Toon posts:

Oxidatie in mijn waterkoeling wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers, ik ben er onlangs achter gekomen dat ik oxidatie in mijn waterkoeling heb. De reden werd met ineens duidelijk, mijn waterchiller bevat koperen leidingen waar het water ook doorheen gaat, de koelblokken zijn ook van koper en het reservoir is van plexilglas met (nu komt het) aan de onderkant een kleine afscherming van Aluminium. Hierop is een soort schimmel te zien, ook vlakbij de uitgang van mijn mcw-50, hier zie je dat het erg troepel is en als ik erin knijp lijkt het wel alsof het allemaal kleine brokjes koper zijn die eruit zijn gekomen. De oorzaak is dus duidelijk, ik ga het aluminum wat aanwezig is in het reservoir bespuiten met een plastic laagje om zo verdere oxidatie te voorkomen. Alleen hoe krijg ik nu de rest van mijn systeem weer schoon? Ik heb ooit ergens gelezen dat er meerdere soorten vloeistoffen waren die een reinigende werking hadden op het koper, zoiets zoek ik dus ook zodat mijn waterkoelingsysteem weer schoon verder kan. Mijn waterchiller is door de vervuiling waarschijnlijk ook slechter gaan presteren, waar hij vroeger binnen no-time onder nul waskomt hij nu niet lager als 7 graden. Hij is dus hoogst waarschijnlijk voor een deel verstopt geraakt. Hoog tijd voor een schoonmaak dus. Ik hoop dat jullie enige handige tips hebben om dit zo effectief mogelijk te laten verlopen.

BVD,

Jan aKa Mr. Hard

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Zwavelzuur, zoutzuur, azijn allen bij de drogist verkrijgbaar.
Gootsteen-onstopper (korrels zijn het sterks) helpt ook; wel een beetje uitkijken hiermee want voor je het weet is je blokje helemaal weg.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou beginnen met een azijn oplossing... (azijn en water) mocht dit niet werken kan je 1 stapje zwaarder gaan (onverdunde azijn) werkt dit ook nog niet dan kan je de azijn nog proberen te verwarmen en dat er dan doorheen pompen...

Zwavelzuur en zoutzuur zou ik niet doen. Dit zal op den duur ook andere onderdelen wegbijten van je syteem... Lijkt me niet echt de bedoeling.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
@ Alexio

Azijn klinkt het minst aggresief en makkelijk te verkrijgen. Is het dan de bedoeling al het water door azijn te vervangen om hem schoon te spoelen of moet ik gewoon een klein beetje water uit mijn waterkoeling halen, hiervoor in de plaats azijn doen en na 1 dag goed doordraaien ofzo het hele spul schoonspoelen met demiwater om hem vervolgens weer te vullen met demiwater en happy verder te draaien?

@ Apen-nootjes

Zoutzuur ect. lijkt mij ook niet echt fijn voor mijn wc slangen. Ik zal zo is ff naar beneden gaan kijken of ik wat azijn kan vinden gooi ik er gelijk al een klein beetje in.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 19:25 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het mooiste is om al het water in je systeem te vervangen, in je water zitten namelijk heel erg kleine metaaldeeljtes (koper) die anders zichzelf weer zouden kunnen afzetten op de verschillende onderdelen.

Dus:
  • Al het water eruit
  • Azijn / Water oplossing (60/40 ofzo :? )
  • Dagje door laten spoelen
  • systeem met nieuw demi water vullen en happy verder draaien :)
Dit lijkt mij de meest mooie oplossing :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Alexio schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:13:
Zwavelzuur, zoutzuur, azijn allen bij de drogist verkrijgbaar.
Gootsteen-onstopper (korrels zijn het sterks) helpt ook; wel een beetje uitkijken hiermee want voor je het weet is je blokje helemaal weg.
NOOIT ontstopper (NaOH) met aluminium (Al) doen, dit vreet het hard weg, en er ontstaat veel warmte ! ( denk maar aan de crofty-bommen die mensen maken)
Dit is een zeer heftige reactie

Verwijderd

NIET ZOUTZUUR.

Dat zal wel helpen, maar dat vreet dus ook je tubing weg en je hebt bovendien meer kans op lekken.

Azijn erin dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan kan ik dus het beste voor Apennootjes zijn manier gaan, een manier die ik zelf ook het pretigst en in mijn ogen veiligst vond. Ik vind het alleen dom dat ondanks iedereen die aan deze casemod heeft gewerkt niemand is opgevallen dat er bij het reservoir een klein beetje alu in het systeem terecht is gekomen.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
OMG FFS.

Gewoon een azijn oplossing gebruiken idd, werkt prima (en koelt ook nog niet eens zo slecht >:))

Maareh, ooit van spul gehoord als waterwetter enzo :?

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard maar mijn ervaring met welke watertoevoeigingen dan ook zijn dat ze uiteindelijk toch gaan klonteren, schuimen enz. enz. en als men een systeem heeft met alleen maar alu of koper hoef je nergens bang voor te zijn. Ook zijn we hiervan uit gegaan bij dit systeem, met als domme fout het reservoir. Schoonmaken, alu in het reservoir bespuiten met een laagje plastic and happy OCing again :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

Epsilon

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:55:
Uiteraard maar mijn ervaring met welke watertoevoeigingen dan ook zijn dat ze uiteindelijk toch gaan klonteren, schuimen enz. enz. en als men een systeem heeft met alleen maar alu of koper hoef je nergens bang voor te zijn. Ook zijn we hiervan uit gegaan bij dit systeem, met als domme fout het reservoir. Schoonmaken, alu in het reservoir bespuiten met een laagje plastic and happy OCing again :)
Als het schuimt of klonterd heb je er te veel ingedaan

ik heb een systeem draaiend waar het water al 1.5jaar in zit en niets te zien!!
bij een ander systeem had ik te veel waterwetter gedaan en ja hoor, slangen helemaal vies.

Verwijderd

Topicstarter
ik had 1x uv shit, en 1x iets van innovatec ofzo, bij beide stond de verhoudingen aangegeven op de verpakking en die heb ik met maatbekers vermengt, en wat ik over had in flessen gedaan zodat ik een kant en klare mix had voor in te toekomst voor het bijvullen ect.. Zou dus wel raar zijn als de hoeveelheiden die fabrikanten zelf aangeven niet kloppen.
Pagina: 1