Luidsprekerkabel en stroomkabel door 1 buis, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 13:50
Wij zijn momenteel aan het klussen in de hobbykamer, en we zijn ook bezig (eigenlijk nog plannen) van de stroomvoorziening.

Aanzien mijn luidsprekers (4 stuks) elk een vaste opstelling krijgen, vraag ik me af of ik de aan te leggen stroomkabel (installatiedraad door 1 buis, die later achter een wand verdwijnt) kan combineren met luidsprekerdraad?

Geeft dit geen storing cq. inteferentie in het signaal naar de luidspekers?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Over het algemeen geeft zoiets inderdaad storing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92136

Ik zou het je niet aanraden, maar het kan wel.

Het kan een brom op je geluid opleveren.

Je kan er wel wat tegen doen. Zorg dat de kabels van elkaar afgescheiden zijn.
Dit kan door bv. de speaker kabels uit te voeren met een mantel en zorgen dat de mantel aan beide einde ge aard zijn. (bv. aan de kachel of randgeaarde wandcontactdoos).

Als je in kabel goten van bedrijven kijkt zie je dat deze gescheiden zijn door een plaat metaal/aluminium. In de ene kant liggen de stroomdraden en in de andere kant de netwerk kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-02 13:18
Speaker-kabels (en andere audio-kabels) zjin inderdaad vrij gevoelig voor storing. Het vreemde ook is dat dat niet altijd het geval is. Ik heb namelijk achter mijn bureau een kabel-goot bevestigd waar echt alle kabels van m'n pc doorheen gaan. Van 220V tot USB tot Video en dus ook audio (2x).. Ik heb nog geen storingen kunnen waarnemen. Misschien dat het gewoon toeval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 13:50
Oke, dan trek ik gewoon wat extra buizen, ze gaan toch achter een wand langs, dus dat is niet zo punt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 92136 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:51:
en zorgen dat de mantel aan beide einde ge aard zijn. (bv. aan de kachel of randgeaarde wandcontactdoos).
1 kant aarden is beter toch? Althans, ik weet dat je 't bij STP maar aan 1 kant moet aarden ivm aardlussen enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 00:37

Jag

Ik ben benieuwd waar mensen die denken dat speakerkabels gevoelig zijn voor storing dat op baseren :).
Alleen signaal kabels zijn gevoelig voor storing, omdat die afgesloten zijn met een hoge impedantie (itt speakerkabels!) en er nog versterking plaatsvindt verderop (dus ook versterking van het stoorsignaal). Maar eigenlijk krijg je alleen problemen met mic level signalen, dus nog een dB'tje of 50 lager dan line level signalen. Dus thuis eigenlijk nooit problemen: gewoon in 1 goot doen dus.
Overigens krijg je zelfs met microfoon kabels pas last als ze langs kabels van licht liggen, waar dimmers achterstaan. Ken de technische achtergrond niet, maar uit ervaring weet ik dat zelfs krachtstroom kabels geen problemen geven. Het probleem komt altijd pas wanneer er multikabels van het licht in het spel komen. Maar ja, dat is thuis allemaal niet echt van toepassing. Of je moet toevallig in een theater wonen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
Jag schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 13:23:
Overigens krijg je zelfs met microfoon kabels pas last als ze langs kabels van licht liggen, waar dimmers achterstaan. Ken de technische achtergrond niet
Ik denk dat dat komt omdat dimmers de originele sinus-vorm van het signaal afkappen, waardoor je dus eigenlijk halve blokgolven krijgt.
En in die blokgolven zit veel energie, en zitten heel veel harmonischen waardoor ik me voor kan stellen dat het wel wat stoort op een mic-signaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Twynn schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat dat komt omdat dimmers de originele sinus-vorm van het signaal afkappen, waardoor je dus eigenlijk halve blokgolven krijgt.
En in die blokgolven zit veel energie, en zitten heel veel harmonischen waardoor ik me voor kan stellen dat het wel wat stoort op een mic-signaal :)
Ik zie niet in waarom in een afgekapte sinus meer energie zit dan in een normale, maar wat je zegt over die harmonischen zal idd iig waar zijn. Toch zou je ook een dikke 50Hz brom verwachten met een normale krachtstroom kabel. Nou kan ik me nauwlijks voorstellen dat een mic kabel in de zelfde goot als een 125A kabel geen problemen geeft (die situatie doet zich eigenlijk nooit voor). Maar een geluidsmulti samen met een 32A kabel geboomd (over de volledige lengte van 50 - 100m) is geen enkel probleem, is zelfs heel gebruikelijk. Hoef je met een lichtmulti niet te doen (is verder ook niet echt handig om geluid en lichtmulti's aan elkaar te tapen :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik geloof eigenlijk er weinig van dat er hier meer dan 32 ampere over de installatie kabels heen zal gaan. (aangezien de meeste zekeringen in woonhuizen toch 16 of 10 ampere zijn) Dus ik weet niet wat je er allemaal aan hebt hangen ? Als het een paar lampen zijn oid zal het geen probleem vormen als het iets is dat veel storingen veroorzaakt (harmonische zoals spaarlampen magnetrons en pc's) dan kan je overwegen om het gescheiden uit tevoeren.

Ook is het aan teraden met uitbreidingen in de toekomst maar dat is natuurlijk een persoonlijk iets.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 23:19
Het is heel eenvoudig een kracht kabel hoe groot de stroom ook heeft nagenoeg geen magnetisch veld de velden van de draden heffen elkaar op op het moment dat de ene stroom heen gaat , gaat de andere immers terug.
Bij licht regel apperatuur licht het iets anders net zo goed als bij bijvoorbeeld een pc voeding.
Een dimmer heeft een zeer steile afkapping van de stroom waarmee de steigtijd over een komt met een veel hogere frequentie.
Die hogere frequentie laat zich ook makelijker door de lucht transporteren.
Bij een goede pc voeding worden deze hogere harmonische er uit gefilterd.
Bij een dimmer is dit meestal moeilijk omdat die meestal geen nul en aarde heeft of zoals bij de lichtshows over hele grote vermogens beschikt.
En daarnaast hoe lager het signaalniveau hoe gevoeligger.
Dus een md platenspeler en een microfoon hebben er het meeste last van.

Maar dat neemt niet weg dat het gevaarlijk is om luidspreker kabel bij 220 kabels te trekken in een pvc buis zeker als de 220 enkel geisoleerde vd draad is.
Dit is dan ook in de NEN1010 verboden.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Schapie schreef op zondag 30 januari 2005 @ 04:18:
Ik geloof eigenlijk er weinig van dat er hier meer dan 32 ampere over de installatie kabels heen zal gaan. (aangezien de meeste zekeringen in woonhuizen toch 16 of 10 ampere zijn) Dus ik weet niet wat je er allemaal aan hebt hangen ? Als het een paar lampen zijn oid zal het geen probleem vormen als het iets is dat veel storingen veroorzaakt (harmonische zoals spaarlampen magnetrons en pc's) dan kan je overwegen om het gescheiden uit tevoeren.

Ook is het aan teraden met uitbreidingen in de toekomst maar dat is natuurlijk een persoonlijk iets.
Ik heb het niet over thuis als ik het over krachtstroomkabels heb natuurlijk :).
snameroc schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:00:Het is heel eenvoudig een kracht kabel hoe groot de stroom ook heeft nagenoeg geen magnetisch veld de velden van de draden heffen elkaar op op het moment dat de ene stroom heen gaat , gaat de andere immers terug.
Ja, maar dan ga je er wel vanuit dat elke fase gelijk belast wordt. Dat is lang niet altijd het geval.
Bovendien gaat het niet alleen maar om 3 fase kabels, maar ook gewoon om 16 of 32 blauw kabels, die vaak aan geluidsmulti's geboomd zitten.
Een dimmer heeft een zeer steile afkapping van de stroom waarmee de steigtijd over een komt met een veel hogere frequentie.
Ja, dat was me duidelijk. Maar hoe zit het nou met die 50Hz. Waarom heb je daar geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ook al belast je fase ongelijkmatig er gaat altijd evenveel heen als terug tenzij je een sluiting naar aarde hebt,dat is dan ook wat een aardlekschkelaar kontroleerd dat er evenveel terug komt als en heen zowel bij 3 als bij 1 fase.
Wat de 50 hertz betreft deze heeft een stijg tijd van 10 ms en valt daarmee in een frequentie gebied dat zich moeilijker "uitzenden" laat.
Bij een dimmer heb je een stijgtijd van ongeveer 0,002 ms en dan kom je in de radio golven terecht.
De meeste dimmers zullen ook het meest storen van ongeveer 20 tot 70 %

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

snameroc schreef op maandag 31 januari 2005 @ 10:33:
Ook al belast je fase ongelijkmatig er gaat altijd evenveel heen als terug tenzij je een sluiting naar aarde hebt,dat is dan ook wat een aardlekschkelaar kontroleerd dat er evenveel terug komt als en heen zowel bij 3 als bij 1 fase.
Hmm, verkeerd gelezen. Dat is natuurlijk waar, nooit gerealiseerd (ben dan ook geen elektrotechnicus :) ). Maar, waarom zou dit bij een multikabel of schucko waar licht aanhangt anders zijn?
Wat de 50 hertz betreft deze heeft een stijg tijd van 10 ms en valt daarmee in een frequentie gebied dat zich moeilijker "uitzenden" laat.
Ok, niet dat ik het echt snap, maar ik geloof je wel :).
De meeste dimmers zullen ook het meest storen van ongeveer 20 tot 70 %
Ja idd, dat kan ik op basis van praktijk ervaring bevestigen. Het licht op 50% zetten (met alle kanalen open op de geluidstafel) wordt vaak als test gebruikt om te controleren of er storing is van licht op geluid.

Misschien kan je meteen (als we toch al dik offtopic bezig zijn) wat anders voor me ophelderen:
- een krachtstroomkabel gebruikt gelijke dikte aders voor fases en nul. Nou is vector rekenen en goniometrie voor mij lang geleden. Maar krijg je geen grotere stroom dan 125A door de nul als je door twee fases een stroom van 125A laat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kav
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Kav

Ik gebruik regelmatig kabels waar 6 kanalen audio (line-level, gebalanceerd) en 230V 16A singel-phase doorheen loopt, en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ook heb ik al meerdere keren speakon kabels langs socapex (licht) laten lopen zonder problemen, dus het lijkt me heel sterk dat je met de lage vermogens die je in een huis-tuin-keuken-situatie gebruikt storingen zult krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Kav schreef op maandag 31 januari 2005 @ 18:02:
Ik gebruik regelmatig kabels waar 6 kanalen audio (line-level, gebalanceerd) en 230V 16A singel-phase doorheen loopt, en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ook heb ik al meerdere keren speakon kabels langs socapex (licht) laten lopen zonder problemen, dus het lijkt me heel sterk dat je met de lage vermogens die je in een huis-tuin-keuken-situatie gebruikt storingen zult krijgen.
Socapex voor licht? Ik denk dat je harting bedoelt.
Maar idd, op mijn werk hebben we veel Axys speakers en daar gebruiken we combi kabels voor: signaal en 230V in 1 isolatie. Laat het electronisch comite het maar niet horen :P.

En thuis is eigenlijk helemaal niks een probleem. Zelfs ongebalanceerde signaalkabels kunnen nog wel langs 230 liggen (even afgezien het veiligheidsaspect). Ik heb wel eens geprobeerd om ergens brom uit te krijgen op die manier (versterker gain helemaal open), lukte me niet eens :P.

Iedereen doet altijd zo panisch over 230 en signaalkabels, volgens mij zonder het ooit geprobeerd te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 31-01-2005 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Toch is dat niet helemaal waar jag je hebt vast wel eens met iemand gebeld die een bromtoon in zijn telefoon had. dat komt omdat zijn telefoonkabel langs een 230 volt snoer liep.
Verder worden er nergens zo veel schakelende(elektronische) voedingen gebruikt als in een gemiddeld huis zelfs een scheer apparaat heeft geen trafootje meer als oplader.
Juist die ongeaarde electronische voedingen, denk aan spaarlamp tv video dvd en ja ook steeds vaker eindversterkers veroorzaken netvervuiling die naast 50hz ook andere componenten op het net zet die weer overgedragen kunnen worden aan signaalleidingen.
Bij de door jullie genoemde licht installatie is ook een aarde aansluiting om de storende vervuiling af te voeren.
Hoewel de tegenwoordig steeds vaker gebruikte digitale links tussen geluids bron en versterker daar weer geen last van hebben.
Wat betreft de door jullie genoemde harting stekkers dit is eigenlijk zeer gevaarlijk zeker in kombinatie met mobiel gebruik (steeds weer opbouwen en afbreken).
Wat denk je wat er met de bestuurderstafel(mengpaneel) operater gebeurd als een van die signaal draadjes afbreekt en tegen bijvoorbeeld een lampdraad komt, ook nog eens op een voedingsbron(aansluitpunt) waar je kwaliteit van de aarde niet van kent?
Die veiligheidsregegels zijn er niet voor niets.
Wat betreft de gemiddelde licht regel installatie vaak is de diameter voor de nul minder dan de diameter van de fase draden.
Als men bijv 2 lampen heeft gebruikt men 3 draden de nul zal dus een groter verlies hebben als de fase daar loopt immers een 2 x zo grote stroom door.

Wat betreft de stroom door de nul al je 2 fase met 125A belast deze zal ongeveer 75A zijn,de 2 retour stromen heffen elkaar gedeeltelijk op.

Denk aan je en andermans veiligheid en denk er niet te licht over je zult de eerste niet zijn die gewond raakt bij verschillende spanningen in een kabel wat te denken als bijv een lichtmast of iets dergelijks omvalt op zo een kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 01-02-2005 14:59 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verder worden er nergens zo veel schakelende(elektronische) voedingen gebruikt als in een gemiddeld huis zelfs een scheer apparaat heeft geen trafootje meer als oplader.
Juist die ongeaarde electronische voedingen, denk aan spaarlamp tv video dvd en ja ook steeds vaker eindversterkers veroorzaken netvervuiling die naast 50hz ook andere componenten op het net zet die weer overgedragen kunnen worden aan signaalleidingen.
Ja, ik geloof je meteen als je dat zegt. Maar heb je er ooit last van gehad? Brommen in geluidssets thuis waarvan ik gehoord heb, zijn altijd zonder uitzondering ground loop problemen geweest. Geen storingen door signaalkabels die langs 230 lagen.
Wat betreft de door jullie genoemde harting stekkers dit is eigenlijk zeer gevaarlijk zeker in kombinatie met mobiel gebruik (steeds weer opbouwen en afbreken).
Huh? Ik heb het niet over Harting stekkers gehad hoor :). En ik denk dat er bij ons weinig tot geen veiligheidsregels gebroken worden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dan is het goed :).

Wat de brom betreft: bij active luidsprekers komt het wel eens voor zoals mfb of active subwoofers deze hebben dan ook langere signaalleidingen dan gemiddeld

[ Voor 83% gewijzigd door snameroc op 01-02-2005 18:49 ]

snameroc

Pagina: 1