[ac97]waarom niet meerdere muziekjes tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18
Wat ik me nu al een tijdje afvraag? Waarom kan ik in Linux niet gewoon meerdere programma's die muziek willen tegelijk draaien. Bijvoorbeeld: AMSN en XMMS. Logische combinatie die twee, maar dat gaat dus niet omdat als xmms bezig is, ik geen geluidjes van AMSN hoor en op het moment dat iemand omhoogploenkt als het liedje net afgelopen is, is heel XMMS van slag.

Waarom kan dit niet? en als het wel kan: wat heb ik daar dan voor nodig?

Specs:
Ubuntu 4.10
Shuttle SN41G2 met onboard AC97-compatible geluid. (module snd_8x0 geloof ik)
Standaard speakertjes

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 09:13

Lancer

What the......

Een andere geluidskaart. De snd_8x0 driver ondersteunt geen full-duplex geluid. Met b.v. een echte soundblaster gaat het b.v. prima.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Full duplex =! hardware mixing. Full duplex is (net zoals bij netwerkkaarten overigens) als de kaart tegelijk kan zenden en ontvangen. Hardware mixing is als je meerdere geluidjes tegelijk speelt.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 09:13

Lancer

What the......

Anyways, dan kan die snd_8x0 driver ook niet ;-)
Ik heb ook een AC'97 in m'n laptop zitten die ook de snd_8x0 driver gebruikt. Deze driver heeft maar hele summiere mogelijkheden. Ook de aansturing is niet perfect. Na gebruik van de modem is er b.v. helemaal geen geluid meer.

Ik ben toen ook al op zoek geweest naar een oplossing, maar het resultaat was "schrijf zelf een driver"

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:20

Flydude

Mighty pirate

Je zou kunnen proberen om met dmix aan de gang te gaan. Zie www.alsa-project.org voor heel veel uitleg over dmix.

I am rubber, you are glue

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een sound deamon als artsd of esd gebruiken, dan heb je echter het probleem dat niet ieder programma daar gebruik van kan maken. Daar zijn ook oplossingen voor (bijv. artsdsp).

dmix gebruiken is ook een optie:
ALSA also provides it's own devices or PCMs, which can be extended in various ways that in general are much more flexible than the OSS layer was. One of these devices is the dmix plugin. It enables sound mixing even on hardware that doesn't support this directly. BUT: to use ALSA dmix you have to use software that is ALSA enabled. You cannot use old OSS software with the ALSA devices, unless you convince this software to use ALSA instead of OSS. There are mainly two way to achieve this: 1) rewrite the software or 2) swindle and cheat the software to let it *think* that it uses OSS devices when it is in fact using an ALSA device. 2 is, what the aoss-library does.

[ Voor 1% gewijzigd door _Squatt_ op 27-01-2005 22:28 . Reden: spuit 11 ;) ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dat ligt dus aan de drivers.
alsa kun je wel geavanceerd instellen, maar ik snap ook niet waarom het niet gewoon standaard gaat.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Paultje3181 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 22:05:
Wat ik me nu al een tijdje afvraag? Waarom kan ik in Linux niet gewoon meerdere programma's die muziek willen tegelijk draaien. Bijvoorbeeld: AMSN en XMMS. Logische combinatie die twee, maar dat gaat dus niet omdat als xmms bezig is, ik geen geluidjes van AMSN hoor en op het moment dat iemand omhoogploenkt als het liedje net afgelopen is, is heel XMMS van slag.

Waarom kan dit niet? en als het wel kan: wat heb ik daar dan voor nodig?

Specs:
Ubuntu 4.10
Shuttle SN41G2 met onboard AC97-compatible geluid. (module snd_8x0 geloof ik)
Standaard speakertjes
Zie onder andere deze blogentry en de URL die _Squatt_ al gegeven heeft. Dit werkt namelijk perfect. Ik heb een centrino laptop met intel chipset (en dus ook snd_8x0 als alsa driver), en na dmix te activeren, kunnen er echt zoveel programma's als nodig tegelijk naar de soundcard streamen. Onder warty moet je dan wel esd-alsa0 apt-get'en, zodat de esd sounddaemon ook gebruik maakt van Alsa ipv oss. Verder nog de alsa-oss compatibility libraries installeren, xmms-alsa driver en gstreamer (met gstreamer-properties) overhalen gebruik te maken van alsa. MPlayer kan je alsa laten gebruiken door ~/.mplayer/config te editen en ao=alsa neer te ploffen in die file. mpg321, ogg123 en madplay gebruiken de libao library, en die kan je ook alsa laten nuttigen door /etc/libao te editeren, zoals hier beschreven staat.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik heb hetzelfde probleem met FreeBSD, die gebruikt snd_es137x. Geen idee of er grote verschillen zitten in die drivers.

Ik heb uit ellende de aMSN geluidjes maar uitgezet, want als ik dan JuK afsloot dan kreeg ik alle aMSN geluidjes in 1 keer achter elkaar :? Ik heb ook geen Intel chipset, dus het verhaal van Hawk gaat bij mij denk ik niet lukken.

En als je nou bijvoorbeeld Enemy Territory en TeamSpeak wilt gebruiken, gaat / kan dat dan ook werken met een AC97? Of moet je gewoon een andere / betere / duurdere / <whatever> geluidskaart hebben dan?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weet iemand eigenlijk een Alsa handleiding waarin het maken van een .asoundrc file tot in de details uitgelegd wordt? Ik heb namelijk nooit gesnapt hoe je dat dmix moet gebruiken (anders dan "kopieer dit in je .asoundrc en het werkt" -- want dat deed het niet).

Alsa werkt dan wel bij mij. Ik kan muziek, spelletjes, DVD's en ander geluid via een digitale uitgang naar mijn versterker sturen, maar het is niet lekker ingesteld en sommige features ("apparaten" op geluidskaarten (2x) en tvkaart) werken (nog) niet.

SilentSnake >
Die dmix zou altijd moeten werken; dat is namelijk een softwarematige mixer. Met de OSS emulatie laag moeten je spelletjes door elkaar kunnen spelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sendy op 27-01-2005 23:47 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:05:
[..] Dit werkt namelijk perfect. Ik heb een centrino laptop met intel chipset (en dus ook snd_8x0 als alsa driver), en na dmix te activeren, kunnen er echt zoveel programma's als nodig tegelijk naar de soundcard streamen.
Nou ja, perfect....het blijft wel software mixing en dat is dus per definitie niet wat ik 'perfect' zou willen noemen - omdat het hapert als de CPU belasting hoog is, uberhaupt (extra) CPU-tijd gebruikt continu, etc.

Zelf heb ik een Terratec kaart met de cs4620 chipset, waarvan Alsa hardware mixing ondersteunt. Ik draai dus geen enkele daemon en kan gewoon zoveel programma's tegelijk muziek laten afspelen als ik wil (ik geloof tot 32 tegelijk ofzoiets).

Het probleem met Linux is alleen dat er geen fatsoenlijke automatisch werkende standaard-interface is zoals bv. DirectSound in Windows, die hardware mixing doet als dat kan en anders automatisch software mixing doet. OK, Alsa i.c.m. dmix doet ongeveer hetzelfde, maar erg automatisch gaat het in ieder geval zeker niet. En dan heb je nog het gelazer wat je daarna zelf al beschrijft, je kunt vervolgens bij de helft van de apps gaan klooien met prefs en configs om het zo in te stellen dat het ALSA gebruikt, etc.

Iets waar ik me trouwens al jaren aan erger is dat je om in KDE geluid af te spelen per se 'artsd' nodig hebt, omdat dat gewoon de interface is om geluid af te kunnen spelen (voor KDE progs). Maar die doet dus alleen software mixing, waarbij het te veel CPU gebruikt en bij het minste of het geringste hapert. En dat terwijl ik gewoon hardware heb die dat kan, en wel zonder die problemen! Dit is jammer omdat er leuke KDE-apps zijn (bv. JuK) die ik graag zou gebruiken. Maar ja, niet als het hapert natuurlijk..

Anyway, wat mij betreft zijn de geluids-zaakjes in Linux inderdaad niet al te best op orde op het moment, tenzij je het 'geluk' hebt van een goed ondersteunde geluidskaart, en zelfs dan is het nog een gepruts met instellingen of zit je alsnog opgescheept met software mixing terwijl je kaart gewoon hardware mixing kan en de driver dat zelfs ondersteunt (!) - zie artsd, xmms, mplayer, xine, libao verhaal.

Is het op te lossen? Ja, met artsd en dmix zou het moeten kunnen. Maar is het zo makkelijk als het zou moeten zijn (we leven tenslotte niet meer in 1990 toen dit nog hi-tech was ofzo)? Nou, sorry dat ik het zeg, maar IMHO: nee.

Verwijderd

Als ja Alsa installeerd kan je ook een soort dummy OSS device gebruiken die het geluid ontvangt en dan door alsa laat afhandelen met Asa kan je zowieso meerdere players erop laten werken, maar voor OSS streams werkt dat dan ook. Je moet wel dan geen OSS module geladen hebben dacht ik.

Zelf heb ik een hekel aan msn geluidjes en ook amsn geluidjes omdat ik mijn pc of laptop dan altijd aan een gewone versterker hangt en dat ik tijdens het genieten van de muziek niet irretante geluidjes er tussendoor wil. Ik schakel in amsn dus de geluidjes uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 10:39 ]

Verwijderd

silentsnake schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:23:
Ik heb hetzelfde probleem met FreeBSD, die gebruikt snd_es137x. Geen idee of er grote verschillen zitten in die drivers.

Ik heb uit ellende de aMSN geluidjes maar uitgezet, want als ik dan JuK afsloot dan kreeg ik alle aMSN geluidjes in 1 keer achter elkaar :? Ik heb ook geen Intel chipset, dus het verhaal van Hawk gaat bij mij denk ik niet lukken.

En als je nou bijvoorbeeld Enemy Territory en TeamSpeak wilt gebruiken, gaat / kan dat dan ook werken met een AC97? Of moet je gewoon een andere / betere / duurdere / <whatever> geluidskaart hebben dan?
Ik draai ook FreeBSD op m'n desktop en het is gewoon mogelijk hoor om die geluiden door mekaar te krijgen. Ik heb gewoon zo´n cheapass geluidschip op m'n moederboard.

check ff: http://www.freebsd.org/do...handbook/sound-setup.html
en dan met name hoofdstuk "7.2.3 Utilizing Multiple Sound Sources".

Ik ga ervanuit dat er een vergelijkbare oplossing voor linux is maar ik heb null ervaring met linux dus zeker weet ik het niet.
Pagina: 1