Toon posts:

PCI-grafische kaart ipv onboard

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende.
Ik heb een Packard Bell systeem met een grafische chip op het moederbord. Zojuist een nieuwe grafische kaart (pci) erbij geprikt en opnieuw gestart. Ik denk: er komt wel een melding van 'nieuwe hardware'... Maar niet dus.

Ook als ik zoek naar nieuwe hardware zegt-ie nix. Hij zit er wel goed ingeprikt, maar niet direct op het moederbord (geen plaats) maar via een soort PCI-splitter. Daarin zaten eerst een modem en netwerk-kaart en nu dus de nieuwe grafische kaart en de netwerk-kaart.

Zou dat de reden kunnen zijn waarom hij de nieuwe kaart nog niet ziet? En weet iemand hier hoe ik dat verder oplos?

Ja, ik heb de search gebruikt maar om een topic uit 2001 omhoog te schoppen...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je hebt je pci videokaart via een riser op het moederbord van je pc geplugd als ik het goed begrijp. Kijk eens in het bios van je pc of er iets staat over irq assignments voor pci. Overigens wat voor hardware hebben we het over, en wat is de bedoeling van die pci videokaart ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 16:00:
Je hebt je pci videokaart via een riser op het moederbord van je pc geplugd als ik het goed begrijp. Kijk eens in het bios van je pc of er iets staat over irq assignments voor pci. Overigens wat voor hardware hebben we het over, en wat is de bedoeling van die pci videokaart ;)
OK, dat is dus een 'riser' :)
Het is een Creatibe FX5200 en dient ter vervanging van die gare onboard kaart. Aangezien de modem+netwerkkaart eerst ook gewoon werkten, lijkt het me dat qua irq-instellingen wel goed zijn. Maar zal toch even checken.

Verwijderd

Heb je in de bios je onboard kaart wel uitgezet?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, gedaan: gekozen voor 'add-on' ipv 'on-board'.
Ondanks dat ik dat doe kiest hij tochvoor de on-board want daarop doet de monitor het wel, en op de nieuwe (add-on) doet hij nix...

Misschien komt het door die riser, dat toch toch meer is dan alleen een splitter. Waardoor hij het niet doet. Het k*tte is alleen dat de kaart niet direct op het moederbord past. Wel qua aansluiting maar niet qua 'ruimte'.

Spijt van mijn Packard-bell meuk! :(

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je ook al de kaart in het andere slot hebt geprobeerd?

En past de kaart ook in het slot zonder riser? (evt. met kast open ofzo). Kijk es of ie het dan wel doet.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
is het toevallig een I810 VGA onboard. Dat kan vaak mis gaan. Ik heb hier een Asus CUWE-FX bordje liggen met defecte I810 VGA ob. Mijn oude Voodoo2000 wil er ook mee booten. Ik heb het ook vaker met PB borden met de Intel 810 chipset gehad. Ik heb hier ook nog een defecte liggen waarvan de VGA ob het wel doet maar heel wazig dus kaartje erin(MX4000 PCI en FX5200 256MB PCI) maar forget it.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Kaart pas er dus niet in zonder die riser. Ergens komend weekend ff de kaart in een andere pc proppen om te checken of-ie het uberhaupt doet. Maar daar ga ik wel van uit, daar zal het wel niet aan liggen.

Vind het wel erg gek dat, ondanks dat ik de onboard uitzet in bios, er toch gewoon gebruik van wordt gemaakt. Is dat misschien omdat er geen alternatief voor de onboard kaart is en dan toch maar die wel wordt gebruikt?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ws. zal ie gewoon de onboard gebruiken als ie geen pci videokaart kan vinden. Check anders (als je dan nog niet gedaan hebt) voor de zekerheid nog es of je echt alle opties hebt geprobeerd in bios, zoals kaart uitschakelen en prefered device op pci etc. Gewoon alle submenu's bijlangs gaan.

En heb je al een bios update geprobeerd? Nieuwste bios wil nog wel eens helpen bij zulk soort dingen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom alsjeblieft met wat meer specs, er is een wereld van verschil tussen een Packard Bell LPX-geval uit 1996 met Intel OEM Advanced/MA bord met i430FX chipset en S3 Trio-onboard en een NLX Spirit/Aloh@ uit 2001 met MSI bord met i810E chipset met integrated VGA...

Als dit een van de oudere LPX form-factor gevallen is, kan het wel eens om de PCI revisie gaan, allicht wil de FX5200 PCI-2.2 compliance en kan het bord slechts 2.1 of 2.0 bieden. Dat zou met een van de nieuwere niet het probleem mogen zijn.

Sowieso maakt of de integrated danwel onboard meuk aanstaat of niet weinig uit, eerst moet die hardware gewoon herkend worden. Controleer ook eens of het in een andere PCI slot ook niet werkt en of hij er wel goed ingedrukt zit :z

Oslik blyat! Oslik!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 15:14
Henk,
ik heb niet zoveel verstand van videokaarten, maar je hebt neem ik aan wel de stekker van je beeldbuis in de output van je nieuwe videokaart gestopt? het lijkt me toch dat de computer op die manier niet voor de onboard videokaart kiest....

Ik had trouwens ook een vraagje: ik heb een dell dimension 2400, ook met onboard videokaart en geen AGP poort :( . Welke PCI videokaart kan ik het beste kopen, eentje met minstens 128mb en ati 9200 vergelijkbaar of hoger? Dell accepteert namelijk geloof ik niet zomaar alles wat je in hem stopt, net zoals Packard Bell.

mijn specs:

Dell Dimension 2400
Windows XP home + SP2
Intel Celeron 2.4ghz
512 mb ram intern geheugen
harde schijf 80 gig
intel extreme graphics controller 82495 (getal weet ik niet zeker)

;)

Go4attack

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
naar persoonlijke ervaring zou ik zeggen, verspil er niet te veel geld aan. PCI kaarten zijn vaak duurder dan het AGP exemplaar, en veel trager. Ik heb lang lang geleden :p is geld verspild aan een geforce 2 MX 400 PCI 64 MB om mn Trident onboard chipje met 8 MB te vervangen, en hij deed 't nauwelijks beter in Half Life.

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 15:14
hm ja daar heb je gelijk in marja wat moet je zonder agp of pci-e poort.... :'(
Ik zag inderdaad laatst in de winkel nog een MX 440 voor 80euro!
maarja een nieuwe pc kopen zit er ook niet zo echt in.
Pagina: 1