[HD probleem] vreemd verschijnsel

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Ik heb een heel raar HD probleem. Zal even de aanleiding + alles wat ik al bedacht heb optikken.
Voor mijn A7V333 heb ik een nieuwe, grotere schijf gekocht. De ouwe, een Maxtor 80GB, is 1,5 jaar oud en heeft het altijd prima gedaan. Die wou ik aan mijn andere pc hangen, een A7N8X deluxe. Daar doet de schijf het niet op. Meestal komt ie niet eens door het bios opstartscherm heen. Als ie er wel doorkomt en ik probeer hem met powermax te scannen, loopt het systeem na een paar seconden vast. Als ik er een andere, 120GB Maxtor aanhang, werkt het systeem perfect.

Ik dacht dat het aan de schijf lag, maar als ik hem weer aan de A7V33 hang, werkt de schijf prima. Powermax geeft geen fouten, op geen enkele test. Hang ik hem weer op mijn A7N8X, doet ie het niet meer. Ik dacht de voeding uitgesloten te hebben, heb het namelijk ook geprobeerd met alleen de HD aangesloten: geen verschil. En het feit blijft hetzelfde: 120GB doet het perfect, 80GB spint niet eens op. Ik gebruik voor het proberen steeds dezelfde kabel en dezelfde molex.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Verwijderd

Probeer eens naar nieuwe firmware van deze schijf te zoeken misschien helpt dit

Viper ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 06:49:
Probeer eens naar nieuwe firmware van deze schijf te zoeken misschien helpt dit
Nieuwe firmware? Onzin, de schijf functioneert prima en geeft geen fouten. De firmware zul je trouwens niet vinden want alleen in zeer bijzondere gevallen stelt Maxtor die beschikbaar en dan nog alleen per email.

Mogelijk is er een conflict met een andere HD/CD/DVD.

Koppel alles in die PC los, zet in het BIOS de ide-kanalen op AUTO en kijk eens wat er dan gebeurt. Mogelijk kan ook het omzetten van een jumper het probleem verhelpen.

ARME AOW’er

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Al eens eerst een harde bios reset gegeven voordat je de PC opstart met de andere niet werkende HD er aan? mogelijk gebruikt nog bepaalde bestaande instellingen.

Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

IJzerboot schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 15:11:
Ik gebruik voor het proberen steeds dezelfde kabel en dezelfde molex.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Misschien tijd om toch een andere kabel te proberen ?

Ik heb overigens ook sinds kort een probleem met een dezelfde soort Maxtor schijf, onder het gebruik staat mijn windows still, tikt de harde schijf en gaat een paar tellen later weer door maar na een herstart komt scandisk naar voren dat hij een schrijffout had gevonden. Ik vrees dat die schijven niet zo goed zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Alles had ik al afgekoppelt, zelfs mijn tv kaart eruit gegooid. Na een aantal keren proberen toch op te starten kreeg ik zelfs helemaal geen beeld meer. Ik vermoede een probleem met mijn voeding (anders zag ik het in mijn MB zitten en dat wou ik liever niet. Dus nieuwe voeding gehaald en nee, niks. Nog even een andere videokaart geprobeerd, niks.
Kabels omwisselen had ik uiteraard ook al geprobeerd. Ook de verschillende Molex-en gebruikt. Bios staan geen bijzondere dingen in. De 80GB en de 120GB zijn in principe ook dezelfde schijf.. IDE check staat al op auto, zoals altijd.

Als laatste poging nog maar eens een andere monitor gehaald en verdomme hij doet het weer met mijn 120GB HD. Voorlopig laat ik alles nu even draaien, kijken of alles stabiel blijft. HD hangt een koeler onder, dus ook aan de HD temp gaat het niet meer liggen. Voeding is nieuw, dus dat moet ook goed gaan.
Gaan we morgen weer ff die 80GB HD eraan hangen, want hij zal het toch moeten doen op deze pc....

@Sinclair: offtopic, maar anyway: heb je geen temperatuurproblemen? Daar lijkt het namelijk wel op. Maxtor schijven mogen tot 55 graden warm worden, maar ze gaan eerder (pakweg 45 graden) problemen veroorzaken. Oplossing: HD koelertje (bijvoorbeeld Norrod, 12,50) en je houdt de temp mooi op 23 graden..
HD-Temp checkje: http://www.hddtemp.com/files/checkhddtemp.exe
cuuk6
Pagina: 1