Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:05:
[..] Dit werkt namelijk perfect. Ik heb een centrino laptop met intel chipset (en dus ook snd_8x0 als alsa driver), en na dmix te activeren, kunnen er echt zoveel programma's als nodig tegelijk naar de soundcard streamen.
Nou ja, perfect....het blijft wel software mixing en dat is dus per definitie niet wat ik 'perfect' zou willen noemen - omdat het hapert als de CPU belasting hoog is, uberhaupt (extra) CPU-tijd gebruikt continu, etc.
Zelf heb ik een Terratec kaart met de cs4620 chipset, waarvan Alsa hardware mixing ondersteunt. Ik draai dus geen enkele daemon en kan gewoon zoveel programma's tegelijk muziek laten afspelen als ik wil (ik geloof tot 32 tegelijk ofzoiets).
Het probleem met Linux is alleen dat er geen fatsoenlijke automatisch werkende standaard-interface is zoals bv. DirectSound in Windows, die hardware mixing doet als dat kan en anders automatisch software mixing doet. OK, Alsa i.c.m. dmix doet ongeveer hetzelfde, maar erg automatisch gaat het in ieder geval zeker niet. En dan heb je nog het gelazer wat je daarna zelf al beschrijft, je kunt vervolgens bij de helft van de apps gaan klooien met prefs en configs om het zo in te stellen dat het ALSA gebruikt, etc.
Iets waar ik me trouwens al jaren aan erger is dat je om in KDE geluid af te spelen per se 'artsd' nodig hebt, omdat dat gewoon de interface is om geluid af te kunnen spelen (voor KDE progs). Maar die doet dus alleen software mixing, waarbij het te veel CPU gebruikt en bij het minste of het geringste hapert. En dat terwijl ik gewoon hardware heb die dat kan, en wel zonder die problemen! Dit is jammer omdat er leuke KDE-apps zijn (bv. JuK) die ik graag zou gebruiken. Maar ja, niet als het hapert natuurlijk..
Anyway, wat mij betreft zijn de geluids-zaakjes in Linux inderdaad niet al te best op orde op het moment, tenzij je het 'geluk' hebt van een goed ondersteunde geluidskaart, en zelfs dan is het nog een gepruts met instellingen of zit je alsnog opgescheept met software mixing terwijl je kaart gewoon hardware mixing kan en de driver dat zelfs ondersteunt (!) - zie artsd, xmms, mplayer, xine, libao verhaal.
Is het op te lossen? Ja, met artsd en dmix zou het moeten kunnen. Maar is het zo makkelijk als het zou moeten zijn (we leven tenslotte niet meer in 1990 toen dit nog hi-tech was ofzo)? Nou, sorry dat ik het zeg, maar IMHO: nee.