[statistieken] Hoever kun je gaan?

Pagina: 1
Acties:

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor een website die ik gebouwd heb houdt ik statistieken bij. Ik begon met het IP, de opgevraagde URL en de tijd, maar in de loop van de tijd is dit langzaam uitgebreidt met een referrer, de browser, en gedetaileerdere informatie zodat ik het weer kon koppelen aan mijn andere tabellen.
Dit gaf mij al heel wat informatie over het bezoek van mijn website.

Recentelijk heb ik een module afgemaakt die het mogelijk maakt om een complete sessie van een persoon te visualiseren: hoelang was iemand op een pagina, waar heeft hij toen geklikt, hoelang bleef deze persoon daar et cetera. Ook is het mogelijk te zien of iemand al eens eerder is geweest, wanneer we hem weer op de site kunnen verwachten, enzovoort.

Nu zou ik het persoonlijk niet zo leuk vinden wanneer mijn internetgedrag zou nauwkeurig zou worden bijgehouden, maar ik vind de informatie die dit mij oplevert wel erg nuttig en ik vind het leuk om te kijken waar mensen zijn geweest en hoe ze zich gedragen op mijn website.

Hoever gaan jullie / vinden jullie dat je kan gaan met dit soort statistieken? In hoeverre is het etisch om een exact logboek bij te houden?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Als iemand jou winkel binnen loopt mag je ook alles bijhouden: waar hij loopt, hoe lang hij stilstaat, wat hij koopt, enz, totdat degene weer de deur uitgaat. Zo gaat het ook met jhe website.

De dingen die jij noemt zijn hele standaard dingen die je bij alle geavanceerde stats ziet. Ik zou niet weten waarom je dat niet bij zou mogen houden.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja, maar wanneer je in een winkel bent zie je dat er iemand met een stopwatch naast je staat om bij te houden hoelang je ergens staat en waar je naar kijkt. Ook als je ergens opgenomen wordt, zijn daar regels voor: stickers waarschuwen je en de tape mag niet langer dan zus en zo bewaard worden.

Maar van statistieken die op internet bijgehouden worden, merk je niets. Is dat gewenst?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Nu je het zo brengt zet me dat inderdaad wel aan het denken. Je kunt via een hostname en ip de gebruiker traceren (de juiste instanties dan), dus wat dat betreft worden alle digitale stappen die je neemt gelogd. Is dat misschien een voorwaarde waar je mee akkoord gaat op het moment dat je gaat surfen? Ik heb er nog nooit iets over gelezen, eigenlijk zou dus op elke website met statistieken een soort van logo moeten staan: "let op, je stappen worden gelogd".

Het verchil is dat in een winkel je jezelf bekend maakt, en op het internet is dat niet zo. Daar kunnen alleen de juiste instanties achterhalen dat jij het bent.

Verwijderd

Het wordt natuurlijk anders als deze informatie aan een daadwerkelijke persoon wordt gekoppeld. Dan kom je op het gebied van privacy wetgeving.

Dit moet je dan vermelden in de een privacy statement op de website. Ik heb zelf ook wat klaarstaan waarbij je het complete muisgedrag kunt volgen en simuleren, en of je nu actief gedrag meet of meetpunten dat maakt niet zoveel uit.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
André schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 19:11:
Het verchil is dat in een winkel je jezelf bekend maakt, en op het internet is dat niet zo. Daar kunnen alleen de juiste instanties achterhalen dat jij het bent.
Dit gaat dan niet op als je een gebruiker-database bijhoud met NAW gegevens en dergelijke. Dan is er namelijk wel een individu gekoppeld aan je statistieken, is het dan wel legaal? Of moet je dit in je disclaimer/privacy policy plaatsen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 19:44:
Het wordt natuurlijk anders als deze informatie aan een daadwerkelijke persoon wordt gekoppeld. Dan kom je op het gebied van privacy wetgeving..
;)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

Cyphax

Moderator LNX
Ik vind het zelf niet zo'n geweldig idee om bij een publieke website IP's op te slaan. Ik heb ook weleens gewerkt aan een soort hit systeem om bij te houden hoeveel hits op een site komen, en het enige wat ik wilde weten was: zijn het unieke hits en hoeveel. Ik koos ervoor om van het IP alleen een MD5 hash op te slaan. Dan weet ik precies wat ik moet weten.
Als ik voor mezelf een site maak en ik wil stats bijhouden hoef ik ook niet meer dan dat bij te houden, eventueel wat info als gebruikte browser ofzo.

Saved by the buoyancy of citrus

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

soms is het bijhouden van ipnrs VOORAL op publieke sites erg relevant hoor. als er geen registratie zit voor een reply of iets. wil je toch wel ff bijhouden wie wat gezegd heeft. of als je ziet dat een specifiek ip meerdere malen probeert in te loggen op een account met wrong pass. ook interessant. * iH8 logt alles

Aunt bunny is coming to get me!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 10:26

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik log ook van alles, en dat mag gewoon. Anders moeten mensen maar niet gaan surfen of een anonymiser(?) gebruiken. En wat maakt het eigenlijk uit, ik (en veel sites met mij) gebruiken de informatie voornamelijk om de site te verbeteren. Dit soort info is namelijk betrekkelijk nutteloos. Zelfs als je NAW gegevens verzameld.
Als iemand aan mijn deur kwam om me te vertellen dat ik excact 3 minuten had gedaan over deze post (van 12:10 tot 12:13) dan zou dat me eigenlijk roesten. Als hij het leuk vind om te weten, so what?

Ik zie eigenlijk niet zo wat er onethisch aan is

Stoer; Marduq

Pagina: 1