[Linux] Kernel bug rapporteren

Pagina: 1
Acties:

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waar moet ik een bug in de kernel rapporteren?
Is er ergens een centraal meldpunt oid?

Ik weet wel dat er de linux kernel mailinglist is, maar om me nou daar te gaan subscriben.. neeh.

Of is dat de enige mogelijkheid?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

de maker van de module / het gedeelte waar de fout in zit moet je emaillen.

Welke fout heb je ontdekt dan? Weet ej zeker dat de fout niet al bekend is?

• N8w8
  • Niet online
kernels 2.3.56 t/m 2.4.0-test11 werken hier prima, maar daarna krijg ik problemen.

Bij het compilen van XF86-CVS gaat GCC na n tijdje dood (uninterruptable sleep (state D)).
Recompilen van GCC tegen de source van die niet goed werkende kernel helpt ook niks.

Dat lijkt me overduidelijk een kernel bug :'(
Ik heb geen flauw idee aan welke module het ligt. Waarschijnlijk in het I/O gedeelte, maar ik heb te weinig verstand van linux om dat te kunnen zeggen.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Gebruik je soms Redhat 7.0?

die staat erom bekent dattie een brakke GCC heeft

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• N8w8
  • Niet online
Nee ik heb zelf n install gemaakt (Linux from scratch).
Geloof me, ik zal NOOIT Redhat gebruiken ;)

Het ligt gewoon aan de kernel.

• Wirf
ah, ok... just checking... ;)

Maar als je zeker weet dat het een kernel fout is, maar je weet niet waar de fout precies zit, kun je het best naar de kernel-mailing-list schrijven.

en je kunt misschien eerst de pre en ac releases proberen (in die volgorde, pre releases zijn meestal minder experimenteel dan ac releases)

• N8w8
  • Niet online
Mja ik zal voordat ik ga mailen ff kijken na welke patch het fout gaat.

Maar dat is dus de enige mogelijkheid, de kernel mailinglist?

• Wirf
zover ik weet wel... of inderdaad de verantwoordelijke programmeur direct emailen... maar dat kun je nu niet

misschien (heel misschien) kan er iemand voor je gaan relayen, jij stuurt naar hem, hij naar de mailinglist

• N8w8
  • Niet online
Mja ach, spoofen kan ik zelf wel ;).
Nee ik ben man genoeg om m onder mn eigen naam te sturen :)

• N8w8
  • Niet online
Oja, bedankt voor t advies he

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Dit is waarschijnlijk geen bug.
Dit gebeurd bij mij ook wel eens.Gewoon gcc opnieuw starten. Het ligt bij mij aan de i/o
van/naar de hardeschijven. Deze instellingen kun je wijzigen met hdparm.

Maar nu geen problemen en de nieuwe kernel doet het goed.

• N8w8
  • Niet online
GCC restarten midden in een submake gaat nogal moeilijk :).

En als dit probleem zich alleen voordoet bij kernels > 2.4.0-test11 is het toch ECHT een bug als je t mij vraagt.

Een uninterruptable sleep (waarin GCC dan zit) gaat alleen weg na een reboot, waarin je je het filesystem niet kan unmounten (na de boot komt dan een fsck). Dat ligt niet aan GCC.

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op zaterdag 06 januari 2001 13:02 schreef Wirf het volgende:
misschien (heel misschien) kan er iemand voor je gaan relayen, jij stuurt naar hem, hij naar de mailinglist
Is nergens voor nodig, je kunt namelijk ook mailen als je niet gesubscribed bent. Vergeet dan alleen niet erbij te zetten dat reacties ook naar je persoonlijke adres moeten, anders krijg je misschien nooit een antwoord te zien. Het adres is o.a. linux-kernel@vger.kernel.org

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
linus heeft toch gezegd dat het de komende dagen geen zin heeft om dat te doen, lijkt me duidelijk dan..

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Hij is niet de enige die er iets aan doet hoor... Bovendien had-ie ook tijd voor een interview met Cnet. Dus het is ook weer niet zo dat-ie helemaal niets doet...

Verwijderd

misschien een idee om eerst nog ff op chatkanalen te kijken. Verder is het verstandig om zo duidelijk mogelijk een beschrijving van de bug c.q. het probleem te melden. (als je dat eerst ff hier doet, wordt misschien al een oplossing geven). Het kan in principe een bug zijn in elk stukje software dat je nodig hebt om de kernel te compilen (inclusief een bug in de kernel die je op het moment van compilen draait)

• N8w8
  • Niet online
Mja er zijn nog zo veel dingen die ik ga proberen voordat ik daadwerkelijk ga mailen.

Ach, ik kom er wel uit.
Bedankt voor de reply's!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op zaterdag 06 januari 2001 16:34 schreef vink het volgende:
Hij is niet de enige die er iets aan doet hoor... Bovendien had-ie ook tijd voor een interview met Cnet. Dus het is ook weer niet zo dat-ie helemaal niets doet...
nee, dat bedoelde ik ook niet.. alleen hij heeft gewoon een paar 'vrije' dagen denk ik.. hij heeft zich te pleures gewerkt om voor alle users de nieuwe kernel klaar te hebben. en als je dan meteen honderden e-mails krijgt over bugs.. tja.. zou ik ook niet vrolijk van worden, eerst wat vrije tijd :)

• N8w8
  • Niet online
hehe, probleem opgelost

2.4.1-pre8 werkt wel
phew :)

Verwijderd

<offtopic>
Hey N8w8 :)

touch ~/link_mij
ln -s ~/link_mij ~/.signature
rm -f ~/link_mij