Toon posts:

Benaming CMS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een CMS en wil graag de diverse gedeelten/vlakken/kaders benoemen (het liefst in het nederlands).

Boven: menu
Links: submenu
Midden: ?
Rechts: ?

Hoe kan ik het inhoudsgedeelte in het midden noemen? Content vlak o.i.d.?

Hoe noemen jullie het rechter gedeelte met acties, downloads, nieuws e.d? Dit gedeelte kan op een andere site ook bijvoorbeeld links staan, dus ik wil geen positie in de naam meegeven.

P.s.
Ik wist niet precies in welk forum ik het moest plaatsen. Sorry alvast als ik dit topic in een verkeerde heb geplaatst.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

content en subcontent oid?! Maar moet je hier echt een topic voor openen?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Een goede naamgeving is een hulp voor de gebruiker, belangrijk is dan dat naamgeving vanuit een consistent standpunt gebeurt en uiutleg geeft over welke handlingen of informatie via dit vlak gebeurt.

Voornamelijk belangrijk is dan welke zaken er precies in dat midden- en rechterdeel staan

een mogelijke opzet is bv:
Boven: Hoofd navigatie
Links: Onder navigatie
Midden: Bewerk pagina
Rechts: Koppelingen aan pagina (als in het rechtervlak van de layout dus eventuele koppelingen staan)
of Pagina instellingen (als er bv een soort van extra functies voor de betreffende pagina staan)
Als het rechterdeel van de CMS gewoon slaat op de plek waar binnen pagina's van de site eventueel een soort van teaser- of item-blokjes kunnen worden toegevoegd, kun je dat bv 'bewerk pagina-items' oid noemen.

Bedenk je, dat als je telefonische support of sowieso mondelinge uitleg moet geven aan toekomstige gebruikers van je CMS, je naamgeving van elementen binnen dit CMS enorm hard nodig hebt, immers, die bieden dan een houvast aan de gebruikers, zeker zolang ze nog niet erg ervaren ermee zijn.
LoeiOrdinair schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:10:
content en subcontent oid?! Maar moet je hier echt een topic voor openen?
Ja, kennelijk wil hij daarover een vraag stellen? Heb je daar een probleem mee?

[ Voor 20% gewijzigd door RM-rf op 28-01-2005 10:17 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 10:15
Ik zal er een naam aan geven en iig ook duidelijk aanmaken voor de gebruikers waar ze deze gedeeltes terug kunnen vinden ;)

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

how about:
- top_pane
- header_pane
- left_pane
- center_pane
- right_pane
- footer_pane

of ga ik nu te kort door de bocht?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

6K schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:47:
how about:
- top_pane
- header_pane
- left_pane
- center_pane
- right_pane
- footer_pane

of ga ik nu te kort door de bocht?
ja, imho wel...

dat zijn leuke naampjes als je er zelf mee werkt, klinkt hardstikke internationaal en snel gevonden...
Maar wat nu als je de CSS-tempate aanpast, waardoor de navigatie opeens iets anders visueel eruit ziet en deze niet 'top' komt, maar links, omdat dat in de layout beter past...?
Dan is je 'top_pane' niet meer 'top' maar links, moet je dan je naamgeving aanpassen?

Uiteindelijk moeten de gebruikers met dat CMS werken, en je zalk net zien dat zo'n gebruiker een tiepmiep is die geen engels kan, die kan niks met deze termen aanvangen, een 'underscore' is voor haar misschien: 'zo'n streepje onderaan' en wat een 'pane' is weet ze ook niet ...

Overigens, het is voor de topicstarter misschien wel handig als hij een zekere vorm van localisatie in zijn CMS-opzet inbouwt, dat men per install dit makkelijk kan instellen; als je ooit nog eens met internationale klanten werkt is dat wél handig;
Bovendien kan je dan ook makkelijk inspringen op specifieke wensen van klanten.

[ Voor 16% gewijzigd door RM-rf op 28-01-2005 11:02 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• 6K

6K

is ook zo...

goed pane kun je natuurlijk vervangen door ieder wordt wat je vind passen, maar een betere localisatie op het scherm dan left en top enzow kun je haast niet vinden

als je vervolgens modules gaat maken die je aan een pane toekent, zit je altijd goed, wil je het menu links, voeg je hem aan de left_pane toe...

dotnetnuke werkt bijv. ook zo :)

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 12:23
Het lijkt me niet logisch dat dit vaststaat? Voor de ene website is het handig om een verdeling te maken als:
menu-tekst-nieuwsheaders

Een andere site, bijvoorbeeld een makelaar heeft dit nodig:
menu-details-huizenlijst

Dit is toch geheel aan de sitebouwer?

• 6K

6K

is ook zo...

mjah, maar daarom werken ze ook met skinns waar dat in vast ligt. Je hoeft niet AL die pane's te gebruiken... tis maar welke je kiest en welke afmetingen je ze geeft

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

6K schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 11:21:
goed pane kun je natuurlijk vervangen door ieder wordt wat je vind passen, maar een betere localisatie op het scherm dan left en top enzow kun je haast niet vinden

als je vervolgens modules gaat maken die je aan een pane toekent, zit je altijd goed, wil je het menu links, voeg je hem aan de left_pane toe...

dotnetnuke werkt bijv. ook zo :)
'localisation' is en mogelijkheid om teksten in verschillende talen toe te passen in een interface..

het is juist zaak voor elementen niet visuele-layout-georienteerde namen te geven, simpelweg omdat de applicatie zelf en de layout ervan gescheiden van elkaar zijn en je weinig garanties hebt dat een 'linker' element, ook altijd links blijft staan.

Eenzelfde fout is bv 'Blauwblokje' als benaming voor een element toe te passen, omdat 'blauw' enkel een visuele instelling is, die altijd kan wijzigen, zonder de mogelijkheden van een applicatie te wijzigen..

• 6K

6K

is ook zo...

hm... okay je snapt mijn bedoeling niet...

juist door het wel vast te leggen dat links altijd links staat (in je skinn) is geen garantie dat er altijd hetzelfde in staat. Je hebt dus wel degelijk een scheiding omdat je zelf kunt bepalen WAT er links staat... feit is dat je met een skinn kiest dat er uberhaupt een links is en wat daarin staat bepaald de user.
En als hij hem leeg laat, heb je gewoon geen links eventueel :)

ik weet wat localisation is ;) ik doelde nu echter op 'plaatsen aka locatie' op het scherm.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Verwijderd

Ik prefereer altijd om met tabellen te werken ipv met frames.
De links die dan op alle pagina's hetzelfde moeten zijn zet ik dan in een php bestand welke ik include. Op die manier kan ik door dat php bestand aan te passen toch ineens op alle pagina's een wijziging doorvoeren.
En dan gebruik ik een header.inc.php, menu.inc.php en footer.inc.php. Deze 3 bestanden include ik in de php bestanden met content.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 14:05 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:04:
Ik prefereer altijd om met tabellen te werken ipv met frames.
De links die dan op alle pagina's hetzelfde moeten zijn zet ik dan in een php bestand welke ik include. Op die manier kan ik door dat php bestand aan te passen toch ineens op alle pagina's een wijziging doorvoeren.
En dan gebruik ik een header.inc.php, menu.inc.php en footer.inc.php. Deze 3 bestanden include ik in de php bestanden met content.
volgens mij weet je het niet helemaal waar het hier over gaat..

Ikzelf vind het belangrijk om er voor te zorgen dat locatie (dus de letterlijke) niet de naam bepaald. Verder pak je zoiets zo nederlands mogelijk aan (als je klant een nederlander is) en noem je je site een site, heb je het over paginas en categorien (bijvoorbeeld)...

|>

• 6K

6K

is ook zo...

mijn oplossing (lees skinns) zijn ook in tabellen en niet in frames btw

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Verwijderd

De benaming van die bestanden ziet de gebruiker niet. Want ze worden door php geinclude en php is server sided. Uiteindelijk ziet het er voor de browser gewoon uit als 1 php bestand. Welke je een naam geeft gelijk aan de inhoud van de pagina. Download pagina dus download.php, etc.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:10:
De benaming van die bestanden ziet de gebruiker niet.
Ik denk dat binnen de vraag van de Topicstarter het juist wel gaat om een naamgeving die de gebruiker wel ziet, die moet functioneren ook als 'handleiding' voor de gebruiker wat te doen met verschillende opties...

Dat is, in het visuele ontwerp bij een CMS erg belangrijk, je hebt al snel dat zulke, vanuit een technisch oogpunt bedachte dingen ggewoon veels te moeilijk zijn voor gewone gebruikers, die zich geconfronteerd zien met een 'information overload'.

Het is dan juist een taak van een vormgever om hierin een prettige, vriendelijk en duidelijk ordening te brengen, zodat de gebruiker weet hoe hij het systeem moet benutten...

Hoe je verder je php-scriptjes benoemt, daarmee mag je onze vrienden in Programming & Webscripting gaan vervelen ;)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

6K schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:09:
mijn oplossing (lees skinns) zijn ook in tabellen en niet in frames btw
Dan doe je het nog steeds helemaal fout :) want 'skinnz' maak je als je het goed doet enkel en alleen met CSS, JUIST niet met tables omdat je dan informatie over je opmaak in de HTML op moet nemen. Door het gebruik van de juiste HTML tags voor de elementen op je site is één en dezelfde website op 200.000.000 manieren te verbouwen door alleen het .css bestand te vervangen.

Een goed voorbeeld hiervan is www.csszengarden.com, waar mensen zelf de site kunnen verbouwen en hun CSS kunnen insturen.

[ Voor 12% gewijzigd door SchizoDuckie op 28-01-2005 14:23 ]

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:16:
[...]

Ik denk dat binnen de vraag van de Topicstarter het juist wel gaat om een naamgeving die de gebruiker wel ziet, die moet functioneren ook als 'handleiding' voor de gebruiker wat te doen met verschillende opties...

Dat is, in het visuele ontwerp bij een CMS erg belangrijk, je hebt al snel dat zulke, vanuit een technisch oogpunt bedachte dingen ggewoon veels te moeilijk zijn voor gewone gebruikers, die zich geconfronteerd zien met een 'information overload'.

Het is dan juist een taak van een vormgever om hierin een prettige, vriendelijk en duidelijk ordening te brengen, zodat de gebruiker weet hoe hij het systeem moet benutten...
Je snapt precies wat ik bedoel. Ik zit zelf aan content view (midden) en kader view (rechts) te denken. Maar deze termen zullen leeken nooit noemen als ze de indeling van de website moeten benoemen. Lastig verhaal dit.

Ps.
Even een ander klein vraagje tussendoor: Hoe noem je parent in het nederlands? Ik heb namelijk pagina's (parents) en subpagina's (childs). Maar hoe benoem ik de parents in het nederlands? De term Ouder vind ik niet klinken.

• ZaWoot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 19:49

ZaWoot

Red Is The Color

Hoofdpagina's en subpagina's ?

• 6K

6K

is ook zo...

Moeder? wordt ook wel gebruikt

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
6K schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:37:
Moeder? wordt ook wel gebruikt
maakt het enkel verwarrender..

|>

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Dat gaat niet op vermoed ik aangezien een child ook parent kan zijn, en een child ook een grandparent kan hebben :) .

DM!

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Euhm, als je simpele namen moet hebben moet je het eigenlijk aan simpele mensen vragen.

En nu bedoel ik met simpel mensen met nauwelijks verstand er van, mensen die wat emailen en misschien es op een forum komen of zo. Ik vraag het altijd mn moeder, mn vader of andere familieleden die duidelijk niet begaafd zijn met computervaardigheden. Je krijgt dan soms niks (dan moet je een ander gaan vragen) en soms verdraaid eenvoudige maar goede oplossingen.
Pagina: 1