Probleem door cpu?

Pagina: 1
Acties:

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Een pas aangekochte Axp3000+ van bij Completer.nl kwam toe met corebeschadigingen (en de cpu zat ook los in een stukje folie).
Ik heb de cpu geïnstalleerd en op het eerste zicht geen problemen. Ik beschouwde de cpu als 100% ok nadat deze Prime95 probleemloos draaide voor 12h.
Echter heb ik nu 1 bepaald probleem met de pc mbt SATA.
Als ik WinXP reboot vanop de SATA schijf dan blijft de pc vasthangen op "Verifying DMI Pool Data .....", dit gebeurt 100% en ook na een reset. Enkel bij een koude start boot de pc volledig door tot in Windows.
Met een PATA schijf heb ik dit probleem niet.
Met de vorige cpu (XPm2600+) had ik het SATA probleem ook niet, echter heb ik onmiddellijk een herinstallatie gedaan nadat ik de cpu verwisselde.
Kan dit probleem veroorzaakt worden door de cpu? Ik had vroeger al een Duron met een stukje van de core af, deze deed het totaal niet, de beschadigingen aan deze core zijn visueel groter (1 putje in de core en kapjes langs 1 rand vd core).

De PC bestaat verder uit;
1 GB ram (12h memtest => OK)
Asus A7N8X met Sil 3112A met laatste bios
9800 Pro
Tagan 480 Watt

Het is duidelijk dat het probleem bij het moederbord of de cpu ligt.
Het probleem treedt ook op tijdens de installatie van WinXP.

Het enige wat ik nog kan doen is een andere cpu uitproberen, dat kost me enkele uren werk. (SP97 demonteren/monteren, andere cpu uit pc halen).

Ik ben van plan dit te doen als er geen oplossing uit dit topic rolt (tweakers met ervarigen over cpu core beschadigingen kom op).

Verwijderd

Toevallig een maxtor?

[rml][ Probleem] SATA schijf wordt niet gedetecteerd[/rml]
Hier nieuwe firmware voor de Maxtor DiamondMax 10 300GB

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 13:23 ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Als je CPU zichtbaar 'beschadigt' is en je hebt hem past gekocht, dan ruil je hem toch om? :? dan weet je zeker of het aan de CPU ligt.

Use the Search Luke...

• peke
Nee, het is een 80GB Seagate BC5.
De cpu is idd zichtbaar beschadigd maar doorstaat 12h Prime 95.
Ik kan maar ten vroegste ma van cpu verwisselen, dan weet ik het ook meteen.
Het moet trouwens een hardware probleem zijn want "Verifying DMI Pool Data" heeft betrekking tot de bios.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Zichtbaar beschadigt, het kan komen door transport of onvoorzichtigheid.
Het kan ook een "B" (ex-oem) CPU zijn, deze hebben een lichte beschadiging in de 'carrier-zone'. De 'carrier zone' zorgt ervoor dat de warmte van de core door de 'die' naar het heatsink kan.
Zo'n CPU werkt prima, je hebt alleen een heel klein beetje meer koelpasta nodig om de beschadiging op te vullen :P

Als je de CPU uit wil sluiten kun je hem proberen onder te klokken.
De CPU draait lager en het moederbord (FSB) ook, allemaal net iets veiliger al denk ik niet dat daar het probleem ligt. je weet maar nooit ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Thandor op 29-01-2005 15:43 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• peke
Op 1,3GHz heb ik net hetzelfde probleem.
Ik vind het zo vreemd, exact dezelfde config heeft het vroeger prima gedaan met een andere cpu.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Probeer dan de andere CPU even uit, als het probleem dan nog niet weg is heb je iets anders per ongeluk veranderd ;).
Misschien toch even alle kabeltjes controleren ? (eruit/erin drukken).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-08 21:56
Cpu,s kan je toch niet ruilen @ winkel ? :/ zit toch tot aan de deur garantie op? :o

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat is dat nou weer voor onzin?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Dat zou lekker zijn. Wat heb je dan aan die garantie? Natuurlijk zit er "gewone" garantie op. Je winkel geeft garantie, en AMD geeft sowieso nog 3 jaar garantie (boxed CPUs).

• peke
There is something wrong with the master Boot Record of the hard drive. That, or it's possible you have the hard drive incorrectly set in the boot order. This is possible when you use SATA drives on some systems because they are referenced differently in the BIOS than IDE drives, especially if you've connected them to accessory SATA controllers like a Promise RAID controller instead of the the chipset southbridge RAID controller.

I presume you repaired the boot sector by typing FIXMBR [ENTER] from the recovery console DOS prompt, then confirming that you wanted to rewrite the boot sector?
Deze quote lijkt me aannemelijk, ik denk dat Thandor gelijk heeft en de cpu een OEM exeplaar is wat meteen ook verklaart waarom de cpu niet in een doosje zat.
Ik ga maar eens op zoek naar een sata to parallel verloopstuk als dat bestaat.
Maar eerst nog ff proberen herinstalleren met andere sata driver.

Nog even een offtopic vraag, WinXP is al te vaak geactiveerd via internet, ik kan nu alleen nog activeren via telefoon, krijg ik dan een nieuwe key of moet ik telkens bij een herinstallatie bellen? :(
/e/
En hier nog een slachtoffer met exact hetzelfde probleem. Blijkbaar is die sata controller niet echt lekker geïntegreerd met het moederbord (of gare biosverie, we hebben allebei 1.008). Ik zal dus op zoek gaan naar een sata to pata connector en mocht dit duur zijn dan koop ik meteen een nieuwe pata schijf.
Thandor, je had dus gelijk. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door peke op 31-01-2005 14:24 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
corpseflayer schreef op maandag 31 januari 2005 @ 14:11:
[...]
Ik zal dus op zoek gaan naar een sata to pata connector en mocht dit duur zijn dan koop ik meteen een nieuwe pata schijf.
Als je die SATA schijf kwijt wil :Y)...

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• peke
Ik ben van plan om ze te houden tot er een doosje uit is met een usb2 aansluiting waarin ze past. :)
Ik heb 3 maand geleden nog een 80GB WD pata schijf verkocht, nog in het zakje, voor 45 euro (retour garantie), en die had ik nu dus wél kunnen gebruiken. :(
Zo'n verloopstuk kost 15 dollar dus koop ik liever meteen een 120GB Maxtor voor 97 (plaatselijke winkel)
Pagina: 1