Toon posts:

[XP] Harddisk formateren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aarrgghhh ik wordt gek. Ik probeer al 1,5 uit te zoeken hoe ik mijn
harde schijf kan formateren. Ik heb windows XP op mijn laptop Del Inspiron 5160 staan.
Ik heb de de FAQ gelezen en oude threads doorgenomen, maar dat is allemaal
boven mijn niveau. Ik wil gewoon standaard mijn c: schijf formateren en daarna windows
opnieuw erop zetten, maar ik kom er gewoon niet achter hoe.
Vroeger startte ik altijd in DOS op en dan was het format c: /s, maar
nu kan dat niet meer. Wat is nu de juiste manier??

Als ik naar windows explorer ga en rechtermuisknop op c: en dan formatteren,
dan zegt ie dat ik alle hulpprogramma's moet afsluiten en vensters waar de c:
wordt weergegeven. Dan doe ik dat maar dan geeft ie dezelfde foutmelding.

Iemand tips voor een arme n00b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-10 20:02

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Je wilt Windows XP opnieuw installeren? Gewoon de Windows XP CD erin doen, tijdens de installatie kan je gewoon de optie geven om te formatteren.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
Boot vanaf je XP installatie cd-rom en dan krijg je de mogelijkheid om eerst te formateren voordat XP opnieuw wordt geintstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
net te laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:40
Als het goed is heb je van dell een recovery cd/dvd oid, kweenie welke winxp je erop wil zetten dan, maar ik neem aan dat je gewoon de winxp gebruikt die al voorgeinstalleerd was. :)
offtopic:
@polster, wist je dat er een edit (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) knopje is...

[ Voor 31% gewijzigd door b..RAM op 27-01-2005 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trinsec schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 21:15:
Je wilt Windows XP opnieuw installeren? Gewoon de Windows XP CD erin doen, tijdens de installatie kan je gewoon de optie geven om te formatteren.
Ja dat moet je ook maar net weten...

He bedankt voor de snelle reactie. Ik jullie niks meer van me horen, dan is er iets mis gegaan tijdens het formateren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt dus niet...

Als ik de Win XP cd erin doe en zeg dat ie Windows XP moet installeren, dan geeft
ie een foutmelding dat de bestaande versie nieuwer is dan die van de cd en dat ik hem
daarom niet kan installeren.

Bij details van het probleem staat dan dat ik hem van de cd moet opstarten, maar hoe doe ik dat?

De cd zit er in en als ik restart, dan boot ie er niet van.

:( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-10 20:02

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Heh, dan moet je even in je bios kijken of het wel is ingesteld dat je vanaf CD kan booten. Vaak moet je dat eventjes aanpassen. En tijdens boot-up moet je vaak eventjes op een knopje drukken als 'ie vraagt of je van CD wilt booten (en als je dat niet ziet, dus even naar de bios gaan).

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook BartPE gebruiken, een manier om een bootable XP cd (net als Knoppix, maar dan in staat om NTFS drives te beschrijven) te maken.
Als je van daaruit je harde schijf niet kunt formatteren, kun je op z'n minst wel alle bestanden op C: (of minstens C:\Windows, C:\Program files, C:\Documents and settings) in de prullenbak gooien. Niet vergeten je prullenbak te legen, daarna zal je installatie niet meer klagen over nieuwere bestanden.

BartPE gebruikt je XP CD-rom als basis voor zijn installatie. Na download + installatie duurt het vijf minuten.

http://www.nu2.nu/pebuilder/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Is het bij Dell niet het F12 trucje?

Vanmiddag nog een Latitude geinstalleerd, in de bios is NIET op te geven waarvan je moet booten. De truc:

- Ram bij Dell-opstartscherm op F12 (of andere toets, staat rechtsboven bij BOOT).
- Selecteer bij de keuze voor het apparaat je cd-rom
- Bij de melding 'druk op een toets om vanaf de cd te starten' druk je op een toets.
- Tadaa..

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Pagina: 1