Vraagje over chipstructuur van een geheugenkaartje

Pagina: 1
Acties:

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 17:29
Hoi,

Omdat ik laatst behoorlijk wat problemen had met het bijzetten van geheugen op mn pc, ben ik me daarom eens wat meer aan het verdiepen in de werking hiervan. Ik via google wat gegoogled, en heb nu hier ook de PMG FAO eens doorgelezen. Maar op 1 punt blijf ik steken.

Stel: ik heb een SDR SDRAM kaartje, PC133, 128 MB groot, 64Mbit, hierop zitten 8 chips aan 1 kant. Wat is de chipstructuur(structuurdiepte x datalijnen)?
Of kan je dit niet weten... kan hier de chipstructuur net zo goed 4Mx16 zijn als 8Mx8?

Of bijvoorbeeld je weet van een vergelijkbaar kaartje wel de chipstructuur, maar niet hoeveel MB groot hij is.

Dus ik zie niet, hoe je uit de chipstructuur kan aflijden hoe groot de chip in MB's is. (Het kwartje wil niet valen :? )Of staat de chipstructuur van een geheugenkaartje helemaal lost van de grote van het kaartje?
Ik hoop dat er iemand is die even wat meer herderheid kan geven.

Euhm... \n ...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:42
Alle acht chips op de DIMM moeten in totaal op of 64 of 128 datalijnen uitkomen. Wanneer het 64 betreft dienen elk v.d. acht chips over acht datalijnen te beschikken. En aangezien je weet hoe groot één chip is (namelijk 128MB van de gehele DIMM gedeeld door acht chips is 16MB ofwel 128Mbit per chip) kun je nagaan welke structuur ze hebben, nml. 16Mx8 (want dat is 128Mbit) :)

Andere, maar minder waarschijnlijke optie, is dat het chips met 16 datalijnen betreft, dan kom je met dezelfde rekensom op 8Mx16 chips uit. Dit is dan een doublesided DIMM.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit staat eigenlijk gewoon in de RAM FAQ, maar even een directe antwoord op de vragen:

- chipstructuur kun je soms beredeneren, maar soms ook niet. Een DIMM heeft 64 (enkelzijdig) of 128 (dubbelzijdig) datalijnen. Chips hebben 4, 8 of 16 datalijnen. Dat betekent dat je bij 4 chips zeker weet dat ze 16 datalijnen hebben, bij 16 chips zullen ze 4 of 8 datalijnen hebben en bij 8 chips kan 8 of 16.
Er is uiteindelijk maar één manier om het zeker te weten - zoek de code op de chips op, daarmee kun je uitzoeken wat voor chips het zijn.

- als je chipstructuur en aantal chips weet, weet je alles over grootte van een reep. Als je de chipstructuur hebt, zeg maar een 8Mx8 chip, is dat 64Mb. En 8b=1B, dus is zo'n chip 8MB groot. Daar 8 van betekent 64MB. En omdat je per chip 8 datalijnen hebt, betekent dat

- hoe de chips fysiek over een reep verdeeld zijn zegt niets. 16 chips, 8 aan elke kant, kan net zo goed enkelzijdig zijn als dubbelzijdig, 8 chips, allemaal aan dezelfde kant ook :o

- jouw voorbeeld klopt niet, als je 64Mb chips hebt, heb je er 16 nodig voor 128MB. 8 chips van 64Mb levert 64MB op :z

Oslik blyat! Oslik!

• Nickname55
Nou... eigenlijk is dat voorbeeld niet zomaar uit de lucht gegrepen, ik heb z'on kaartje hier in een pc zitten. Hier zitten echt 8 van die zwarte chips op, op 1 kant. Misschien is het dan dubble sized ondanks dat de chips maar op 1 kant zitten. Zelfs op een oud i440 mobo word hij voor 128 aangezien :P

Heel erg bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het begrijp,

hmmmm.... wiskunde met veel delen en vermenigvuldigen 8)7

:)

Euhm... \n ...

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
dion_b schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:02:
- jouw voorbeeld klopt niet, als je 64Mb chips hebt, heb je er 16 nodig voor 128MB. 8 chips van 64Mb levert 64MB op :z
Die 64Mbit zou ook de bus breedte aan kunnen geven, of klets ik nou uit m'n nek ('t is al laat is mijn excuus).

• Abbadon
Busbreedte is dan 64bit, nooit Mbit :) (anders zou de bus meer dan 64.000 datalijnen tellen, dat gaat nogal moeilijk passen op een moederbord :P )

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nickname55 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:52:
Nou... eigenlijk is dat voorbeeld niet zomaar uit de lucht gegrepen, ik heb z'on kaartje hier in een pc zitten. Hier zitten echt 8 van die zwarte chips op, op 1 kant. Misschien is het dan dubble sized ondanks dat de chips maar op 1 kant zitten. Zelfs op een oud i440 mobo word hij voor 128 aangezien :P

Heel erg bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het begrijp,

hmmmm.... wiskunde met veel delen en vermenigvuldigen 8)7

:)
128MB met 8 chips betekent 128Mb chips (1B is immers 8b), dat kan dus zijn 8Mx16 of 16Mx8; 8Mx16 zie je weinig, maar kan voorkomen, dan heb je een dubbelzijdige reep. 16Mx8 zie je veel vaker, dan heb je een enkelzijdige reep.

Verschil kun je bij sommige moederborden zien doordat ze aangeven in POST welke banken in gebruik zijn - een enkele bank betekent singlesided, dus 16Mx8 chips, twee banken betekend doublesided dus 8Mx16

Maar veel simpeler en doeltreffender is gewoon de text op de chips zelf lezen en daarop zoeken :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

maar er staat nergens hoe je kan zien of een geheugen module nou singleof double - sided is.

Dit is wel handig om te weten want bij de msi neo4 mobo moet je geheugen modules op een bepaalde manier installeren voor dual channel functionaliteit.
Tja staat in het handleiding van die mobo, heb ffkes gekeken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 14:06:
maar er staat nergens hoe je kan zien of een geheugen module nou singleof double - sided is.

Dit is wel handig om te weten want bij de msi neo4 mobo moet je geheugen modules op een bepaalde manier installeren voor dual channel functionaliteit.
Tja staat in het handleiding van die mobo, heb ffkes gekeken.
Dat hebben Abbadon en ik zowel hier als in de FAQ meermaals uitgelegd. Nogmaals:

Een enkelzijdige DIMM heeft 64 datalijnen
Een dubbelzijdige DIMM heeft 128 datalijnen

Verder is het gewoon een kwestie van de chipstructuur op te zoeken, dat getal na de x is het aantal datalijnen. Dat getal maal het aantal chips geeft totaal aantal datalijnen.

Toch niet zo moeilijk :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 18:13:
[...]

Dat hebben Abbadon en ik zowel hier als in de FAQ meermaals uitgelegd. Nogmaals:

Een enkelzijdige DIMM heeft 64 datalijnen
Een dubbelzijdige DIMM heeft 128 datalijnen

Verder is het gewoon een kwestie van de chipstructuur op te zoeken, dat getal na de x is het aantal datalijnen. Dat getal maal het aantal chips geeft totaal aantal datalijnen.

Toch niet zo moeilijk :z
ok.....

hoe zit het dan met deze : PC3200 1024MB 128Mx64 184 DIMM ? :o

• Abbadon
Zelfde verhaal, kun je zo niet bepalen. Die '128Mx64' staat namelijk voor de gehele DIMM. Een DIMM staat namelijk te allen tijde met 64 datalijnen in contact met de buitenwereld (daar staat die '64' dus voor) en dan wordt het rekensommetje erg simpel: 128M x 64 = 8192M, deel dat door 8 (want we praten over Megabits) en je komt op 1024MB uit. Verder weet je dan nog niks over het aantal chips, laat staan de structuur ervan :)

• Nickname55
Abbadon schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 08:28:
Busbreedte is dan 64bit, nooit Mbit :) (anders zou de bus meer dan 64.000 datalijnen tellen, dat gaat nogal moeilijk passen op een moederbord :P )
Ow sorry, ik bedoelde idd busbreedte 64bit. 8)7

Maar euh... ik volg et denk ik....

Dus 128MB en 8 chips is 16 MB per chip. Dit keer 8(1MB=8Mbits) is dan 128 Mbits.
Dan is SS 16Mx8 en dan is DS 8Mx16.

Want 8 datalijnen per chip keer het aantal chips (8 dus in dit geval) is 64 datalijnen is dus SS
En 16 datalijnen per chip keer het aantal chips is 128 datalijnen is dus DS

En 128MB en 4 chips is 32 MB per chip. Dit keer 8 is dan 256 Mbits.
Dan is SS 16Mx16 en dan is DS 8Mx32.

[ Voor 15% gewijzigd door Nickname55 op 30-01-2005 08:59 ]

Euhm... \n ...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klopt als een deur :7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1