1600 & 3200 iso, geschikt voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 12:07

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ik heb twee overjarige rolletjes van een pers afdeling gedragen, een Fuji superia 1600 film (kleur) en een Kodak T-Max 3200 (z/w). Allebij over hun houdbaarheidsdatum. Nou lijkt het me heel leuk om eens met zulke hoge iso's te schieten, maar de tijd dat ik analoog heb gefotografeerd is erg lang geleden, ik vraag me zelfs af of mijn minolta dynax 500si dit wel gaat begrijpen.

Goed ik heb dus twee rolletjes met hoge iso waarden maar wat kan ik er mee?
Moet ik de uitdaging zoeken in donkere omstandigheden of juist snelle (max 1/2000) opnames bij daglicht? Close of Tele? Volgens mij is mijn vraag in het kort in wat voor omstandigheden je dit soort films gebruikt. Dan kan ik daarna de omstandigheden wel creeeren denk ik :)

Iemand ervaring met dit soort films?

Flickr

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DeFeCt schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 21:29:
Iemand ervaring met dit soort films?
Jep, ruim :)

Zelf heb ik deze films (TMAX3200 en Superia1600) gebruikt voor concertfotografie, al dan niet gepusht. De snelheid van deze films maakt ze buitengewoon geschikt voor deze toepassing.

TMAX3200 is vanwege zijn schitterende korrel maar toch vrij hoge detaillering mijn favoriete zwart/witfilm! Ik vind hem buitengewoon geschikt voor portretten (zeker als je model een niet al te gave huid heeft).

Superia1600 vind ik persoonlijk niet zo'n heel spannende film, maar dat komt vooral omdat ik grove korrel en kleur niet zo'n geslaagde combi vind. Maar zoals gezegd, voor concertfotografie vaak de enige oplossing :)

Een paar voorbeeldjes van de genoemde films:
#1: 'Arie', TMAX3200@6400
Afbeeldingslocatie: http://www.koraks.nl/galleries/muziek/arie/kaatsheuvel_-november_2004-/13%20Arie.jpg

#2: 'Arie', Superia1600@1600
Afbeeldingslocatie: http://www.koraks.nl/galleries/muziek/arie/lustrum_16_oktober_2004/24%20Arie.jpg

#3: 'Present Danger', TMAX3200@6400
Afbeeldingslocatie: http://www.koraks.nl/galleries/muziek/present_danger/02%20Present%20Danger.jpg

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:03
Nice Koraks! Ik had met bij ISO6400 toch wel wat meer ruis voorgesteld :)

Verwijderd

koraks schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 21:42:
[...]

#3: 'Present Danger', TMAX3200@6400
[afbeelding]
Geweldige foto, die verwacht ik gewoon in een één of ander boek of tijdschrift danwel glossy!
Toppie!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Thanx! Korrel bij ISO6400 is aanzienlijk, maar aangezien je hier een full-frame opname (en geen crop) ziet, valt het allemaal nog wel mee. Voor dit soort platen vind ik deze korrel persoonlijk erg mooi.

Vergis je overigens niet in het verschil tussen korrel en ruis; mensen die zowel digitaal als analoog werken, weten wat ik bedoel.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18
koraks schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 09:30:
Thanx! Korrel bij ISO6400 is aanzienlijk, maar aangezien je hier een full-frame opname (en geen crop) ziet, valt het allemaal nog wel mee. Voor dit soort platen vind ik deze korrel persoonlijk erg mooi.
De film is toch ISO3200? Dan blijft die korrel toch ook ISO3200, ook al push je de camera naar 6400?

Tenminste, als ik op mijn camera een andere ISO waarde instel dan mijn film, verandert er aan de fysieke samenstelling van mijn filmpje helemaal niets hoor...

Punctuality is the politeness of kings

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-02 20:14
Aan de film verandert niets nee, maar omdat de film gepushed is moet er ook langer ontwikkelt worden -> grovere korrel.

Hier ook een voorbeeld van TMax 3200@3200 (onderwerp is Jimmy Woods van The Imperial Crowns) :
Afbeeldingslocatie: http://www.zolar.nl/dpz/crowns/F1010027.jpg

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is die Mic nou doorzichtig :?. ziet er vaag uit :P. Mooie foto trouwens

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-02 20:14
Nope, niet doorzichtig :D Hij heeft z'n duim er op een maffe manier voor zitten.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:03
dreamscape schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 09:38:
[...]De film is toch ISO3200? Dan blijft die korrel toch ook ISO3200, ook al push je de camera naar 6400?

Tenminste, als ik op mijn camera een andere ISO waarde instel dan mijn film, verandert er aan de fysieke samenstelling van mijn filmpje helemaal niets hoor...
Als je je camera op 3200 ISO insteld en dan 1 stop onderbelicht dan heb je in princiepe 6400 ISO, maar een onderbelichte foto. met je RAW converter kun je weer een stopje erbij doen, maar je ruis zal dan wel erger worden, het leek mij op analoog dus ook zo te gaan, en ja mijn vermoeden werd al bevestigd zie ik :P
Marcel schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 13:09:
Aan de film verandert niets nee, maar omdat de film gepushed is moet er ook langer ontwikkelt worden -> grovere korrel.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 12:07

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Volgens mij moet ik eerst maar eens gaan uitzoeken tot hoever ik mijn camera dan kan 'pushen' :)

Flickr

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
DeFeCt schreef op maandag 31 januari 2005 @ 09:06:
Volgens mij moet ik eerst maar eens gaan uitzoeken tot hoever ik mijn camera dan kan 'pushen' :)
Je 'pusht' je camera niet, maar wel je film. (Dit moet je wel instellen via je camera; als je dat kan....)

/mierenneuk-modus

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1