Touch and go met Promise SX6000

Pagina: 1
Acties:

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Topicstarter
Ik heb net een near-death ervaring met mij SX6000 raid 5 controller meegemaakt. Toch kunnen voorkomen! Hoe: Leest en huiver...

Ik kwam gisteren thuis, ik hoor onheilspellend gepiep. Ik kijken, geen RAID schijf meer te vinden op de server. Opniew opstarten, tijdens BIOS init van de controller: Raid Offline, computer hangt.

Alle aansluitingen nagekeken, geen effect. Alle schijven los gecontroleerd: Alles meldt zich aan, geen enkele schijf defect. Ik kon niet in het BIOS komen van de controller, want de computer hangt dan (incompatibiliteitsproblemen?). RAID set overgezet naar een andere computer. Daar kon ik wel in het BIOS komen. Wat blijkt: 2 schijven offline, van redundancy geen sprake.

De twee schijven zaten samen op een Y-voedingskabel. Die zal dus wel niet goed contact gemaakt hebben. Weer wat geleerd dus. Van alles geprobeerd, niets hielp onder windows. Nu heeft Promise op haar website een handleiding staan hoe verloren raid-sets toch weer gerepareerd kunnen worden. Deze goed doorgelezen, en als je de raidset delete in het BIOS en dan weer aanmaakt zonder opnieuw te initialiseren met exact dezelfde settings, zou het goed moeten gaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Inderdaad: Windows zag wel weer een set, maar de schijf was nog steeds onbenaderbaar. Wat bleek: tijdens het opnieuw aansluiten op de andere computer had ik geen rekening gehouden met de volgorde waarin de schijven aan de controller waren aangesloten. Deze moeten exact gelijk blijven, anders krijg je wel een héél alternatieve schijfindeling. Alleen zo valt door middel van een BIOS set-rebuild de boel te redden.

568 GB gered.

Nog meer mensen ervaring hiermee ? Is dit een normaal probleem van Promise controllers ?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Lijkt wel een beetje op dit topic FT S150 SX4 RAID5 naar de haaien

Ik was van plan om met een promise kaart een terabyte setje te gaan bouwen maar bij dit soort verhalen wordt ik toch een beetje huiverig..

Sys Specs

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Topicstarter
Eigenlijk hulde voor Promise, want eigenlijk is bij een dubbele schijfuitval het redundancy gedeelte van RAID 5 verloren, en zou je alle data als verloren kunnen beschouwen. Promise heeft hierin tijd gestoken en door middel van een handleiding op de website tips en trucs gegeven om je oh-zo-belangrijke 568 GB aan worddocumentjes ;) toch nog terug te halen.

Toch wordt mijn volgende RAID controller geen Promise waarschijnlijk. Ik sta na de review van Femme likkebaardend te kijken naar een Broadcom Raidcore 4852. Vooral vanwege de online capacity expansion en de multicontroller support. Beide features zijn alleen te vinden op de meer geavanceerdere controllers, zoals de 3Wares en Areca's.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:28
Dweil schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 17:41:
Nu heeft Promise op haar website een handleiding staan hoe verloren raid-sets toch weer gerepareerd kunnen worden.
Sorry voor de kick van dit enorm oude topic, maar heeft iemand een link naar deze handleiding? Ik kan 'm op dit moment goed gebruiken namelijk en kan 'm op de site van promise niet vinden... :X

Edit: laat maar, ik moet voortaan beter kijken... Op hoop van zegen...

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 28-08-2006 09:28 ]

Roomba E5 te koop