Toon posts:

Nieuwe zelfbouw-pc (Asus A8N) start niet door.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog niet zo bekend met hw-tweaking en stuit nu op een raar probleem dat ik niet (precies zo) op de fora terugvind.

De onderdelen:
  • Antec SLK2650 kast
  • Asus A8N SLi Deluxe mobo (niet rechtstreeks op de kast geschroefd ;) )
  • AMD Athlon 64 939 3000 cpu (+ boxed cooler)
  • 2 x 512 MB PC3200 DDR SDRAM
  • AOpen 6600 GT PCIe 128 MB GraKa
Verder zit er (nog) niets in de kast.

Het probleem:
  • Bij aanzetten van powerknop aan de achterkant gaat lampje op mobo netjes branden.
  • Bij aanzetten van echte powerknop gaan alle (cpu, voeding, graka, case) fans draaien, gaat powerledje op de kast aan en: gebeurt er verder niets.
  • Geen beeld, geen piepjes, niets.
  • Bij drukken op reset-knop knippert de powerled maar gebeurt er verder niets.
  • Bij nogmaals (4 sec) drukken op power-knop gaat het ledje (permanent) uit maar blijven de fans gewoon draaien.
  • Uitzetten werkt vervolgens enkel met de powerknop achterop de kast.
Ik heb inmiddels vrijwel alle onderdelen (behalve bovenstaande) eruit getrokken en zocht het issue (mede vanwege uitblijven van piepjes) in de aansluiting van de led/switch-kabeltjes, dit heb ik diverse malen gecheckt, maar lijkt het probleem niet te veroorzaken.

Zie ik iets over het hoofd of zou er iets stuk kunnen zijn ?

Helaas heb ik geen compatibel ander systeem om onderdelen te kunnen testen.
Bij voorbaat dank voor het meedenken !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 12:41 ]

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:38

angerfist-yentl

vake bei te bange!

heb je er geen intern geheugen in zitten ? (dat is volgen's mij de oorzaak)

Vake bei te bange

Verwijderd

Topicstarter
Excuses. Dat was ik vergeten te vermelden: 2 x 512 infineon. Verwisselen etc daarvan heb ik al geprobeerd, dat maakt niet uit.

Verwijderd

clear je bios eens met de jumper (staat wel ergens in de handleiding) en probeer het dan nog eens.

Verwijderd

Je zou je monitor/monitorkabels eens moeten checken dan. Brandt er bij de monitor ook geen groen lichtje? Wel oranje?

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist batterij verwijderd, jumper verwisseld, teruggezet etc. Maakt geen verschil helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:22:
Je zou je monitor/monitorkabels eens moeten checken dan. Brandt er bij de monitor ook geen groen lichtje? Wel oranje?
Monitor/kabel al gecheckt op de laptop, dat werkt prima. En inderdaad, op de nieuwe pc blijft het oranje lampje branden en komt er geen groen licht op. Het lijkt me dat het probleem dan hooguit bij de grafische kaart zou kunnen liggen. De fan daarvan doet het overigens wel. Helaas heb ik geen pc met een pcie-slot, dus ik kan niet checken of er iets met de kaart aan de hand is.
Maar dan nog: zou er bij een niet goed werkende graka niet wat moeten gaan piepen en zou dat invloed hebben op de powerknop (pc kan immers niet meer uit) ?

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

hoeveel watt is je voeding? haal eens alle nutteloze fans los en misschien te stom voor woorden, maar heb je je internal speaker wel aan gesloten?

We've got that ring of confidence

Verwijderd

Topicstarter
Yukkie schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:34:
hoeveel watt is je voeding? haal eens alle nutteloze fans los en misschien te stom voor woorden, maar heb je je internal speaker wel aan gesloten?
Voeding is de standaard bij Antec meegeleverde 350 W. Met de huidige load zou dat geen probleem moeten zijn. Er is eigenlijk maar 1 "nutteloze" (trage case)fan, losmaken (zojuist gedaan) maakt niet uit.
Speakerkabeltje zit erop, heb die al op alle mogelijke manieren (2) aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 12:43 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:29
sluit ook eens een speaker kabel aan op de groene aansluiting op het mobo
misshcien heeft de post reporter wat te zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Dennism schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 15:28:
sluit ook eens een speaker kabel aan op de groene aansluiting op het mobo
misshcien heeft de post reporter wat te zeggen
Kijk, dat is nog eens een originele suggestie, daar zou ik nooit zijn opgekomen.
Zojuist geprobeerd : ook geen enkel effect.

Zou het mobo DOA kunnen zijn ? Omdat ledje wel brandt en fans het ook doen nam ik aan dat dat niet het geval kon zijn...

Verwijderd

Toch kan dat wel hoor. We hadden hier ook een Asus bordje, met een vergelijkbaar probleem. In de winkel vonden ze dat genoeg reden om het bord maar om te ruilen, en het op een DOA te gooien. Bij Asus zoeken ze maar uit wat er verder gebeuren moet. Het nieuwe exemplaar deed het trouwens gewoon.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

De vierkante zwart/gele 4 pins 12V stekker wel aangesloten op je mobo?

Ik ben toch malle pietje niet!

Verwijderd

mja dat was ik n paar dagen geleden ook vergeten 8)7
maar t blijft wel raar dattie niet wil resetten enzo en uitgaan
ik vermoed dat je ook de kabeltjes van je kast niet goed op je mobo heb zitten, anders hoort ie wel gewoon te resetten lijkt mij zo

Verwijderd

Heb ook een soortgelijk probleem gehad met m'n A7V880.
Probeer dit eens: druk een aantal keer (5 tot 10 maal) kort op de powerbutton.
Bij mij sloeg de pc toen aan.
Eénmaal dat ie een keer is opgestart werkt hij normaal, dwz. rebooten en opstarten ... afzetten en terug opstarten...
Maar wanneer je de powerkabel uittrekt en terug insteekt dan heb ik terug dat probleem!
Het lijkt wel of het moederbord constant onder stroom moet blijven staan want anders geeft het problemen...
Is dit misschien typisch Asus?
Iemand anders dit al meegemaakt??

Verwijderd

Topicstarter
The Legend schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:13:
De vierkante zwart/gele 4 pins 12V stekker wel aangesloten op je mobo?
Ik schaam mij diep en begrijp zelf niet hoe ik dit over het hoofd heb kunnen zien (heb de boel 2 x helemaal uit elkaar gehaald, stond nu op het punt het mobo buiten de kast te gaan testen vanwege mogelijke kortsluiting oid), maar dit was inderdaad het probleem: deze connector zat niet goed.

Reset en powerknop werken nu ook weer goed, alsmede piepjes etc.Ik vind het persoonlijk ook erg raad dat de boel het wel 'half'' deed, daardoor zat ik steeds meer op een verkeerd spoor (fout aan mobo, of fout aan de kast zelf oid).

Iedereen bedankt voor het meedenken, dat was in elk geval leerzaam en heeft me zeker steun gegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 12:08 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
lol :) van fouten leer je he ;)

En leuke manier om het betreffend probleem te zoeken is om te beginnen, videokaart eruit te halen, als mobo piept dan is dat het probleem, geen piep, geheugen eruit halen, als mobo dan piept, is dat het probleem, zo nee, cpu eruit halen, als mobo dan piept is dat het probleem, zo nee, overige of mobo probleem ....

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30

AvK

Ready Set Go

Domme vraag misschien, maar waar is die extra power connector precies voor?
Wordt het gehele moederbord dan niet voorzien van power door de 'normale' grote voedings aansluiting?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op zondag 30 januari 2005 @ 13:26:
lol :) van fouten leer je he ;)

En leuke manier om het betreffend probleem te zoeken is om te beginnen, videokaart eruit te halen, als mobo piept dan is dat het probleem, geen piep, geheugen eruit halen, als mobo dan piept, is dat het probleem, zo nee, cpu eruit halen, als mobo dan piept is dat het probleem, zo nee, overige of mobo probleem ....
Probleem was alleen dat er ook niets piepte, dat maakt stellen van een diagnose moeilijk. Omdat de power het verder wel leek te doen (vanwege de fans) zocht ik het niet in die hoek.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
AvK schreef op zondag 30 januari 2005 @ 15:26:
Domme vraag misschien, maar waar is die extra power connector precies voor?
Wordt het gehele moederbord dan niet voorzien van power door de 'normale' grote voedings aansluiting?
De vierkante connector zorgt voor een constante 12V lijn naar je CPU, zonder deze aangesloten, krijgt je CPU te weinig Voltage en werkt je systeem dus niet, zoals bij de TS het geval is.

..::System Specs::..

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dat geldt alleen voor P4 CPU neem ik aan?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

AvK schreef op zondag 30 januari 2005 @ 18:18:
Dat geldt alleen voor P4 CPU neem ik aan?
Nee :P
Op mijn AMD bord zit er ook 1, en op veel andere borden (onegacht P4 of iets anders) ook :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Oeps, ik loop achter kennelijk....
Hoort dat nog bij een bepaalde chipset ofzo?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 12:03:
[...]

Ik schaam mij diep en begrijp zelf niet hoe ik dit over het hoofd heb kunnen zien (heb de boel 2 x helemaal uit elkaar gehaald, stond nu op het punt het mobo buiten de kast te gaan testen vanwege mogelijke kortsluiting oid), maar dit was inderdaad het probleem: deze connector zat niet goed.

Reset en powerknop werken nu ook weer goed, alsmede piepjes etc.Ik vind het persoonlijk ook erg raad dat de boel het wel 'half'' deed, daardoor zat ik steeds meer op een verkeerd spoor (fout aan mobo, of fout aan de kast zelf oid).

Iedereen bedankt voor het meedenken, dat was in elk geval leerzaam en heeft me zeker steun gegeven.
No worry's mate ;) Mijn eerste ervaring met het AMD64 platform was ongeveer hetzelfde, ik heb het mobo zelfs weer teruggebracht naar de shop, bleek ook de 12V stekker te zijn :X Nog nooit eerder hoeven te gebruiken en dus vergeten 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

Verwijderd

Ja, je ziet het vooral bij Nforce bordjes (bij de Socket A bordjes) omdat de chipset ook meer stroom vraagt.

Verwijderd

AvK schreef op zondag 30 januari 2005 @ 18:33:
Oeps, ik loop achter kennelijk....
Hoort dat nog bij een bepaalde chipset ofzo?
Het allereerste moederbord waar die stekker op zat was geeneens een intel board, ik geloof een sun bak. Waar de naam P4 stekker vandaan komt is me een raadsel. Ook op sommige K7 (athlon XP) gen planken zat hij. Z'n hele nut is een dedicated stroomlijn naar de CPU maken, door korte banen op het moederbord mogelijk te maken. Daarom zit hij vaak een stuk weg van de ATX connector. De MSI K8N Neo2 is een mooi voorbeeld ervan hoe dat in elkaar zit: mosfets, condensatoren e.d. zitten aangesloten op die 12V lijn, om zo de CPU met toch zo min mogelijk weerstand van een stabiel voltage te voorzien.

Overigens is het toepassen van deze stekker (er zijn ook zat P4 boarden waar hij niet op zit) geheel de keuze van de fabrikant van het moederbord, net zoals de layout van het moederbord.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 18:55 ]

Pagina: 1