Konica Minolta Z5 in vergelijk met Z3

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een korte tijd op zoek naar een digitale camera. Twijjfel tussen Konica Z3, Panasonic FZ3 en Fujifilm s5500. Uiteindelijk het meest gevallen voor de Z3, maar twijfel nog sterk over de 'problemen' van focussen bij minder licht (Kost 'm teveel tijd)

Las nu dat de Z5 van Konica op de markt is.

Moet ik ervaringen van gebruikers gaan afwachten om te horen of deze camera het genoemde probleem minder heeft of is er een andere wijze om daarachter te komen. (Technische specificaties vegelijken zegt me niet al teveel). Of kun je o.b.v. de gebruikte techniek al zeggen dat er weining veranderd is.

Gr
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard kun je niks afleiden uit de specs van een digicam mbt focussen in low light. Dat is een kwestie van afwachten. Ik vraag me echter wel af waarom je twijfelt over een camera als de KM Z5? Deze cam heeft AS en als je dat wilt vergelijken, moet je hem vergelijken met de Panasonic FZ20 ipv de FZ3. De Z5 valt dus eigenlijk buiten je selectie.

PS. wachten op een nieuwe camera zal een eindeloos proces worden, net als het wachten op de betaalbaarheid van een bepaald type processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vondt de Z3 eerst erg mooi, en goed, in ieder geval voor mijn eisen. Alleen op het forum hoorde ik dat het nou niet zo'n hele bijzonder goede camera is, is de Z5 een goede opvolger, wat zijn de voordelen en nadelen? en weet iemand al een richtprijs?
Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 14:47:
Deze cam heeft AS en als je dat wilt vergelijken, moet je hem vergelijken met de Panasonic FZ20 ipv de FZ3. De Z5 valt dus eigenlijk buiten je selectie.
Uhmmm volgens mij heft de Z3 ook AS, dat was juist het grote voordeel ten opzichte van de Z1 en Z2,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 14:47:
Ik vraag me echter wel af waarom je twijfelt over een camera als de KM Z5? Deze cam heeft AS en als je dat wilt vergelijken, moet je hem vergelijken met de Panasonic FZ20 ipv de FZ3. De Z5 valt dus eigenlijk buiten je selectie.
?? De FZ3 heeft ook Beeldstabilisatie, net als de FZ20, de KM Z3 de Canon S1IS en inderdaad de Z5. De fuji heeft het niet, maar is wel een hele lekker kamera... ;-) Ik zelf koos ooit voor de Z3 en ben tevreden al mochten de fotos iets scherper zijn in de wijde zoomstand.
Als de Z5 niet te veel kost en ik mijn Z3 goed kwijt kan, dan zal ik zelf voor de Z5 gaan met zijn mooie 2" scherm en 5 mp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:12:
[...]

?? De FZ3 heeft ook Beeldstabilisatie, net als de FZ20, de KM Z3 de Canon S1IS en inderdaad de Z5. De fuji heeft het niet, maar is wel een hele lekker kamera... ;-) Ik zelf koos ooit voor de Z3 en ben tevreden al mochten de fotos iets scherper zijn in de wijde zoomstand.
Als de Z5 niet te veel kost en ik mijn Z3 goed kwijt kan, dan zal ik zelf voor de Z5 gaan met zijn mooie 2" scherm en 5 mp
Nog grote nadelen ondervonden aan de Z3 dan? hij komt namelijk niet zo goed uit verschillende test. Is de Z5 een grotere verbetering en wel de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 22:27:
[...]

Nog grote nadelen ondervonden aan de Z3 dan? hij komt namelijk niet zo goed uit verschillende test. Is de Z5 een grotere verbetering en wel de moeite waard?
Nou die lichte onscherpte dus, en meer ruis dan ik zou wensen bij weinig licht en donkere gebieden op fotos Ook is flitsen met de auto stand niet ideaal, hij kiest ISO 200 met veel ruis. Op de P modus kun je veel betere resultaten behalen. Geen enkel probleem bij normale afdrukken en voor grote afdrukken ruis makkelijk weg te halen met neatimage. De meeste tests klagen over dingen die met een firmware update opgelost zijn door KM. Verder vindt men de kleur soms wat vlakjes, ik vindt hem juist realistisch .. [rml][ Verzamel] Winter 2005[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:12:
... en dus nog meer ruis.... (zelfde sensor-size -> kleinere pixels -> pixel minder lichtgevoelig -> ellende). Zucht.. wanneer houdt die megapixel-waanzin nu eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op maandag 31 januari 2005 @ 08:27:
[...]

... en dus nog meer ruis.... (zelfde sensor-size -> kleinere pixels -> pixel minder lichtgevoelig -> ellende). Zucht.. wanneer houdt die megapixel-waanzin nu eens op.
Mwoa, niet per definitie. Als je in staat bent een betere sensor te maken, nieuwe technologie, dan kun je best een maken die op hetzelfe oppervlak, meer pixels kwijt kan met minder ruis. Minder lichtgevoelig betekent niet automatisch meer ruis..... Voor een kompakte ultra zoomkamera heb je gewoon een kleine sensor nodig anders moet de kamera gewoon groter,

We zullen zien hoe goed hij is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De FZ3 heeft ook Beeldstabilisatie, net als de FZ20, de KM Z3 de Canon S1IS en inderdaad de Z5. De fuji heeft het niet, maar is wel een hele lekker kamera... ;-) Ik zelf koos ooit voor de Z3 en ben tevreden al mochten de fotos iets scherper zijn in de wijde zoomstand.
Bij http://www.topfoto-online.de/

vooruitbestellen aan 399,99 euro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet een van jullie ook wanneer de Z5 in de verkoop gaat?
Hoop nog wel voor maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.cyberphoto.se/ (Linkje midden boven : http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z5s.php )

Volgens mij:
-Zelfde lens en dus licht onscherpt aan de randen
-Meer detail in fotos, scherper, gedefinieerder. Dat is dus prima!
-Nog steeds ruis, maar meer chroma ruis deze keer, vooral in donkere gedeeltes en groene vlakken (vuilnisbak)

Lijkt op een stevige verbetering mbt detail in fotos. Met de ruis zullen we moeten leven ;-)

NB. ik ben benieuwd hoe de fotos er op de 3MP stand uitzien bij deze kamera. Dat zou erg bruikbaar kunnen zijn bij hogere ISO waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 09:11:
NB. ik ben benieuwd hoe de fotos er op de 3MP stand uitzien bij deze kamera. Dat zou erg bruikbaar kunnen zijn bij hogere ISO waarden.
Waarom zouden die foto's zo "bruikbaar" kunnen zijn ?
Je krijgt dan niet minder ruis als op 5MP als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 10:29:
[...]

Waarom zouden die foto's zo "bruikbaar" kunnen zijn ?
Je krijgt dan niet minder ruis als op 5MP als ik mij niet vergis.
Inderdaad. Evenveel ruis, en de kwaliteit van de foto is ook nog eens minder. Binnen de camera zelf wordt de foto namelijk gedownsampled door de software. De ruis blijft daardoor gelijk.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 13:14:
Weet een van jullie ook wanneer de Z5 in de verkoop gaat?
Hoop nog wel voor maart?
Is nu leverbaar bij http://www2.computeruniverse.net/products/90134221.asp, heb zelf de Z20 besteld voor € 241,- en die wordt momenteel uitgeleverd.

Z5 kost bij Computeruniverse € 405,22, komt dan nog ongeveer € 20 voor verzending bij. Er zijn denk ik wel goedkopere leveranciers maar Computeruniverse heeft goede voorwaarden voor eventueel terugsturen camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SysRq schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 10:49:
[...]

Inderdaad. Evenveel ruis, en de kwaliteit van de foto is ook nog eens minder. Binnen de camera zelf wordt de foto namelijk gedownsampled door de software. De ruis blijft daardoor gelijk.
Nou bij mijn Z3 is de ruis bij 1600x1200 een stuk minder als bij de max reso van de kamera, bijna afwezig op ISO 50. Met kleiner maken, middel je de waarden van omliggende pixels waarmee je dus de ruis ook kunt verminderen omdat het feitelijk een variatie rond het gemiddelde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al enige tijd aan het kijken voor een nieuwe camera. Ik was bijna van plan de Z3 te kopen, tot ik een aantal slechte reviews tegenkwam. Hier lees ik toch overwegend goede berichten over deze camera.
Momenteel heb ik nog steeds geen nieuwe camera gekocht, omdat ik de gebruikerservaringen zeker wil weten.
Daarbij komt dat de Z5 ingevoerd wordt. Is het volgens jullie de moeite waard om hierop te wachten? Weet iemand wanneer deze camera in Nederland beschikbaar komt en wat ongeveer de prijs zal worden t.o.v. de Z3? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 09:35:
Ik ben al enige tijd aan het kijken voor een nieuwe camera. Ik was bijna van plan de Z3 te kopen, tot ik een aantal slechte reviews tegenkwam. Hier lees ik toch overwegend goede berichten over deze camera.
Momenteel heb ik nog steeds geen nieuwe camera gekocht, omdat ik de gebruikerservaringen zeker wil weten.
Daarbij komt dat de Z5 ingevoerd wordt. Is het volgens jullie de moeite waard om hierop te wachten? Weet iemand wanneer deze camera in Nederland beschikbaar komt en wat ongeveer de prijs zal worden t.o.v. de Z3? :*)
Pixmania durft er € 496,- voor te vragen terwijl je dezelfde camera in Duitsland voor 100 euro minder kan kopen.

http://www.pixmania.nl/nl...ge-z5-zwart-geleverd.html

Dus maar even afwachten als je de camera in Nederland wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixmania prijs 496 € (1 093,04 NLG)
Voorradigheid 21/2/2005
Is dus ook daar pas eind februari leverbaar. Ik vraag me af wanneer hij in de gewone ouderwetse winkels ligt, kan ik hem eerst eens vasthouden ;)
Ik zag net dat Expansis.nl hem ook al heeft, voor €414,95

Maar als je hem in Duitsland haalt he, dan heb je toch een duitse handleiding en waarschijnlijk ook garantie in Duitsland lijkt mij. Of krijg je de Nederlandse er ook bij? Mijn duits is namelijk niet zo super dat ik daarmee alle functies kan gaan bedienen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:15:
[...]

Is dus ook daar pas eind februari leverbaar. Ik vraag me af wanneer hij in de gewone ouderwetse winkels ligt, kan ik hem eerst eens vasthouden ;)
Ik zag net dat Expansis.nl hem ook al heeft, voor €414,95

Maar als je hem in Duitsland haalt he, dan heb je toch een duitse handleiding en waarschijnlijk ook garantie in Duitsland lijkt mij. Of krijg je de Nederlandse er ook bij? Mijn duits is namelijk niet zo super dat ik daarmee alle functies kan gaan bedienen 8)7
Je krijgt bij die Minoltas geloof ik alleen een PDF-file. Die zal dan wel meertalig zijn, ik weet het binnenkort als ik mijn Z20 binnen krijg. Computersuniverse heeft die Z20 en Z5 gewoon op voorraad.

Expansys prijs is in ieder geval netjes voor beide cameras. Verwachte levertijd daar is 4 dagen vanaf nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil alleen mijn aankoop zien voor ik betaal. Ik zal dus moeten wachten tot deze in de winkel ligt. Dan kan ik daar ff naar het showmodel gaan kijken enzo.
Daarna eens gaan kijken wat de reviews over de camera zeggen en dan kijken waar ik hem het goedkoopste kan bestellen. Liefst wil ik wel in nederland bestellen. Ach ik zie het allemaal wel.

BTW... iemand ervaring met Expansys? aangezien je met creditcard of vooruit kan betalen (en ik heb geen creditcard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Z20 binnen uit Duitsland, inderdaad Duitse handleiding maar ook een PDF met meerdere talen waar onder Nederlands. Dat zal dus bij een Z5 hetzelfde zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ericr schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 19:33:
Z20 binnen uit Duitsland, inderdaad Duitse handleiding maar ook een PDF met meerdere talen waar onder Nederlands. Dat zal dus bij een Z5 hetzelfde zijn neem ik aan.
Ik zal Computeruniverse.net onthouden :-)
Bedankt voor het delen van deze informatie _/-\o_

Verwijderd

Weet iemand of er al goede reviews van de Z5 beschikbaar zijn?

Ik kan er nog maar weinig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi allemaal!

Fotos op http://www.dcresource.com...e_z5-review/gallery.shtml gesignaleerd van de Z5.

Als je het mij vraagt....
-Veel scherper als Z3 (minder "softness")
-Ruis is er, maar niet overdreven.
-Wel saaie kleuren op de fotos van jeff, de lente moet nog aanspringen natuurlijk.

De kleuren van de andere cameras zijn wel levendig, canon en sony. Van de sony vindt ik ze onrealistisch (niet mooi) (zie voorpagina www.dcresource.com voor andere galleries van min of meer hetzelfde moment.) Verder valt op dat de 4mp canon camera (A520) zeer veel detail weergeeft zonder al te veel ruis. Kijk daarvoor vooral naar de linker palm op het foto met gebouw en straatnaam escondido. Daar zit veel detail in.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

ja ik heb dus de volgende eisen, zoals ik ook al in een eerder topic vertelde:
- als ik o pde knop druk, moet er direcht geschoten worden, niet 3 seconde later
- ik moet zeker 4MPix hebben of meer
- verre zoom

Ik neem alweer het dolfinarium voorbeeld erbij. Ik was dus in het dolfinarium met een KodaK en Fujifilm camera.
Dan zit je in zon overdekte koepel: donker, veel bewegende objecten en ik zat achteraan. Een goeie zoom, een goeie flitser en snelle reactietijd vind ik dus zeer belangrijk.

Deze eisen bij elkaar opgeteld kwam ik uit bij de Z3. Uiteraard was deze megaduur. Ik ben geen mega fotograaf of expert ofzo.
Maar ik had op het forum gelezen dat er veel zeik was met de Z3. Slechte firmware enzo.
Nou las ik dus dat de Z5 uit was. Die is identiek aan de Z3 alleen met 5.0MPixel. En dus belachelijk duur.
Wat zijn jullie ervaringen met de Z5? Ik vind 400 Euro echt veel te duur. Kunnen jullie een andere camera aanbevelen? Ik wil em voor de 1ste augustus kopen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik neem alweer het dolfinarium voorbeeld erbij. Ik was dus in het dolfinarium met een KodaK en Fujifilm camera.
Dan zit je in zon overdekte koepel: donker, veel bewegende objecten en ik zat achteraan. Een goeie zoom, een goeie flitser en snelle reactietijd vind ik dus zeer belangrijk.
Gast, met die/een flits haal jij de dolfijnen niet in een dolfinarium.

En, leg je er nou eens bij neer dat:
Ik vind 400 Euro echt veel te duur. Kunnen jullie een andere camera aanbevelen? Ik wil em voor de 1ste augustus kopen.
Nou las ik dus dat de Z5 uit was. Die is identiek aan de Z3 alleen met 5.0MPixel. En dus belachelijk duur.
....wat jij met jouw geld wil kopen nog niet BESTAAT. Je loopt enerzijds tegen de grenzen van de huidige techniek, en anderzijds tegen je portemonnee. Je weet best wat er op de markt is, en als je dat hier nogmaals vraagt verandert dat niks aan de prijs.

Dus, koop je eerste keuze of koop dit jaar helemaal niks.

[ Voor 60% gewijzigd door Stereotomy op 06-06-2005 02:35 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Klopt. De flitser heeft een bereik van 3.5meter en volledig ingezoomd maar een bereik van 2.1 meter. Dus ik zou lekker helemaal vooraan gaan zitten als je wilt flitsen. Wel uitkijken dat je camera geen plons water over zich heen krijgt, dat valt namelijk niet binnen je garantie. (of je neemt er een verzekering bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb tot voor kort de Z2 (voorloper van de Z3 en Z5) gehad en mijn ervaringen waren dat de camera niet echt enorm lichtsterk is, wat resulteerde in een niet correct functionerende autofocus. Daarnaast had deze camera een enorme voorkeur voor hoge iso-waarden, waardoor er regelmatig wat meer ruis optreedt. Door veel dingen handmatig in te stellen, was er telkens meer uit te halen dan in de auto-stand. Ben altijd wel erg tevreden geweest over de camera, heb m trouwens nog steeds. Ik heb begrepen dat de zwakheden van de Z2 gefixed zijn in de opvolgers.

Conclusie tot nu toe in dit topic: Voor Deathchant is geen geschikte camera. Ik denk dat je je moet richten op een aantal camera's welke wel redelijk aan je eisen voldoen. Zet deze camera's naast elkaar en zoek van je selectie de voors en tegens op. De gene met de beste score wordt jouw nieuwe camera. Je zult je bij het feit neer moeten leggen dat er geen perfecte camera bestaat. DSLR komt dicht in de buurt, doordat je nog veelzijdig bent met lenzen, maar ook daar zijn wel weer nadelen te bedenken.

Wellicht is dit wat voor je? http://www.tweakers.net/nieuws/37568. Gaat wel weer ruim over het budget heen, maar ziet er best interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Stereotomy schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:57:
[...]

Gast, met die/een flits haal jij de dolfijnen niet in een dolfinarium.

En, leg je er nou eens bij neer dat:

[...]

[...]

....wat jij met jouw geld wil kopen nog niet BESTAAT. Je loopt enerzijds tegen de grenzen van de huidige techniek, en anderzijds tegen je portemonnee. Je weet best wat er op de markt is, en als je dat hier nogmaals vraagt verandert dat niks aan de prijs.

Dus, koop je eerste keuze of koop dit jaar helemaal niks.
Ja kijk ik weet niet of mijn eisen zo zwaar zijn voor een camera , ik weet er niks van.
Ik bespeur een toon van irritatie. Je kunt dit best op een gewone manier vertellen en niet zo te blaffen. Gelukkig ben ik niet zo ene die bij de minste geringste n00b vraag direcht geirriteerd ben, gelukkig maar. B)
Maar goed, ik snap je punt.
Een perfecte camera bestaat niet nee, maar ik wil gewoon goeie foto's. That's it. En af en toe eens een dolfijntje wat ik er wel goed op krijg.
Kijk hier, dit is gemaakt met een KodaK 3.2MPixel waarbij de foto 2 seconde later komt dan dat je op het knopje drukt:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/dolfijn.jpg

Dan leg ik me erbij neer dat het dolfinarium ook het ultieme voorbeeld is van zware shit voor je camera. Dan zal die Z5 wel een goeie aankoop zijn.
Ik ga alleen nu nog geen 400 euro uitgeven. Ik wacht wel totdat ze goedkoper zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 06-06-2005 13:03 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik bespeur een toon van irritatie. Je kunt dit best op een gewone manier vertellen en niet zo te blaffen.
Kijk, het punt is dat je al deze vragen op precies dezelfde manier gesteld hebt een paar weken gelezen:

Ik wil dit en dit, maar dit en dit is te duur.

Ja, tenzij je uit je contradictie komt, dan zul je toch het een of het ander moeten doen. Kijk ook in de topics over fotografie in het Theater of misschien zelfs de concert foto's. Met een compactcam (alles wat kleiner is dan een DSLR) zul je altijd compromissen krijgen in de werking of het beeld.

Succes met je keuze.

Alors.

Pagina: 1