We hebben hier in ons studentenhuis een leuke ADSL verbinding en 16 ip's. Nu draait alles opzich prima, alleen missen we de mogelijkheid bepaalde data prioriteit te geven. Bijvoorbeeld counterstrike bovenaan omdat dat toch weinig bandbreedte eet en ping gevoelig is en helemaal onderaan usenet, omdat je daar de rest van de bandbreedte wel aan wil verspillen als niemand daar hinder van heeft. Hiervoor hebben we dus bedacht om onze huisserver als router te gebruiken zodat we dingen kunnen afknijpen tracken, prioriteit geven etc.
De opstelling zoals die dus moet worden is:
ADSLmodem
|
Huisserver eth0
Huisserver routing table + andere manage software +dhcp met interne ip range
Huisserver eth1
|
switch
|
8 huisgenoten met elk een uniek extern-vast-ip en eventueel laptops die een interne 192.168. reeks krijgt van de dhcp server.
Huiserver draait overigens gentoo, maar de vraag opzich is volgensmij niet specifiek linux gericht. Zoals in het schema te zien is heeft de huisserver 2 netwerkkaarten. Om te zorgen dat de server weet welke kaart aan welk netwerk zit moeten we eigenlijk onze ip range verdelen in 2 subnetten. Probleem hierbij is dat dat niet asymetrisch kan groep van 4 ip's- groep van 12 ip's ofzo en dat je per splitsing 2 ip adressen verliest aan netwerkadressen en gateways.
Zie ik hier wat over het hoofd, of zijn er ook andere oplossingen? De search leverde me voornamelijk problemen op omtrent het gebruik van een aparte interne range en masking, maar de dhcp server daarvoor instellen lukt wel. Het gaat ons specifiek om het netwerk gedeelte waarbij iedereen door de server toch zijn van vaste ip kan gebruiken.
De opstelling zoals die dus moet worden is:
ADSLmodem
|
Huisserver eth0
Huisserver routing table + andere manage software +dhcp met interne ip range
Huisserver eth1
|
switch
|
8 huisgenoten met elk een uniek extern-vast-ip en eventueel laptops die een interne 192.168. reeks krijgt van de dhcp server.
Huiserver draait overigens gentoo, maar de vraag opzich is volgensmij niet specifiek linux gericht. Zoals in het schema te zien is heeft de huisserver 2 netwerkkaarten. Om te zorgen dat de server weet welke kaart aan welk netwerk zit moeten we eigenlijk onze ip range verdelen in 2 subnetten. Probleem hierbij is dat dat niet asymetrisch kan groep van 4 ip's- groep van 12 ip's ofzo en dat je per splitsing 2 ip adressen verliest aan netwerkadressen en gateways.
Zie ik hier wat over het hoofd, of zijn er ook andere oplossingen? De search leverde me voornamelijk problemen op omtrent het gebruik van een aparte interne range en masking, maar de dhcp server daarvoor instellen lukt wel. Het gaat ons specifiek om het netwerk gedeelte waarbij iedereen door de server toch zijn van vaste ip kan gebruiken.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64