[Suse 9.2] Dual head setup met 9800pro werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na een week zelf van alles geprobeerd te hebben, doe ik hier een laatste poging in de hoop tot een oplossing voor mijn probleem te komen. Ik hoop dat iemand me hierbij wil/kan helpen. In ruil daarvoor heb ik geprobeerd mijn openingspost zo volledig mogelijk te maken. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, zal ik graag met de nodige aanvullingen komen.

Even voor de duidelijkheid: ik ben redelijk nieuw op Linux-gebied. Van zelf zoeken op Google en ook zelf dingen uitproberen ben ik zeker niet vies, maar het volledige inzicht over de werking van Linux heb ik (nog) niet. Het kan dus voorkomen dat ik sommige dingen, die op het eerste gezicht voor de doorgewinterde Linux-gebruiker heel logisch en/of normaal zijn, niet helemaal begrijp. Ik vraag hiervoor uw aller begrip. ;)

Achtergrondinformatie
Sinds 2 weken draai ik Suse 9.2 (X86-64) op mijn Athlon64 systeem. Hoewel de installatie zonder problemen is gegaan en ik verder ook redelijk tevreden ben met mijn Linux setup, is er een ding wat maar niet wil lukken:

mijn dual head opstelling krijg ik niet uit de standaard clone mode. :(

De meest recente ATI drivers voor Linux heb ik met goed gevolg geinstalleerd. 3D-acceleratie werkt dan ook prima: 3200 fps in glxgears, alle OpenGL apps werken naar behoren en de UT2004 demo draait goed, dus op dat gebied geen klachten. Echter, onder Linux heb ik weliswaar beeld op mijn tweede scherm, maar is het een kloon van het eerste. (dus geen zwart scherm, hij doet het gewoon) In Windows XP werkt het zonder problemen.
Aangezien ik een grafische opleiding doe, maar toch zoveel mogelijk in Linux wil gaan werken i.p.v. WinXP, is het onder Linux werkend krijgen van mijn 2 monitoren voor mij essentieel. Vooral bij het werken in the Gimp is het voor mij onmisbaar. Ik hoop dus dat er iemand is die mij kan helpen bij het vinden van een oplossing!

Specificaties
De (relevante) hardware specs van mijn systeem zijn als volgt:
AMD Athlon64 3000+ (Newcastle)
MSI K8T Neo-FSR
512 mb DDR
Sapphire Radeon 9800 Pro (256bit)
Sony 17" SDM-S73 (TFT) (als primair scherm)
Philips 107E5 (CRT) (als secundair scherm, deze staat meestal uit)

Wat betreft mijn Linux setup:
Novell Suse 9.2 X86-64 (KDE als GUI)
X.org 6.8 drivers afkomstig van Suse (ook de bijbehorende kernel modules zijn correct geinstalleerd)
FireGLconfig aanwezig
3D-acceleratie werkt
http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/linde405/XF86Config.txt
http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/linde405/XF86Config-4.txt

Eigen inbreng tot nu toe
Aangezien ik het liefst zelf mijn problemen oplos, heb ik al een aantal dingen zelf geprobeerd. Helaas mochten alle 'oplossingen' niet baten. Ik zit inmiddels zelfs angstwekkend dicht bij de overstap naar nVidia, aangezien de support van ATI op Linux gebied simpelweg tekort schiet. Toch zou ik langs deze weg een laatste poging willen doen.
De volgende (standaard) stappen heb ik ondernomen om de boel werkend te krijgen:

- Het downloaden van de drivers van de ATI website
Voordat ik de ATI drivers voor Suse in handen kreeg, heb ik getracht de drivers van de ATI website te installeren. Dit is slecht bevallen. Mijn X.org wilde plotseling niet meer en knalde me er bij startup uit met een framebuffer error. Een herinstallatie van Suse bracht uitkomst, hoewel ik geloof dat ik beter de automatisch gebackupte X86Config terug had kunnen zetten;). Ik wil Suse 9.2 gebruikers erop wijzen dat het downloaden van de ATI drivers, inclusief kernel modules en stap voor stap installatie-instructies, van de Suse website misschien een beter idee is dan te gaan stoeien met de drivers van ATI zelf.

- Het downloaden van de drivers van de Suse website
Zoals ik al aangaf, gaan deze vergezeld van de juiste kernel modules en een readme bestand dat zelfs de grootste beginner (ik dus) door het installatieproces kan leiden. Door me letterlijk aan deze instructies te houden, is het me gelukt om de drivers te installeren en ook de 3D/OpenGL-support te activeren. So far, so good!

Het (voor mij) belangrijkste gedeelte bleef echter over: het instellen van mijn dual monitor setup. De (wederom standaard) door mij ondernomen stappen beschrijf ik hier:

- Instellingen aanpassen met Sax 2
Sax 2 herkent geen dual monitor setup op een ATI kaart, maar dit is een probleem dat al in de readme van de ATI drivers te lezen stond. Ik heb er dus weinig aan.

- Het draaien van fglrxconfig
Helaas lost ook dit mijn probleem niet op. Of ik nou aangeef dat ik een big desktop wil met 2x 640*480 of een dual screen dual driver setup met 2x 1024*768: er verandert helemaal niks na het herstarten van mijn X server. Controleren van XF86Config-4 wijst uit dat de instellingen wel degelijk zijn veranderd, maar het lijkt alsof de X server er gewoon niks mee doet.

- Het handmatig aanpassen van XF86Config-4
Ook dit zet geen zoden aan de dijk. Zoals bij de vorige stap al aangegeven, verandert er zelfs helemaal niets.
De veranderingen heb ik gedaan aan de hand van de geposte config in de volgende thread op Linuxforum.org: http://www.linuxforum.com...23af5bd6ab&showtopic=9469

- Het draaien van FireGLControl
Dit programma werkt maar deels. De kleurinstellingen kan ik netjes wijzigen voor iedere afzonderlijke monitor. Zodra ik echter 'Extended Desktop Horizontal' aanvink, op 'Apply' duw en FireGLConfig afsluit, zijn mijn instellingen weer 'vergeten'. Herstarten van de X Server heeft geen effect en als ik FireGLConfig weer open, staat hij weer op 'Clone mode'. *&^*&#$!
Googlen op fireglcontrol met Suse 9.2 leverde wel het volgende op:
Het schijnt zo te zijn dat de ATI drivers 3D-acceleratie en dual head setups ondersteunen, maar niet tegelijkertijd! FireGLControl zou hier een foutmelding voor moeten hebben, maar die blijkt niet te zijn geimplementeerd. Als oplossing wordt aangedragen de DRI modules uit de configs te halen en de X server te herstarten. Het weghalen van 'load module 'DRI' uit XF86Config en XF86Config-4 heeft echter geen effect. FireGLControl 'vergeet' nog steeds meteen mijn instellingen en ik ben nog even ver van huis als eerst. :(

Wat ik nog overweeg
Zoals hierboven te lezen valt, heb ik al het een en ander ondernomen om mijn twee schermpjes samen te laten werken. Ik heb echter niet het gevoel dat ik ook maar een haar dichterbij een oplossing gekomen ben. Niks werkt gewoon en daar baal ik stevig van. De volgende dingen zou ik eventueel nog kunnen proberen:

- Het installeren van een andere distro
Dan denk ik vooral aan Debian of Ubuntu. Een kennis van heeft zonder rare fratsen zijn dual head setup op een ATI X800 aan de praat gekregen onder Debian. Het is niet eerlijk! :P
Is de 64 bits release van Ubuntu aan te raden?

- Het switchen naar nVidia
Dit liefst alleen in het uiterste geval. Ben altijd wel redelijk ATI freak geweest, maar ondertussen ben ik ook echt toe aan de overstap naar Linux. Als het dus de enige oplossing is, zal ik er zeker over gaan nadenken.

Kan iemand me helpen?
Bij deze dus mijn schreeuw om hulp. Ik heb mijn best gedaan om zo duidelijk mogelijk te zijn maar ben uiteraard bereid om aanvullingen te doen. Iedere vorm van hulp wordt op prijs gesteld, daarom gaat alvast mijn dank uit naar iedereen die een poging wil wagen!

Met vriendelijke groet,

Andreas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:54
ik heb ook een probleempje met de ati drivers ik krijg namelijk mun big config niet verder dan 600x800.
maar wat bij mij hielp om het op het dual aan de praat te krijgen in combinatie met x.org is het volgende

maak met fglrxconfig een XFRee86-4 config aan.
hernoem deze naar xorg.conf
verander de regel Driver "Keyboard" naar Driver "kbd" en je X.org zouw moeten werken.

[ Voor 4% gewijzigd door lordgandalf op 27-01-2005 15:03 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik je post zo door lees heb ik het idee dat je het XFree86 gedeelte door elkaar haalt met het x.org gedeelte. Deze zijn beide namelijk verschillend. ALs je xorg draait kijkt ie naar het xorg.conf bestandje en niet naar het XFree86 bestandje.

Hernoem idd het Xfree86 config bestandje naar xorg.conf en herstart hem eens.

En als backup ook het xorg.conf bestandje even hernoemen naar xorg.conf.old ofzo zodat je die weer makkelijk terug kan zetten als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update van mijn kant:

Bedankt voor de replies! Echter, dit is ook niet de oplossing. Zelf was ik hier ook al opgekomen maar het blijkt dus dat mijn xorg.conf een shortcut is naar mijn XF86Config. Of dit Suse-eigen is weet ik niet, maar feit is wel dat ik gewoon mijn XF86Config kan blijven aanpassen.

Heb ook een aantal dingetjes geprobeerd:
- De device, server en monitor settings uit mijn XF86Config-4 gehaald en in de gewone XF86Config gezet. Dit had een soft lock tot gevolg bij het opstarten van de X Server
- XF86Config-4 hernoemd naar XF86Config. Don't try this at home! :+ Heeft een harde lock tot gevolg die alleen is op te lossen door te rebooten en te starten in een runlevel zonder x en de configs terug te zetten. Dit was ook meer een wanhoopsdaad dan dat ik er serieus beterschap van verwachtte. :)

Helaas werkt het nog steeds niet. Iemand nog suggesties? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Probeer eens PCI:1:0:0 in de device section van de tweede adapter.
Hoewel er twee PCI devices lijken te zijn gebruikt de flgrx driver er maar 1 (doet intern zijn eigen magic :))

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
Section "Device"
    Identifier                          "ATI Graphics Adapter connector 1"
    Driver                              "fglrx"
    BusID "PCI:1:0:0"    # vendor=1002, device=4e48
    Screen 1
EndSection

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:41

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 15:21:
Als ik je post zo door lees heb ik het idee dat je het XFree86 gedeelte door elkaar haalt met het x.org gedeelte. Deze zijn beide namelijk verschillend. ALs je xorg draait kijkt ie naar het xorg.conf bestandje en niet naar het XFree86 bestandje.

Hernoem idd het Xfree86 config bestandje naar xorg.conf en herstart hem eens.

En als backup ook het xorg.conf bestandje even hernoemen naar xorg.conf.old ofzo zodat je die weer makkelijk terug kan zetten als het fout gaat.
Als xorg.conf niet bestaat, dan kijkt x.org wel naar XF86config. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:56

Zillion01

Obey your screen!

hmm zit met hetzelfde, als iemand een oplossing heeft gevonden voor dual monitor dan hoor ik dat graag..
in het ati9800 control panel zit wel een dualscreen optie, maar hij onthoud het gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
mijn probleem is dat ik het wel werkend heb maar op een super grote reso.
en aangezien mijn twee monitors ook nog eens 2 formaten hebben ben ik bang dat ik het nooit echt aan de praat ga krijgen.
btw probeer is zonder de ati agpgart te draaien dus gewoon N antwoorden op die vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ndeleeuw: zou je wat meer details kunnen geven? :)
Alleen dual head op een hoge resolutie is namelijk erg raar. Wat ik wel weet is dat big desktop op 2 verschillende resoluties nog niet werkt. Heb begrepen dat ATI daar mee bezig is. Maar ondertussen begin ik steeds meer naar een nVidia kaartje te neigen.

AGPGart uitzetten heb ik al geprobeerd, net als de 'keyboard' driver veranderen in 'kbd'. Waarom werkt dit niet, ik baal als een stekker! :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
ik doe de volgende stappen:

1. run de fglrxconfig util (ik moest ivm mun AMD64 agpgart volgens mij uitzetten)
2. hernoem de XFConfig-4 die hier uit rolt naar xorg.conf
3. verander Driver "Keyboard" naar Driver "kbd" (let op !!!! kleine letters)
zo werkt ut teminste op mun gentoo en mun suse 9.1 met xorg

PS: ik heb dus last van mun tweede monitor (15 inch) die mun 17 inch niet bij kan benen en dus de algehele reso omlaag trekt :(:(:(

[ Voor 14% gewijzigd door lordgandalf op 31-01-2005 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:56

Zillion01

Obey your screen!

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 14:22:
- Het installeren van een andere distro
Dan denk ik vooral aan Debian of Ubuntu. Een kennis van heeft zonder rare fratsen zijn dual head setup op een ATI X800 aan de praat gekregen onder Debian. Het is niet eerlijk! :P
Is de 64 bits release van Ubuntu aan te raden?
ik ben een absolute noob op linux, gebruik het pas enkele dagen en heb na Suse geprobeerd te hebben en forums gevraagd en gezocht, Ubuntu geinstalleerd. Nou wat denk je, Radeon 9800pro draaiende met 3d en dual head :D , en mijn Audigy2 aan de praat gekregen.

Forums daar zijn zeker informatief en de mensen zijn behulpzaam en vriendelijk. Ik ben meteen verkocht :D

Ik heb na het installeren van Ubuntu eerst http://www.tuxme.com/node/315 gelezen om een beetje vertrouwd te raken en daarna voor de Ati drivers de eerste posting van http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=3567 gevolgd. Tijdens sudo fglrxconfig kun je 2 monitoren configureren.

In april komt er een nieuwe versie uit van Ubuntu waar e.e.a. vermoedelijk beter is geregeld qua autoconfig van Ati. Die nieuwe versie (Hoary) is deels al wel te gebruiken en heeft X-org, maar ik wacht wel tot de officiele release

[ Voor 5% gewijzigd door Zillion01 op 01-02-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
^ Kickje

Ik ben beniewd of het probleem is opgelost, of niet. :o :)

🌞🍃

Verwijderd

Kick!

Ik krijg het ook met geen mogelijkheid voor elkaar.

FireGLControl "vergeet" of slaat de wijziging gewoon niet op.

Heeft er iemand een werkende xorg.conf?
Pagina: 1