Moederbord kapot of CPU?

Pagina: 1
Acties:

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:54
Ik heb gisteren mijn waterkoeling schoongemaakt en de blokken even gelapt en er daarna weer opgezet. Alleen nu als ik mijn PC aanzet krijg ik geen beeld meer. Nu ik heb ik weer mijn waterkoeling eraf gehaald en mijn standaard koeler erop gezet, maar helaas nog geen beeld. Ik heb al mijn videokaart in een andere computer gezet en die deed het gewoon. Dus wat kan het zijn is mijn moederbord kapot? Hij geeft het groene lichtje aan en hij start ook op. Of is het mijn processor die kapot is gaan.

Specs: CPU AMD Athlon XP 2400+
Moederbord Asus A7V8X-X
Q-tec 400 Watt
Sapphire 9600 XT

Mijn garantie is net een maand verlopen.
Maar als het mijn CPU is moet ik een andere verkopen ze bijna geen athlons meer alleen maar Semprons welke kan ik dan het beste kopen (ik wel er dan wel op vooruit gaan) mijn budget ligt dan ongeveer tot €150,-.

Bijvoorbaat dank,
Davey Wolters

Verwijderd

Is je core nog wel in tact? geen hoekjes afgebrokeld? Want ik denk niet dat je mobo kapot als je daar niks mee hebt gedaan. (Of heb je ook een NB WC blok)

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-07 22:33

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

hoort deze niet in een ander topic..?
maareh mocht het je cpu zijn, zou'k gaan voor de sempron... voor 150,- heb je een leuke hoor... ;)
pricewatch: AMD Sempron 3000+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed)

[ Voor 16% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 28-01-2005 15:21 ]

Ici kann uw Werbung staan

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Neem eens je cpu er een keertje uit, blaas alle contacten even schoon en zet hem er dan weer in.

Trouwens, die voeding is in meerdere ogen niet echt een wonder.
Probeer die eens te vervangen dan een ander merk die beter is.

• Xato
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 15:16:
Is je core nog wel in tact? geen hoekjes afgebrokeld? Want ik denk niet dat je mobo kapot als je daar niks mee hebt gedaan. (Of heb je ook een NB WC blok)
Nee de core is toch dat paarsige gedeelte? Die is nog helemaal intact en de pinnetjes zijn ook nog in orde. De silverpast is ververst dus dat is het ook niet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Bekijk de hardware eens. Misschien is de 'die' van jouw AMD Athlon XP wel kapot/gecrushed.
Silverpasta, geen kortsluiting gemaakt op de CPU :? . Silver geleidingspasta geleid ook stroom ;)

Dat "paarsige ding" is eigenlijk geen core maar een 'die' . De core zit in de 'die' ;).
Afbeeldingslocatie: http://img167.exs.cx/img167/864/amdathlonxp2600die1ax.th.jpg
De 'die'
Afbeeldingslocatie: http://img167.exs.cx/img167/2645/thoroughbredcore2qd.th.jpg
En de Thoroughbred 'core' die in de 'die' zit :)

Probeer het volgende eens :
Stekker uit de PC. PC aanzetten. Stekker weer in de PC. PC aanzetten.
Wil soms nog wel eens helpen :)

Over het kopen van de AMD Sempron,
De AMD Sempron heeft een 166MHz FSB. Je moet dus ook 166MHz DDR-SDRAM hebben wil je maximale performance krijgen.
Als je wilt overclocken moet je niet de AMD Sempron 2200+ nemen daar deze een te lage multiplier heeft.
Voor specificaties van de AMD Sempron zie --> Thandor in "AMD Sempron K7 overklok topic"

De Sempron 2400+ is geen slechte keuze denk ik, default is 10x166MHz. Je kunt (indien je 200MHz DDR-SDRAM hebt én het mobo het ondersteunt) de FSB opkrikken naar 200MHz. Je krijgt dan 200x10 = 2GHz :)

[ Voor 49% gewijzigd door Thandor op 28-01-2005 15:29 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Hij geeft ook geen piepjes als foutcode???
hmm asus bordje, zitten je boxen aangesloten zodat je een foutcode kan horen?
Als de proc stuk is dan geeft ie dat meestal aan...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 15:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over processors en moederborden horen in Processors, Moederborden en Geheugens, niet in Videoplanken en Beeldkannonnen ;)

Move VB -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

• Xato
dion_b schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 15:24:
Vragen over processors en moederborden horen in Processors, Moederborden en Geheugens, niet in Videoplanken en Beeldkannonnen ;)

Move VB -> PMG
Oh sorry dacht dat ik daar op geklikt had 8)7.
Maar ik heb mijn halve computer uitelkaar gesloopt en nu is er alleen nog een mobo,cpu en geheugen en videokaart. Hij geeft geen piepjes en ook geen lichtjes ofzo. Ik ga zo wel even de puntjes uitblazen kijken of het helpt. De stekker heb ik er al 100x uitgetrokken. En CMOS heb ik ook al gereset. Ik had wel een Northbridge blokje maar die had ik er niet afgehaald die dag.

En als ik een Sempron zou kopen wordt het minimaal een 3100+ (kan je daar een beetje mee gamen samen met 768MB PC3200 en een Sapphire 9600XT 256 MB) ?

[ Voor 18% gewijzigd door Xato op 28-01-2005 15:32 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een Sempron 3100+ is niet verkrijgbaar in Socket A variant. De Sempron 3100+ gebruikt Socket 754, welke ook gebruikt wordt voor de eerste generatie AMD Athlon 64's ;)

Verwijderd

Xato schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 15:30:
[...]

Oh sorry dacht dat ik daar op geklikt had 8)7.
Maar ik heb mijn halve computer uitelkaar gesloopt en nu is er alleen nog een mobo,cpu en geheugen en videokaart. Hij geeft geen piepjes en ook geen lichtjes ofzo. Ik ga zo wel even de puntjes uitblazen kijken of het helpt. De stekker heb ik er al 100x uitgetrokken. En CMOS heb ik ook al gereset. Ik had wel een Northbridge blokje maar die had ik er niet afgehaald die dag.

En als ik een Sempron zou kopen wordt het minimaal een 3100+ (kan je daar een beetje mee gamen samen met 768MB PC3200 en een Sapphire 9600XT 256 MB) ?
Nop Maximaal een 2800+ de 3100+ versie is socket 745.
2800+ is de snelste voor socket A. (2ghz)

Maar zou sowiezo geen Sempron kopen, heb hier een 2400+ als server had ik even overgeclocked om mee te spelen max is 2,27ghz maar dan nog rete traag 80 seconden over pifast, stock 100 seconden.

Zou een amd xp 3000+ of 3200+ kopen desnoots 2de hands zijn een stuk sneller.

• tweakers.not
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 09:49
Geen beeld zeg je... heb je nog een pci videokaartje liggen?
Ik heb ook wel eens problemen gehad zowel met de Asus A7V8X-X als de Deluxe.
Kreeg ze opeens niet meer aan de praat, geen beeld, maar wel gingen ze aan en deden verder niets.

Alles afgekoppeld et cetera, hielp allemaal niet. Uiteindelijk agp kaart er uit, pci, batterij er uit, reset. Opstarten met pci-kaart en ik had weer beeld. De bios in, defaults geladen. AGP er weer in en alles draaide weer.

Weet niet of het helpt, maar je kan het proberen.

• Xato
Thandor schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 15:34:
Een Sempron 3100+ is niet verkrijgbaar in Socket A variant. De Sempron 3100+ gebruikt Socket 754, welke ook gebruikt wordt voor de eerste generatie AMD Athlon 64's ;)
Ik bedoelde ook deze AMD Sempron 3000+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed)
Maar de socket uitblazen helpt ook niet ik ga zo ff testen of het helpt met een PCI kaartje.
Dus je hoort het zo!

Maar met mijn Athlon XP 2400+ had ik een Pifast van 115 Sec. en overclocken doe ik niet..

Edit: PCI kaart werkt ook niet! :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Xato op 28-01-2005 16:27 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@Neo666
Een Sempron 2400+ heeft een MP van 10.
Jij had hem op 2270MHz draaien, dus een FSB van 227. Als je dan 80 Seconden in PiFast! haalt is er serieus wat anders mis met de PC. Heb je het geheugen wel synchroom laten draaien :?

Met 12,5x166 kon ik makkelijk onder de 80 Seconden komen. Lagere clockfrequentie en lagere FSB. 10x227 moet veel sneller zijn, en dat ligt niet aan de Sempron.

@Xato
115 Seconden is erg traag voor een AMD Athlon XP 2400+. Jouw CPU moet makkelijk onder de 100 seconden komen.
Tenzij je het systeem niet optimaal hebt lopen, verkeerd geheugen bv.

[ Voor 21% gewijzigd door Thandor op 28-01-2005 16:25 ]

• Xato
Thandor schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 16:15:
@Xato
115 Seconden is erg traag voor een AMD Athlon XP 2400+. Jouw CPU moet makkelijk onder de 100 seconden komen.
Tenzij je het systeem niet optimaal hebt lopen, verkeerd geheugen bv.
Nu haalt hij nog niet eens 100000 sec ;) maar ik heb gewoon Twinmos 256MB PC3200 en Twinmos 512MB PC3200 maar die cijfertjes boeien me niet eens. Het gaat erom dat die het weer gaat doen. Of als hij het niet doet een Sempron 2800+ of 3000+ een beetje redelijk is om mee te gamen. Ik speel nu HL2 en CS Source en dat moet lekker draaien.

edit: Typo

[ Voor 3% gewijzigd door Xato op 28-01-2005 16:33 ]

• Xato
bump

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Niet kicken binnen 24 uur :P

Als de AMD Athlon 2400+ het niet meer doet, kun je een Sempron 2800+ of 3000+ kopen. De 3000+ heeft een Barton core (512KB Cache) en zal beter presteren.
Let wel op dat jouw moederbord overweg kan met Sempron's, misschien moet je het BIOS nog flashen.

Heb je de AMD Athlon 2400+ bij de pootjes vast gepakt met de vingers ?
Daarnaast heb ik ergens gezien dat jij silverpaste gebruikt, dit spul geleid ook stroom. Als dat op de bruggen en/of weerstanden op de CPU komt krijg je kortsluiting. Grote kans dat de CPU overlijdt maar je kunt proberen om hem goed schoon te maken :)

Pagina: 1