Toon posts:

Dell Inspiron 6000, Inspiron 510M of toch...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om een laptop aan te schaffen, budget maximaal €1300,- (incl. extra batterij etc.) Nu ben ik al in vrij veel verschillende winkels geweest en vond daar niet de door mij gewilde configuratie tussen. Ik ben toen wat op internet gaan zoeken en mijn aandacht werd hier getrokken door de dell-site. Aangezien Dell, voor wat ik gezien heb, toch wel een van de beste prijs/kwaliteits verhouding heeft en ik hier mijn laptop wel durf te kopen, wat ik bij andere (internet) bedrijven niet altijd heb.
- Ik wil de laptop voor mijn schoolwerk (rekenprogramma's, powerpoint etc.) gebruiken en verder om films en enkele spelletjes te spellen.
- Standby tijd is best wel belangrijk omdat ik dagelijks vrij lang met de trein reis, daarom wil ik er graag een extra batterij bij (en heb ik mijn oog laten vollen op een centrino 1.7 ghz.).
- Liefst 512 mb geheugen of meer.
- 40/60 gb.
- 1 jaar European Collect and Return garantie vind ik genoeg, dit ook simpelweg omdat ik bijna €300,- voor 2 jaar extra garantie te veel vindt.
Nu heb ik op de Dell-site 2 interessante configuraties gevonden (samengesteld), namelijk:

Inspiron 510M Top Mobility (N025M6)

- Microsoft® Windows® XP Home (NL)
- 1 jaar European Collect and Return (- 284.41 EUR)
- Intel® Pentium® M Processor 735 ( 1.70 GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB ) (+59.50 EUR)
- 768MB 333Mhz DDR RAM(1x512MB+1x256MB) (+23.80 EUR)
- 60GB Ultra ATA/100 Harde Schijf (+47.60 EUR)
- Geïntegreerd Intel® Extreme 64MB shared grafische kaart
- Modular 8X DVD+/-RW Drive met Decoder Software
- 4 Cell Primary Battery for lower weight
- 2nd 6 cell 48 WHr Mediabay Battery (+82.11 EUR)

Prijs 1211.42 EUR (incl. BTW)

Inspiron 6000 X-treme Mobility (N02606) Nieuw

- Microsoft® Windows® XP Home (NL)
- 1 jaar European Collect and Return (- 272.51 EUR)
- Intel® Pentium® M Processor 740 (1.73 GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB) (+59.50 EUR)
- 512MB 400MHz DDR II RAM (1x512)
- 60GB Ultra ATA/100 Harde Schijf
- Geïntegreerde Grafische kaart Intel® Media Accelerator 900 Graphics Up to 128MB shared system memory
- Internal 24x CD-RW/ 8x DVD combo drive
- 6000 second 9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery (optional) (+82.11 EUR)

Prijs 1239.98 EUR (incl. BTW)

Ik vind het allebei mooie systemen en het verschil in prijs is te verwaarlozen.
De inspiron 510M heeft een DVD-brander en 768MB geheugen. De inspiron 6000 heeft dit niet, maar heeft wel een 15.4" breedbeeld, betere geïntegreerde grafische kaart en een iets nieuwere/betere processor.
Welke zal ik nemen en waarom??
En dan nog een vraag: is het slim om een SXGA+ scherm te nemen, of is het verschil niet echt belangrijk. Ik heb hierover in andere topics al wat gelezen, maar daar wordt ik niet echt wijzer uit.

Ik hoop dat jullie mij in mijn keuze kunnen helpen, want op het moment weet ik niet meer wat voor mij de beter optie zou zijn..of heeft een van jullie een ander systeem voor mij in gedachte wat bij mijn wensen aansluit?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10
ik zou mooi die 510m nemen, betere specs.. en daarbij issie kleiner en ook een stuk lichter, wat ook wel meetelt als je m elke dag ergens mee naartoe moet slepen.

Ik snap alleen niet waarom je bij beide de processor upgrade naar een 1.7 (vanaf een 1.6 neem ik aan), dat verschil is toch niet merkbaar, dus waarom daar 60 euro voor neerleggen, dan kun je beter een 6cell primary accu nemen bij de 510m.

SXGA+ moet je zelf maar bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 13:47
Ik zou voor de 6000 gaan in combinatie met een SXGA+ scherm. Je hebt dan wel minder geheugen maar dit is wel sneller.
DVD writer is een latop vind ik niet echt nodig. Je kan nog altijd DVD schrijven op je desktop indien nodig. Het hangt er natuurlijk van af of je veel met grote (700MB+) bestanden gaat werken.

Verder maakt de 6000 gebruik van een 9cell batterij. Nu verbruikt de 6000 wel iets meer dan die 510m (groter scherm, De nieuwe Sonoma verbruikt ook wat meer dan het oorspronkelijke centrino) maar volgens mij kan de 6000 toch langer autonoom werken.

Wel je wat meer weten over de verschillen tussen 2 platformen waarop dezen notebooks zijn gebouwd, raad ik je aan om het volgende artikel eens te lezen.
reviews: Intel Sonoma: grote update voor Centrino

[ Voor 15% gewijzigd door Antediluvian op 29-01-2005 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind zelf een DVD writer ook niet echt nodig, aangezien ik er op mijn normale desktop ook een heb. Het SXGA+ scherm leek mij ook erg interessant, maar ik twijfel er nog over of het mijn geld waard is. Ik vind de specs. van de 510M niet beter, alleen iets meer geheugen. En als ik het nodig zou hebben kan ik er nog gewoon een geheugenkaartje bijzetten, omdat er standaard 1x512 MB in zit. Voordeel van de 510M is inderdaad wel dat hij kleiner en lichter is.
Is er iemand die weet hoeveel hij in het echt lichter is? Het gewicht op de Dell site is mij iets te vaag (gewicht met 40 gb en 256 mb geheugen etc. staat er dan altijd bij).
En gaan 4 + 6 cell batterij van de 510M samen veel langer mee als de 9 cell van de 6000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou was zou ik de 510M nemen, die sluit beter aan bij wat je er mee wil doen dan de 6000. Ik zou echter de configuratie iets aanpassen;
1.6Ghz Centrino
15"SXGA TFT scherm met 1400*1050 pixels
Intel ProWireless 2200 802.11g WiFi kaart.
Voor de rest gelijk aan jouw wensen.

Hiermee heb je een ideale laptop voor een redelijke prijs. Als je ook multimedia oepassingen wil gebruiken wordt de inspiron 6000 interessant.

Overigens weegt de 510M ongeveer 2,7 kilo met een 4 cell batterij. Als je twee batterijen er in doet wordt ie uiteraard zwaarder, maar gaat ie veel langer mee! Kijk bij de ervaringen van Icey voor gebruikstijden en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dell levert idd goed spul af heb zelf dan ook een inspirion
maar ik zou dus wel goede garantie nemen.
Als hij uitvalt na een jaar, ben je verder van huis
De service is namelijk heel goed je hebt hem weer binnen twee dagen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de keuze moet maken tussen de 510M en 6000 ga ik denk ik toch voor de laatste.
Dit omdat:
- In de 6000 de een nieuwere chipset zit (of dit nou zoveel uitmaakt weet ik niet, maartoch).
- 128MB interne grafische kaart, hier kan je qua games etc. nog steeds niet heel veel mee, maar wel iets meer als met de 64MB.
- En ik ben wel weg van een 15.4'' (breedbeeld) scherm omdat ik graag naar films kijk, die dan vaak in breedbeeld formaat zijn.
Ik ben dan sowieso ook van plan er een 15" SXGA TFT scherm bij te nemen, maar ik laat de procesoor gewoon 1.7Ghz.
De Intel ProWireless 2200 802.11g WiFi kaart had ik ook al zien staan. Heb dus even gezocht naar verschil met de 2100 versie maar kon zo snel niets vinden, kan iemand mij dus even vertellen wat er beter aan de 2200 versie is? Verschil met 2100 versie is maar €22.61, maar als ik het toch niet gebruik heeft het ook geen nut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10
de 2200 kan is geschikt voor b (11mbit) en g (54mbit) netwerken, de 2100 alleen maar voor b.

Verder vind ik t altijd een beetje dom, je blindstaren op specs van zo'n ding, tuurlijk tis typisch tweakerachtig maar toch. Ik vind juist dat bij een laptop je ook moet kijken naar draagbaarheid enz. En die 6000 is toch een behoorlijk stuk zwaarder en groter dan de 510m. Als je dat ding alleen maar op je buro laat staan is t geen probleem, maar dan kan je eigenlijk beter een desktop nemen. Steeds zo'n zware laptop meeslepen is echt geen pretje

Games spelen op een laptop is sowieso klote, alleen die widescreen zou misschien fijn kunnen zijn voor films, maar de meeste games zullen widescreen resoluties wel niet ondersteunen en dan zit je dus met balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vindt het inderdaad een moeilijke keuze. Ik neem er sowieso een 2200 wifi kaart bij i.p.v. een 2100. Maar twijfel nog steeds welke van de 2 laptops voor mij beter is om aan te schaffen. Is er nog iemand die goede argumenten heeft voor een van de twee en mij daarmee kan overhalen voor één te kiezen.
Ik moet vandaag een keuze maken, omdat ik alleen vandaag nog geen verzendkosten hoef te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Neem alsjeblieft het lichte model, daar krijg je geen spijt van!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou met jou wensen ook sterk twijfelen. Als je heel veel waarde hecht aan gamen moet je op een desktop gamen, das veel mooier en sneller dan op je laptop. Voor films moet je gewoon een TV en DVD speler gebruiken, met je laptop kan je DVDtjes branden. Voor het schoolwerk is een lichte, mobiele laptop het handigst! Je kan eventueel wel filmpjes kijken, op 15" is dat ook goed te doen, bovendien is 64 MB voor video kijken meer dan zat!. Het is maar waar je het zwaarst aan weegt, maar ik zou de 510M nemen. Laat je keuze ff weten, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb uiteindelijk toch voor de 6000 gekozen, het extra gewicht meedragen heb ik er wel voorover. Ik heb hem gister besteld en ik hoop hem zo snel mogelijk binnen te krijgen. Maar het kan volgens Dell 10 a 12 dagen duren (i.p.v. 8 a 10) omdat het model momenteel erg gewild is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd met je keuze! Hoop dat je hem snel binnen hebt! Mijn 510M komt als het goed is deze week. Ik hoor wel hoe die bevalt en er uit ziet.
Pagina: 1