Toon posts:

Onscherpe beeld CRT monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een CRT monitor gevonden tussen grofvuil. Het is in goed staat(buitenkant). Helaas heeft het even in ochtenddauw gelegen zodat het nat is geworden. Ik heb het grondig gedroogd met fohn.

Ik heb hem aangesloten op mn pc, het werkt wel alleen krijg ik heel onscherpe beeld. Alsof er water/damp op de "lens" van de beeldscherm zit.

ik weet niet wat er kapot is, misschien kan jullie mij wel helpen. ik heb niet gezocht op google omdat ik jiet weet wat ik moet zoeken.

Is de crt monitor kapot of valt het wel nog te reaperen. ik wil hem verkopen samen met mn pc.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik denk dat het dauw weinig te doen heeft met het defect.

En het repareren heeft denk ik weinig zin aangezien een monitor zeer moeilijk te repareren is. Ik zou je pc verkopen zonder monitor.

Verwijderd

Topicstarter
jammer, bedankt. Iemand die wzegt dat wel te reaperen is? :)

Verwijderd

Waarschijnlijk is ie niet voor niks weggegooid :X
Maargoed 't klinkt als ontregelde focus, is soms wel af te regelen met een potmetertje (of meer) in de monitor. Meestal zitten er een ook paar voor de kleuren en helderheid.

en weer de standaardwaarschuwing: In de monitor zitten hoogspannings elementen, het is op z'n zachts gezegt geen pretje om daarmee in aanraking te komen, ook als hij uit is (er blijft spanning op staan door de condensatoren, deze ontladen zeer traag). Laat staan als de monitor aan is (wat wel moet, anders kan je hem nooit afregelen).

Verwijderd

Topicstarter
:( wel zonde dat ik hem helemaal schoon had gemaakt.

het betreft hier om compaq Presario v510 15 inch

ik heb ff gekeken naar n potmetertjes, alleen voor licht regeling en beeldstand. Geen heldergeid enzo.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 13:23 ]

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 22:16

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Het is wel min of meer te repareren :) Maar dan moet je wel bereid zijn de kap eraf te halen en het gevaar te lopen 50000Volt door je heen te krijgen...

Als je ff zoekt hier op GoT kun je volgens mij best topics vinden, ik heb het in elk geval ooit gevonden.

Achterop de beeldbuis zelf zit een ding wat een beetje op een lampje lijkt (hier in elk geval), en daarbij zitten een paar schroeven / plastic dingen waarmee je dingen als kleur en helderheid van je monitor kunt instellen. Hier zit ook ergens een focus schroef bij, hiermee kun je dus je monitor focussen.

Klinkt simpel, is het wat minder :P Kheb het zelf geprobeerd (zorg wel dat je alles geisoleerd hebt waarmee je draan wilt komen en dat je monitor uit het stopcontact is en het liefst compleet ontladen, als je em uitdoet schijnt er nog dagen spanning op te staan) en daarbij de kleuren van die monitor wat verneukt. Ook is dat scherpstellen zelf zo'n precies werkje dat het bijna onmogelijk is het ding scherper te krijgen dan wat ie nu waarschijnlijk is...

Het is dus mogelijk, maar je moet er wel wat voor over hebben :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
:), ff proberen met rubber wantjes aan :P

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 22:16

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 13:24:
:), ff proberen met rubber wantjes aan :P
En voordat je ook maar ergens aan gaat draaien erachter proberen te komen wat wat is!!!
Als je die 3 knoppen voor kleur eenmaal ontregeld hebt is het vrijwel onmogelijk weer normale kleuren te krijgen... (of heeft iemand hier er een mooie methode voor?)
Ook de brightness knop niet te ver omhoog draaien voor de gein, mn monitor ging wat flippen.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 3 potmeters in monitor gevonden maar die regelen alleen kleur, geen focus. ik ga even verder zoeken.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:40

Tomatoman

Fulltime prutser

Waarom zoveel moeite doen voor een gare monitor? Een monitor veroudert in de loop van de tijd en het beeld wordt dan minder scherp. Aan deze veroudering valt niets te doen, tenzij je een tijdmachine in je achtertuin hebt staan. Uiteindelijk wordt het beeld steeds onscherper en klooien met focusschroefjes kan er nooit voor zorgen dat het beeld weer zo scherp wordt als toen de monitor nieuw was.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
:(

nu doet de monitor nix, omdat ik aan potmeters zat klooien. waarom ik zo veel mnoeite voor doet is geld verdienen :P

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarom denk je dattie bij het grofvuil ligt? Echt niet omdat ie het goed doet/deed hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 29-01-2005 13:57 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 11:21

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Wat de nueck moet je met een 15"CRT tegenwoordig? Die 17" TFT's kosten al geen drol meer, denk je echt dat iemand deze gaat kopen??

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
uhm voor 10 euro wel :). Vooral arme studenten :P

maar ja d emonitor is nu eght kapot. ff bij grofvuil zetten. Miss was ie bij de grofvuil omdatiemand niet wist hoe het gemaakt moet worden. ik ook niet maar jullie wel :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 14:13 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Precies dat schermpje heb ik net gister verkocht voor 10 euro :P

Als je nog interesse hebt, ik heb hier nog een IBM G50 staan die je mag meenemen ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
zomaar meenemen? en mag ik hem dan verkopen :) (8>

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Van mij mag je, veel succes met verkopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
wat is je msn dan :), dan praten we ff.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zie m'n profiel ;)

Verwijderd

Topicstarter
je hebt geen msn paspoort :(. Als ik je wil toevoegen dan zegt msn dat je geen paspoort hebt :(

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat is dat nu weer voor BS :/
ICQ dan maar?

* Wolfboy heeft sowieso toch een hekel aan msn

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

- dit is VB materie
- (slow)chat kan per mail, ICQ, MSN, AOL, IRC, voor mijn part per postduif, maar niet hier 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.