Toon posts:

SUB maken van een ouwe 3 weg box...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb een 60x30x20 box over met alleen nog de 25 cm woofer en het scheidingsfilter erin. Dit wil ik als passieve subwoofer gebruiken.

Nu zie ik dat de meeste passieve subs liggende kisten zijn met de woofer naar beneden gericht met 1 of 2 gaten in de verste zijde van de kist.

Wat is nu de simpelste manier om een passieve sub te maken, even afgezien van de dimensionering (kast en woofer moeten op elkaar afgestemd zijn)?

Ik dacht aan de twee gaten van de midtoner en de tweeter netjes dicht maken. Kastvoorzijde wordt onderkant, dat op pootjes zetten. En een gat in de verste zijde fresen.
De zwarte achterzijde van de speakerkast wordt dan de bovenkant, dat dus netjes maken.

Kan je het oude (oorspronkelijk) 3 weg filter gebruiken voor de sub? En hoe moet je de bedrading routen. Er moeten twee terminals op. 1 voor de aansluiting richting de versterker en 1 voor aansluiting richting de twee speakers..... Hoe moet ik te werk gaan? Zijn er sites op internet te vinden die me dat uitleggen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet het, gaat niks worden:

1. Deze woofers zijn niet echt bedoelt om als subwoofer gebruikt te worden. Veel lager dan 50 Hz kunnen ze meestal niet goed spelen.
2. Zonder parameters kun je niet opeens een bassreflex kast maken. Zomaar wat gaten gaan zagen heeft geen nut
3. Het filter is niet geschikt om laag genoeg te filteren. Daarnaast: heel laag passief filteren is bijna niet te doen omdat het impedantieverloop veel te grillig is.

Jammer maar helaas :'( . Deze vraag komt wel vaker langs, maar het is gewoon heel simpel. zo'n 3-weg speaker is gewoon voor ander werk ontworpen dan een subwoofer.

Spaar liever wat centjes en maak een budget actieve sub, daat heb je 100x meer plezier van.

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 29-01-2005 08:43 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?