Moederbord kapot? (ASUS P4P800S)

Pagina: 1
Acties:

• frusciflea
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-07 08:50
Hallo,

Ik kan mezelf misschien wel voor me kop slaan wat ik gister heb gedaan, echt heel dom.

Er kwam nl. een kennis van me die vroeg of ik zijn pc kon nachecken voor een aardig bedrag... Zijn pc fan's hd en alles gingen wel aan, maar beeld bleef weg, en er waren ook geen piepjes, hd led bleef continu branden enzo... na wat onderzoek op internet kwam het er op neer dat waarschijnlijk de mobo dood was.

Nou waren de onderdelen (processor, ram e.d.) ook compitabel met mijn mobo, dus ik dacht dat ik de processor, ram e.d. wel op mijn mobo kon testen, maar anderzijds was het wel met risico, maar voor dat aardige bedrag nam ik toch de gok... en dat was erg dom van me.

Zijn onderdelen waren ook niet succesvol met mijn mobo, dus ik dacht: laat maar lekker zitten, ik plaats mijn onderdelen terug op mijn mobo, zoals het in de oude staat was, ik heb geen zin in verdere problemen...

En hetgeen waarvoor ik voor vreesde, gebeurde ook... mijn mobo met mijn oude toestand wou ook geen kick meer geven... geen beeld, geen piepjes... niks!

Alles draait wel, de fans, de HD e.d. maar hij wilt niet meer opstarten. En bij de eerste keer in de oude staat opstarten, rook ik een brandluchtje, foute boel dus!

Wat wel vreemd is nu, is dat als ik me pc niet aan heb, maar wel stekker erin, dat me groene power LED gewoon blijft branden, altijd, dus. En ik heb nog de kabeltjes na gecheckt en zaten allemaal op de plek waar ze horen te zitten.

De specs zijn:

ASUS P4P800S
P4 2,6 GHz
512 DIMM PC3200 RAM
ASUS GeForce 5200
e.d.

Sorry dat het misschien wat onduidelijk overkomt, maar in het kort dus: na het plaatsen van mijn oude onderdelen zoals het was kreeg ik een brandluchtje en blijft groene LED altijd branden, no matter what! Ook geen beeld en geen piepjes of iets dergelijks, verder draaien alle fans en hardware.

Wat zou het probleem zijn? Mobo gewoon dood? Verstandig om nieuw mobo aan te schaffen?

Verwijderd

vrij moelijk te zeggen waar het probleem zit vanaf afstand wat je even kan doen is bij bij veel licht even grondig je moederboard bekijken of er geen verbrande lijnen op de printplaat zit

je kan ook even voor de zekerheid zo minmogelijk op je mobo aansluiten zoals HD's cdrom spelers pci kaarten kijken of hij dan wel reageert.

Haal even je geheugen modules er uit (als die er uit zijn geweest) en kijk even op de contact puntjes of er 1 van weg gesprongen is. (ontbrekende contactpunten) doe dit ook even bij de pci en agp kaarten die er uit zijn geweest

• frusciflea
Ik heb hem opgestart met enkel mobo/processor en ook mobo/processor/ram, dus verder niks in PCI, maar dan nog geen piepjes ofzo, want ik begreep dat er piepjes te horen zijn wanneer er geen video aansluiting aanwezig is.

RAM module had ik al nagekeken en leek niks mis mee, ik heb nog wel een andere PC waarin ik die RAM module zou kunnen checken. Maar ik neem aan, en ik hoop het ook, dat mijn processor niet naar de maan is... iig heb ik gecheckt en lijkt niks mis mee!

Maar ik zal vanavond eens het mobo na laten kijken door me pa (die zei dat ie het zo zou kunnen zien als er een brandluchtje was geweest)

Maar wat ik zo vreemd vind is dat me groene power LED nu continu blijft branden ook al staat ie uit!

• capraf
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03-2025
Het is inderdaad moeilijk te zeggen maar ik denk inderdaad dat je mobo naar de maan is.
Zeker omdat je zei dat je een brandlucht rook.

Dat die LED blijft branden kan zijn omdat je moederboard vals contact maak door een kapotte relais.

Je CPU zal niet zo snel kappot zijn want intel's zijn erg sterk qua doorbranden.

Mischien is het wel de videokaart van die vriend van je die een verkeerd voltage vraagt ( denk aan agp voltages) en dat deze bij het aangaan van de computer te veel of te weinig vroeg waardoor je mobo het leven liet.

• frusciflea
Ik zie een ASUS P4P800SE voor 95 euro hier in de buurt waar ik werk, dus die kan ik bijna blind kopen? Ik wil nl. een goeie mobo met SATA en S/PDIF out op de mobo, en die lijkt me wel geschikt.

Zodat als ik thuis kom en me onderdelen (processor enzo) gewoon over kan zetten op die nieuwe mobo zonder probs, lijkt me geen probleem? Voorheen werkte alles perfect, maar niet dat ik dalijk me oude onderdelen op me nieuwe mobo zet en dat het nog niet werkt... ik denk zelf dat ik dan aan het eind van de dag een nieuwe mobo haal.

Ik denk ook dat het in 1 van de onderdelen zit van die ander, maar ja... het was dom van me, ik wist dat ik een risico zou nemen... maar ik heb me lesje wel geleerd :P

Dat andere moederbord van die kennis was trouwens een FIC VC35, de AGP is net als de ASUS P4P800S 1,5V only, dus daarin zou het denk ik niet zitten... qua voltage dan, maar kan wel zijn dat het de videokaart is.

[ Voor 14% gewijzigd door frusciflea op 28-01-2005 10:30 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:45

Nemesizz

Untouchable

Dat die LED blijft branden is trouwens normaal (P4S800 heeft het, P4P800 SE heeft het, P4S533 heeft het, Abit IS7 heeft het). Is bedoeld als waarschuwing dat er nog spanning op je PC staat, dat je niet met onderdelen gaat kloten.

Misschien is je mobo wel doodgegaan door ESD...gebeurt wel vaker.

• frusciflea
maar het vreemde vind ik dat ik voorheen nooit heb gehad dat die power LED aanblijft, wel het lampje dat op het moederbord aanwezig is, dat stond voorheen ook altijd aan, maar de power LED niet.

Wanneer ik pc aanzet dan gaat de power LED even kort uit en dan weer aan.

Als ik geen HD kabel aansluit, gaat de HD led branden en na verloop van tijd uit, en heb ik hem wel aangesloten dan brand er geen HD led.

Ook bij het aanzetten gaan de lampjes van me toetsenbord aan en daarna direct uit, reageert verder ook niet o.i.d. (volgens mij blijft er bij het opstarten normaal een numlock lampje aanstaan, in dit geval dus niet)

Ik blijf het vreemd vinden, maar ik wil toch zsm een nieuw moederbord, want ik ben er bijna wel zeker van dat me mobo gewoon dood is.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 14:24
Wat je gewoon moet doen om alles te checken is ALLES qua stekkers/geheugen/kaarten/cpu van je mobo afrossen. Daarna stuk voor stuk het minimale aan onderdelen terugzetten. (check geheugenbanken op stof of rommel, check cpu op verbogen pinnetjes, steek geen overbodige ledjes/knoppen/usb/pci kaarten terug en kijk of je mobo het dan nog steeds niet doet)
Vervolgens kan je ook nog ff je voeding checken door er een andere op te gooien. Mocht dit alles niet baten dan vrees ik voor je dat...... :X je mobo verrot zal zijn.

Ow ja, misschien heeft het geen nut, maar reset je bios als laatste nog even door je batterij er een paar seconden uit te trekken!
Succes

• frusciflea
ik zal het proberen, iig bedankt voor de replies

maar aangezien ik al die brandlucht heb geroken vrees ik het ergste...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:45

Nemesizz

Untouchable

Ow, powerled bleef branden...ik dacht gewoon het led op het mobo....(ik mut beter lezen.... :X )

Wat trouwens ook wel een kapot wil gaan bij asus planken zijn die kleine chippies vlakbij de geheugen sloten. Soms zit er een milescul klein barstje of gaatje in...misschien even kijken.

• frusciflea
ik zal eerst idd ff die dingetjes op het mobo checken of er iets verbrand/gebarsten is, en anders gaat ie ff helemaal los en ga ik per onderdeel ff kijken of het zou willen werken, let's hope so, maar zoals ik al zei, ik vrees het ergste!

• frusciflea
alles gecheckt op het moederbord, en niks ontdekt, dus wat er mis is weet ik niet, ik ga denk ik dan maar een nieuwe kopen

zit te twijfelen tussen de msi 848p neo-v en de asus p4p800, scheelt net in prijs

edit: net weer thuis ff naar me mobo gekeken... en ik dacht, ik clear de cmos ff... stekker zat er nog wel in, en op het moment dat ik de jumper verplaats springt mijn pc aan :S (al dan nog geen beeld enzo)

[ Voor 66% gewijzigd door frusciflea op 31-01-2005 19:43 ]

Pagina: 1