Toon posts:

[debian] Kernel 2.6.10 Compilen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben nu 2 dagen bezig geweest om een nieuwe kernel te compilen voor Debian. Ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb verschillende tuts doorgelopen. Maar steeds weer nadat de .deb image is geinstalleerd en lilo.conf geedit is wil het systeem niet meer up booten. De reden waarom ik een Kernel update wil is omdat mijn SATA schijven niet herkent worden.

Frisse installatie van debian

Debian versie:

debian-minicd woody-i386

Wat heb ik gedaan?
nano /etc/apt/sources.list

alles weg gehaald en dit neer gezet:

deb http://ftp.debian.nl/debian/ stable main non-free contrib
deb-src http://ftp.debian.nl/debian/ stable main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free

deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free

deb http://www.fs.tum.de/~bunk/debian woody/kernel-26 main
deb-src http://www.fs.tum.de/~bunk/debian woody/kernel-26 main
apt-get update
apt-get install libncurses5-dev make gcc bin86 libc6-dev kernel-package bzip2 wget fakeroot module-init-tools initrd-tools procps bind9 quota
Kernel Zelf:
wget http://www.kernel.org/pub...v2.6/linux-2.6.10.tar.bz2

nadat die klaar is met downloaden

tar xjf linux-2.6.10.tar.bz2

wachten tot die klaar is.

cd linux-2.6.10/

make menuconfig

dan laad ik deze .config http://www.falkotimme.com....6_compile/config-2.6.8.1

ik vink SATA support aan.

Save de configuratie.

daarna run ik deze 2 commands:

make-kpkg clean
fakeroot make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image

Krijg ik geen fouten en een mooie custom .deb in /usr/etc/

daarna cd /usr/etc/

dpkg -i kernel-image-2.6.10_custom.1.0_i386.deb

cd /boot/
mkinitrd -o initrd.img-2.6.10 2.6.10

nu edit ik /etc/lilo.conf alsvolgt:

nano /etc/lilo.conf

en ik verander/add deze tekst:

image=/boot/vmlinuz-2.6.10
label=Linux-2.6.10
read-only
initrd=/boot/initrd.img-2.6.10
# restricted
# alias=1

ik druk CTRL+X en save hem als lilo.conf

nu doe ik lilo -v

LILO version 22.2, Copyright (C) 1992-1998 Werner Almesberger
Development beyond version 21 Copyright (C) 1999-2001 John Coffman
Released 05-Feb-2002 and compiled at 20:57:26 on Apr 13 2002.
MAX_IMAGES = 27

Reading boot sector from /dev/hda
Merging with /boot/boot-menu.b
Boot image: /boot/vmlinuz-2.6.10
Mapping RAM disk /boot/initrd.img-2.6.10
Added Linux *

Boot image: /vmlinuz.old -> boot/vmlinuz-2.2.20-idepci
Added LinuxOLD

/boot/boot.0300 exists - no backup copy made.

Nu herstart ik het systeem met shutdown -r now
Vervolgens loopt het systeem vast met de error:

Kernel Panic.

edit: er staat inmiddels al debian login: 8)7. Ik had dit topic geschreven aan de hand van de keren dat het deze week mis ging.. maar deze schijnt toch wel te pakken :'(

Alleen nu krijg ik geen IP :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 23:43 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En waarom boot dat ding niet? Wat krijg je als precieze foutmelding? Hoogswaarschijnlijk ben je toch vergeten iets aan te vinken.

En maak van "fakeroot make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image" eens "fakeroot make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image modules_image", dan maak je ook de modules.

[ Voor 45% gewijzigd door AtleX op 27-01-2005 09:27 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb geen idee waarom hij die kernel panic geeft, maar ik kan je wel vertellen hoe ik mijn 2.6 kernels compile (andere manier als jij).

als root:
cd /usr/src
wget ftp://ftp.kernel.org/pub/linux....linux-2.6.10.tar.bz2
tar xjvf linux-2.6.10.tar.bz2
cd linux-2.6.10
make menuconfig
make
vi Makefile (<- regel "export INSTALL_PATH=/boot" opzoeken en uit commenten)
make install

nooooit geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij ligt het probleem bij verkeerde tuts die ik doorgelezen heb.. Ik heb gister van 8:30 tot 17:00 achter mekaar lopen proberen die kernel te compilen... en dan nu gaat het goed met booten.. maar nu krijg ik geen IP ETC ETC. Maar ik denk dat dat een kwesti van niet goed de menu config doorgelopen te hebben 8)7

Maar wacht nog ff met sluiten van dit topic, want ik ben er nog niet :(

nu nog SATA support |:(
internet..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 09:35 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Om een IP te krijgen moet je wel DHCP support mee bouwen in de kernel, je kan nu wel een vast ip instellen in /etc/network/interfaces :).

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:36:
Om een IP te krijgen moet je wel DHCP support mee bouwen in de kernel, je kan nu wel een vast ip instellen in /etc/network/interfaces :).
Nu nadat ik de kernel compiled heb.. kan ik nog extra dingen toevoegen ?

Zo ja? hoe?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:26

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:38:
[...]

Zo ja? hoe?
'k zou toch een nieuwe kernel maken, de oude config heb je vast nog, voeg je DHCP aan toe en opnieuw compilen die handel.
Misschien even goed nakijken of je niet toevallig nog meer vergeten zou kunnen zijn. Je weet maar nooit. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:41:
[...]

'k zou toch een nieuwe kernel maken, de oude config heb je vast nog, voeg je DHCP aan toe en opnieuw compilen die handel.
Misschien even goed nakijken of je niet toevallig nog meer vergeten zou kunnen zijn. Je weet maar nooit. :)
Ik maak de bak wel weer ff leeg. Voor mij makkelijker en kost me niet zo heel veel moeite.

En ja ik ben genoeg vergeten i guess...

Toch kan ik niet helder SATA support vinden in make menuconfig..

SATA promise X8 ofzo

En nog wat controllers...

Wil dat dan zeggen nadat ik de kernel goed gecompiled heb dat ik de SATA schijven eraan kan hangen en dattie ze automatisch ziet?

Want voorheen was het zo dat wanneer je hem bootte met SATA schijven dattie bleef hangen bij IRQ 15 4095 Quote mb

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 09:47 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:43:
[...]

Ik maak de bak wel weer ff leeg. Voor mij makkelijker en kost me niet zo heel veel moeite.

En ja ik ben genoeg vergeten i guess...
Bak wel ff leeg? Je hoeft niet heel je linux partitie te formatteren, alleen een kernel opnieuw kan geen kwaad en vervuilt je systeem niet ofzo. :)
Sterker nog, je kunt een nieuwe bakken en deze die niet helemaal goed werkt ook rustig laten staan, ik ken mensen die laten tot 9 vorige kernels staan voor de zekerheid.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je nou je lilo.conf zo aanpast dat je kan kiezen tussen een oude (fail-safe) 2.x.x kernel en je nieuwe, dan hoef je niet elke keer de boel opnieuwe te installeren als je een foute kernel hebt. Dan boot je met de oude waarna je gewoon je kernel config aanpast en opnieuw compileerd.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Cyphax schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:46:
[...]

Bak wel ff leeg? Je hoeft niet heel je linux partitie te formatteren, alleen een kernel opnieuw kan geen kwaad en vervuilt je systeem niet ofzo. :)
Sterker nog, je kunt een nieuwe bakken en deze die niet helemaal goed werkt ook rustig laten staan, ik ken mensen die laten tot 9 vorige kernels staan voor de zekerheid.
Dat gaat alleen maar *echt* goed als je verschillende revisienummers aan de kernels geeft.

Als je 2x 2.6.9 compileerd en installeert, overschrijft de ene de andere.

Maar een kernel op zich vervuilt idd het systeem niet.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:47:
Als je nou je lilo.conf zo aanpast dat je kan kiezen tussen een oude (fail-safe) 2.x.x kernel en je nieuwe, dan hoef je niet elke keer de boel opnieuwe te installeren als je een foute kernel hebt. Dan boot je met de oude waarna je gewoon je kernel config aanpast en opnieuw compileerd.
Hoe edit ik lilo.conf dat ik zeg maar Dual kernel boot heb.. 2.2.20 en 2.6.10.

En tijdens het make menuconfig.. zou het handig zijn om de oude 2.2.20 config te laden? en dan de dingen die ik nodig ben zoals SATA support zelf aanvink?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
CRiSiS schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:52:
[...]

Dat gaat alleen maar *echt* goed als je verschillende revisienummers aan de kernels geeft.

Als je 2x 2.6.9 compileerd en installeert, overschrijft de ene de andere.

Maar een kernel op zich vervuilt idd het systeem niet.
Die kernels geef je ook andere namen uiteraard. :)
Je kunt net zoveel kernels hebben staan als je maar wilt op die manier.
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:53:
[...]

Hoe edit ik lilo.conf dat ik zeg maar Dual kernel boot heb.. 2.2.20 en 2.6.10.

En tijdens het make menuconfig.. zou het handig zijn om de oude 2.2.20 config te laden? en dan de dingen die ik nodig ben zoals SATA support zelf aanvink?
Hoe ziet die config er nu uit? (lilo)
De vorige keer heb je 2.6.10 ook gecompiled, nietwaar? Pak die config (als je alles hebt laten staan staat ie er nog gewoon) en ga dan dingen aanpassen (gewoon make menuconfig of xconfig zou genoeg moeten zijn). Ik denk niet dat de configfiles van 2.2.20 en 2.6.10 uitwisselbaar zijn eigenlijk. :)

• weijl
  • Niet online
SATA support zit onder het scsi menutje ;)

• Squee
  • Laatst online: 07-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:38:

Zo ja? hoe?
Wat ik meestal doe is in de kernel source directory de "stamp" files weghalen die make-kpkg heeft aangemaakt, en dan make-kpkg opnieuw draaien... dan je config daarin aanpassen en hij compileert weer de hele boel, maar een groot gedeelte heeft hij de .o files nog van dus dan duurt het als het goed is wat minder lang.

Verder over je DHCP probleem, heb je wel de "Packet Socket" (CONFIG_PACKET) support aan staan in je Networking options? Volgens mij was dat vereist voor DHCP. In 2.4 moest je ook altijd nog "Socket Filtering" (CONFIG_FILTER) aanzetten maar in 2.6 is die optie geloof ik verdwenen? :?

Als je Debian draait, waarom neem je dan sowieso niet de kernel-source-2.6.10 package uit unstable, in plaats van de source te downloaden... Het zal allemaal ook wel goed werken, maar ik ben er zelf toch altijd wel voor om eigenlijk alles zoveel mogenlijk in standaard Debian packages te houden.

En ik zou voor make-kpkg liever de optie "binary-arch" gebruiken in plaats van "kernel-image", dan bouw je namelijk meteen ook een package met de bijbehorende kernel-headers, altijd wel fijn als die up to date zijn wil je nog iets anders gaan compilen ;)

Please do not contact me telepathically.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik zou trouwens upgraden naar Debian Sarge. Toen woody uitkwam was de 2.4 kernel nog nieuw. Ik heb hier al verschillende topic voorbij zien komen van mensen die problemen hadden met woody en een 2.6 kernel, o.a. met dhcp. Volgens is /sbin/dhclient op woody een script dat voor de 2.0 en 2.2 kernels de ene versie van dhclient-xxx aanroept en voor een 2.4 kernel een andere. Bij een 2.6 kernel doet hij dus niets. Kijk maar eens in /sbin/dhclient.
In Sarge zitten een heleboel 2.6 kernels. Als je dan je spullen werkend hebt kun je altijd nog proberen een eigen kernel te bakken. Als het dan mis gaat weet je tenminste zeker dat het aan je kernel ligt en niet aan de rest van het systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Sir Isaac schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:07:
Ik zou trouwens upgraden naar Debian Sarge. Toen woody uitkwam was de 2.4 kernel nog nieuw. Ik heb hier al verschillende topic voorbij zien komen van mensen die problemen hadden met woody en een 2.6 kernel, o.a. met dhcp. Volgens is /sbin/dhclient op woody een script dat voor de 2.0 en 2.2 kernels de ene versie van dhclient-xxx aanroept en voor een 2.4 kernel een andere. Bij een 2.6 kernel doet hij dus niets. Kijk maar eens in /sbin/dhclient.
In Sarge zitten een heleboel 2.6 kernels. Als je dan je spullen werkend hebt kun je altijd nog proberen een eigen kernel te bakken. Als het dan mis gaat weet je tenminste zeker dat het aan je kernel ligt en niet aan de rest van het systeem.
Sarge gedownload en gebrand.. Geinstalleerd op de SATA schijven hij ziet ze wel maar verder dan het booten komtie niet.

Grub boot:

Kernel Panic: Attempted to kill init!

Heb opnieuw de 2.6.10 kernel geladen in mijn woody.. Zelfde probleem met lilo van Kernel Panic: Attempted to kill init..

Ik heb precies hetzelfde gedaan als in mijn eerste post... maar hij blijft maar met dat komen.

Nog ff kort een keer wat ik doe:

1: ff sources.list aanpassen.
2: apt-get update
3: apt-get install libncurses5-dev make gcc bin86 libc6-dev kernel-package bzip2 wget fakeroot module-init-tools initrd-tools procps bind9 quota
4: Kernel downloaden met wget in /usr/src/
5: unpacken.
6: cd linux-2.6.10/
7: wget http://www.falkotimme.com....6_compile/config-2.6.8.1
8: make menuconfig en de config file laden van 7
9: SATA support en DHCP dingen aanzetten.
10: opslaan en saven
11: fakeroot make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image
12: dpkg -i de custom.deb
13: cd /boot/ en command: mkinitrd -o initrd.img-2.6.10 2.6.10
13: YES op het laden in lilo.conf
14: lilo.conf aanpassen.

en een lijn toevoegen:

opslaan.

dan command: lilo

en dan shutdown -r now.

Ik weet echt niet wat ik nou fout doe.
AtleX schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:47:
Hoe maak ik dat?
gupje schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:31:
Ik heb geen idee waarom hij die kernel panic geeft, maar ik kan je wel vertellen hoe ik mijn 2.6 kernels compile (andere manier als jij).

als root:
cd /usr/src
cd linux-2.6.10
make menuconfig
make
make install

nooooit geen problemen.
Wat is uit commenten ? wat moet ik met die regel doen?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 14:04 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Ik lees dat je woody gebruikt.

Om DHCP via een 2.6 kernel te verkrijgen moet je dhcp3 draaien ipv de normale "standaard" dhcp package.
code:
1
$ apt-get install dhcp3
does the trick.

[ Voor 7% gewijzigd door Arnout op 27-01-2005 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
MetHod schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 13:37:
Ik lees dat je woody gebruikt.

Om DHCP via een 2.6 kernel te verkrijgen moet je dhcp3 draaien ipv de normale "standaard" dhcp package.
code:
1
$ apt-get install dhcp3
does the trick.
Tijdens het compilen van de Kernel 2.6.10 heb ik wel DHCP aangezet. Met apt-get install dhcp3 krijg ik de melding dat de package niet beschikbaar is.

Moet ik sources.list aanpassen met een mirror die wel dhcp3 heeft?

En moet ik dan dhcp3 installeren onder de 2.2.20 kernel die standaard meekomt met linux? Want met 2.6.10 krijg ik helemaal geen ip.

En btw kernel installeren ging wel goed.

In lilo.conf was ik telkens vergeten default=Linux te veranderen naar Linux-2.6.10.

Met default=Linux verwijst die naar een kernel die niet meer bestaat volgens mij.. Dan verwijst die namelijk naar Vmlinuz.old krijg je "Kernel Panic" error.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Een stappenplan:

1. Haal een van de versies van de Debian-installer CD's of DVD's van:
de Debian-site

2. Als je opstart vanaf de CD en in beeld verschijnt: "Boot:", type dan linux26<enter> Nu gaat de Debian-installer Linux installeren met de 2.6 kernel tree met werkende SATA support.

3. Volg de installatie en reboot je systeem.

4. Geniet van het werkende Linux 2.6 systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_obb op 27-01-2005 20:30 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Waar haal je je kernel-source vandaan? Ik krijg niet de indruk dat je de debian kernel source gebruikt (hint: apt-get install kernel-source-2.6.10). Als dat zo is verbaast het me dat er überhaupt nog een debian kernel-package uit rolt.
Je bent al behoorlijk aan het stoeien met niet triviale dingen (goed!), maar ik heb het idee dat je nog wat basiskennis mist. Als ik jou was zou ik het boek "Running Linux" een lezen, uitgeverij O'Reilly. Dat is een erg goed boek, dat zal iedereen hier beamen.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 16:26
pak de debian kernel source 2.6.10 van de unstable. Hier kan je een mooie .deb van maken. Ik heb zojuist succesvol mijn eerste debian kernel gebakken. Het probleem is alleen nog dat hij nog veel te afgeladen is. Dus nog ff wat dingen strippen >:)

1. download kernel source van unstable en installeer.
2. uitpakken en symlink naar /usr/src/linux
3. make-kpkg
4. dpkg -i en klaar is kees...
5. evt je grub menu.lst ff aanpassen dat je nieuwe kernel als eerste boot

Verwijderd

Topicstarter
Die nieuwe 2.6.10 in mijn woody is wel goed gebakken. Ik mis alleen nog DHCP support.

Verwijderd

Topicstarter
mr_obb schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:29:
Een stappenplan:

1. Haal een van de versies van de Debian-installer CD's of DVD's van:
de Debian-site

2. Als je opstart vanaf de CD en in beeld verschijnt: "Boot:", type dan linux26<enter> Nu gaat de Debian-installer Linux installeren met de 2.6 kernel tree met werkende SATA support.

3. Volg de installatie en reboot je systeem.

4. Geniet van het werkende Linux 2.6 systeem.
Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.

Ik neem aan dat dit geen 1,5 uur moet duren :P

Hij pakt het niet helemaal lekker.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Sir Isaac schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:57:
Waar haal je je kernel-source vandaan? Ik krijg niet de indruk dat je de debian kernel source gebruikt (hint: apt-get install kernel-source-2.6.10). Als dat zo is verbaast het me dat er überhaupt nog een debian kernel-package uit rolt.
Sorry, maar voor mijn Debian machines haal ik ook altijd een kernel van kernel.org, die zijn altijd zonder problemen te compileren en te draaien. Daar zou de fout dus niet mogen liggen.

Verwijderd

welke sata chip heb je ?
post hier eens de .config uit de kernel directory.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 09:25:
[...]

Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.

Ik neem aan dat dit geen 1,5 uur moet duren :P

Hij pakt het niet helemaal lekker.
Na welke stap is dit? Waar zit je in het installatieproces? En geef eens wat meer specs van je computer, want deze installatie hoort op een PC met SATA gewoon goed te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 09:34:
[...]

Sorry, maar voor mijn Debian machines haal ik ook altijd een kernel van kernel.org, die zijn altijd zonder problemen te compileren en te draaien. Daar zou de fout dus niet mogen liggen.
Heb nu DHCP3-client en DHCP3-Common installed op de oude kernel. Ben nu nieuwe 2.6.10 kernel aan het bakken met DHCP/SATA support. Hopen dat SATA en DHCP het nu gaan doen.

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Ik heb toevallig de laatste dagen ook problemen met het bouwen van een eigen 2.6 kernel. Ik probeer het momenteel echter met 2.6.8, niet 2.6.10...

Als ik een stock kernel-image apt-get werkt het allemaal als een zonnetje op elke bak waar ik het tot nu toe op geprobeerd heb. Na het neerhalen van zo'n image krijg je ook netjes een paar vragen waarna de boel nog ff geconfigureerd wordt. Als die kernel alles kan wat je nodig hebt zou ik aan kunnen raden gewoon voor een stock kernel te gaan. In mijn geval kan deze echter niet genoeg.

Het probleem lijkt bij mij te zijn dat mijn eigen kerneltje er moeite mee heeft mijn hda1 te mounten. Als ik een initrd.img maak en opgeef in lilo begint hij tijdens het booten al aan te geven dat hij bepaalde essentiele bestanden (modules in dit geval) niet kan vinden, terwijl die weldegelijk aanwezig zijn. Als ik hem compileer met ingebakken ext3 support en zonder initrd laat booten panict hij al eerder, maar ook met de melding dat het root fs neit gevonden kan worden.

Mijn manier van bouwen is tot nu toe het apt-getten van alles wat met de kernel te maken heeft, daar zitten dan ook de kernel sources bij, het maken van eigen .debs van de kernel en het installeren van die packages. Heb het ook al op de langere manier, zonder .debs gedaan, maar met het exact hetzelfde resultaat.

Het probleem bij mij is in zoverre hetzelfde dat het erop lijkt dat mijn controller niet goed herkend / gepakt wordt.... ik laat het nog wel weten als het me allemaal gelukt is.

http://twitter.com/randalpeelen

• savale
yepz het is allemaal vrij ingewikkeld...Ik probeer al een paar dagen een 2.6.10 te bakken...Ik ben al aardig ver. De kernel boot lekker snel, alleen somehow heb ik denk de support van het toetsenbord eruit gesloopt :P werkt van geen kant meer...
Baal toch dat er dan niet iets van een hele lichte basic config is waar je zelf dan nog wat support voor moet inbouwen als je eigen drivers etc...maar voor de rest geen poepas...er was toch ooit iets van een vanilla kernel?

Verwijderd

Topicstarter
Het is me inmiddels gelukt om een kernel te bakken met DHCP/SATA support.

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1 35G 652M 32G 2% /
/dev/sdb1 144G 33M 136G 1% /mnt/sdb
/dev/sda1 144G 33M 136G 1% /mnt/sda
debian:~#

Bedankt voor jullie hulp en moeite :)

ps sluit nog niet dit topic..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 13:13 ]

• savale
ben nog steeds op zoek naar een hele cleane kernel config voor 2.6.x kernel... Alle distributies die de 2.6 kernel gebruiken zijn over het algemeen zwaar overbeladen kernels die erin zitten. Allemaal met hardware auto detect etc...
Moet wel zeggen: ik heb Ubuntu geprobeerd en deze detecteerd echt alles! Hoe kan ik, als Ubuntu dan draait, zien welke dingen ik aan moet gaan vinken in de kernel config. Ik krijg zelf namelijk de ES1869 geluidskaart niet aan de praat, maar Ubuntu lukt het somehow wel.

• weijl
  • Niet online
zelf compileren is imo altijd de beste optie. je kunt dan je kernel zo kaal mogelijk houden.
zollang jij weet welke hardware er in je pc zit, en je leest de help vraag bij 'alles' dan weet je wat je wel en niet nodig hebt. geef toe dat het de eerste keren misschien veel tijd/lees werk kost, maar op den duur weet je het gewoon.
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 13:36:
Wat is uit commenten ? wat moet ik met die regel doen?
de "#" ervoor weg halen.
er was toch ooit iets van een vanilla kernel?
www.kernel.org

[ Voor 21% gewijzigd door weijl op 28-01-2005 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even vlug een handleiding geschreven zoals het voor mij gewerkt heeft met DHCP + SATA support werkend. Neem mij het dus niet kwalijk als het bij 1 van jullie niet werkt.

Debian woody 2.2.20 kernel naar 2.6.10

We gaan ervan uit dat je debian en ssh hebt geinstalleerd met een werkende internet verbinding.

We beginnen met de apt sources.list aan te passen.

Voor het volgende command uit om sources.list aan te passen.

Nano /etc/apt/sources.list

Voeg de volgende regels toe:

deb http://ftp.debian.nl/debian/ stable main non-free contrib
deb-src http://ftp.debian.nl/debian/ stable main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-f$

deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free

deb http://www.fs.tum.de/~bunk/debian woody/kernel-26 main
deb-src http://www.fs.tum.de/~bunk/debian woody/kernel-26 main

Druk nu op CTRL+X

Wil je saven? Druk nu op “Y” en save hem in de file sources.list

De volgende stap is apt-get updaten. We doen dit met het command:

Apt-get update

Apt-get gaat nu de sources.list packages updaten.

Nu doen we het command:

apt-get install libncurses5-dev make gcc bin86 libc6-dev kernel-package bzip2 wget fakeroot module-init-tools initrd-tools procps bind9 quota dhcp3-common dhcp3-client

Het is belangrijk om over Y te doen. En bij module-init-tools YES in te typen.. Want die zijn erg belangrijk met het compilen van de kernel.

Ga nu naar /usr/src/

Cd /usr/src/

Doe:

Wget http://www.kernel.org/pub...v2.6/linux-2.6.10.tar.bz2

Nu ben je bezig om de nieuwe kernel te downloaden. Wacht tot die klaar is en en doe:

tar xjf linux-2.6.10.tar.bz2

wachten tot die klaar is.

cd linux-2.6.10/

Nu zitten we in het mapje linux-2.6.10

Doe nu een .conf file downloaden:

Wget http://www.falkotimme.com....6_compile/config-2.6.8.1

Doe nu het command:

Make menuconfig

Ga naar Load alternate config file en typ daar config-2.6.8.1

Vergeet niet DHCP support en SATA support aan te zetten wil je hier gebruik van maken.

Ga nu naar EXIT en save de file.

Doe nu deze 2 commands:

make-kpkg clean

fakeroot make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image

Dit kan heel lang duren. Afhankelijk van wat voor systeem je hebt. Bij mij duurde dit 30 min op een 3.0ghz 1024DDR en 7200 rpm hdd.

Als het compilen klaar is moet er als het goed is dit bestand in /usr/src/ staan:

kernel-image-2.6.10_custom.1.0_i386.deb

doe nu het command:

dpkg –I kernel-image-2.6.10_custom.1.0_i386.deb

Nu gaat die de kernel installeren. Vraagt die wil je bootflop maken? Mag je ja of nee kiezen.

Vraagt die wil je saven in lilo.conf? daar moet je YES doen

Nu gaan we naar /boot/

Cd /boot/

Doe het command:

mkinitrd -o initrd.img-2.6.10 2.6.10

Wacht tot hij klaar is en ga dan naar /etc/

Cd /etc/

Nu gaan we lilo.conf aanpassen.

Nano /etc/lilo.conf

Pas de volgende dingen aan zoals dit. En eventuele dingen zoals Root=/dev/hda1 kan per computer verschillen dus zoek uit wat bij jou de root disk is.

# Boot up Linux by default.
#
default=Linux-2.6.10

label=Linux-2.6.10
root=/dev/hda1
read-only
# restricted
# alias=1

image=/boot/vmlinuz-2.2.20-idepci
label=Linux
root=/dev/hda1
read-only
optional
# restricted
# alias=2

Druk CTRL+X en sla lilo.conf op.

Nu doen we het command lilo om lilo.conf te laden.

Lilo

Of /sbin/lilo

Als je geen errors te zien krijgt is het veilig om je systeem te booten.

We doen dit met het command:

Shutdown –r now

Nu is het afwachten of je systeem het doet met je nieuwe kernel.

We kunnen dit zien met het command:

Uname –a

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Dat gaat zo zeker niet werken:

- Je .config wordt op die manier niet gebruikt
- Zal jouw .config voor iedereen werken?
- Waarom geef je bij make-kpkg geen --initrd mee als je toch van plan bent om er een te gebruiken?
- Waar is ssh ergens nodig?
- Voor de duidelijkheid: Alle bovengenoemde commando's beginnen met een kleine letter :-)

[ Voor 16% gewijzigd door sebas op 28-01-2005 18:42 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
sebas schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 18:42:
Dat gaat zo zeker niet werken:

- Je .config wordt op die manier niet gebruikt
- Zal jouw .config voor iedereen werken?
- Waarom geef je bij make-kpkg geen --initrd mee als je toch van plan bent om er een te gebruiken?
- Waar is ssh ergens nodig?
- Voor de duidelijkheid: Alle bovengenoemde commando's beginnen met een kleine letter :-)
Ja had hem in word getikt vandaar commandos met hoofdletter. Het is een verslag voor mijn stage bedrijf. Het is erg handig voor hun om SSH te gebruiken, vandaar SSH nodig. En nee mijn config zal niet voor iedereen werken? maar dat staat er toch ook?

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Dit topic had ik toch wel veel aan bij het compilen van m'n eerste kernel :) Ik heb toch nog een vraagje, vandaar dat deze nog een klein schopje krijgt :P

Ik heb geen gebruik gemaakt van de config files van anderen, misschien dat het daarom zo lang duurde voor het compilen klaar was. Er kwam een boel voorbij waarvan ik nu weet dat het niet nodig was, weer wat geleerd voor de volgende keer.

Aan het einde van het compilen geeft ie aan dat ik grub nog even aan moet passen, zodat ie de nieuwe kernel pakt. Ik heb echter geen idee wat ik in /boot/grub/menu.lst neer moet zetten ... de nummertjes veranderen lijkt me niet voldoende iig :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Kaastosti schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:59:
Dit topic had ik toch wel veel aan bij het compilen van m'n eerste kernel :) Ik heb toch nog een vraagje, vandaar dat deze nog een klein schopje krijgt :P

Ik heb geen gebruik gemaakt van de config files van anderen, misschien dat het daarom zo lang duurde voor het compilen klaar was. Er kwam een boel voorbij waarvan ik nu weet dat het niet nodig was, weer wat geleerd voor de volgende keer.

Aan het einde van het compilen geeft ie aan dat ik grub nog even aan moet passen, zodat ie de nieuwe kernel pakt. Ik heb echter geen idee wat ik in /boot/grub/menu.lst neer moet zetten ... de nummertjes veranderen lijkt me niet voldoende iig :)
Als je je kernel maakt via de kernel tools van debian (make-kpkg) past hij zelf je menu.lst op de juist manier aan bij het draaien van de dpkg -i kernel.deb :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik heb het voorbeeld van gupje gevolgd:
als root:
cd /usr/src
cd linux-2.6.10
make menuconfig
make
make install
Dan doet ie dat dus niet :)

Sterker nog.. make-kpkg kent ie niet eens :) Ik kan er ook zo 1-2-3 geen package voor vinden :?

[ Voor 16% gewijzigd door Kaastosti op 08-02-2005 17:18 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Kaastosti schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 17:10:
Ik heb het voorbeeld van gupje gevolgd:

[...]

Dan doet ie dat dus niet :)
Maar dat zei ik dan ook al tegen je.... :P

- http://www.ezeeman.demon.nl/debiankernelcompile.html
Voor de kernel compile op de Debian manier.

- Grub: www.google.com ..keywords: grub+howto
Je krijgt ook te maken met deze regel:
root (hd0,0)
Waarbij je ff moet onthouden dat in dit geval de eerst 0 je eerste HDD is en die 2e nul je eerste partitie op je eerste HDD dus.

edit:
make-kpkg zit in de kernel-package
apt-get install kernel-package

draai ook ff:

apt-get install module-init-tools
apt-get install modutils

[ Voor 13% gewijzigd door DeMoN op 08-02-2005 17:26 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik neem daarbij gewoon de gegevens over van de bestaande kernel, er van uitgaande dat die op dezelfde fysieke schijf staat (da's 100% zeker, want er zit er maar 1 in :)) en op dezelfde partitie (n00b install == werkschijf + swap), daar geloof ik ook wel in.

Hij begint wel te miepen over root, maar dat ik die goed op moet geven achter m'n kernel. Bij m'n vorige kernel stond daar bijvoorbeeld:
root=/dev/hda1 ro
Dat lijkt me wel redelijk ok... maar toch willie niet.

De bestaande kernels hebben overigens wel regel als onderstaand er bij. Zo'n .img bestand kan ik echter van de 2.6.10 nergens vinden. Is zoiets verplicht?
initrd /boot/initrd.img-2.4.27-1-386
Als je je kernel maakt via de kernel tools van debian (make-kpkg) past hij zelf je menu.lst op de juist manier aan bij het draaien van de dpkg -i kernel.deb :)
Dat heb ik dus net allemaal uitgevoerd. Hij plaatst inderdaad netjes die nieuwe kernel er in, maar booten ho maar.
VFS: Cannot open root device "hda1" or unknown-block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on onknown-block(0,0)
Hetzelfde als ik al had. De 0,0 klopt, daar stonden de vorige kernels ook op, net als de hda1.

[ Voor 51% gewijzigd door Kaastosti op 08-02-2005 18:55 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Niemand die hier iets mee kan? Ik vind er niets over terug in verschillende tutorials namelijk. Ja, dat je het goed in moet stellen, maar als ik m'n huidige instellingen wijzig stopt ie er al veel eerder mee. Moet ik een soort ln doen naar /dev/hda2 oid? Zo ja, waarvan? Help! :?

Verwijderd

Kaastosti schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 12:57:
Niemand die hier iets mee kan? Ik vind er niets over terug in verschillende tutorials namelijk. Ja, dat je het goed in moet stellen, maar als ik m'n huidige instellingen wijzig stopt ie er al veel eerder mee. Moet ik een soort ln doen naar /dev/hda2 oid? Zo ja, waarvan? Help! :?
er staat altijd een example van grub of in /boot/grub/grub.conf.example of in /usr/share/doc/grub/grub.conf.example

daarin staat precies wat in grub moet staat, allerlei configuraties voor netbsd freebsd gnu hurd en linux. Commenteer hetgene wat je NIET nodig hebt en pas hetgene aan wat je wel nodig heb en dan doet die het. Voordat je dit doet kopieer grub.conf.example: cp /boot/grub/grub.conf.example naar grub.conf!!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Dat staat er altijd, behalve bij mij :) In geen van de dirs staat dat bestand... sterker nog, het is op het hele systeem niet te vinden. Ook niet iets wat er op lijkt :|

• sampoo
  • Niet online
make menuconfig
make-kpkg --revision=1.0 kernel_image
dpkg -i kernel-0.10.deb
(paar keer enter)
reboot
Klaar wat installeren betreft. Het deb bestandje installeren regelt lilo en alle andere zaken.

Het lijkt mij dat je niet alle drivers om je harde schijf te booten hebt. Dus het probleem ligt bij het make menuconfig (gewoon zelf langslopen) gebeuren of je hebt het juist verkloot nadat het correct stond.

[ Voor 5% gewijzigd door sampoo op 09-02-2005 13:47 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik heb wel redelijk zitten knutselen om het geheel zo compact mogelijk te krijgen ja... hmm.. daar nog maar eens naar kijken.

Pagina: 1