[PHP/Algemeen] Afbeelding-formaat verkleinen (client-side)

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleemomschrijving:

Een site om een artikel toe te voegen met max 3 foto's.
Nu is het 'probleem' dat de camera fotos maakt op minimaal 1600x1200, wat resulteerd in foto's van gemiddeld 700 a 800 kb.
Nu kan ik de gebruiker wel een tooltje als bijv. microsoft powertoy image resizer laten gebruiken, maar dat zijn weer een aantal handelingen meer.
:/
Mijn vraag is:
Is het mogelijk om dmv een activex-besturingselement of een java webapplet de afbeelding, client side te laten verkleinen naar bijvoorbeeld 400 x [...], zodat niet de originele (grote) foto's verstuurd hoeven te worden. :?

Ik heb namelijk het idee als ik 3 foto's a 800 kb wil gaan versturen, dat het meer dan 30sec kan gaan duren, en apache er maar mee kapt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Via java moet het wel kunnen, maar dan zul je het zelf moeten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Via ActiveX zal het ook vast kunnen. Ik denk ook wel dat je met wat Googlen iets vind. Anders kan je ook nog overwegen maar 1 foto per keer te uploaden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je wil clientside de afbeelding aanpassen? Clientside wil zeggen dat de data al verstuurd is voordat er iets mee gedaan kan worden. Dan heeft het dus ook geen zin meer. :?

Verder heb je in je topictitel "PHP" opgenomen, terwijl ik uit je post haal dat alles bij de client moet gebeuren. Dat terwijl je het juist veel beter bij PHP kan leggen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-NMe- > subtiel verschil, hij wil uppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:11:
-NMe- > subtiel verschil, hij wil uppen ;)
Ah, kom je nou mee. :P

Dan zal TS toch echt de executietijd van PHP hoger moeten leggen denk ik... Ik kan me in ieder geval geen clientside oplossing bedenken die een plaatje netjes kan resizen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

-NMe- schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:13:
[...]

Ah, kom je nou mee. :P

Dan zal TS toch echt de executietijd van PHP hoger moeten leggen denk ik... Ik kan me in ieder geval geen clientside oplossing bedenken die een plaatje netjes kan resizen. :)
Java?
Alleen moet je wel java wat extra rechten geven om dus files op de HD aan te kunnen roepen. En vervolgens laat je die applet de files uploaden (kan je meteen mooi een indicatie weergeven over hoe lang het nog duurt \o/ )

Overigens dacht ik pas dat de executietijd begint op het moment dat de files geupload zijn, anders zouden mensen met een trage verbinding nauwelijks iets kunnen uppen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:) het zou met Java wel mogelijk zijn dus?

Kan een activex element samen met een PHP script? is het niet zo dat ActiveX iets van VB is, en daarom met ASP (op IIS) moet werken??
Maarzo een vraag hoor.. ben geen IIS kenner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:21:
:) het zou met Java wel mogelijk zijn dus?

Kan een activex element samen met een PHP script? is het niet zo dat ActiveX iets van VB is, en daarom met ASP (op IIS) moet werken??
Maarzo een vraag hoor.. ben geen IIS kenner
ActiveX is alleen voor Internet Explorer mits de beveiligsinstelling dat toestaan, maar dat is client side en heeft dus vrij weinig te maken met de server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Erkens schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:18:
Java?
Alleen moet je wel java wat extra rechten geven om dus files op de HD aan te kunnen roepen. En vervolgens laat je die applet de files uploaden (kan je meteen mooi een indicatie weergeven over hoe lang het nog duurt \o/ )
Die rechten instellen moet je dan toch doen bij elke pc die iets kan uploaden? Als TS de enige is die iets kan/mag uploaden, dan is dat waarschijnlijk niet zo erg, maar als in theorie iedereen of een grote groep het moet kunnen, dan lijkt het aanpassen van de rechten van Java me geen optie. :+
Overigens dacht ik pas dat de executietijd begint op het moment dat de files geupload zijn, anders zouden mensen met een trage verbinding nauwelijks iets kunnen uppen :Y)
Hmm, goed punt. :P Heeft Apache niet ook zo'n timeout dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om 1 a 2 gebruikers, en had graag de afbeelding geresized door de client. Het accepteren van een besturingselement door de gebruiker is geen probleem.

Ben al flink aan het zoeken geweest dmv onze vriend Google, maar het lijkt erop dat de oplossing niet zo 1 2 3 voor het oprapen ligt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

-NMe- schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:43:
[...]

Die rechten instellen moet je dan toch doen bij elke pc die iets kan uploaden? Als TS de enige is die iets kan/mag uploaden, dan is dat waarschijnlijk niet zo erg, maar als in theorie iedereen of een grote groep het moet kunnen, dan lijkt het aanpassen van de rechten van Java me geen optie. :+
dat doe je met certificaten :*
Hmm, goed punt. :P Heeft Apache niet ook zo'n timeout dan? :P
je request is toch pas voltooid zodra je heb geupload, en dus zal vanaf dat moment volgens mij de teller gaan lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens van php-gallery gehoord? Dit is een heel mooi systeem met een bijgeleverd java-applet dat in principe cliënt-side afbeeldingen kan verkleinen. Niet dat het nodig is, want bij het uploaden van foto's hiermee heb je niet te maken met executietijd van php (hoe dat precies kan; daar snap ik zelf ook niks van, maar het werkt goed).

Gallery is helemaal gratis te downloaden.
Pagina: 1