[XP] Optimaliseren pagefile bij files copieren

Pagina: 1
Acties:

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Mijn probleem is in het kort: als ik grote files loop te moven op mijn disk waar ook mijn pagefile staat reageert mijn systeem niet meer goed.

Mijn setup:

XP pro sp2
512 MB ram (2,4Ghz P4 )
disk1: 120 GB maxtor (2mb cache)
disk2: 120 GB maxtor (8mb cache op disk, disk is 10% sneller dan disk1)

pagefile: 64 MB op C: (disk1, ntfs)
768 MB op E: (disk2, ntfs).

Dus eigenlijk zoals gesteld op:
http://www.petri.co.il/pagefile_optimization.htm

Mijn probleem is zodra ik grote files ( DVD iso's of DV files). loop te kopieren/muxen loop te moven op mijn E: schijf , dan kan ik niet goed meer met andere applicaties, met name met foxfire werken. Terwijl als ik iets move van de ene naar de andere disk dan werkt het allemaal nog wel redelijk. Maar ik wil nog gewoon door kunnen werken als ik met grote file operatie werk. Dus eigenlijk wil ik zeggen tegen XP dat file operaties een lagere prioriteit moeten krijgen. het copieer proces een lage prioriteit geven werkt zelfs niet, aangezien dit relatief weinig processor capaciteit gebruikt.

De pagefile helmaal uitschakelen is geen optie aangezien ik soms wel degelijk over de geheugen capaciteit heen ga (moet je zelf maar eens kijken wat foxfire alleen al aan virtueel geheugen gebruikt.)

De pagefile op C: zetten verplaatst uiteraard alleen maar het probleem, en bovendien staat windows, mijn applicaties en veel werkdata op mijn C:, dus zou mijn systeem ook flink vertragen.

Meer geheugen kopen helpt misschien? Of een oude (relatief trage) disk introduceren voor de swapfile. Eigenlijk zou ik XP willen tunen.

TIPS? wie heeft hieraan geoptimaliseerd?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

heb je de 2 disks allebij op dezelfde IDE port zitten?

zoja zet ze dan eens op verschillende porten

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Peluso schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 12:54:
heb je de 2 disks allebij op dezelfde IDE port zitten?

zoja zet ze dan eens op verschillende porten
Nee, 1 zit op IDE1,

2e zit op de raid controller. Dat is dan een raid JBOD. ofwel gewoon een disk. op IDE2 zit de dvdbrander en disk 1 deelt de IDE met met de nauwelijk gebruikt cd brander.

uiteraard is intel accellerating stuff geinstalleerd.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

je hebt ook de drivers van je mobo geinstalled
en je disks draaien in DMA ?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou jezelf eerst even moeten verzekeren dat het daadwerkelijk een probleem vna je pagefile is - dat zou je vrij gemakkelijk kunnen doen door je pagefile tijdelijk uit te zetten en zien ofdat daarmee je probleem minder is :)

Verder zal je ook eens met 'perfmon' kunnen kijken ofdat je aantal pagefaults erg omhoog gaat op het moment dat je zo'n last hebt van een traag performend systeem.

Daarnaast zou je eens moeten verzekeren dat je 'LargeSystemCache' juist staat :)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
elevator schreef op maandag 31 januari 2005 @ 08:54:

Verder zal je ook eens met 'perfmon' kunnen kijken ofdat je aantal pagefaults erg omhoog gaat op het moment dat je zo'n last hebt van een traag performend systeem.

Daarnaast zou je eens moeten verzekeren dat je 'LargeSystemCache' juist staat :)
Het aantal pages per seconden daald dan opvallend va ~ 4000 pages /sec naar 788-800 pages per second, inderdaad omdat de harde schijf bijkbaar aan het trashen is. inderdaad, meten is weten. Daar ga ik nog meer mee doen.

performance optimalisatie staat op foreground/programs. programs.

Wat pagefile uitzetten bewijst is me niet duidelijk.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/perf1.png

Hierop is te zien dat het aantal pages/s juist afneemt tot 1/5 deel (en soms wel meer) dan wat hij zondermeer kan. Gewoon disktrashing?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/perf2.png

Pagina: 1