Toon posts:

Tastbare 3D model maken

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af welke manieren er gebruikt worden om een 3d model te ontwikkelen en dan vooral het maken van een tastbare 3d model voor deze op de computer uitgewerkt wordt. Met een tastbare 3d model zou je het object van alle hoeken kunnen bekijken en wellicht in een groter geheel plaatsten om een volledig beeld van je 3d omgeving te krijgen.

Voorbeelden hiervan zijn een model maken met lego of met klei. Deze oplossingen zijn redelijk betaalbaar als je niet teveel wilt lijkt me.

Ik vroeg me af of mensen hier een tastbare 3d model maken, en zo ja hoe en met wat?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12

BaRF

bijna kerst

hehe meestal is het andersom: mensen maken éérst een 3d model op een pc, en dán gaan ze over tot het tastbare model :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik maak zelf helemaal nooit tastbare modellen, maar klei is er natuurlijk de meest logische oplossing voor. Beeldhouwen kan ook, maar dat gaat wat lastiger. :P

Er zijn wel dingen over te vinden op CGtalk, wat spul dat ik zo snel ff vond:

http://www.cgtalk.com/showthread.php?t=76729
http://www.cgtalk.com/showthread.php?t=144607
http://www.cgtalk.com/showthread.php?t=202745

Zoals je kunt zien wordt er aldaar een speciaal soort klei of zoiets gebruikt: skulpy. Geen idee wat het is, maar ze gebruiken het.

En die opmerking van Barf is dus onzin in de entertainmentindustrie, maar wel gewoon waar in industrial design: in de entertainmentindustrie wordt zelden van 3d naar klei gewerkt, vrijwel altijd andersom. In industrial design gaat het idd vaak van 3d model naar tastbaar. Een heel andere tak van sport. Waar heeft de topicstarter het over?

[ Voor 25% gewijzigd door Oogst op 28-01-2005 22:10 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Thijsmans
  • Laatst online: 15-05 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik moet zeggen dat ik hier nog nooit iemand heb gezien die van plan was daadwerkelijk iets tastbaars te maken :) De meeste mensen modellen gewoon puur voor de lol.

Waarom zou je overigens éérst het echte object willen maken, en daarna pas het 3d-model?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Heb eens een artikel gelezen in een magazine (en op de bijgeleverde cd stond het desbetreffende programma), waarin het ging over een programma dat tastbare modellen om kon zetten tot 3d modellen.. Heb het zelf nooit geprobeerd, en weet dus ook niet in welke mate het werkt, maar ik weet nog wel ongeveer hoe het moest.. Je had een witte ondergrond nodig met een X aantal zwarte (Evengrote) vierkante stippen, met in het midden het model. Dan moest je TIG foto's maken in een rondje.. Heb er zelf geen vertrouwen in, maar stel dat zoiets zou werken is dat een goedkope oplossing :)

En in 3dtotal stond laatst iets over het proces andersom --> kon je een 3d model in tastbaar 3d laten printen (wel best prijzig ;))

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-04 22:27

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik heb een keer 3d models zien maken uit piepschuim. Eerst germaakt uiteraard op de pc en daarna met een soort gigantische freesmachine uit een stuk piepschuim een model gemaakt. Dat gebruikten ze dan weer om een afgietsel te maken. Andersom zou ook kunnen...

Sowieso kun je natuurlijk 3d models met een standaard freesmachine maken (ik geloof een cnc freesmachine heette dat ding). Maar dat zijn meestal ook "eenvoudige" industriele vormen / dingen

[ Voor 5% gewijzigd door bonus op 28-01-2005 22:21 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Oogst schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 22:09:
En die opmerking van Barf is dus onzin in de entertainmentindustrie, maar wel gewoon waar in industrial design: in de entertainmentindustrie wordt zelden van 3d naar klei gewerkt, vrijwel altijd andersom. In industrial design gaat het idd vaak van 3d model naar tastbaar. Een heel andere tak van sport. Waar heeft de topicstarter het over?
Ik wil een model maken die ik dan uiteindelijk op de PC namaak en verwerk in bv. een filmpje of game
Prammenhanger schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 22:11:
Ik moet zeggen dat ik hier nog nooit iemand heb gezien die van plan was daadwerkelijk iets tastbaars te maken :) De meeste mensen modellen gewoon puur voor de lol.

Waarom zou je overigens éérst het echte object willen maken, en daarna pas het 3d-model?
Het lijkt mij makkelijker om eerst te zien wat je gaat maken, eerst in detail uitwerken, en met de hand kan je snel (kleine) aanpassingen maken. Ik neem aan dat 3d ontwerpers altijd eerst een voorbeeld maken (bv. schetsje) en niet vanuit hun hoofd een nieuw model ontwerpen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 22:24 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
3D Printer :9
Wel duur !

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Oogst
Prammenhanger schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 22:11:
Nou, het verbaast me ook dat het nog zoveel gedaan wordt, maar met name bij grote filmproducties heeft het wel een flinke meerwaarde: je kunt al in een vroeg stadium aan de regiseur heel goed laten zien hoe het object of het karakter eruit gaat zien. Het geeft ook een veel beter beeld van vormen, zo'n echt 3d-voorwerp, dan een virtuele 3d-model.

Daarnaast is het zo dat er een behoorlijk aantal extreem goede en extreem ervaren kleiers rondloopt op deze wereld en dat die met klei gewoon veel gemakkelijker en sneller kunnen werken dan het met 3d kan. Je hebt sneller een tastbaarder model. Maar je moet er dus wel iemand voor hebben die er heel erg goed in is.

Overigens brengt Z-brush wel aardig verandering hierin, door zelfs nog gemakkelijker dan klei details mogelijk te maken.

Maareuh, Linh: heb je al ooit een virtueel of echt 3d-model gemaakt? Beide zijn extreem moeilijke dingen die je niet zomaar even leert. Als je ze allebei nog nooit hebt gedaan, begin dan met eentje, oefen er een hele tijd mee en probeer dan de andere techniek. Allebei deze technieken tegelijk leren als n00b is niet normaal te doen. Maar als je geen n00b bent, dan gaat dat natuurlijk niet op. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Oogst op 29-01-2005 09:30 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Je kan ook eens kijken naar kneadatite green-, brown- en whitestuff. Dit zijn 3 soorten expoxy klei die gebruikt wordt voor het maken van de modellen voor bijv Warhammer. Ze hebben alledrie verschillende eigenschappen. Greenstuff is bijvoorbeeld de beste allround klei, Met brownstuff kan je erg goed scherpe, harde randen maken voor bijvoorbeeld een zwaard en whitestuff heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als Greenstuff maar is een stuk flexibeler.

Je kan ze hier, hier of hier kopen.
Ook kan je Greenstuff bij de gamesworkshop kopen. Deze heeft een paar filialen door het hele land, dus als je geen zin hebt in het hele shipping gebeuren kan je ook daar heen gaan. Hier is de greenstuff naar verhouding wel een stuk duurder.

Je kan hier en hier tutorials vinden over het werken met expoxy klei.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

Topicstarter
Oogst schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 09:29:
Maareuh, Linh: heb je al ooit een virtueel of echt 3d-model gemaakt? Beide zijn extreem moeilijke dingen die je niet zomaar even leert. Als je ze allebei nog nooit hebt gedaan, begin dan met eentje, oefen er een hele tijd mee en probeer dan de andere techniek. Allebei deze technieken tegelijk leren als n00b is niet normaal te doen. Maar als je geen n00b bent, dan gaat dat natuurlijk niet op. :)
Het is niet mijn bedoeling om als een professional een super gedetailleerde 3d-model te maken en al te diep in te gaan op 3d ontwerpen. Ik zoek iets waarmee je snel een visuele voorbeeld kan maken van een object of een omgeving, die ik niet in (in het klein) thuis heb liggen.

Als ik bijv. een lamp wil tekenen, pak ik gewoon een bestaande lamp thuis. Maar als ik bijv. een stad met woonwijken, parken, wegen etc. wil uittekenen op de computer of een stadion waarvan ik geen tastbare voorbeeld van thuis heb liggen, wil ik dit redelijk "snel" in elkaar kunnen zetten zodat ik een visueel beeld ervan heb.

Ik dacht aan lego (zag dat ze dit bij de productie van Metal Gear Solid 2 ook gebruikten :P), waarmee je iets in elkaar kan zetten en daarna weer uit elkaar kan halen en opnieuw gebruiken. Kan alleen erg prijzig worden als je veel en de juiste legoblokken nodig hebt. Met "goedkoop" klei kan je volgens mij ook zelf bouwstenen bouwen en zo het gewenste resultaat krijgen, en uiteindelijk na gebruik weer in elkaar kneden en hergebruiken.

• Oogst
Ah, ok, dan is het inderdaad wel handig ja. Hoewel de meeste mensen dan gewoon op internet naar referentiemateriaal gaan zoeken (Google image search bijvoorbeeld).

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Meestal wordt er van rapid prototyping gebruik gemaakt. CNC- en freesmachines worden ook gebruikt, maar 3d-printers genieten volgens mij de voorkeur omdat ze veel meer kunnen wat ontwerpen betreft.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Waarom zit iedereen hier 3d-printen en CNC-frezen te adviseren? Op die manier kan je alleen van een 3d-model naar een mock-up komen. De TS wil juist eerst een mock-up om daar een 3d model van te maken.

In de autoindustrie is het heel gebruikelijk te werken met klei. Dit wordt dan met een 3d scanner ingescant. Op deze manier verkrijg je een oppervlaktemodel, die dan vaak in CATIA oid. Ingeladen wordt.

Gezien deze scanners niet goedkoop zijn (lees: stinkend duur), zou ik persoonlijk gebruik maken van klei. Dit kleien model vervolgens met de hand gaan finetunen tot je tevreden bent en deze dan met de hand gaan moddellen. Dit laatste bij voorkeur niet in 3ds of Maya, maar in een programma als SolidWorks, zodat je de maten 1 op 1 kan overnemen. Let wel: dubbelgekromde oppervlaktes en dergelijk zijn op deze manier bijzonder moeilijk 1 op 1 over te nemen!

Dit model kan je dan vervolgens weer in 3ds oid. inladen. Uit ervaring weer ik dat je STL (stereolithography) het beste als bestandsformaat kan gebruiken om in programma's als 3ds in te laden.

[ Voor 11% gewijzigd door sdomburg op 30-01-2005 19:06 ]

Verwijderd

Bij Industrieel Ontwerpen werkten we vaak met grote platen schuim. Ik weet de precieze naam van dat spul niet maar het waren vrij grote platen van een paar centimeter dik in het lichtgeel en lichtblauw. Je kunt het op elkaar lijmen als je meer dikte nodig hebt, je kunt het vijlen en schuren.

Als je het over wat grotere vormen hebt dan is dat denk ik praktischer dan klei. Dat wordt snel zwaar en afhankelijk van de vorm dan ook vrij kwetsbaar.

En over het nut (specifiek op het gebied van Industrieel Ontwerpen):
Je kunt met zo'n snel gemaakt modelletje eenvoudig nagaan of iets goed in de hand ligt, of die vorm die je in je hoofd had er ook in de praktijk goed uit ziet, enz. enz. Lukt je niet als je meteen 3D computermodellen gaat maken en het is best naar als je er na veel werk achter komt dat, bij bijvoorbeeld een camara (ik noem maar iets), iemands vingers altijd voor de lens zitten bij de vorm die je bedacht had.

• Oogst
sdomburg schreef op zondag 30 januari 2005 @ 19:03:
...en deze dan met de hand gaan moddellen. Dit laatste bij voorkeur niet in 3ds of Maya, maar in een programma als SolidWorks, zodat je de maten 1 op 1 kan overnemen...
Dit gaat natuurlijk alleen op voor de meer geometrische objecten. Wanneer je een character of zo ontwerpt, dan kun je juist weer veel beter MAX of MAYA gebruiken dan SolidWorks.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 23:18

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik heb een assignment Rapid Prototyping gevolgd bij TNO hier in Eindhoven; erg interessant; zeker ook Rapid Tooling en Rapid Manufacturing als toekomstmuziek.
Straks; als iedereen z'n eigen 3D printer thuis heeft staan, download je gewoon een nieuw GSM frontje, customize je het naar eigen wensen en print je het uit, klik je het erop. Klaar.

Ook het RP'en in full color en meerdere materialen (metaal bijvoorbeeld) kan al.
Leger van de VS heeft al een grote truck door Irak rijden met allerlei RP machines. Als er aan een tank een onderdeeltje kapot gaat -> printen.

Voor die assignment moesten (konden) we ook een klein CAD modelletje maken en laten printen (2x2 cm) en dat krijg ik hopelijk deze week. Zal het eens posten.

En ja het is (nog wel) prijzig.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 11:30

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ha hier lopen meer IO-ers rond zie ik...

@TS: zoals gezegd kun je een 3D-scanner gebruiken om een fysiek model te digitaliseren. Voor CG filmfiguren (Gollum uit LotR bijvoorbeeld) is het heel gebruikelijk een kleimodel te maken en dat te digitaliseren en dan door middel van motion capturing aan de beweginen en mimiek van een echte acteur te koppelen. Een 3D-scanner die grote objecten aankan is niet iets dat je als hobbyist of beginnend professioneel aanschaft, maar kleinere 3D-scanners zijn er al voor een paar honderd euro.

@ de iedereen: rapid prototyping is een verzamelnaam voor manieren om snel een tastbaar object te maken. Er zijn tientallen verschillende manieren om een model te maken en allemaal hebben ze voor- en nadelen. Van belang is vooral wat je met het model wilt. Enkele veelgebruikte methoden:

1. CNC-frezen. CNC staat voor Computer Numeric Control, je stuurt dus de kop (en vaak de tafel)van een freesbank aan met een computer. Software berekent de freesbanen uit een 3D CAD model. Vaak wordt er uit schuim gefreesd maar ook hout, kunststof en metaal zijn prima mogelijk en zelfs ijs wordt regelmatig gebruikt (goedkoop en milieuvriendelijk).

2. STL staat voor STereo Lithography. Men neme een kunststof die onder verwerkingsomstandigheden vloeibaar is maar uithardt onder UV-licht en die vloeistof dump je in een badje met daarin een beweegbaar plateautje. In het begin staat het plateau net onder het oppervlak van de vloeistof. Een UV-lamp belicht alleen het deel van de vloeistof dat tot een laagje moet uitharden, dan zinkt het plateau een laagdikte en wordt de volgende laag beschenen etc. tot je model af is. Voordeel is dat je voorwerpen kunt maken die hol en dunwandig zijn of een ander voorwerp omsluiten (een bal in een bal in een bal in...), grootste nadelen zijn dat je maar een hele beperkte materiaalkeuze hebt en modellen kunnen niet erg groot zijn. Vanuit de STL-industrie is overigens het .stl fileformat afgeleid, waarmee je 3D-modellen kunt uitvoeren naar allerlei industriele applicaties.

3. Fused Deposit Modelling (FDM) werkt met een machine die als een heel dun slagroomspuitje dunne wormpjes vloeibaar kunststof aanbrengt, laag na laag. Met deze techniek kun je spuitgietonderdelen simuleren en redelijk realistisch beproeven. 3D Printing lijkt hier erg op.

4. Selective Laser Sintering (SLS) werkt ongeveer net als Stereo Litography maar werkt met kunststofgranulaat (poeder) die door een laserstraal aan elkaar gesinterd wordt. Net als bij STL ligt dat poeder op een bewegend platformpje en wordt er met laagjes gewerkt.

En zo zijn er nog vele andere methoden. Een klein CNC-freesbankje met software kost al gauw een paar duizend euro maar de prijzen varieren erg tussen de merken. De rest van de genoemde methoden zijn veel duurder qua aanschaf van de gereedschappen.

Edit: Als je een model wilt laten RP-en moet je heel goed bedenken wat de (materiaal-, oppervlakte- en constructie-) eigenschappen moeten zijn, metalen voorwerpen kun je alleen CNC-en bijvoorbeeld en de meeste RP-technieken leveren geen hele gladde voorwerpen op. Verder geldt dat hoe nauwkeuriger je het wilt, hoe duurder het is...

[ Voor 6% gewijzigd door SnoeiKoei op 31-01-2005 20:37 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Verwijderd

Topicstarter
Het hoeft voor mij allemaal niet zo professioneel te zijn, als het maar bruikbaar en betaalbaar is.
Zag bij de AH zo'n kinderklei pakketje voor paar euro's dus voor de gein maar eens meegenomen. Is in principe wel bruikbar zolang het niet al te gedetailleerd moet worden, maar bijvoorbeeld een algeheel beeld van een object of omgeving/situatie weergegeven.

Heb om te proberen wat proberen te maken, merk wel dat dat lastig is zonder de juiste tools een aangezien het klei wel erg zacht is (geen idee of dat juist zo hoort). Doel is natuurlijk dat datgene wat je wil maken duidelijk is. Zie resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://linh.redhosting.nl/DSCW0002.JPG

Zoals je ziet zakt het allemaal een beetje in elkaar..

Verwijderd

Moet je ook niet met zo'n kinderpakketje doen. Probeer het eens met Sculpey ;)

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Misshien kan je isolatieplaten gebruiken, doen ze bij het maken van een moule voor een glasvezel-model ook.

http://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html (kijk eens bij 6 oktober)

</onzin>

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Zoals beloofd:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/q/p.r.hermans/strijthagen/RP-hand.jpg

Te klein voor alle details, maar toch erg leuk :)

Het originele 3D model: klik.
Wel iets anders; ik heb uiteraard het interieur eruit gesloopt en alle losse objecten aan elkaar moeten maken zonder overlappingen of gaten.

Verwijderd

Vorig jaar moest ik vj`n tijdens een nederlandse presentatie van electronic-arts, en kreeg allerlij studio/dvd materiaal thuis.

Die game studio heeft een soort van laser apperatuur, de (hoofd)persoon gaat zitten op een stoel en in een cirkel beweging wordt het gezicht dan high-res gescanned, en naar een 3D model omgezet.

Verder alle bewegingen worden gedaan, door mensen te motion-tracken, met een soort van (infrarood?!) bolletjes costuum aan.

niet echt betaalbaar, maar ter info..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
handige_harrie schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:36:
Zoals beloofd:

[afbeelding]

Te klein voor alle details, maar toch erg leuk :)

Het originele 3D model: klik.
Wel iets anders; ik heb uiteraard het interieur eruit gesloopt en alle losse objecten aan elkaar moeten maken zonder overlappingen of gaten.
Hoelang doe je erover om zoiets te maken?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
hydrus schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 22:13:
Misshien kan je isolatieplaten gebruiken, doen ze bij het maken van een moule voor een glasvezel-model ook.

http://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html (kijk eens bij 6 oktober)
nee, je moet er beeldhouwersschuim voor gebruiken.. Ik weet niet waar je 't kan krijgen, maar ik krijg het via school, het is eigenlijk een beetje rot spul om goed glad te krijgen, maar is goed te bewerken :)

|>

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:36:
Hoelang doe je erover om zoiets te maken?
Lastig te zeggen aangezien ik de tijd niet bijhoud tijdens het maken van zoiets. Het complete ding incl. interieur en texturen, renderen etc....ik zou zeggen 2 weken lang redelijk wat vrije tijd in steken.

Om vanaf scratch het model zoals het geprint is te maken...een paar (3-4?) uur.

Ligt er maar net aan hoe duidelijk je het beeld vantevoren in je hoofd hebt zitten en natuurlijk hoe goed je met de software om kunt gaan.

Het printen zelf wordt gedaan met nog een hoop andere modellen die zo geplaatst worden om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. En dit wordt dan 's nachts geprint (6-10 uur).
Pagina: 1