Toon posts:

Mysql -> ERD diagram

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag van mijn MySQL database een schema hebben, als documentatie. Heb al gezocht naar programma's voor Linux hiervoor, kwam alleeen DBdesigner van fabforce.net tegen, die kan ik wel installeren (Gentoo) maar werkt vervolgens niet...bij het openen van een database laat-ie niks zien. Is er een ander programma wat van een mysql database een mooi schema/diagram kan maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 15:26 ]

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Google is je vriend!
Een beetje zoeken levert zo een heel aantal mooie tools op. Voeg bij de zoektermen nog ERD toe en je zoekt nog precieser.

Zoeken met deze termen in nieuwsgroepen levert de opmerking op dat Visio automagisch een diagram aan zou moeten kunnen maken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
Google is mijn vriend inderdaad :). Maar daar vond ik vooral Windows programma's, en ikzelf gebruik Linux...

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ERD's zou je moeten tekenen voordat je je database klaar hebt. Wat dat betreft lijkt het me dat je het doel een beetje voorbij streeft. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is de theorie inderdaad, mijn praktijksituatie is in dit geval anders :).

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

DBDesigner is inderdaad een van de weinige programma's die ook op Linux werkt. Maar het programma is erg instabiel. Andere programma's ben ik ook nog niet tegengekomen. Het lukt mij overigens wel om een database te reverse-engineren onder Suse Linux.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Sorry EmmerP, ik was je Linux even vergeten. als ik die toevoeg en dan een beetje selectief klik, dan kom ik onder andere deze site tegen, waar je (tussen heel veel anderen!) de tool PyDBDesigner kunt vinden.

Misschien dat je daar iets mee kunt? In de omschrijving staan ook nog een aantal vergelijkbare producten genoemd. Die kunnen je wellicht ook nog verder helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door OZ-Gump op 28-01-2005 15:45 ]

My personal website

Verwijderd

Het lijkt me niet makkelijk om uit een MySQL database een ERD diagram te extraheren. Aangezien MySQL zelf geen voorzieningen heeft voor relaties wordt het voor een automatische tool toch een beetje gokken naar relaties en foreign keys etc.

Natuurlijk vallen er wel wat heuristics toe te passen (zoals, dezelfde kolomnaam in twee tabellen), maar dat gaat in de database schema's die ik normaal maak al op zijn bek.

Dus ik vraag me überhaupt af hoe werkbaar de tool is die jij voorstelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een exact ERD diagram hoeft niet, als het maar elke tabel laat zien met attributen enzo. Relaties daartussen hoeft dan niet perse.

De PyDBdesigner helpt me ook al niet verder...

Ik probeer het bestand rolstoel.xml te openen, en dan krijg ik deze error:
code:
1
IOError: [Errno 2] No such file or directory: '/home/pardijs/rolstoel/rolstoel.xml.view'

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 16:45:
Een exact ERD diagram hoeft niet, als het maar elke tabel laat zien met attributen enzo. Relaties daartussen hoeft dan niet perse.
Tabel met attributen in een ERD? Een ERD bevat toch alleen maar tabelnamen met de relaties tussen die tabellen? Bedoel je geen strokendiagram?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 16:23:
Het lijkt me niet makkelijk om uit een MySQL database een ERD diagram te extraheren. Aangezien MySQL zelf geen voorzieningen heeft voor relaties wordt het voor een automatische tool toch een beetje gokken naar relaties en foreign keys etc.

Natuurlijk vallen er wel wat heuristics toe te passen (zoals, dezelfde kolomnaam in twee tabellen), maar dat gaat in de database schema's die ik normaal maak al op zijn bek.

Dus ik vraag me überhaupt af hoe werkbaar de tool is die jij voorstelt.
Dat licht eraan welke versie van MySQL je gebruikt. Al vanaf versie 3.23.44 worden relaties ondersteunt, al is het op de voorwaarde dat je InnoDB gebruikt. Zie deze link.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

FendtVario schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 16:54:
[...]
Dat licht eraan welke versie van MySQL je gebruikt. Al vanaf versie 3.23.44 worden relaties ondersteunt, al is het op de voorwaarde dat je InnoDB gebruikt. Zie deze link.
I stand corrected :)

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Misschien dat je wat kan met phpmyadmin.. in de nieuwste versies kan je van alle tabellen de attributen netjes naar voren halen. Volgens mij moeten ook relaties er nog wel uit te halen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.bcn-nightlife.com/phpadmin.gif

It's a start zeg maar...

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 19:17
phpmyadmin heeft een mooie tool om visuele diagrammen te maken van je database, en deze bv. als PDF te exporteren. Puur uit ERP-oogpunt is het nou niet helemaal 100% God's Gift to Programmers, maar vanuit phpmyadmin bekeken is het een hele aardige extra feature.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Pagina: 1