebben, dus niet eentje die bijvoorbeeld een vrachtwagen kan oppompen..
Op me oude stage hadden we gewoon een niet te sterke, maar die kon zelfs de kasten die uit fabrieken kwamen en dus erg vol zaten, gewoon schoon krijgen.
12 volt compressortje:-)
Ik vroeg mijn pa of hij er iets voor had en hij zei ja een 12 volt compressor
Ik vroeg mijn pa of hij er iets voor had en hij zei ja een 12 volt compressor
Het is sowieso aan te raden om iig de fans eens in de paar maanden even schoon te maken. Ook al heb je je kast altijd dicht.
Ik haal af en toe even met een dun stokje (cocktailprikker oid) even alle stof tussen de fans/koelblokken weg. Je staat versteld hoeveel plukken stof daar telkens weer tussen weg komen. Als je dat alsmaar laat zitten kun je wel nagaan dat de fans slechter gaan werken en uiteindelijk vastlopen (vooral die kleine videokaartkoelertjes).
Ik haal af en toe even met een dun stokje (cocktailprikker oid) even alle stof tussen de fans/koelblokken weg. Je staat versteld hoeveel plukken stof daar telkens weer tussen weg komen. Als je dat alsmaar laat zitten kun je wel nagaan dat de fans slechter gaan werken en uiteindelijk vastlopen (vooral die kleine videokaartkoelertjes).
Pagina: 1