[Voeding & mobo] 235W voeding op A7V8x-x

Pagina: 1
Acties:

• wilcodl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 22:55
Hallo Tweakers,
Ik ben met mijn overbodige pc onderdelen een extra pctje aan het bouwen. Nu heb ik een Seasonic voeding van 235W en een Asus A7V8X-X moederbord. Echter, Als ik de voeding aansluit op het moederbord en de voedingstekker aansluit gaat het lampje van het moederbord knipperen. Als ik vervolgens op de aan-knop druk gebeurt er niks.
Het gekke is dat deze voeding perfect werkt op mijn veel zwaardere PC met een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord en AMD Athlon XP 2800+ processor. Ik heb op het A7V8X-X moederbord alleen processor, geheugen, videokaart en moederbord aangesloten.
Dit zijn de spec's van de pc:

- Asus A7V8X-X moederbord
- AMD Duron 600 mhz
- 512 MB PC 3200 DDR-ram
- Asus A7000 videokaart

Even vergeten te vertellen:
Met een andere voeding (300W, merkloos) doet de computer het wel goed.

[ Voor 11% gewijzigd door wilcodl op 28-01-2005 09:39 ]

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:19

dotcode

///\00/\\

Heb je al in de gebruiks aanwijzing van je mb gezocht bij fouten en troubleshouting. Het knipperen lijkt een indicatie dat er iets mis is. Misschien is het wel iets anders dan je voeding.

• wilcodl
In de handleiding van mijn mobo kan ik niks vinden over een knipperend lichtje op het moederbord. Met een andere voeding doet de pc het wel goed dus het ligt wel aan de combinatie van voeding en mobo. Was ik vergeten te vertellen, heb het al geedit.

[ Voor 26% gewijzigd door wilcodl op 28-01-2005 09:40 ]

• wilcodl
Kickje, iemand nog een idee waarom mijn mobo het niet doet met de Seasonic voeding?

Verwijderd

zowiezo is de voeding die je gebruikt aan de lichte kant dus ik sta niet zo raar te kijken dat hij niet zo goed werkt met die oude voeding, 300 is toch wel het minium wat je nodig hebt voor dit systeem... aangezien 300W geen 300W is vooral niet bij de onbekende merken :+

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:07:
zowiezo is de voeding die je gebruikt aan de lichte kant dus ik sta niet zo raar te kijken dat hij niet zo goed werkt met die oude voeding, 300 is toch wel het minium wat je nodig hebt voor dit systeem... aangezien 300W geen 300W is vooral niet bij de onbekende merken :+
Als je even had gelezen, had je gezien dat een veel zwaardere configuratie door TS met de 235W voeding is getest en dat werkt prima. 300W is echt overkill voor een Duron 600. Het kan geen kwaad, maar ik zou liever voor een betrouwbare, A-merk 235W voeding gaan dan voor een 300W elcheapo kist. Met Seasonic heb ik overigens geen ervaring, dus ik beweer nu niet dat Seasonic een goed merk is. Misschien is het dat wel, maar ik doe er geen uitspraak over.
iemand nog een idee waarom mijn mobo het niet doet met de Seasonic voeding?
Nee, maar je gaf zelf al aan dat de configuratie wel werkt met een andere voeding. Ik zou er dan verder geen tijd in steken en een andere voeding in die kast proppen. Blijkbaar lust het betreffende mobo die Seasonic voeding niet. Shit happens.

• capraf
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:07:
daar ben ik het mee eens die 235 Watt voeding is niet veel soeps voor dít systeem want 235 Watt is niet opzeker 235, waarschijnlijk zal hij nog lager zijn als dat. en aangezien amd Duron's best veel vragen en je hebt aardig sterk ram (pc3200) dat vraag ook best veel van de voeding. en daarom denk ik dat dat knipperen van het lampje iets van ondervoeding aangeeft.
HIj heeft voeding maar niet genoeg om het zootje op te starten.

daat hij het op het andere systeem wel doet kan zijn omdat deze de energie beter verdeeld of omdat hij toch iets minder verbruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door capraf op 28-01-2005 10:23 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, kijk onder Voedingen. 235W is veel te weinig.

• wilcodl
Ik weet dat 235W niet zo veel is, maar Seasonic is wel een A merk. En de voeding werkte zoals ik al zei perfect op een compleet systeem met de volgende specs:

- Asus A7N8X-E Deluxe mobo
- AMD Athlon XP 2800+ cpu
- 512 MB PC3200 MB geheugen
- 160 GB 7200rpm 8mb harde schijf
- dvd speler en cd brander
- Asus A9200SE 128 videokaart

Dit systeem is toch vele malen zwaarder dan de Duron met alleen mobo, ram, proc en videokaart. Maar het zal wel aan mijn mobo liggen dat die heel ongunstig met de stroom omgaat.

Verwijderd

Tsja, 235W zegt niets, er hoeft maar 1 spanningslijn niet stabiel genoeg te zijn en het systeem weigert te starten en geeft knippersignalen/POST-errors. Meet alle spanningslijnen eens na met een multimeter (al zul je daar wellicht ook weinig aan hebben als de voeding in de overbelaststand slaat of het mobo terugschakeld na detectie van instorten van de spanning - dan moet je eigenlijk kijken met een multimeter die aan realtimelogging doet).

• wilcodl
Ik heb niet zo'n spannningsmeter dus kan ik dat niet nameten. Volgens mij is er ook geen oplossing voor dit probleem, behalve dat ik de voeding kan vervangen door een nieuwer exemplaar die meer stroom kan leveren. Van mij mag dr een slotje op.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22
Niet toevallig zo'n leuk 4 polig stekkertje die niet op je 235W PSU zit?

Verder zijn sommige moederborden kritisch als het op +5VStandby aankomt. Ik heb hier hele stabiele 200W PSUs liggen die de meest volgebouwde systemen draaiend houden waar 300W en 350W PSUs falen. Die dingen hebben 0.1A op de standby lijn, wat te weinig is voor moederborden die proberen te starten op die lijn.

Grote kans dat je Asus bordje keyboard poweron heeft aanstaan, vervolgens een dergelijke PSU eraan en opstarten doet ie er niet mee.

• wilcodl
Op mijn moederbord zit niet zo'n aansluiting voor een 4 polig stekkertje. Ik heb de keybord poweron uit staan, die voor de usb ook, dus daar ligt het niet aan.

• wilcodl
Schopje, niemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Verwijderd

pc onderdelenzijn raar maar haal alles er is af en sluit dan alleen de cpu fan aan en steek heb dan is aan als de fan begint te bollen dan betekent het dat je voeding met meerdere onderdelen te licht is, draait de fan niet dan is je voeding dus telicht of wel heeft het mobo die voeding gewoon niet graag.

grtz

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Waarom hier gezegd wordt dat 235W niet genoeg is voor zo een config is me een raadsel. Mijn eigen bak draait op een Fortron Source 235W PSU en daarin zit een Asus P2B met Celeron 1300 MHz, 640 MB RAM, een GF4 Ti4200, 2 HDDs, 1 CD-RW, 2 FDDs, een SB Live, een NIC, een modemkaartje en een (interne) USB hub. Dat is veel meer als wat de TS gebruikt en het draait zonder problemen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Waarom hier gezegd wordt dat 235W niet genoeg is voor zo een config is me een raadsel.
De ene 235W is de andere niet, en ook 2 systemen zijn niet direct vergelijkbaar. Een config zwaarder als de jouwe heb ik hier wel eens een dag ter test gehad met een 200W voeding - kwestie van zorgen dat de load verdeeld wordt en niet allemaal tegelijk en/of op 1 spanningslijn terecht komt. De vraag voor de topicstarter is dan ook: welk device zorgt voor een te hoge piekload tijdens boot en welke spanningslijn stort hierbij teveel in.
Verschil tussen de A7N8X-X en A7V8X-X is in ieder geval dat de eerste veel load betrekt van de +5V lijn terwijl de laatste meer van de +12V betrekt. Nameten en testen met minder load op de +5V lijn is dan zeker een eerste stap in de richting van een oplossing.
Aangezien er tot nu toe ook geen enkele meting of testresultaten zijn kunnen wij er verder ook weinig over zeggen tot die tijd....

Overigens snap ik niet waarom je door wil gaan om het werkend te krijgen met een 235W voeding, als je voor de prijs van een pakkie shag een >300W op de schroothoop kan halen met betere spec's (per spanningslijn) als je huidige.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 16:47 ]

• wilcodl
Ik denk dat ik het maar gewoon moet accepteren dat deze voeding in combinatie met mijn mobo niet werkt. Iedereen bedankt voor het reageren.
Pagina: 1