Toon posts:

Wat is PCX?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word helemaal gek hier. Ik zie genoeg PCX kaarten, maar een beschrijving wat PCX inhoudt kan ik simpelweg niet vinden. Niet op nVidia-site, niet op sites van videokaartfabrikanten, niet in de V&B FAQ en ook niet via Google.

PCX lijkt een PCI-Express chip te zijn die native AGP 16x is maar een HSI-chip gebruikt die AGP vertaald naar PCI-Express. Maar kan iemand dat bevestigen?

Wat is nou het verschil tussen een 6600GT PCX en een 6600GT PCI-Express?

Verwijderd

Hier kun je lezen dat het precies hetzelfde is
Edit: Sorry is dus niet hetzelfde(zie de post hieronder) :X

Weer wat geleerd _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 11:31 ]

Verwijderd

PCI-X wordt gebruikt in Servers.

PCI-express is wat je nu vindt op de gewone consumenten moederborden en waar je Ati en NVidia kaarten voor hebben.

Meer uitleg:

PCI-X:
http://searchwin2000.tech...0,,sid1_gci213746,00.html

PCI-express:
http://www.mywiseowl.com/articles/PCI-Express

Ehum, mislezen ... zie de post boven mij ...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik nog niet geheel van overtuigd. PCI-Express interface zegt namelijk niets over de interne interface; die kan best AGP zijn en dat er een HSI-chip wordt gebruikt om het signaal te 'vertalen' naar PCI-Express.

Als het hetzelfde zou zijn, waarom staat in de Pricewatch dan de GeForce 6-serie apart van de GeForce PCX serie? Waarom staan in eerstgenoemde categorie allemaal PCIe kaarten vermeld?

En ja PCI-X is weer wat anders; dat was er al lang voor PCI-Express en is idd bedoeld voor servers die voor RAID controllers en gigabit adapters meer bandbreedte nodig hebben. Maar PCX is toch wat anders als PCI-X.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 11:30 ]

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
PCX als in "GeForce PCX" is inderdaad zoals je zelf al zegt, een AGP kaart die door middel van de HSI-bridge voor PCI-Express geschikt is gemaakt. Het gaat hier dan alleen om de GeForce FX kaarten die op deze manier voor PCI-E geschikt zijn gemaakt, want om de een of andere reden gebruikt nVidia zelf niet de naam GeForce PCX voor bijvoorbeeld de NV45. Maar dat zal misschien komen omdat dit onder de 6-serie valt en de HSI-bridgechip op de chip zelf ipv er apart naast.

Zo heb je de GeForce PCX 5900, GeForce PCX 5750 en GeForceFX PCX 5300. Allen zijn het eigenlijk native AGP cores die gebruik van de HSI-bridgechip. De PCX6600 GT die in de Pricewatch staat is een foutje, want de Leadtek kaart heet WinFast PX6600 GT en niet PCX.

Meer info: http://www.nvidia.com/page/geforce_pcx.html

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe verklaar jij dan de GeForce 6600GT die als PCX wordt aangeduid?

Gigabyte PCX6600 GT PCI-E retail betreft het. Wat dus een GeForce 6800GT DDR3 128MB kaart is.

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/513

Zoals je boven ziet staat er ook een Leadtek 6600GT kaart bij met als vermelding PCX. Maar iig ligt het niet aan mij dus en bestaat er dus ook bij anderen onduidelijkheid over PCX. Maar het verschil tussen een 6600GT kaart met en zonder PCX is dus de kwestie of de kaart een bridge-chip gebruikt? Dus zonder PCX is Native PCI-e en met PCX is een oude AGP kaart met bridge chip zodat deze in een PCI-e slot past, right?

Lekker duidelijk weer allemaal. |:(
En als ik het dan al niet snap, hoe moet een doorsnee consument dit dan weten? :|

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 18:28 ]

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
In de naamgeving staan de fabrikanten vrij. nVidia heeft officieel alleen voor haar GeForceFX reeks, die gebruik maakt van de HSI bridgechip voor AGP -> PCI-E, de naam PCX gebruikt. Als een fabrikant er voor kiest om toch PCX te gebruiken voor andere producten, dan is dat voor de consument misschien minder gelukkig gekozen, maar er is weinig aan te doen.

PCX-naam gaat er binnenkort toch waarschijnlijk uit, omdat ze nu de native kaarten hebben van de GF6 serie (op de NV40 en NV45 na dan). Of ze gebruiken 'm straks weer op een andere manier... dat kan ook natuurlijk.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Pagina: 1