[Mobo] met PCIe, onboard LAN & onboard VGA; welke?

Pagina: 1
Acties:

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
Voor een nieuw te bouwen server ben ik op zoek naar een goed moederboard, maar er zijn zoveel aanbieders, met echt teveel typen moederboarden dat ik maar heb besloten de hulp in te roepen van mede tweakers met wat meer ervaring op dit gebied. _/-\o_ Ik zie nl. gewoon door de moederboarden de processor niet meer ;)

Uiteraard heb ik al behoorlijk wat tijd gestoken in het zoeken bij de verschillende fabrikanten e.d. maar ik kan gewoon niet tot een goede keuze komen.

De processor maakt me eigenlijk helemaal niet zo gek veel uit, zolang het maar een AMD of Intel processor is. De server zal hoofdzakelijk als file- en printserver ingezet gaan worden. Af en toe zal hij wat rekenwerk moeten verrichten, maar dat zal echt uitzonderlijk zijn. Dus een zware processor is niet hoogstnoodzakelijk. Ook een zware grafische processor boeit absoluut niet (liever zelfs nog een onboard kaartje).
Wat wel belangrijk is dat ik voornemens een PCIe Areca SATA RAID (ARC-1230) controller er in wil zetten, dus dat is een belangrijk uitgangspunt..
Hopelijk kunnen (en willen) jullie me hiermee helpen.

Vereisten:
PCIe interface (PCI Express)
AMD of Intel processor

Voorkeur:
Onboard VGA (ik heb nu een NVidea Quadro 2 liggen. Als ik die kan gebruiken heel mooi, maar ik wil liever geen nieuwe videokaart aanschaffen. Maar... als het onoverkomelijk is dan pas ik mijn budget weer aan).
Onboard Sound (hij wordt gebruikt als server, maar als ik er op aan het werk ben wil ik nog wel eens een MP3'tje aanzetten)

Optioneel
Onboard GigaBit LAN (ik heb nog een Intel Gigabit PCI kaartje liggen)

Budget: Zo laag mogelijk :+ Ik wil het graag proberen om het binnen de € 250 - € 400 te houden voor moederboard, processor en geheugen, maar er zit (uiteraard) een klein beetje rek in.

[ Voor 7% gewijzigd door rally op 28-01-2005 12:42 ]

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Ik heb een Asrock K7S41GX ben ik tevreden over

Onboard vga'tje 5.1 sound, Lan en lkkr cheap

http://www.alternate.nl

Hier gekocht

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 12:26:
Ik heb een Asrock K7S41GX ben ik tevreden over
Onboard vga'tje 5.1 sound, Lan en lkkr cheap
Hier gekocht
Hij is inderdaad erg cheap :P ... helaas voldoet hij niet aan de belangrijkste voorwaarde van de aanwezigheid van een PCIe (PCI Express) interface :(

[ Voor 4% gewijzigd door rally op 28-01-2005 12:44 ]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07
Curious: waarom is PCI-E zo van belang :? IIG niet voor sound, lan en VGA, dus voor wat wel?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kaap schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 13:18:
Curious: waarom is PCI-E zo van belang :? IIG niet voor sound, lan en VGA, dus voor wat wel?
Upgrademogelijkheden in de toekomst? Daarnaast wil hij ook een PCIe RAID controller gebruiken, zoals vermeld in de topicstart B)

rally: welke mobo's heb je allemaal al gevonden die reeds aan deze eisen voldoen? Nu komt het behoorlijk over alsof we maar een mobo voor jou moeten uitzoeken en da's niet de bedoeling ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 28-01-2005 13:24 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Hij heeft PCI-E Raid controller en het is wel zo fijn als hij die kan gebruiken in z'n server ;)

Kijk anders naar i915V moederborden, die hebben wel wat je wil :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Denk dat je toch aan bv een Asus P5GD1-MX moet denken voor rond de 100€, heeft ook een PCI-e onboard Gigabitkaartje :)

Is overigens met ook met een 915V chipsetje

[ Voor 17% gewijzigd door FastBunny op 28-01-2005 13:41 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
@BalusC
Ik heb al gekeken naar een groot aantal moederboarden van Asus, Gigabyte en Abit. Het probleem is dat zoeken naar de specificaties nogal lastig is. Je kunt op geen van de sites de verschillende moederboarden goed vergelijken.
Vooral moederboarden met PCIe en on-board VGA zijn lastig te vinden ben ik achter.
Bovendien heb ik al een tijdje niets meer aan zelfbouw gedaan (alleen uitbreiding), dus ik ben de ontwikkelingen op het gebied van moederboarden uit het oog verloren.

Als de conclussie is dat ik iets dieper in de buidel moeten tasten en er een losse VGA kaart bij moet aanschaffen... so be it. Het is alleen een beetje kapitaalvernietiging van die Quadro2 :(
Dus helden: Ik zit nog steeds te hopen op de gouden tip! :Y)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt zelf een lijstje opstellen met de minimale eisen (socket, chipset, onboard LAN, onboard VGA, etc) en vervolgens de mobo's uitzoeken die daaraan voldoen. Daarna leg je ze (op papier? excel? printjes? etc) naast elkaar om de specs/features/prijzen te vergelijken :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
GA-8I915G-MFiets voor jou? socket 775; intel 915G met onboard graphics; pci-e 16x; pci-e 1x; 2x pci; gigabit lan onboard enz... 88 euro

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
GH45T schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:38:
GA-8I915G-MFiets voor jou? socket 775; intel 915G met onboard graphics; pci-e 16x; pci-e 1x; 2x pci; gigabit lan onboard enz... 88 euro
Dat is ook een interessante inderdaad. Fastbunny heeft me overigens op het Asus spoor gezet en de P5GD1-VM en de P5GDC-V Deluxe zijn ook zeer interessant.
Afhankelijk van waar welke voorradig is zal het de VM of de V Deluxe gaan worden (maar daar zit nog een fors prijsverschil tussen, dus de VM heeft een behoorlijke voorsprong :) ) De GA is overgigens ook een goede kanshebber, maar ligt nu 2e

@ BalusC. Ik was begonnen met het maken van zo'n excel sheet, maar dat werd een behoorlijk verwarrend verhaal :)
Een duwtje in de goede richting heeft me geweldig geholpen. Enne... ik zal beloven dat ik mijn mobo-kennis wat meer ga bijhouden ;)

In ieder geval bedankt voor de

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat dacht je van een Asus K8S-MX. Er zit een PCI express op, SATA Raid, VGA onboard, LAN onboard en Sound onboard.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1