[ATI] Radeon X800 pro beeld scrambled

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi beste mensen,

Ik zit weer eens met de handen in het haar :(
Mijn nieuwe pc waarvan de config (voor zover hij er toe doet) als volgt is:
- AMD A64 3500+ @ 2420Mhz
- ATi Radeon X800 Pro ViVo van Sapphire (niet OC'ed)
- 2 x 160GB SATA
- Asus A8V Deluxe
- WinXP SP2
- Verschillende Catalyst drivers geprobeerd van 4.10 t/m 4.12

Het probleem is als volgt. Na het spelen van een potje Sims 2 kreeg ik na een X aantal minuten gespeeld te hebben allemaal rare blokjes in beeld en textures werden uitgerekt, gingen niet weg, etc. De hele boel was gewoon f*cked up. De eerste keer dacht ik nou zal wel een exception zijn dus start het gewoon weer op. Echter ik kom al in de buurt waar de huisjes staan en ik kom weer in aanraking met het "gescramblede" beeld. Dit keer erger. De PC gaat in de Fail Shutdown en evenlater zie ik het mobo bootscreen weer (maar: óók scrambled!! Helaas geen screen kunnen maken daarvan maar het is dus geen Windows probleem?) . Enfin, ik dacht komt wel weer goed. Maar ook het laadscherm van WinXP is helemaal bezaaid met groene en blauwe groepen pixels die onge-organiseerd op het beeld lijken te zijn gezet. Tussen alles door zie je nog net een laadbalkje met de bekende 3 dots.
Aangekomen bij het inlogscherm heeft de muis een raster om zich heen en zitten er lelijke randen om de knoppen en thumbnails.
Het bureaublad vervolgens niet anders: Startbalk en pictogrammen zijn soms zogoed als weg of bestaan uit een paar zwarte lijnen.
Zie hieronder voor een screen.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Videokaart in Apparaatbeheer verwijdert en reboot
-> Dit had tot gevolg dat bootscreen en windows laadscherm nog scrambled waren maar inlogscherm en bureaublad verder normaal. Na een tijdje ging het beeld flikkeren en gaf Windows aan een videokaart gevonden te hebben. Correct geïnstalleerd, alleen op 1024x768. Ik wil hem op den ative resolutie terugzetten, *baf* weer die strepen en dingen.

- Driver package 8.08 ipv 8.09 gebruikt van ATi, geen succes. Nog verder terug?

- Systeemherstel. Geen resultaat. Erger nog: veel software ontregelt, niet nog eens.

- Andere games geprobeert: zelfde verhaal. C&C Generals houdt er ook na 10 minuten mee op, zelfde verhaal.

Wat verder nog van belang kan zijn is dat ik de settings in Catalyst op alle standen heb gehad (Prestatiegericht, Gebalanceerd, Kwaliteitsgericht). Allemaal hadden ze geen merkbaar effect.

Ik heb inmiddels al wel 10x reboot maar de sporen van de scrambling verdwijnen in Windows zelf nog steeds niet en in bootscreen en opstartscherm blijft alles onveranderd.

Zucht wie helpt?

Afbeeldingslocatie: http://acolyte.damscreations.net/raarresize.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Acolyte op 29-01-2005 14:20 . Reden: plaatje thumbnail van gemaakt + linkable (2nd edit: extra info erbij) ]

• ozzie1987
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 17:41
Acolyte schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 11:56:
Hoi beste mensen,

Ik zit weer eens met de handen in het haar :(
Mijn nieuwe pc waarvan de config (voor zover hij er toe doet) als volgt is:
- AMD A64 3500+ @ 2420Mhz
- ATi Radeon X800 Pro ViVo van Sapphire
- 2 x 160GB SATA
- Asus A8V Deluxe
- WinXP SP2

Het probleem is als volgt. Na het spelen van een potje Sims 2 kreeg ik na een X aantal minuten gespeeld te hebben allemaal rare blokjes in beeld en textures werden uitgerekt, gingen niet weg, etc. De hele boel was gewoon f*cked up. De eerste keer dacht ik nou zal wel een exception zijn dus start het gewoon weer op. Echter ik kom al in de buurt waar de huisjes staan en ik kom weer in aanraking met het "gescramblede" beeld. Dit keer erger. De PC gaat in de Fail Shutdown en evenlater zie ik het mobo bootscreen weer (maar: óók scrambled!! Helaas geen screen kunnen maken daarvan maar het is dus geen Windows probleem? :confused: ) . Enfin, ik dacht komt wel weer goed. Maar ook het laadscherm van WinXP is helemaal bezaaid met groene en blauwe groepen pixels die onge-organiseerd op het beeld lijken te zijn gezet. Tussen alles door zie je nog net een laadbalkje met de bekende 3 dots.
Aangekomen bij het inlogscherm heeft de muis een raster om zich heen en zitten er lelijke randen om de knoppen en thumbnails.
Het bureaublad vervolgens niet anders: Startbalk en pictogrammen zijn soms zogoed als weg of bestaan uit een paar zwarte lijnen.
Zie hieronder voor een screen.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Videokaart in Apparaatbeheer verwijdert en reboot
-> Dit had tot gevolg dat bootscreen en windows laadscherm nog scrambled waren maar inlogscherm en bureaublad verder normaal. Na een tijdje ging het beeld flikkeren en gaf Windows aan een videokaart gevonden te hebben. Correct geïnstalleerd, alleen op 1024x768. Ik wil hem op den ative resolutie terugzetten, *baf* weer die strepen en dingen.

- Driver package 8.08 ipv 8.09 gebruikt van ATi, geen succes. Nog verder terug?

- Systeemherstel. Geen resultaat. Erger nog: veel software ontregelt, niet nog eens.

- Andere games geprobeert: zelfde verhaal. C&C Generals houdt er ook na 10 minuten mee op, zelfde verhaal.

Wat verder nog van belang kan zijn is dat ik de settings in Catalyst op alle standen heb gehad (Prestatiegericht, Gebalanceerd, Kwaliteitsgericht). Allemaal hadden ze geen merkbaar effect.

Ik heb inmiddels al wel 10x reboot maar de sporen van de scrambling verdwijnen in Windows zelf nog steeds niet en in bootscreen en opstartscherm blijft alles onveranderd.

Zucht wie helpt?

[afbeelding]
Ik denk dat dit weer een klassiek verhaal van een te warme videokaart is en dat ie daardoor artifacts(die wazige dingen) gaat geven. Wat je kan doen is kijken naar de airflow inje kast om te zorgen dat je vga beter gekoeld wordt, zo niet is het handig om terug te gaan naar de winkel voor garantie.

specs:Intel i7 8700K Asus STRIX 2080ti, 16GB memory,2x Samsung 960 1TB SSD, 2x WD Black4TB

• Acolyte
Hmm.. Airflow... Is een idee maar ik denk dat dat niets uitmaakt. Ik heb zonet nog weer even een aantal dingen geprobeerd:

- In veilige modus schakelt Windows over op een VGASave driver en daarin wordt alles wel gewoon picobello weergegeven. De ATi drivers worden hier dus volledig aan de kant gezet. Duidt dit op een videokaart probleem dan?

- Bij de online help van the sims 2 (de veroorzaker) staat dat mensen met een x800 pro de 4.10 driver zouden moeten proberen van de catalyst drivers. Ok, dit heb ik gedaan (gelukkig biedt ATI de mogelijkheid om een oudere driver te downloaden). Reboot en terwijl ik dat deed ook gelijk ff de kast opengemaakt en de gfx kaart er eens uit gehaald voor verdere analyse. Niets opmerkelijks gezien (lekkende condensatoren, te warme PCB, etc). Daarna nog even de cmos batterij eruit en er weer in (misschien was ie blijven hangen toen hij reboote in het gescramblede) maar na alles weer keurig erin gezet te hebben was het weer mis: bootscreren weer all scrambled.

Gevolg: bij de volgende reboot kom ik nog wel het laadscherm van XP tegen maar daarna gaat het mis. Het beeldscherm vliegt op zwart en daarna op een beeld met allemaal "calibratiestrepen" van rood, groen en geel (als een uitlijnpagina van een HP printer). Klik je met de muis dan schakelt de monitor op "Not an ideal resolution: 1024x768 @ 60Hz. Solution: 1280x1024" of iets in die trant.
Het komt erop neer dat hij niet verder komt. Reset heeft geen zin, blijf weer daar hangen.

Ik zit nu dan maar in veilige modus, met netwerk, zodat ik iig hier op GoT nog terecht kan komen. Wie weet raad?

• Acolyte
Update :)

Ik heb bij Beeldscherm -> Instellingen -> Geavanceerd -> Probleemoplossing de hardwareversnelling 1 streepje teruggezet (Aanwijzer- en bitmapversnellers zijn uitgeschakeld( en warempel: de startbalk en de muisaanwijzer zijn bevrijd van het raster en de streepjes. Echter de pictogrammen nog niet.

Bovendien blijft alles gescrambled in de boot sequence en daarna, tot aan het windows inlogscherm.

• Acolyte
Ok, ik ben inmiddels al wat verder.
Er bleek een naam voor te zijn: artifacts. Daar had ik last van en goed ook. Ik weet inmiddels wat ik moet doen om er vanaf te komen, en de oorzaak is mij ook duidelijk: de GPU wordt te warm.
Als ik hem ook maar een klein beetje laat werken (met een simpele direct3d kubus) dan schiet de temperatuur (ik heb een probe die bij de kast zat tussen de cooler en de core gepropt) omhoog naar 40 graden.
Dit is nog niet zo verschrikkelijk warm maar idle (windows bureaublad) is ie ook al rond de 30 graden.
Even voor de goede orde: ik heb _niet_ overgeclocked, alle waarden staan zoals ze vanuit de fabriek komen...
Mijn voeding is een Cooler Master 350W, op aanraden van verschillende mensen dus lijkt mij dat die dat wel kan trekken.
De cooler boven op de kaart draait prima, weet niet op wat voor toerental want dat is op geen enkele manier te checken of te veranderen.

Wie heeft een idee?

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Haal je zijpaneel er is af en zet er een huis,tuin en tafel ventilator op (zown grote je kent ze wel) en test dan noggis wat 3d mark of iets dergelijks. Want 30graden idle met windows is echt een normale temperatuur zover ik weet.

Het aanpassen van de rotatie snelheid van het koelertje is niet mogelijk en ik zou er ook ni aan beginnen modden, het moet gewoon werken thats it.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Acolyte
En als je die nou es niet hebt? :9
30 graden kan dan misschien nog wel normaal zijn maar bij 40 - 45 graden al artifacts vertonen niet lijkt me...

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 17:20
Je videokaart is kapot, breng hem terug.
(wil je zekerheid dan hang je die kaart toch bij iemand anders in zijn pc)

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

heb dezelfde kaart als jouw, loopt nu @ xt/pe
idle in windows 40-41 graden, geen artifacts of niks, als ik met ati tool test op artifacts wordt ie max 70graden en geen artifacts, dus denk dat jouw kaart gewoon gaar is...

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Probeer dat inderdaad eens ja :) Een andere videokaart in je eigen pc, dan zou het geen probleem meer moeten zijn denk ik.. Dat wil dus zeggen dat je x800 stuk is. En voor de zekerheid je eigen kaart in een andere pc stoppen en dan kijken op fouten.

Software moet je het niet zoeken denk ik. Want je hebt het probleem al bij je bootscreen..

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Acolyte
Ik denk het ook mensen, er klopt echt iets niet aan. Ik heb een tooltje ontdekt, ATITool waarmee je kunt overclocken enzo, maar niet alleen dat. In de log kwam ik tegen dat er temperature measurement ontdekt was dus ik es ff dat programma bekeken en ja hoor: temperatuur en fanspeed kunnen afgelezen worden en ook veranderd.
De probe die bij mijn kast zat zit er overigens niet ver naast als het gaat om GPU environment temp: max 1c verschil. GPU temp is idle (met 60% fan speed) 37c maar schiet binnen 6 minuten met een lichte stress al naar 54c. Met fan op 100% haalt ie idle 35c en stressed weer binnen 6 a 7 minuten 55c.
Artifacts scan levert op de stock-snelheden al direct nonmatched pixels op.

Morgen ga ik met een kameraad mee naar zijn huis om daar de kaart te testen. Als ie daar ook raar doet dan weten we genoeg :).
Pagina: 1