Toon posts:

Overhitting van grafische kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
gisteren toen ik lock on: modern aircombat speelde viel me computer uit en startte opnieuw op en vandaag gebeurde precies hetzelfde. Nou is mijn vraag word mijn grafische kaart te warm want lock on: modern aircombat is een behoorlijk zwaar spel of is mijn processor overhit.

ik draai op een p4 en op een nvidia geforce 5700 kaart

hoe kan ik dit oplossen of is het helemaal geen oververhitting. ik weet dat je in je bios dit kan aanpassen dat uitslaat bij een bepaalde temp, maar ik weet niet de standaard waarde

wie kan mij raad geven over dit?

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 11:57

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

je zit in het verkeerde subforum, deze moet denk ik in videoplanken en beeldkanonnen.

Maar om antwoord te geven op je vraag: check eens of de heatsink van zowel je CPU als je graka er nog goed op zitten, zo niet zet ze recht, en check of de fans goed lopen.

Wellicht doet een drupje thermish geleidende prut links of rechts ook wonderen.

ook ff kijken of ie afslaat met de zijpanelen eraf, dan is het wellicht wat anders, zo niet dan word je kast te warm(hotspots, door te weinig airflow)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33

Nik

Download eerst eens een progje, zals SpeedFan om te kijken wat er precies heet wordt.

Ziet alles er normaal uit (niets boven de 50 graden als je spellen gaat spelen) dan is het voor 90% je videokaart. haal je kast eens open, en voel voorzichtig of de kaart warmer wordt als je gaat spelen. Videokaarten kunnen zo 70 graden worden hoor, maar té warm kan ook. Gewoon even kijken wanneer het fout gaat.

Pak dan een huis tuin en keuken ventilator, en zet die op de zijkant van je open kast. Speel je spel nog eesn en kijk naar het verschil :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of dit aan de temperatuur ligt is natuurlijk ook zelf even te controleren. Bekende programma's die voor de temperatuur kunnen uitlezen kunnen zeer waarschijnlijk ook de temperaturen van jou processor en moederbord uitlezen, erg handig voor het bepalen of het probleem daar ligt of ergens anders. Goede programma's om dit uit te lezen zijn bijv Speedfan en MBM. Google maar even op Speedfan en dan kom je het programma wel tegen. Als je een Asus moederbord hebt of een je moederbord levert een monitor programma mee dan kun je dat even installeren en de temperaturen daarmee uitlezen. Zet de temperaturen hierneer zodat we er wat mee kunnen.

Of je videokaart een temperatuursensor heeft weet ik niet, daarvoor zou je even in de geadvanceerde instellingen van je videokaart moeten kijken. Kun je vinden in configuratiescherm -> Beeldschermeiegnschappen. En dan daar naar tabblad Nvidia en daarin even zoeken.

Werkt je pc met andere spellen wel goed? Of gebeurt het enkel wanneer je dat spel speelt? Anders zou het bijvoorbeeld ook aan het spel of iets anders kunnen liggen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
hij gebeurt ook als mij kast open staat en ik heb het nog niet gemerkt tijdens het spelen van andere spelen

Verwijderd

wat zijn je voltages?
dit kan ook best je voeding zijn die te zwaar belast wordt..
dit is ook te zien met speedfan maar in je bios kijken is betrouwbaarder

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 23:35 ]

Verwijderd

Het kan zó veel zijn! Waarom je bij videokaart komt weet ik ook niet. Het zou je processor zelfs kunnen zijn die te heet wordt. Het kan je voeding zijn die te weinig vermogen levert voor stabiele belasting. Huidige topmodellen intel CPU's pieken op 130Watt energieverbruik of meer. Intel915-gebaseerde moederborden melden in hun handleiding dat de PSU minimaal 18A op de +12V lijn moet kunnen leveren.

Voor wat ik weet kan je RAM defect zijn.

Het zou ook iets simpels kunnen zijn als een foute nVidia driver, alleen heb je misschien nog auto-reboot bij BSOD aanstaan.

Verwijderd

Wat een vraag. Eerste een beetje research mag ook wel. De vraag die jij stelt ("ligt het aan de temperatuur?") is natuurlijk zelf wel te controleren. Maar als je hem dan toch stelt, geef dan in ieder geval de meetbare temperaturen (cpu/mobo)...

Het lijkt me vreemd dat een grafische kaart die niet overgeklokt is zomaar te warm wordt. Die dingen kunnen aardig wat hebben. Ik weet niet hoe het zit met nVidia, maar als ATI kaarten overhit raken zorgt VPU recover ervoor dat niet de hele PC crasht. Na een paar seconden komt het bureaublad tevoorschijn. Als bij jou de hele PC reboot is het misschien toch de processor. Nogmaals, misschien is dit wél normaal als nVidia kaarten overhit raken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- verkeerde subforum
- heb je überhaupt ergens in de FAQ gekeken?
- onvoldoende specs (hoe dicht zit alles in die kast op elkaar)
- zo te lezen heb je helemaal niets zelf geprobeerd. Begin daar eens mee :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.