Beste medetweakers, ik ben er onlangs achter gekomen dat ik oxidatie in mijn waterkoeling heb. De reden werd met ineens duidelijk, mijn waterchiller bevat koperen leidingen waar het water ook doorheen gaat, de koelblokken zijn ook van koper en het reservoir is van plexilglas met (nu komt het) aan de onderkant een kleine afscherming van Aluminium. Hierop is een soort schimmel te zien, ook vlakbij de uitgang van mijn mcw-50, hier zie je dat het erg troepel is en als ik erin knijp lijkt het wel alsof het allemaal kleine brokjes koper zijn die eruit zijn gekomen. De oorzaak is dus duidelijk, ik ga het aluminum wat aanwezig is in het reservoir bespuiten met een plastic laagje om zo verdere oxidatie te voorkomen. Alleen hoe krijg ik nu de rest van mijn systeem weer schoon? Ik heb ooit ergens gelezen dat er meerdere soorten vloeistoffen waren die een reinigende werking hadden op het koper, zoiets zoek ik dus ook zodat mijn waterkoelingsysteem weer schoon verder kan. Mijn waterchiller is door de vervuiling waarschijnlijk ook slechter gaan presteren, waar hij vroeger binnen no-time onder nul waskomt hij nu niet lager als 7 graden. Hij is dus hoogst waarschijnlijk voor een deel verstopt geraakt. Hoog tijd voor een schoonmaak dus. Ik hoop dat jullie enige handige tips hebben om dit zo effectief mogelijk te laten verlopen.
BVD,
Jan aKa Mr. Hard
BVD,
Jan aKa Mr. Hard