Toon posts:

Een css container veranderen (rest niet)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik kon geen betere titel verzinnen.

Is er een manier met css dat je kunt zorgen dat alle containers blijven staan en alleen het text vak veranderdt (net als met frames, alle frames blijven alleen main frame veranderdt)

Als hier geen manier met css voor is kan iemand dan zeggen hoe je css en frames samen kunt gebruiken.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Alvast bedankt

p.s. ik heb al gegoogeld maar weet niet welk zoekwoord ik moet gebruiken (degene die ik geprobeerd heb kwam er niks te staan)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:47

André

Analytics dude

Jij wil dus bijvoorbeeld als je op een link klikt dat alleen de tekst van 1 container vervangen wordt? Dat is met een lading javascript wel mogelijk maar is niet echt superhandig. Beter is het om alle vaste containers in een ASP/PHP template te gooien en dan de variabele container te includen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is precies wat ik bedoel ja, je kunt het beter verwoorden dan ik ;)

Ik heb gehoord dat er een makkelijkere manier is, is dat misschien dan wel met frames of een iframe ofzow?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 09:53
Een gemakkelijke manier mbv php

tpl.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl">
<head>
    <title>Blaat - <?=$tpl["title"];?></title>
    <link href="stijl.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
<div id="div1">
    Divje dat overal moet worden weergeven
</div>

<div id="menu">
    Menu dat op elke pagina moet komen
</div>

<div id="content">
    <h1><?=$tpl["title"];?></h1>
    <?=$tpl["content"];?>
</div>
</body>
</html>

eenpagina.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
$tpl["title"] = "Een pagina met een simpele template";
$tpl["content"] = "Wat content";

require($tpl.php);
?>

[ Voor 91% gewijzigd door robbert op 28-01-2005 12:12 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je kan kijken naar de technieken ala XMLhttp :)

SchizoDuckie heeft ooit eens iets gemaakt, wat je eventueel kan gebruiken:
[rml]SchizoDuckie in "[ Javascript] Bestand includen *"[/rml]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp laad dat java scriptje een html in een div zodra je op een hyperlink klikt, net als normaal gebeurt met een frame.
Als dit klopt is het wel heel erg makkelijk.

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 21:40
*kick*

Ik zit met hetzelfde probleem, maar volgens mij moet dit toch makkelijker kunnen?
Desnoods via een extreem simpele php pagina ofzo. Ik heb nl. geen zin in iFrames, omdat ik (als ik deze een beetje opmaak of ga nesten oiid) waarschijnlijk weer gezeik krijg met IE(had ik al eerder met een oudere site).

Let wel:
Ik ben een extreme php-n00b, maar met een beetje uitleg + voorbeeld zal ik het wel snappen :)

Verwijderd

PHP: include
Javascript: Ajax

• robbert
Neobender schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:06:
*kick*

Ik zit met hetzelfde probleem, maar volgens mij moet dit toch makkelijker kunnen?
Desnoods via een extreem simpele php pagina ofzo. Ik heb nl. geen zin in iFrames, omdat ik (als ik deze een beetje opmaak of ga nesten oiid) waarschijnlijk weer gezeik krijg met IE(had ik al eerder met een oudere site).

Let wel:
Ik ben een extreme php-n00b, maar met een beetje uitleg + voorbeeld zal ik het wel snappen :)
die uitleg stond boven je, ik neem aan dat je dat wel aan kan passen aan jou situatie. ;)
robbertkrebbers schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 12:10:
Een gemakkelijke manier mbv php

tpl.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl">
<head>
    <title>Blaat - <?=$tpl["title"];?></title>
    <link href="stijl.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
<div id="div1">
    Divje dat overal moet worden weergeven
</div>

<div id="menu">
    Menu dat op elke pagina moet komen
</div>

<div id="content">
    <h1><?=$tpl["title"];?></h1>
    <?=$tpl["content"];?>
</div>
</body>
</html>

eenpagina.php, dit doe je dus voor al je pagina's.
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
$tpl["title"] = "Een pagina met een simpele template";
$tpl["content"] = "Wat content";

require($tpl.php);
?>

[ Voor 49% gewijzigd door robbert op 26-10-2005 21:16 ]

• Neobender
Dat include kwam ik na een paar keer zoeken ook tegen, Ajax is voor mij een beetje overkill denk ik.

@robbert:

Heb je ook een beetje uitleg? Want ik snap het niet helemaal.

• robbert
Neobender schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:16:
[...]

Dat include kwam ik na een paar keer zoeken ook tegen, Ajax is voor mij een beetje overkill denk ik.

@robbert:

Heb je ook een beetje uitleg? Want ik snap het niet helemaal.
$tpl["content"] is een variabele (ja, een element uit een array, maar dat maakt niet zo veel uit). Hierin kun je gegevens stoppen, in dit geval dus de body van het document. Dat zelfde geld voor $tpl["titel"], daar in kun je de titel van het document stoppen.
Vervolgens include je de template welke deze variabelen op de juiste plek neerzet.

Je hebt dus 1 tpl.php nodig, waar je de html die op elke pagina terugkomt neer zet. Verder heb je per pagina dus eenpagina.php (eenpagina vervang je dus door de naam van die pagina) met die 2 variabelen en de include van de template.

Ajax zou ik liever niet gebruiken, mijn oplossing werkt eigenlijk altijd zolang je maar een server hebt die php ondersteund. Het is niet echt browser afhankelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door robbert op 26-10-2005 21:23 ]

• Neobender
Okay, misschien moet ik dat eens gaan proberen. Alleen planet internet hosting ondersteunt geen php Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/s/we.gif. Maar kan het altijd als experimentje op een lycos knallen.
Als nood heb ik altijd nog de iFrame. Bedankt iig!

• robbert
Neobender schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:26:
Okay, misschien moet ik dat eens gaan proberen. Alleen planet internet hosting ondersteunt geen php Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/s/we.gif. Maar kan het altijd als experimentje op een lycos knallen.
Als nood heb ik altijd nog de iFrame. Bedankt iig!
Het kan ook gemakkelijk het andere talen (als die wel worden ondersteund), na les 2 in een willekeurig handleiding zou je het met elke taal voor elkaar moeten krijgen (als je mijn idee temminste snapt).

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 26-10-2005 21:33 ]

Pagina: 1