[Serial ATA] Wisselframe probleem

Pagina: 1
Acties:

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:09
Ik heb hier een pc met de volgende config:

1x 80Gb Serial ATA in het systeem
1x 80Gb Serial ATA in een wisselframe

Ik wil het graag het volgende werkend hebben:
Als het wisselframe leeg is, dan moet het systeem opstarten van de interne schijf.
Als ik een schijf plaatst in het wisselframe dan moet het systeem opstarten van die schijf en dus niet van de interne schijf. En ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.
Bootmagic is helaas geen oplossing lijkt me omdat de schijf in het wisselframe niet permanent aanwezig is.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Welke controller? Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je hetzelfde moederbord hebt als ik heb. In dit moederbord kun je instellen in de BIOS van welke harde schijf moet worden opgestart. Als je de wisselframe schijf nou instelt bovenaan de lijst, en je andere schijf als 2e, dan zal het goed moeten gaan.

Geprobeert door m'n raptors los te koppelen, boot van seagate schijf IPV array (die ook als schijf in de BIOS verschijnt), raptors weer aangekoppeld, boot van raptors.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 13:37 ]

• chromeeh
Het betreft een Fujitsu-Siemens Scenic P320 met een I915G chipset en onboard 2 S-ATA aansluitingen. Linkje naar mobo.
Ik wordt er niet wijs uit namelijk :/

Wat ik vergeten ben te vermelden is dat het niet de bedoeling is dat eerst de case open moet,
vervolgens kabels los moeten worden gehaald etc.

[ Voor 25% gewijzigd door chromeeh op 28-01-2005 13:43 ]

Verwijderd

kabel loshalen van mijn raptor schijf (ook S-ATA, alleen 2 in RAID0), heeft ongeveer hetzelfde effect als je portable schijf d'r uit trekken. Beiden hebben tot effect dat de schijf niet gevonden wordt.

Word de ICH6 S-ATA controller ook gebruikt? Of heeft Fujitsu d'r een losse promise OID op gezet? Het is van belang om te weten of het en losse (kan ook on-board zijn), of een echte chipset aangedreven controller is. In het laatste geval kan je waarschijnlijk in de BIOS ergens (tenzij fujitsu dat uitgeschakeld heeft, nadeel van merk pc's met custom onderdelen) instellen welke schijf prioriteit moet hebben bij het booten. Zorg dat de "losse" schijf bovenaan staat, en de vaste schijf als 2e, of zelfs nog na de optical drives. Dan zou het moeten werken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In het manual wat ik net online bekeken heb staat het niet. I.i.g. in het BIOS aangeven welke HD als eerste én welke als tweede moet worden genomen zou moeten werken hoor.

ARME AOW’er

Verwijderd

Wat je dan zou kunnen doen is een schakelaar voorop maken die de power van de interne schijf aan of uit zet. Zodat hij niet meer gevonden word. Dat scheelt de kast open maken. Dat is eigenlijk het enige wat ik nog kan bedenken dan. Of een goed moederbord (geen intel OEM plank) kopen waar het wél ingesteld kan worden. Asus P5*** serie kan het mee, of, als je aan de Athlon64 wilt (aanrader!) de MSI K8N Neo2/4/diamond serie. of de Asus A8N-SLI.

• chromeeh
Ik denk dat ik het heb:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcbrummer/sata.jpg

Of heb ik het nu helemaal mis???
(Heb nog niet eerder de kans gehad, of nog niet eerder met S-ATA gewerkt :D )

[ Voor 26% gewijzigd door chromeeh op 28-01-2005 14:07 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Da's em.

Waarom sla je op de foto je monitor i.p.v. jezelf voor je kop? :)

[ Voor 79% gewijzigd door Guardian Angel op 28-01-2005 14:52 ]

ARME AOW’er

• chromeeh
Guardian Angel schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:51:
Da's em.

Waarom sla je op de foto je monitor i.p.v. jezelf voor je kop? :)
Die wazige vlek bedoel je? Das reflectie van de lamp :)
Maar goed, deze kan dicht....

Dan laten we 'm zakken :)

[ Voor 8% gewijzigd door chromeeh op 31-01-2005 09:07 ]

Verwijderd

Ik zag je schop een modje topic. Topics doen wij eigenlijk nooit dicht. Tenzij ze fout zijn natuurlijk.
Pagina: 1