Lichte WM of zwaardere DE?

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb onlangs Debian (unstable) op een P1 200MHz MMX geinstalleerd. Dankzij Ubuntu repositories heb ik Xorg, en dat gaat toch wel merkbaar sneller met 6.8.1 :-)

ATM draai ik ion3, en dat loopt vlotjes. Toch mis je soms de voordelen die een grotere DE (en niet zomaar een WM) zoals KDE, Gnome (en in mindere mate XFCe) kunnen bieden.

Aangezien ik hier en daar hoor dat de recente KDE's echt wel snel zijn, en aangezien KDE echt wel leuke programmaatjes heeft (kdeedu heeft een meetkundeprogramma wat zijn gelijke niet kent AFAIK, plus heeft een van de beste PSE's), vroeg ik me af of het realistisch haalbaar is om op deze PC KDE te zetten. Krijg je dan niet enorme problemen met memory/swap? Is Gnome lichter dan KDE?

Verwijderd

Het voornaamste punt gaat je geheugen zijn. 200mHz zal traag werken, maar als je te weinig geheugen hebt, zal het zeker niet lukken. Persoonlijk zou ik toch voor icewm ofzo gaan. Je kan altijd KDE-programmas installeren met bijbehorende libs en die gebruiken in een lichtere WM...

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Gnome is iets minder zwaar dan KDE. Alleen zal het niet lekker lopen. Persoonlijk zou ik XFCE4.2 proberen: lekker licht en bied ook erg veel features.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Je kan het natuurlijk gewoon KDE 'ns installeren en kijken hoe het draait. Is het traag, dan deinstalleer je het gewoon weer. Installeer dan wel alleen kde-core. Dat is een meta-pakketje waar alleen arts, kdelibs en kdebase in zitten. Zo kun je het gewoon even testen (en wellicht de performance-settings superlicht zetten) en is het dan traag, dan verwijder je het. Direct het kde-meta-pakketje pakken, geeft je direct allerlei dingen die je misschien niet wilt. :)

Persoonlijk zou ik voor bijvoorbeeld fluxbox, windowmaker of blackbox gaan op een dergelijk systeem. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

racoontje schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 19:35:
vroeg ik me af of het realistisch haalbaar is om op deze PC KDE te zetten. Krijg je dan niet enorme problemen met memory/swap?
de vraag is dan hoeveel memory/swap je hebt ;)
zelf draai ik fluxbox heerlijk simpel en snel, en met de juiste libarys kan ik gewoon ook alle software die voor KDE beschikbaar is draaien :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik heb KDE gedraaid op een P133 en daarmee was ik tevreden (al ben ik daarin niet heel kritisch denk ik). Het voornaamste zal, zoals hierboven al opgemerkt, de hoeveelheid geheugen zijn in die machine. Je wilt eigenlijk toch wel 128MB hebben schat ik :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ervaring:

P166 laptop met 64MB RAM, steunt en kreunt gruwelijk onder Knoppix (heb net weer Knoppix 3.2 erin gegooid, is nog steeds aan het booten...), zodra KDE aangaat, zit de HDD continu te swappen. Hij loopt daarentegen als een tierelier met NetBSD 2.0 icm WindowMaker op XF86 4.4.0. Het verschil NetBSD-Linux zal daarbij te verwaarlozen zijn, die van KDE vs WindowMaker is des te belangrijker :o
odysseus schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:08:
Ik heb KDE gedraaid op een P133 en daarmee was ik tevreden (al ben ik daarin niet heel kritisch denk ik). Het voornaamste zal, zoals hierboven al opgemerkt, de hoeveelheid geheugen zijn in die machine. Je wilt eigenlijk toch wel 128MB hebben schat ik :).
En dat kan nogal eens lastig worden:

- de meeste P1 mobo's hebben 4 SIMM slots, dus zul je 4x 32MB moeten hebben om aan 128MB te komen, plus nog een paar 64MBtjes als je meer wilt. Die zijn lastig te vinden en vaak (vooral de 64MB+ reepjes) onevenredig duur.
- de meeste P1 chipsets kunnen max 64MB cachen, dus boven de 64MB keldert je mem performance met zo'n 30% - en dat is relevant omdat je zeker de reeks 64MB tot 128MB volledig gaat gebruiken.

[ Voor 51% gewijzigd door dion_b op 27-01-2005 20:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

• lvh
odysseus schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:08:
128MB is puur geheugen, dus niet geheugen + swap, right?

Ik heb even met Firefox getest wat de limieten van dat ding zijn qua memory usage. Pas bij grote Flabber NCIV's begint'ie te stotteren.

• lvh
Kickje ivm nieuw probleem.

Zowel in de Debian unstable als Hoary (volgende release van Ubuntu) repositories is de laatste versie van XFCe4 4.0.5-1, ook al is 4.2 reeds 10 dagen gereleased.

Enig idee? Nog een repo adden? :|

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met genoeg fysiek geheugen (lees 256M of meer) zal 't best nog redelijk gaan :) Verwacht er geen wonderen van en ontwijk KDE (resource hog) maar werkbaar zou 't nog wel moeten zijn iig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lvh
Calling DeMoN! Calling DeMoN!
(Ik zoek een amd64 + xfce4 fanaat)

Ik heb atm deze, ietwat ruwe, oplossing:
# XFCe 4.2 packages -- remove once 4.2 hits unstable
deb http://www.os-works.com/debian testing main
deb-src http://www.os-works.com/debian testing main

# For AMD64 -- noted here for once AMD64 board gets here
#deb-src http://www.os-works.com/debian testing main
#deb http://www.it-weber.net/debian/xfce4/ ./

Verwijderd

Waarom installeer je niet alleen de KDElibs? Als het goed is kan je dan ook die KDE programma's gewoon runnen. Ik gebruik momenteel op een athlon 2600+ Icewm als windowmanager en idesk als desktop manager, icewm draait al op een 386er met 16mb goed. Als jeje houd aan die lichte WM heb je des te meer geheugen over voor die zwaardere (KDE) programma's.

edit:
Volgens mij moet je toch iets meer installeren dan alleen de libs van KDE

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 09:58 ]

• lvh
Er is nog altijd een klein verschil tussen het draaien van KDE puur en het draaien van KDE apps onder een andere WM ;-)

Verwijderd

racoontje schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 14:35:
Er is nog altijd een klein verschil tussen het draaien van KDE puur en het draaien van KDE apps onder een andere WM ;-)
Klopt maar je kan dan die 'leuke programmaatjes' gewoon draaien ;) Maar jij interesseert je erg voor de looks zo te horen, installeer maar gewoon KDE en kijk eens hoe het draait. Met 64mb geheugen raad ik het persoonlijk af ik zou minimaal 128 en 256 met zwaardere appicaties aanbevelen. Als je er geen geheugen erbij doet zou ik gewoon die libs en wat er voor de rest nodig is installen.
Pagina: 1