Ik heb hier een 40gigabyte Seagate U-series schijf op 5400rpm 2mb cache. Het is een OEM schijf uit een oude Pentium 3 1ghz Aldi/Medion pc. De schijf is denk ik zo'n dikke 4 jaar oud (de pc en de schijf zijn niet van mij, ik moet hem repareren). Die mensen kregen steeds na verloop van tijd zomaar ineens de error "Unmountable_boot_device" in een BSOD tijdens het opstarten van windows. Goed, ik in de search opgezocht en het probleem gefixed dmv een nieuw MBR aan te maken, zoals iemand in een ander topic vertelde. Echter, het gebeurde steeds vaker. Eerst zat er een week tussen, daarna was het al een dag nadat ik het voor de zoveelste keer gerepareerd heb. Ik heb toen de pc maar eens naar hierheen laten komen om het te gaan onderzoeken. Nu denk ik dat de harde schijf (ook gezien z'n leeftijd) z'n laatste uurtjes heeft gehad en heb dit al gemeld dat er mogelijk een nieuwe schijf in moet. Ik wil echter niet het risico lopen er 'zomaar' een nieuwe schijf in te doen en dat dan naar verloop van tijd weer hetzelfde probleem voorkomt, want dan heb ik uiteraard wel een probleem. Ik wil dus weten hoe ik kan controleren of de schijf echt defect is. Gelukkig heb ik ongeveer dezelfde schijf (Seagate U-series, maar dan een 60gig) dus ik wilde iets met SMART gaan doen, echter het mobo van die Pentium 3 ondersteund geen SMART en ik kan de schijf dus ook niet monitoren. Het enige dat ik dus wil weten is of de schijf ook écht het probleem is van de BSOD's en dat ik dan een nieuwe schijf kan kopen. Natuurlijk, als je verteld dat het ws ergens anders aan ligt wil ik dat graag horen. Ik zoek dus eigenlijk naar een manier om de oorzaak uit te vogelen. Ik zal vanavond nog ff kijken of de schijf ongewone geluiden maakt ivm mijn eigen schijf. Als ie namelijk echt kapot aan het gaan is zou ik dat denk ik ook wel moeten horen.
Hang de te controleren schijf in je eigen computer en besnuffel de SMART dan met Speedfan. Denk hierbij even aan master/slaver settings natuurlijk. Weet je zeker dat het moederbord geen SMART ondersteund (gezien de leeftijd vind ik dat vreemd daar SMART al tien jaar oud is)? Kijk eens in de BIOS om die aan te zetten.
Eventueel speelt de voeding een rol. Leen even een andere voeding om dat te elimineren.
Eventueel speelt de voeding een rol. Leen even een andere voeding om dat te elimineren.
Maxblast en aanverwante tools al geprobeerd?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De voeding is het zéker niet, de pc werkt al meer dan 4 jaar zo, en er is nooit iets bijgebouwd, lijkt me sterk dat dan ineens de voeding het niet meer trekt (tenzij die natuurlijk defect is, maar dan zouden er meer problemen moeten zijn behalve de BSOD)
Verders ondersteund het mobo gewoon GEEN SMART, daar kan ik niets aan doen, ik heb al in het bios gezocht enzo, niks gevonden. Een bios update zou ik eventueel kunnen doen, maar dan bekijk ik wel eerst de changelog door want ik ga niet flashen als ik niet zeker weet dat de optie van SMART er dan wél is.
Ik zou idd de schijf in m'n eigen pc kunnen hangen en idd met speedfan de SMART kunnen doorlopen. Ik heb dit echter weinig gedaan, waar moet ik vooral op letten?
edit:
Als ik érgens niet in thuis ben is het wel in harddisk en dan vooral niet in testruns/benchmarks ed, vandaar ook dit topic. Explain MaxBlas dus ff plz.
Verders ondersteund het mobo gewoon GEEN SMART, daar kan ik niets aan doen, ik heb al in het bios gezocht enzo, niks gevonden. Een bios update zou ik eventueel kunnen doen, maar dan bekijk ik wel eerst de changelog door want ik ga niet flashen als ik niet zeker weet dat de optie van SMART er dan wél is.
Ik zou idd de schijf in m'n eigen pc kunnen hangen en idd met speedfan de SMART kunnen doorlopen. Ik heb dit echter weinig gedaan, waar moet ik vooral op letten?
edit:
Als ik érgens niet in thuis ben is het wel in harddisk en dan vooral niet in testruns/benchmarks ed, vandaar ook dit topic. Explain MaxBlas dus ff plz.
[ Voor 11% gewijzigd door Niles op 29-01-2005 18:20 ]
Het zou een van de oorzaken kunnen zijn. Dat de voeding al 4 jaar in een PC werkt wil daar niks over zeggen. De onderdelen waar een voeding uit bestaat zijn ook aan slijtage onderhevig.Niles schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 18:15:
De voeding is het zéker niet, de pc werkt al meer dan 4 jaar zo, en er is nooit iets bijgebouwd, lijkt me sterk dat dan ineens de voeding het niet meer trekt (tenzij die natuurlijk defect is, maar dan zouden er meer problemen moeten zijn behalve de BSOD)
Maxblast is een diagnostisch tooltje van Maxtor die de hardeschijven van Maxtor en Quantum kan nagaan op fouten. Alleen heeft Maxblast geen zin in dit geval, omdat jouw hardeschijf een Seagate is. In dit geval zul je het soortgelijke tooltje van de website van Seagate kunnen afhalen om de schijf te testen.Verders ondersteund het mobo gewoon GEEN SMART, daar kan ik niets aan doen, ik heb al in het bios gezocht enzo, niks gevonden. Een bios update zou ik eventueel kunnen doen, maar dan bekijk ik wel eerst de changelog door want ik ga niet flashen als ik niet zeker weet dat de optie van SMART er dan wél is.
edit:
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Verwijderd
Lijkt me zo goed als zeker die schijf die langzaam de geest aan het geven is.Niles schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 17:52:
Ik heb hier een 40gigabyte Seagate U-series schijf op 5400rpm 2mb cache. Het is een OEM schijf uit een oude Pentium 3 1ghz Aldi/Medion pc. De schijf is denk ik zo'n dikke 4 jaar oud (de pc en de schijf zijn niet van mij, ik moet hem repareren). Die mensen kregen steeds na verloop van tijd zomaar ineens de error "Unmountable_boot_device" in een BSOD tijdens het opstarten van windows.
Langzame degradatie van schijven begint vaak zo. Last bij het booten, last bij copieren, en het wordt alleen maar erger en erger... tot het een keer niet meer werkt.
Dus haal een andere schijf, ghost alles over, hang die nieuwe schijf erin en die mensen gaan rustig verder kunnen.
Probeer deze link eens
http://www.seagate.com/support/seatools/
Kies dan Seatools online, hiermee kan je de schijf nalopen op fouten.
http://www.seagate.com/support/seatools/
Kies dan Seatools online, hiermee kan je de schijf nalopen op fouten.
Verwijderd
dit is een foutmelding die komt als windows niet goed afsluit en het volume ziet als RAW.
dit kan je met hddregenerator wel fixen.
anders is het als het een firmware/kabel of ander fysiek probleem is..
dit kan je met hddregenerator wel fixen.
anders is het als het een firmware/kabel of ander fysiek probleem is..
Pagina: 1