Toon posts:

Bronconflict: (Windows 98 SE) ATI 320M versus ACPI-BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem in het kort:
Er is een bron(nen)conflict tussen de grafische kaart en andere apparaten.
Ik kan de grafische kaart geen andere instellingen geven (resolutie, kleurdiepte)
Ik vind geen verdere info hierover (Google & GOT)
Verdere uitleg hieronder…

Uitgangssituatie:
Het systeem MOET op Windows 98 SE draaien (vanwege compatibiliteitsprobleem op mijn werk)
Windows hoeft maar minimaal te werken, dus geen fratsen (USB, modem, printer, PCMCIA, Wireless)
Minimale eis is dat de weergave goed is (voorkeur voor 1280x768)
Extra info:
Er zijn bijna alleen maar Windows XP drivers geleverd bij het apparaat.
Onder windows XP draait alles als een tevreden zonnetje 8)

Het apparaat met het probleem:
Notebook Micromaxx MD41320 (Medion, Moederbord: Arima W720K7)
- Processor - AMD Athlon (tm)XP-M 2600+(47 Watt)
- Intern geheugen - 512 MB DDR-RAM,2 x 256 MB
- Grafische Chipset - ATI Mobility Radeon IPG 320M met max 128 MB shared DDR-Ram
- Beeldscherm - 15,4 inch TFT W-XGA
- Floppy drive - Geen
- Harde schijf - 60 GB 2.5 inch IDE HDD 4200 rpm
- Optical Drive - Supercombo drive Pioneer (CDRRW DVD-/+RRW)
- Aansluitingen - 3 x USB 2.0, serieel, VGA-out, TV-out, Firewire IEEE 1394, LAN, modem.
- Audio - 16 bit (met S/P-DIF),
- Wireless lan - 802.11G

System model: MedionNB. RAM 2000 ME03
BIOS: Phoenix ME03 10/29/2003
KBC Revision: 1913

Aangeschaft bij Albert Heijn februari 2004

Uitgebreide probleembeschrijving:
Bij het opstarten geeft Windows de melding:
De beeldschermadapter veroorzaakt een conflict met een ander apparaat in de computer. Klik op OK om de probleemoplosser voor hardwareconflicten op te lossen
Dat werkt sowieso al niet. :(

In systeem > apparaatbeheer, staat een uitroepteken bij de grafische adapter met als uitleg:
Dit apparaat kan geen vrije Bereik invoer/uitvoer (I/O) bronnen vinden, als u dit apparaat wilt gebruiken… moet u ander bronconflicterend apparaat uitschakelen.”

En inderdaad bij Tabblad > Bronnen staat dat het apparaat conflicteert met verschillende geheugenadressen die ook worden gebruikt door:
5 x ACPI-BIOS, 1 x Ingesloten ACPI-controller en 1 x Moederkaartbronnen.

Niet-werkende oplossingen
De 2 manieren om tot een oplossing te komen werken niet:
- Ik mag de broninstelling van de grafische adapter van Windows NIET wijzigen.
- De ACPI-BIOS (die overigens geen foutmelding geeft) kan ik NIET uitschakelen.

De ACPI-BIOS bestaat overigens uit allerlei "apparaten"
AC-energiebron, Generic-bus, battery, lid, slaapknop, stroomschakelaar, systeemknop.

Wat ik natuurlijk ook al heb geprobeerd
Drivers van ATI (Catalyst 4.3) kunnen niet worden geinstalleerd (via setup van ATI). Er komt dan een melding met de titel: Ernstig. INF-fout, video-stuurprogramma niet gevonden.
En dan: Setup kon de installatie niet voltooien, probeer de weergaveadapter in te stellen met een standaard VGA-stuurprogramma alvorens Setup uit te voeren.
Indien ik handmatig ATI-drivers installeer, blijft het bronconflict bestaan.
Indien ik standaard (Windows) drivers installeer, blijft het bronconflict ook bestaan.

Nota Bene
In het BIOS staat nergens een mogelijkheid om IRQ, PNP, of geheugen adressering in te stellen.

Iemand enig idee wat ik kan doen?
Is dit wel op te lossen?
8)7

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb vervelend nieuws voor je, en dat is dat ATI helemaal geen Windows 98 drivers maakt voor de nieuwe IGP-series :P Waaronder de 320, tenminste, ik kan ze nergens meer vinden op hun site, dus dat zegt ook wel wat.

Excuses:
Ik vind zojuist dit: http://www.ati.com/suppor...2&submit.y=8&submit=GO%21

De laatste drivers die voor Windows 98/ME zijn gemaakt zijn v3.10, oftewel, die v4.3 die jij probeert te installeren zijn voor Windows 2k/XP en dat gaat natuurlijk nooit werken 8)7
Probeer die link hierboven eens. :)

[ Voor 49% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-01-2005 12:27 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

Topicstarter
@--MeAngry--
In de Release Notes http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_43_Release_Notes.html van de Catalyst 4.3 staat
dat Microsoft geen "certification submissions" meer accepteert voor OS's Windows ME en 98.
Maar er staat ook bij dat de driver ondersteuning biedt aan de adapter en...
aan het OS Windows ME (en gelukkig via deze weer aan Windows 98)

Toch bedankt voor de tip, ik ga het proberen. Echter ik denk dat het probleem niet in de driver zit. :( Het is dat bronconflict dat me de das om doet, en dat gebeurde al voordat ik een driver ging installeren!
Die driver komt daarna wel... :)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:23
volgens mij is het sowieso niet handig om een bijna 7 jaar oud os te gaan draaien op nieuwe hardware. Dit is vragen om dit soort problemen omdat er voor veel hardware ook geen drivers beschikbaar worden gemaakt, en er bijvoorbeeld geen chipset ondersteuning in win98 zit voor de nieuwste chipsets.

Ik denk dat het beter is dat je werkgever eens gaat kijken naar een upgrade naar WinXP dan dat je gaat proberen de nieuwste hardware onder Windows 98 te laten draaien. Ik zou het zelf sowieso niet prettig vinden als mijn systemen zouden draaien op een OS waar geen support/patches meer voor worden uitgegeven, maar dat ter zijde.

Windows 98 is gewoon obsolete, dus eens moet je de overstap toch maken. Want ik denk dat er eind dit jaar bijna helemaal geen hardware is waar Windows 98 nog fatsoenlijk op te installeren is.

Het enige wat ik denk dat misschien nog een oplossing is de setting "plug & play o/s" in de bios no te zetten als deze op yes staat, en op yes te zetten als deze nu op no staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 27-01-2005 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Net de door MeAngry getipte driver proberen te installeren.
De setup loopt vast.
Handmatig ging wel maar het bronconflict blijft bestaan.

@Dennism

Ik draai ook XP normaal (sterker nog, ik draai het op hetzelfde Notebook; multiboot systeem)

De reden dat ik persé Win98 moet draaien heeft te maken met een paar jaar oud gelicenceerd softwareprogramma dat niet compatible is met XP. Geld voor een nieuw XP compatible programma heeft onze basisschool niet.

Je hebt gelijk wat betreft de drivers voor chipsets en veel steeds meer andere "apparaten."
Echter updates & patches voor Windows 98 worden nog altijd uitgegeven door Microsoft!!
Het is een nog altijd veelgebruikt OS! Het is ook een prettig en vrij stabiel systeem!

Wat betreft BIOS-instellingen,
Er is geen mogelijkheid tot instellen (zie begin topic)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:23
Misschien kun je contact opnemen met de medion helpdesk en daar het probleem voorleggen. Wat ik gelezen heb in andere topics schijnt dit een redelijk goede helpdesk te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
@Dennism

Contact op nemen met helpdesk Medion,
Da's een goed idee! Heb ik nog niet één keer aan gedacht :?
Ik kijk het vandaag nog effe aan en zal anders morgen of maandag eens bellen.
Waarschijnlijk ondersteunen ze geen gebruik van Windows 98 maar misschien hebben ze wel tips!
Bedankt voor de tip _/-\o_ :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog geen stap vooruit gekomen.
Medion 43 minuten a 15 cent per stuk heeft NIKS opgeleverd. :(
Ga me maar eens verdiepen in VM Virtual machine? :? ?
Dan draait Windows 98 onder XP???
Eerst maar eens inlezen (8> op 't net.

doei
PAul

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 09:41:
Ga me maar eens verdiepen in VM Virtual machine? :? ?
Dan draait Windows 98 onder XP???
Hmmm, ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat helpen. Is het misschien een idee om in plaats van het driverprobleem, het probleem van de verouderde applicatie op te lossen? Dus dat je probeert die app toch onder WinXP te laten draaien? Ik weet niet precies welke applicatie het hierom gaat, maar het is niet uitgesloten dat het wel aan de praat te krijgen is. Heb je meteen geen irritant multiboot systeem met een verouderd OS meer nodig :)

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Euh, probeer alle niet nodige geintergreerde apparaten uit te schakelen in de bios. zoals com en LPT poorten (als je geen printer nodig hebt enzo) misschien dat hij dan wat bronnen vrij heeft om beter te verdelen. Kan geen kwaad om te proberen

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Behalve catalyst drivers voor je videokaart, heb je ook chipset drivers nodig:

http://www.ati.com/suppor...8&submit.y=9&submit=GO%21

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26

Milmoor

Footsteps and pictures.

Plaats eens een screenshot van je IRQ gebruik. Dat praat wat makkelijker. Mocht je toevallig nog een oud videokaartje hebben liggen, probeer die eens. Dat maakt het vinden van de schuldige een stuk eenvoudiger.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Joost E. Boere schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 19:01:
Plaats eens een screenshot van je IRQ gebruik. Dat praat wat makkelijker. Mocht je toevallig nog een oud videokaartje hebben liggen, probeer die eens. Dat maakt het vinden van de schuldige een stuk eenvoudiger.
Gaat denk ik niet lukken om een oud videokaartje in een notebook tezetten. ;)
Maar kan je geen ander apparaat uitschakelen in het bios irq's vrij temaken. (net zoals Kahmjai zegt) Of anders de irq's van een ander apparaat zo veranderen dat ze niet in conflict zijn met de videokaart.

No signature found

Verwijderd

heb je er aan gedacht dat win98 niet altijd met zo'n grote hoeveelheid geheugen om kan gaan? er wordt geadviseerd (kun je opzoeken op de MS site, ik weet het niet meer precies, heb het zelfde probleem gehad)om niet meer dan 384mb te gebruiken, anders krijg je hele rare conflicten die niet op te lossen zijn.

jouw oplossing is waarschijnlijk om 1x 256 mb er uit te halen, en probeer het dan maar eens weer, waarschijnlijk ligt het daar aan.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de wat late reactie, zie net pas dat op dit topic nog replies gegeven worden.
Ben ondertussen al naar andere oplossingen aan het zoeken en bezig met VMWare uit te zoeken, is alleen erg duur zo'n pakketje.

Even wat dingetjes op een rijtje.

@Koraks
Het is niet mogelijk om het programma aan te passen aan Windows XP (het gaat om Symantec Ghost 7.5 Enterprise Edition)
Verder kan dat VM volgens mij heel goed werken. Van wat ik tot nu toe heb gezien is het nog veel prettiger om binnen je os een ander os te draaien.

@Kahm-jai
In het bios is NIKS uit te schakelen, ik heb zelden zo'n minimalistisch bios gezien. Grappig is dat helpdesk Medion me daar ook dingen wilde laten instellen die er gewoonweg niet aanwezig waren. LPT poort is wel in te stellen PPE en dergelijke maar NIET uit te schakelen.
Verder vraag ik me af, als ik dat al zou kunnen, of dergelijke minimale bios-instellingen dan niet weer xp gaan beinvloeden. Dat os wil ik wel ten volle kunnen benutten.

@_JGC_ en @Joost E. Boere
Het gaat inderdaad om een moederbord-chipsetdriver denk ik. Nog voordat de grafische kaartdriver wordt geladen worden de geheugenadressen verdeeld onder de apparaten.
Het probleem is dat de Ati-drivers waar jij naar verwijst niet voor mijn moederbod zijn. Het is een Arima moederbord waarop een ati IGP grafische chip zit.
Ik ga toch nog even kijken welke drivers ik de laatste keren heb geprobeerd en als het andere waren de "nieuwe" Chipset drivers van Ati zo snel mogelijk uitproberen. Op dit moment heb ik echter mijn laptop niet hier (staat nog op mijn werk, weekend)

Screenshot van instellingen kan daardoor ook niet worden geleverd :(
Maar de beschrijving ervan staat bovenin mijn topic.

@Schapie en @ Joost E. Boere
Het is inderdaad onmogelijk om even een oud videokaartje te gebruiken in een laptop :)

@Antivries
Windows 98 met een 512 MB geheugenprobleem... Het is geen optie om naar 256 te gaan. Ik wil gewoon blijven werken met 512 zeker onder XP en ga niet steeds geheugen uit de laptop trekken als ik even in een ander os opstart.
Dan daarbij heb ik nog nooit problemen gehad met Win98 en 512 MB geheugen, maar dat zegt natturlijk niks ;)

Wederom bedankt _/-\o_ voor alle meedenk-tips,
in erkentelijkheid verblijf ik,
PAul

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 15:40:
@Koraks
Het is niet mogelijk om het programma aan te passen aan Windows XP (het gaat om Symantec Ghost 7.5 Enterprise Edition)
Symantec Ghost 7.5 Enterprise Edition is gewoon compatible met XP hoor. Zie http://www.symantec.com/press/2001/n011212.html Ik zou toch echt gewoon W2K of XP op de notebook zetten, dan ben je van een boel problemen af.

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic kan gesloten worden wat mij betreft.

}:O 8)7 |:( Ik maak zo'n stomme fout !!! }:O 8)7 |:(
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 13:35:
[...]

Symantec Ghost 7.5 Enterprise Edition is gewoon compatible met XP hoor. Zie http://www.symantec.com/press/2001/n011212.html Ik zou toch echt gewoon W2K of XP op de notebook zetten, dan ben je van een boel problemen af.
En inderdaad...
Symantec Ghost 7.5 Enterprise Edition is inderdaad compatible met:
Windows XP PROFESSIONAL

Ten tijde dat ik Ghost probeerde te installeren draaide de laptop nog onder XP Home-edition.
En in alle consternatie van een oplossing zoeken heb ik er gewoon niet bij stilgestaan dat het daar aan kon liggen.
Ik voel me behoorlijk lullig.

Morgen gaat Ghost erop!

In de hoop
dat iedereen mijn nederige excuses aanvaard voor alle gevraagde maar vergeefs gespendeerde tijd
dank ik jullie hartelijk.

Speciaal voor Saskija.
I owe you _/-\o_ :)

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update...

Dualboot (Win 98) eraf.
Alles werkt prima. :*)
Pagina: 1