[Gentoo AMD64]ATi Drivers

Pagina: 1
Acties:

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na een nachtje compileren was vanmorgen mn KDE dan klaar, allemaal top en prima. Firefox, Thunderbird, aMSN erop en prima werken. Toen wilde ik natuurlijk ook de nieuwste ATi drivers erop krijgen.
Dit was een heel gedoe omdat die masked waren, via een guide op forums.gentoo.org is met dat uiteindelijk gelukt. Xorg moest ik eerst unmergen en daarna werd ie automatisch met 'USE=multilib emerge ati-drivers' vanzelf weer mee gecompileerd. Leuk en aardig. Eenmaal klaar moest ik /opt/ati/bin/fglrxinfo doen, die resulteerde in een fout, namelijk :

Error: Unable to open display:0

kl*te dus, en sindsdien wil KDE ook niet meer starten.
Als ik KDE wil starten met 'startx' dan krijg ik een hele rits aan error's, namelijk :

Elf_RelocateEntry() Unsupported relocation type <insert getal tussen 0 en 9>

en hij eindigd met :

Caught signal 11 . Server aborting

ik heb met fglrxconfig een config file gemaakt en die gerenamed naar xorg.conf en heb 'UseInternalAGPGART' op "no" staan.

Wat doe ik zo verkeerd :?

Ik weet dat t lastig is omdat er weinig zijn met Gentoo op 64bit, maar misschien heeft iemand een geniale ingeving....?

edit :
http://forums.gentoo.org/...ic.php?t=250647&start=310 deze guide

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 27-01-2005 18:02 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
ik heb de ati drivers gedownload van de ati site en met rpm2targz geconvert en die toen inde root uitgepakt.
en toen in /etc/modules/fglrx de module gecompiled.
en toen met fglrx een config gemaakt idd agp gart niet de ati agp gart gebruiken en toen in de konfig de keyboard driver verandert naar kbd ipv Keyboard en toen werkte het bij mij.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Cartman!
  • Niet online
Ok, maar hoe zou ik het kunnen herstellen zodat ik dezelfde methode als jou kan hanteren :?

• lordgandalf
ik ben nu jouw methoden aan het proberen.
maar als je emerge unmerge ati-drivers doet zouw ie je drivers moeten verwijderen
en dan zouw je het op mijnmanier kunnen proberen

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Zet even je driver op "vesa", dan kan je tenminste terug in X.

• Cartman!
  • Niet online
racoontje, waar dan precies? Ik had in xorg.conf fgrlx gewijzigd in vesa maar bleef dezelfde error behouden :{

mooi ruk, denk eraan maar helemaal opnieuw te beginnen...

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik heb geen idee wat de open source driver is van een ATi kaart (zelf heb ik altijd Nvidia gehad), maar dan kan je toch gewoon x.org editen en de OS driver gebruiken? Zover ik weet moet je altijd handmatig instellen dat ie wat gaat starten tijdens boot, maar voor de zekerheid toch nog even checken dat die module van ATi zelf niet geladen is.

En wat ndeleeuw zegt is ook wel handig :)

Verwijderd

denk eraan maar helemaal opnieuw te beginnen...
Nou voordat je opnieuw begint lees dit even:

http://www.gentoo.org/doc/en/xorg-config.xml

Als je
code:
1
xorgconfig
code probeert, stel je xorg.conf handmatig (vrij simpel) opnieuw in. Probeer zo KDE weer binnen te komen. KDE werkt overigens ook zonder dat je ATI drivers installeert. Ik werk ook met AMD64 en Gentoo, maar heb ook nog geen ATI-drivers geïnstalleerd. Komt nog, maar ben nog te druk met andere dingen |:(

Post je resultaten als het niet lukt, maar het moet met de handleiding toch wel lukken :) .

• lordgandalf
ja okee de 2d driver is wel leuk en aardig
maar ik wil toch wel tux racer en ut 2004 kunnen spelen.
en ik heb niet voor niks een 3d kaart :D:D
en als dat al te moeilijk is voor de heren @ ATI dan vrees ik ondanks dat ik totaal geen nvidia fan ben toch als volgende kaart een nvidia ga halen die drivers werken teminste :P

Verwijderd

lordgandalf schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:45:
ja okee de 2d driver is wel leuk en aardig
maar ik wil toch wel tux racer en ut 2004 kunnen spelen.
en ik heb niet voor niks een 3d kaart :D:D
en als dat al te moeilijk is voor de heren @ ATI dan vrees ik ondanks dat ik totaal geen nvidia fan ben toch als volgende kaart een nvidia ga halen die drivers werken teminste :P
De reactie was ook aan de hand van het helemaal opnieuw gaan installeren om KDE weer binnen te komen. Dit lijkt me dan ook volstrekt "a waste of time!"

Over je videokaart: Zoals inmiddels duidelijk is op zowel ieder linux gerelateerd forum over the whole world: "Go Nvidea, drop ATI". Inderdaad, voor mij de komende 50 jaar uit principe geen ATI meer.

Keep thight.

• igmar
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

g00fy schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 18:00:
Elf_RelocateEntry() Unsupported relocation type <insert getal tussen 0 en 9>
Heb je wel de 64 bits versies van die drivers ? De 32 bits versies werken niet op een 64 bits X. met file kan je dat vaak vertellen, en anders readelf.

• Cartman!
  • Niet online
Enige tijd later....

Zojuist nogmaals een poging gedaan en dit maal met succes! :) De drivers werken nu goed.

De methode :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ACCEPT_KEYWORDS="~amd64" emerge --nodeps opengl-update

ACCEPT_KEYWORDS="~amd64" emerge --nodeps ati-drivers

emerge xorg-x11

/opt/ati/bin/fglrxconfig

copy de gegenereerde file naar /etc/X11/corg.conf (backup even je oude xorg.conf voor de zekerheid)

dat heeft bij mij gewerkt dus :)
vannacht even tuxracer & quake 3 erop gooien, ben benieuwd!
Pagina: 1