Toon posts:

AMD sempron of niet!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb zwaar hulp nodig, want ik snap er de ballen niet van.

Ik heb een comp met de volgende gegevens, althans deze gegevens heb ik gekregen:

Computer: Fijutsu Siemens Scaleo P SDA30 0 512 MB

CPU: AMD Sempron 3000MHz L2/256KB
MB: VIA/KT600 SoundAC97 LANRealtek
MEM: DDR 512MB
Speaker FSC Soundsystem 2.0
VGA: ATI Radeon9200SE 128MB TVout
HDD: 80GB IDE 7200U/m

Maar als ik hem opstart en naar de computer eigenschappen kijk zegt hij:

AMD Athlon (tm)
Kloksnelheid 1200MHz

Toen heb ik de comp opengemaakt om te kijken of er de juiste processor inzit. En die zit erin. Het is een AMD Sempron SDA 3000DiTuD op de volgende moederbord: GA-7VASMFS.

Dit stond in Systeminfo:

Naam van besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
Versie 5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
Fabrikant Microsoft Corporation
Systeemnaam FSC-AXY8YB6IZYU
Systeemfabrikant Fujitsu Siemens
Systeemmodel GA-7VASMFS
Systeemtype Op x86 gebaseerde pc
Processor x86 Family 6 Model 10 Stepping 0 AuthenticAMD ~1200 Mhz
BIOS-versie/datum Award Software International, Inc. F5, 7-10-2004
SMBIOS-versie 2.3
Map van Windows C:\WINDOWS
Systeemmap C:\WINDOWS\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling Nederland
Hardware Abstraction Layer Versie = "5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)"
Gebruikersnaam FSC-AXY8YB6IZYU\fsc
Tijdzone West-Europa (standaardtijd)
Totaal fysiek geheugen 512,00 MB
Beschikbaar fysiek geheugen 221,00 MB
Totaal virtueel geheugen 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand 1,22 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys

Mijn vraag is nu hoe kan dit???

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 16:19
uhh een sempron is nooit volgens mij 3000mhz dus dat kan nooit wat je zecht...

CPU: AMD Sempron 3000MHz L2/256KB

kan echt niet want de semprons komen volgens mij amper boven de 2ghz dus lijkt me stug.. ik denk dat je computer gegevens kloppen.. en anders even met everest home edition bekijken... suc6

[ Voor 60% gewijzigd door DaannO op 29-01-2005 14:30 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is een sempron 3000+, de jouwe staat op een bussnelheid van 100Mhz, dat hoort waarschijnlijk 166Mhz of 200Mhz te zijn en dan draait-ie op 2000 of op 2400Mhz en dat dan komt weer overeen met 3000+ rating

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Kijk eens in je BIOS welke waarden je FSB en je multiplier hebben..

PS gebruik de volgende keer iets meer !!!!!! in je titel, anders snappen we je niet :P

Edit: damn waarom typ ik dan ook die laatste zin erbij, nu was ik te laat!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 14:30:
Het is een sempron 3000+, de jouwe staat op een bussnelheid van 100Mhz, dat hoort waarschijnlijk 166Mhz of 200Mhz te zijn en dan draait-ie op 2000 of op 2400Mhz en dat dan komt weer overeen met 3000+ rating
Hoe verander ik dit. Ik heb een Award bios versie: string F5??

Heb al gekeken maar kan ik neit vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

het zal dan wel een 3000+ zijn, en geen 3Ghz.
Je mobo is een soa bord dus daar kan max een 3000+ sempron op en die draaien op een FSB van 166, die staat nu waarschijnlijk te laag ingesteld (waarschijnlijk op 100).

Verwijderd

Ik denk een aantal dingen.

Een sempron is een core type als ik het goed heb. Hij zou dus gewoon als athlon weergegeven moeten worden.

Volgens mij zit in die semprons ondersteuning voor Cool'n'Quiet, dit zou kunnen verklaren waarom hij maar 1200 Mhz weergeeft

Ook komt ie nooit op 3000 Mhz, het zijn athlons en die geven een overeenstemmend aantal intel Mhzen weer. Zo'n 3000+ zou op 2,2 Ghz ofzo moeten draaien.

Verwijderd

Ja, een award bios, zoals zo'n beetje 50% van de moederborden op deze aardkloot hebben. Ga de BIOS setup in, en zoek memory frequency, fsb, frequency of iets dergelijks op. Verander die dan naar 166MHz.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 14:35:
Ik denk een aantal dingen.

Een sempron is een core type als ik het goed heb. Hij zou dus gewoon als athlon weergegeven moeten worden.

Volgens mij zit in die semprons ondersteuning voor Cool'n'Quiet, dit zou kunnen verklaren waarom hij maar 1200 Mhz weergeeft

Ook komt ie nooit op 3000 Mhz, het zijn athlons en die geven een overeenstemmend aantal intel Mhzen weer. Zo'n 3000+ zou op 2,2 Ghz ofzo moeten draaien.
De sempron is geen core, het is de "budget" lijn CPU's van AMD. Er bestaan K7 en K8 versies van, met respectievelijk een socket 462 (AKA: Socket A) of 754 onderkantje. De K7 versie heeft een Thoroughbred-B core, de K8 versie vooralsnog de Paris core. Dat hij als Athlon weergegeven wordt, komt omdat de BIOS de namestring voor een CPU met 256KB cache, 12*100MHz = 1200MHz als Athlon heeft staan. Echter hoort de CPU op 12*166MHz te draaien, en dan wordt hij ook als sempron weergegeven.

Verder heeft alleen de K8 sempron CnQ ondersteuning, die is gebaseert op de Athlon64. De K7 sempron (gebaseert op de AthlonXP), ondersteunt dit NIET.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even in de bios gekeken.
En toen zag ik bij Frequency/Voltage Control:

Autodetect PCI/Dimm Clk: Enabled
Dram Clock (Mhz): By SPD

Moet ik hier iets veranderen??

Verwijderd

Ik vraag me af of die twee de enigen zijn. Je zou DRAM CLock op 166 kunnen forceren, moet je natuurlijk niet trager mem hebben. Dat ZOU het kunnen zijn, alleen weet ik haast 100% zeker dat er meer te vinden is. Zoek anders je hele BIOS af naar een instelling die op dit moment als waarde 100 heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 14:57:
Ik vraag me af of die twee de enigen zijn. Je zou DRAM CLock op 166 kunnen forceren, moet je natuurlijk niet trager mem hebben. Dat ZOU het kunnen zijn, alleen weet ik haast 100% zeker dat er meer te vinden is. Zoek anders je hele BIOS af naar een instelling die op dit moment als waarde 100 heeft.
Alleen dat stond er. Bij auto detect kon ik alleen disabled van maken. En van de Dram clock kon ik 256Mb van maken. Maar heb het zo gelaten. Want er zit een geheugen in van 512 333Mhz.

Ik heb ged8 om de bios te updaten. maar weet niet zeker???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Please, toon eens inzet, maak gebruik van de menselijke logica, pleeg research en verdiep je je in de basics. Dat zie ik hier totaal niet terug. En dat is niet de bedoeling hier op GoT. Je had bijvoorbeeld kunnen verdiepen in de basics: waarvan is de kloksnelheid afhankelijk? Dit staat in de FAQ van dit subforum uitgelegd onder "Wat is de FSB" en "Wat is de multiplier". En je had de specifieke termen/opties in de BIOS gewoon door Google heen kunnen jagen om de betekenis ervan te achterhalen. Je hebt wellicht zelfs genoeg gehad aan de PC/mobo handleiding van de fabrikant, mits van nut.

Handjevasthoutopic, dicht dus.

Hint: als je zelf absoluut geen moeite wil doen, vraag hulp bij de PC-leverancier. Met het smijten met uitroep- en vraagtekens kom je wel erg opdringerig over trouwens. Gebruik ze met mate en alleen daar waar nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 29-01-2005 16:15 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.