Toon posts:

Linux dosemulator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende dosemulators gebruikt voor een dos applicatie die zijn data van het netwerk afhaalt.

- Dosbox website dosbox.sourceforge.net
- Dosemu website: www.dosemu.org

Het probleem is dat beide dosemulators trager werken als de dos prompt die voor Windows gebruikt wordt. Dosbox is het traagst en Dosemu is ook langzamer dan die dos prompt van Windows. Mijn vraag is heeft iemand een idee om de snelheid van de dosemulator te versnellen, of heeft iemand een altarnatieve dos emulator die beter is. Een snellere proccesor of iets ander met hardware veranderen voor de snelheid is geen optie.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

1. Wat voor hardware gebruik je dan?
2. Een emulator zal altijd langzamer zijn dan een native variant van DOS lijkt me...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Dosemu werkt emuleert een x86 cpu waardoor het langzamer werkt en zo'n beetje op ieder unix hardware platform draait. Dosbox is een 'x86 emulator with DOS' en doet dus hezelfde.

Wat bedoel je trouwens met Dos prompt van windows? Welke windows, in windows NT/2k/XP/2003 zit namelijk geen dos maar een command prompt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 09:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hardwarespecificaties:

- Intel Pentium 2 866 MHZ
- Geheugen 256 MB

Met dos prompt bedoel ik gewoon de dosemulator op Windows 98 of Windows XP. De Windows die ik bedoel maakt niet uit want op alle Windows versies zijn de dosemulators die er standaard op zitten sneller.

Verwijderd

met dosemu heb ik zelf geen ervaring, het dosbox project volg ik echter al een tijdje op de voet. Nu is het bij dosbox zo dat dit project gefocussed is om oude dos spelletjes te kunnen spelen op moderne systemen, althans dat is hun primaire doel, dat je daarnaast nog dosprogramma's (niet-spellen) kan draaien is een bijkomend voordeel , maar zal je niet veel van moeten verwachten.

Een emulator zal per definitie een stuk langzamer zijn dan een native platform - in het geval dosbox , hij emuleert een compleet x86 systeem. Met wat tweaks is de snelheid wel behoorlijk op te voeren trouwens, check deze tweakguide maar eens http://dosbox.sourceforge...ingResourceDemandingGames

Is het trouwens misschien geen idee om een apparte partitie te maken met dos of freedos ( of een van de equivalenten ) ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 09:42:
Hardwarespecificaties:

- Intel Pentium 2 866 MHZ
- Geheugen 256 MB

Met dos prompt bedoel ik gewoon de dosemulator op Windows 98 of Windows XP. De Windows die ik bedoel maakt niet uit want op alle Windows versies zijn de dosemulators die er standaard op zitten sneller.
Op windows worden de x86 cpu's neit ge-emuleerd ;) Windows 98 heeft geen dos emulator maar DOS 7.00 van MS als onderlaag, windows 98 is maar een grafische schil eromheen. Windows XP heeft wel een DOS emulator om binairy compatibiliteit te kunnen houden, maar zoals ik al zei beide emuleren GEEN x86 cpu en zijn daardoor sneller.

Voordeel van dosbox dosemu is dat het bijv op MacOS X of op een sparcstation werkt en gewoon x86 binairies kan runnen.

Je kan trouwens de cpuspeed van dosbox veranderen, ik weet niet waarop deze standaard staat ingesteld, maar zie hier

Verwijderd

Topicstarter
SiQDiZ wat bedoel je met "Is het trouwens misschien geen idee om een apparte partitie te maken met dos of freedos ( of een van de equivalenten ) ?".

Bedoel je dual boot en dat ik op de ene partitie dos zet en op de andere Linux of bedoel je iets anders?

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Dual boot inderdaad. Mits het echt snel moet gaan en die tweaks niks uithalen.

Verwijderd

Topicstarter
Die tweaks ga ik nog proberen maar dual boot lijkt mij niet echt verstandig want dan is het nut van Linux wel weg, je moet dan de hele tijd switchen tussen Linux en Dos wat niet echt handig is.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:20

Flydude

Mighty pirate

Je zou Xen kunnen proberen.

Xen levert zogeheten para-virtualisatie, wat minimale overhead garandeert. Het is alleen wel wat ingewikkeld, zie ik net...

Mmm, ik had laatst een goed werkende hardware-emulator onder Linux. Ik ga even zoeken...

Gevonden: QEMU. Maar dat is een hardware-emulator. Ik heb geen performancetests gedaan, maar ik kon wel freedos binnen linux booten. Misschien is het wat?

[ Voor 49% gewijzigd door Flydude op 28-01-2005 10:39 ]

I am rubber, you are glue

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:29:
Die tweaks ga ik nog proberen maar dual boot lijkt mij niet echt verstandig want dan is het nut van Linux wel weg, je moet dan de hele tijd switchen tussen Linux en Dos wat niet echt handig is.
In DOSBox kun je instellen hoeveel CPU cycles je DOS applicatie krijgt. Als je dit opvoert wordt ie ook wel sneller. Ik spreek voor de Windows versie: CPU cycles staat standaard op 3000, als ik een spelletje wil spelen dat wat meer vereist dan een XT zet ik 'm op 10000 of zelfs hoger en dan is ie kwa snelheid vergelijkbaar met... een 486 ongeveer.
Dus probeer dat even, CPU cycles hoger zetten. Als dat niet genoeg is wordt het voor een programma lastiger (frameskip kun je ook instellen maar of je daar wat aan hebt?).

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 09:59:
SiQDiZ wat bedoel je met "Is het trouwens misschien geen idee om een apparte partitie te maken met dos of freedos ( of een van de equivalenten ) ?".

Bedoel je dual boot en dat ik op de ene partitie dos zet en op de andere Linux of bedoel je iets anders?
jep, het zal een beetje van je situatie afhangen, maar ik zou het overwegen als snelheid echt een vereiste is. Emulatie is per definitie langzamer dan het draaien van de desbetreffende app op een native platform, maar dat was je al opgevallen denk ik ;)
Pagina: 1