Toon posts:

[AMD64] 2x512 loopt slomer dan 1x512

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt loopt 1x512 op een normale snelheid (frequency 200) maar als ik beide erin doe lopen ze stukken slomer (frequency 166). Ik test met Rightmark Memory Analyzer en Lavalys Everest en beide eindigt hij met 800mb/s schrijf snelheid.

Ik heb 2x 512MB Corsair XMS Cas2 en draait op mijn Asus K8N-E Deluxe (AMD64 3200+)

Beide zijn double sided
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/koelemei/mem.jpg
dus hij zou volledig moeten draaien, wat ze dus niet doen.

Wat kan ik hier aan doen?

(Specs:
AMD64 3200+ // Asus K8N-E Deluxe // 2x 512mb xms cas2 Corsair // 480 watt antec truepower
// 2x Maxtor 160 gig SATA Raid (si3114) // Leadtek 6800LE // Audigy 2 ZS)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 20:10 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Heb je al je andere dimm sloten geprobeert ;)

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja... vergeten bij te vermelden bank 1+2 1+3 en 2+3

Ook in Bios handmatig snelheden in gevoert hielpen niet, ook de nieuwste drivers zijn geinstaleerd

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 20:15 ]

Verwijderd

als je meer dan 1 dimm slot gebruikt gaat ie toch automatish langzamer draaien bij socket 754, of zie ik dat verkeerd (is toch geen dual-channel).

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
K8N=So754=geen dual channel

Komt er op neer dat so754 geen dual channel memory controller heeft, en dus op snelheid terug schakelt als je wel 2 dimms gaat gebruiken. Als je 1 GB wilt zul je dus een 1 Gb dimmetje moeten kopen.

Frogstar#2151

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-08 06:48
Bertrand schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 21:19:

Komt er op neer dat so754 geen dual channel memory controller heeft, en dus op snelheid terug schakelt als je wel 2 dimms gaat gebruiken. Als je 1 GB wilt zul je dus een 1 Gb dimmetje moeten kopen.
Uhm en waaorm zou die langzamer moeten gaan lopen. Ik heb hier ook s754 en met 2x512MB blijft ie ook gewoon op 400Mhz of iets meer lopen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:25

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Bertrand schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 21:19:

onzin :P !

Ik heb ook K8n-e deluxe en 2x 512 mb corsair en draait prima op 200 mhz.. zelfs op 260 booten ze nog saampjes :P

Toen ik ze apart teste werd er niets sneller door... qua kloksnelheden

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 27-01-2005 21:29 ]

www.google.nl

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
ja hier het zelfde

2 X 512 kingston valeu op 400

dus het zou moeten kunnen

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Topicstarter
hmm...

Dus moet ik ff informeren of ik hier voor een andere processor krijg? (garantie)

Nu ik zie dat het bij anderen wel gewoon werkt

Verwijderd

De conclusie dat je CPU "kapot" zou zijn trek je wel wat snel, vind je ook niet? Het kan ook aan het geheugen liggen, het werkt iig nie goed samen, zoals blijkt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

hier ook prima met 2 x 512 kingston, ik zie nu trouwens voor het eerst in het overzicht dat je met 3 bankjes dus geen ddr 400 meer kan halen :(

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel niet dat mn CPU "kapot" is, maar ik wil wel graag dat mn geheugen op normale snelheid werkt.

Het zijn niet de goedkoopste modules, en ik heb ze enkel al in mn computer gestopt en getest en dan werken ze prima!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Misschien moet staat je voltage nog op standaard? Corsair reepjes hebben geloof ik 2.75V nodig om normaal te kunnen werken. Als ik boot met standaard voltages kom ik niet ver op 200 Mhz, op 2.8V doet alles het prima. Misschien wordt het voltage (iets) lager met 2 reepjes of doet het mobo het dan fout... ik kan weinig anders bedenken. Kun je de geheugensnelheid niet gewoon forceren op DDR400?

[ Voor 3% gewijzigd door OruBLMsFrl op 27-01-2005 21:51 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niks gedaan met voltages, dus nog op standaard. (ik zal het morgen ff proberen)

In de bios heb ik nog wel manual snelheden aangegeven maar het hielp niet!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 21:56 ]

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Probeer je vMem dan eens te verhogen naar 2.8V, misschien wil het dan wel booten op 200 MHz. Het kan zijn dat je mobo detecteerd dat het op 200 MHz niet lukt en dan automatisch 166 kiest.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dit had ik ook met mijn MSI mobo. MSI K8TM-ILSR (MS-6741)
echt heel vervelend. Volgens mij lag het bij maar gewoon aan het moederbord. Dat hij gewoon niet meer als 1 aankon op 200 mhz. Hij heeft dan ook maar 2 geheugenbanken. Goedkoopste socket 754 mobo dat er is dus. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Satch op 27-01-2005 23:05 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Heb je het ook met ander geheugen getest?
De DDR QVL zal er toch niet voor niks zijn?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je verschillende geheugenslotjes geprobeerd? En wat versta je onder "double sided"? Als je denkt dat dit ervoor staat dat de geheugenchipjes aan de beide zijden zitten, dan sla je de plank goed mis ;) Zoek het op in de technische specs van je geheugenreepjes, al dan niet met hulp van de FAQ van dit subforum danwel de RAM FAQ.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

BalusC schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 17:22:
Heb je verschillende geheugenslotjes geprobeerd? En wat versta je onder "double sided"? Als je denkt dat dit ervoor staat dat de geheugenchipjes aan de beide zijden zitten, dan sla je de plank goed mis ;) Zoek het op in de technische specs van je geheugenreepjes, al dan niet met hulp van de FAQ van dit subforum danwel de RAM FAQ.
Een double sided geheugenlatje moet intern effectief als 2 aan elkaar geplakte geheugenlatjes werken, daarom zie je in de post-info-schermpje 2 geheugenlatjes in je computer steken als je maar 1 latje heeft.

Volgens de FAQ zijn single sided latjes met chips aan beide kanten rare latjes (SDRAM-latjes met chips aan beide kanten voldoen niet aan de PC133).

[ Voor 29% gewijzigd door rapture op 29-01-2005 01:50 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
rapture schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 01:44:
Een double sided geheugenlatje moet intern effectief als 2 aan elkaar geplakte geheugenlatjes werken, daarom zie je in de post-info-schermpje 2 geheugenlatjes in je computer steken als je maar 1 latje heeft.
Uhmm, BalusC zei het goed, maar er is nogal wat verwarring wat betreft de termen Double sided, Single sided, High density en Low density, de termen 'double en single sided' worden zowel voor het uiterlijk als de interne structuur gebruikt, misschien snap jij het wel, maar dat wil niet zeggen dat anderen het snappen.
Ik snap het wel, maar ik begrijp het nog steeds niet<-- zie je, dat is ook 'double sided' maar over welke 'double sided' hebben we het nu is de vraag (Probeer daar maar eens uit te komen :+ ).
rapture schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 01:44:
Volgens de FAQ zijn single sided latjes met chips aan beide kanten rare latjes (SDRAM-latjes met chips aan beide kanten voldoen niet aan de PC133).
Heb je een link want ik kan het zo niet vinden, en heb jij wat tussen ( ) staat geschreven?
Hoe dan ook, latjes met aan beide kanten chips kunnen wel degelijk aan de Jedec PC133 standaard voldoen. (Zelf ff registreren, zoeken, downloaden en de PDF files doorspitten, veel plezier...ik zou zeggen pak wat te drinken en een dikke sigaar (groen of bruin ;) )....tenzij je niet rookt natuurlijk
offtopic:
(iedereen rookt, beetje benzine....you know the rest ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik heb gelezen is de corsair xms c2 Double Sided,

Volt verhogen naar 2.8 heeft niet geholpen,

dus zou het moederbord zijn?

• paddo1985
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-03 18:01
Ik had dat ook met dat geheugen.
Toen ik het op 1T zette draaide het wel op 400 Mhz dacht ik.
( heb nu ander geheugen, mijn geheugen was defect )

Maar volgens mij draaide het wel op die snelheid toen ik het op 1T zette, weet dus niet meer zeker

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

KILLorBE schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 03:30:
[...]

Uhmm, BalusC zei het goed, maar er is nogal wat verwarring wat betreft de termen Double sided, Single sided, High density en Low density, de termen 'double en single sided' worden zowel voor het uiterlijk als de interne structuur gebruikt, misschien snap jij het wel, maar dat wil niet zeggen dat anderen het snappen.
Ik snap het wel, maar ik begrijp het nog steeds niet<-- zie je, dat is ook 'double sided' maar over welke 'double sided' hebben we het nu is de vraag (Probeer daar maar eens uit te komen :+ ).

[...]

Heb je een link want ik kan het zo niet vinden, en heb jij wat tussen ( ) staat geschreven?
Hoe dan ook, latjes met aan beide kanten chips kunnen wel degelijk aan de Jedec PC133 standaard voldoen. (Zelf ff registreren, zoeken, downloaden en de PDF files doorspitten, veel plezier...ik zou zeggen pak wat te drinken en een dikke sigaar (groen of bruin ;) )....tenzij je niet rookt natuurlijk
offtopic:
(iedereen rookt, beetje benzine....you know the rest ;) )
PMG FAQ
onder die tabel

Het is idd niet gemakkelijk om het uit te leggen.

Een chipset kan een aantal rijen geheugenchips aanspreken en tot max een bepaald aantal mbit per geheugenchip. bv een 440BX kan tot 8 rijen aanspreken. Een rij kan bestaan uit 4, 8 of 16 chips bestaan. ECC ram rij kan bestaan uit 9 of 18 chips.

Een latje SDRAM kan uit 1 of 2 rijen bestaan. Een SDRAM-latje dat uit 1 rij bestaat heeft meestal 8 chips en ze staan allemaal aan 1 kant => single sided. Een SDRAM-latje dat uit 2 rijen bestaat heeft dus 2 x 8 chips zodat er aan beide kanten 8 chips zijn => double sided.

In de serverwereld wilt men soms ziekelijk hoeveelheid ram op een latje krijgen, dus ze gaan hun geheugenchips stacken. Je komt dan latjes tegen die uit 2 rijen met 16 geheugenchips bestaan => double sided stacked (aan beide kanten 16 chips). Maar er zijn ook geheugenbakkers die latjes maken met 1 rij met 16 geheugenchips, deze hebben 8 chips aan beide kanten => single sided stacked. Deze rare latjes worden voor de helft herkend in een 440BX-mobo => maar werken wel goed in Via-chipset-mobo's, daarom staat er een VIA-only sticker op zulke latjes.

[ Voor 38% gewijzigd door rapture op 29-01-2005 22:39 ]

Pagina: 1