[P4C800-E Deluxe] POST duurt 20 seconden

Pagina: 1
Acties:

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 20:36
Ik heb even de search gebruikt, en daar vond ik 1 topic die enigszins overeenkwam met mijn probleem. Deze was echter al een jaar oud en niet echt relevant meer sinds de vele BIOS updates van dit bord sinds die tijd.

Goed, ik heb dus een ASUS P4C800-E Deluxe, BIOS versie 1019. Als ik mijn computer aanzet of opnieuw opstart, blijft hij ongeveer 20 seconden hangen bij "Checking NVRAM". Dit is ongeacht hoe ik het BIOS instel qua HDD Quick Boot, IDE Detect Time, enzovoorts. Ik heb dit bord nu ruim een jaar en volgens mij ging het toen ik het bord net had veel sneller, maar uiteraard heb ik sinds die tijd talloze BIOS updates en andere modificaties uitgevoerd aan deze computer ;).

Specs van de PC:
ASUS P4C800-E Deluxe
Intel Pentium 4 3.0 GHz, niets overgeclocked, alle memory timings e.d. op Auto
2 x 512 MB RAM (Dual Channel)
5 harde schijven, verdeeld over de onboard IDE en SATA controllers (4 PATA HDD's, 1 SATA HDD)
1 NEC ND-1300A DVD brander

Ik heb ook nog een USB Cardreader aangesloten, het heeft echter geen effect als ik die eruittrek en opnieuw opstart.

Wie oh wie kan mij helpen om de magische instelling te vinden waardoor mijn POST lekkr kort duurt ? Een vriend van mij heeft dit bord ook en bij hem duurt de POST nog geen 5 seconden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Dat "probleem" wordt denk ik veroorzaakt door je videokaart. Je zou er een andere bios (van bijvoorbeeld een ander merk, wel zelfde type) in kunnne flashen, soms wil dat nog wel eens helpen.

Ik heb vaker gehoord van mensen dat bij hun Nvidia kaart, de pc sneller doorliep bij dat scherm met de ene bios terwijl het met de andere bios langer duurde.

Volgens mij heb jij een Nvidia-kaart en staat NVRAM voor het videogeheugen van die videokaart.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:53

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Ook al gekeken bij de USB-timeout instellingen? Die bepaald hoe lang de BIOS moet zoeken naar USB apparaten (hij staat standaard op 20 sec...). Ga naar Advanced, USB configuration en dan USB mass Storage configuration. Daar kun je de timeout instellen (scheelde bij mij (P4P800) redelijk wat opstartijd ;))

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• Arfman
Alexio schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 11:19:
Volgens mij heb jij een Nvidia-kaart en staat NVRAM voor het videogeheugen van die videokaart.
Nee, dat NVRAM is het stukje RAM van je BIOS, als ik me niet vergis. Bij die vriend van me gaat het wel snel en die heeft ook een ATi Radeon 9800 Pro, zoals ik.
SleutelMan schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 11:26:
Ook al gekeken bij de USB-timeout instellingen? Die bepaald hoe lang de BIOS moet zoeken naar USB apparaten (hij staat standaard op 20 sec...). Ga naar Advanced, USB configuration en dan USB mass Storage configuration. Daar kun je de timeout instellen (scheelde bij mij (P4P800) redelijk wat opstartijd ;))
Jup, die kan ik niet lager zetten dan 10 seconden,maar dat helpt ook geen zier. Vandaar dat ik die USB reader er ook helemaal heb uitgetrokken, wat dus ook niet hielp.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Gek genoeg boot bij mij de pc wel een stuk sneller met een nieuwe BIOS versie. Ligt het toevallig niet aan het geheugen? (RAM bedoel ik dan) Test eens met 1 bankje, of draai ze om...(of test eens met ander geheugen). Ik heb trouwens alle instellingen zo laag (of snel) mogelijk gezet (ook geheugentimings). Kijk eens of het verlagen van de timings en het inschakelen van de Turbo-mode effect heeft...

[ Voor 35% gewijzigd door SleutelMan op 29-01-2005 11:51 ]

Verwijderd

Ik had dat met de oude bios ook , ik draai nu de 1021-2 beta.
Nu is het opgelost , maar toen hielp bij mij om de usb 2.0 uit te zetten en dus de 1.0 snelheid te gebruiken van de usb , voor mij maakt de usb snelheid niet zo zeer uit , omdat ik enkel mijn toetsenbord scanner en printer erop heb hangen en die laatste 2 gebruik ik zo en zo bijna niet.
Als je dus die optie ook hebt om de 2.0 niet te gebruiken zou ik dat eens proberen.
Dat is imho een bug van de bios op de asus mobo`s

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:08:
Ik had dat met de oude bios ook , ik draai nu de 1021-2 beta.
Nu is het opgelost , maar toen hielp bij mij om de usb 2.0 uit te zetten en dus de 1.0 snelheid te gebruiken van de usb , voor mij maakt de usb snelheid niet zo zeer uit , omdat ik enkel mijn toetsenbord scanner en printer erop heb hangen en die laatste 2 gebruik ik zo en zo bijna niet.
Als je dus die optie ook hebt om de 2.0 niet te gebruiken zou ik dat eens proberen.
Dat is imho een bug van de bios op de asus mobo`s
Bij mij (een P4P800) draait de controller gewoon op USB 2.0 snelheden en start hij lekker snel (+- 5 sec) op. Vreemd iig...

Edit @fly_boy: ik heb hier een rev 1.2

offtopic:
Heb gek genoeg wel problemen: WinXP draait USB 1.1 en win2k USB 2.0. Toch maar ff mailen naar Asus :P

[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 29-01-2005 12:21 ]

Verwijderd

@sleutelman

Zoals ik al zei , met de nieuwe bios update`s is het niet meer maar ik draai nu wel een beta versie. Normaal hou ik niet van beta`s maar werdt een beetje maf van dat langzame booten , dus ff een gok gewaagd en met succes deze x. ;)

FF tussendoor, ik heb rev 1.2 , maat van me 2.0 en die heeft dat probleem ook niet , misschien dat ik mijn mobo net te vroeg heb gehaald en dus beter had kunnen wachten op de 2.0 rev.
But we never know

• Arfman
Hmm. Ik draai nu die 1021 Beta 003 en nu duurt Checking NVRAM nog maar 7 seconden (ongeveer). Nog te lang naar mijn smaak, maar al een heel stuk beter.

Verwijderd

heb je ook clear cmos gedaan ??
en misschien pci kaarten swappen.
en idd die usb timeout voor remov. hd's

• Arfman
Na de BIOS upgrade heb ik inderdaad de Setup Defaults geladen :)
en misschien pci kaarten swappen.
en idd die usb timeout voor remov. hd's
Zoals je ziet heeft de BIOS upgrade geholpen. Ik denk niet dat de POST sneller kan, eerlijk gezegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Arfman op 30-01-2005 14:56 ]

• breeeem
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 17:56
Heb jij toevallig een maxtor diamond max 10 sata er inzitten, bij mij starte de pc niet eens meer op toen ik die schijven aan de intel controller had hangen, haal die er dan maar eens af en kijk wat hij dan doet.

er is trouwens ook al weer een 1021 beta 5 uit

ftp://ftp.asuscom.de/pub/...800-E_Deluxe/1021ed05.zip

[ Voor 28% gewijzigd door breeeem op 04-02-2005 11:53 ]

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 09:23
Heb je dat nog kunnen oplossen Breeeem?? Ikzelf heb ook dit probleem gehad en mij is toen iets verteld over een nieuwe firmware voor de maxtor schijfjes. Dit zou het probleem op moeten lossen, maar bij mij had het helaas geen effect.

• Arfman
Nope, ik heb (volgens mij) alleen DiamondMax 9 schijven erin hangen.
Jammer dat SUS weer nietheeft gezegd wat er nu veranderd is (ik draai nog beta 3). MAar aan de andere kant, alles draait nu goed, dus ik denk dat ik er maar afblijf.

Pagina: 1