[MCE 2005] Traag op 1GHz CPU*

Pagina: 1
Acties:

• Dadoke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-08-2022
Ik heb een iet wat oudere pc omgebouwd tot MCE-pc,
en na enkele installatie-pogingen ben ik erin geslaagd om alles werkende te krijgen.

Ik heb echter 1 probleem; wanneer ik de MCE-frontend opstart is deze zeer traag.
Voor de eerste keer 'My TV' kiezen duurt tussen de 30 seconden en 2 minuten voordat er een beeld verschijnt.
Wisselen van zender neemt tussen de 5 en 10 seconden in beslag,
en een druk op de groene knop is ook al niet veel sneller.

Als ik de CPU gebruik bekijk zit hij constant tussen 95 en 100%.

Mijn configuratie is de volgende:
Pentium 1Ghz
512Mb Ram
Ati 9250 128Mb
Hauppauge 500MCE
Voor de rest steekt er nog een netwerk en een ata-controllerkaart in.

Windows is volledig geupdate, als mpeg-decoder gebruik ik Nvidia DVD Decoder,
en voor de videokaart is de laatste mce-approved driver geinstalleerd.

Is dit normaal gedrag voor een mce-pc met deze configuratie?
Of is er een mogelijkheid om hem wat sneller te krijgen?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

je cpu is te traag, dat maakt het allemaal zo langzaam.

• Dadoke
Volgens de minium specs voor MCE zou 1Ghz toch voldoende moeten zijn dacht ik?

Verwijderd

Mister I schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 08:39:
je cpu is te traag, dat maakt het allemaal zo langzaam.
Dat is toch waanzin? Je zit in principe alleen maar te kijken naar TV. Maar inderdaad.. MCE2005 eist belachelijk hoge systeemeisen.

Probeer eens een van de vele alternatieven die er zijn voor MCE2005 en die wel makkelijk op jouw systeem kan draaien. Bijvoorbeeld Meedio of (nooit geprobeert) MediaPortal (dat laatste is een MCE-kloon). Als je het leuk lijkt, zou je ook MythTV kunnen proberen, maar deze draait dus onder Linux.

Cheers,

Verwijderd

Minimum specs ja.. Dat je het nog kunt draaien.. Als je het allemaal wat sneller wil moet je dus een andere CPU er in gooien.. Overigens, wat voor tiep mobo heb je, en heb je ook de mobo drivers geïnstalleerd?

• Dadoke
Mobo = Asus CUV4X (drivers zijn standaard)
zouden nieuwe drivers qua performance zo veel verschil maken ?

(en kan ik andere mobo-drivers installeren zonder mce te moeten herinstalleren?)

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Dadoke schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 08:49:
Mobo = Asus CUV4X (drivers zijn standaard)
zouden nieuwe drivers qua performance zo veel verschil maken ?

(en kan ik andere mobo-drivers installeren zonder mce te moeten herinstalleren?)
die drivers worden niet voor niets gemaakt.. dat schilt wel degelijk..

• Dadoke
andreict schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 08:50:
[...]

die drivers worden niet voor niets gemaakt.. dat schilt wel degelijk..
Straks of morgen ga ik dat eens proberen dan ... update volgt

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beetje belachelijk dat een 1GHz processor te traag zou zijn. Wanneer je de afzonderlijke programma's opstart om DVD, DivX, Xvid, MP3 of via TV en Radio op de pc wilt afspelen gaat dit uitstekend. Nu gooi je er een grafische schil er omheen om eigenlijk alles vanuit 1 schil te kunnen "bedienen" en je hebt ineens een monster van een processor nodig... volgens mij zegt dit wel hoe onefficient MCE2005 is inelkaar gezet/ geprogrammeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 27-01-2005 09:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 11:05

Gutteguttegut

CEO of TFD

Grappig, ik heb ook een budget systeempje in elkaar gezet met een PIII 1GHz, 512MB 3x10GB HD, GF2MX400 en een 150MCE.
Het is niet super vlot maar draait opzich best goed ...tot dat ik mn tv wil gebruiken, dan krijg ik een knipperend beeld (zwart/achtergrond).
Het geluid doet het wel prima en diverse plugins ook.
Ik gebruik officiele MCE drivers en de laatste nVidia DVD encoder...

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54
_Dune_ schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:07:
Beetje belachelijk dat een 1GHz processor te traag zou zijn. Wanneer je de afzonderlijke programma's opstart om DVD, DivX, Xvid, MP3 of via TV en Radio op de pc wilt afspelen gaat dit uitstekend. Nu gooi je er een grafisch schil er om heen om eigenlijk alles vanuit 1 schil te kunnen "bedienen" en je hebt ineens een monster van een processor nodig... volgens mij zegt dit wel hoe onefficient MCE2005 is inelkaar gezet/ geprogrammeerd.
Nee, dit getuigt alleen maar van een onbegrip hoe MCE in elkaar steekt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
Dadoke schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 08:36:
Ik heb een iet wat oudere pc omgebouwd tot MCE-pc,
en na enkele installatie-pogingen ben ik erin geslaagd om alles werkende te krijgen.

Ik heb echter 1 probleem; wanneer ik de MCE-frontend opstart is deze zeer traag.
Voor de eerste keer 'My TV' kiezen duurt tussen de 30 seconden en 2 minuten voordat er een beeld verschijnt.
Wisselen van zender neemt tussen de 5 en 10 seconden in beslag,
en een druk op de groene knop is ook al niet veel sneller.

Als ik de CPU gebruik bekijk zit hij constant tussen 95 en 100%.
Heb ook nog een beetje een beeld welke processen dit zijn ? Of heb je al met perfmon gekeken ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Dadoke
StevenK schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:31:
[...]

Heb ook nog een beetje een beeld welke processen dit zijn ? Of heb je al met perfmon gekeken ?
voorlopig alleen via task manager gekeken, en hier zie ik alleen dat MCE alles neemt

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een kleine titel edit zodat we iets meer perspectief hebben :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

StevenK schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:29:
[...]

Nee, dit getuigt alleen maar van een onbegrip hoe MCE in elkaar steekt.
mmm, ik heb zelf overigens nog niets met MCE2005 gedaan. Ik ben wel geinteresseerd, maar waar is volgens jou MCE2005 dan precies voor bedoeld?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik vind het niet zo gek dat 1Ghz te traag is. Als je ook maar een beetje snapt hoe MCE werkt dan zou je dat niet willen. Als je "alleen een beetje televisie" wilt kijken koop dan gewoon een televisie.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Baviaan schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:45:
Ik vind het niet zo gek dat 1Ghz te traag is. Als je ook maar een beetje snapt hoe MCE werkt dan zou je dat niet willen. Als je "alleen een beetje televisie" wilt kijken koop dan gewoon een televisie.
Wat ik wil is kijken hoe ik zo goedkoop mogelijkkeen compleet "MCE achtig" systeem kan draaien.

Ik gebruik ook meedio (dual boot) en dat draait al iets vlotter, alleen is het instellen van de tv kanalen een ramp en heeft die (nog) niet de mogelijkheid diect iets van tv op te nemen (alleen via programmeren).

Verwijderd

minimumspecs zijn 1.6 GHz of equivalent. Ga niet op Microsoft zitten zeiken als het niet vloeiend werkt op een lager systeem, MCE was nooit bedoeld om los verkocht te worden.

Wat je zou kunnen proberen is onder settings -> general -> visual&sound-effects de speciale effecten uit te zetten. Verwacht dan niet dat TV het vloeiend doet. MCE heeft naast een directX 9-compatible videokaart wel wat CPU-kracht nodig omdat het itt tot andere HTPC-software het signaal realtime opschoont (vandaar ook de vertraging). Je kunt MCE echter nog steeds als jukebox gebruiken en voor foto's.

Je zou je CPU kunnen upgraden tot het maximum dat in je socket gaat. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe VIA processors zich tot AMD en Intel verhouden maar volgens deze site (http://www.isl.nl/TIMECE/...6F39002619D4?OpenDocument) kan MCE op een 1.3 GHz Via-cpu draaien.

Tenslotte zijn er voor de echte tweakers zat alternatieven voor MCE die het wel op een 1 GHz machine doen (Zie http://www.videohelp.com/tools?s=34#34 voor een redelijk complete lijst voor Windows). Ik werd zelf alleen een beetje moe van XMLTV (tv-gids voor andere apps dan MCE) vandaar MCE voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 10:48 ]

• Dadoke
Wat de minimum specs betreft is het me nog niet 100% duidelijk.
Ik vind zowel sites waar ze 1Ghz als 1.6Ghz als minimum aanbevelen.

Ik vermoed dat 1.6Ghz de juistere zal zijn

Cpu upgrade voor zelfde socket zou kunnen tot 1.4Ghz,
maar dan zit ik nog altijd onder de 1.6 he ...

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Dadoke schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:42:

Ik ga mn PIII 1GHz hopelijk voor het weekend nog vervangen voor een P4 1,8GHz eens kijken hoeveel verschil er in zit.

• StevenK
Dadoke schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:42:

Bij mijn weten is 't toch echt 1.6.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Gutteguttegut schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:44:
Ik ga mn PIII 1GHz hopelijk voor het weekend nog vervangen voor een P4 1,8GHz eens kijken hoeveel verschil er in zit.
Een boel mensen zijn het vergeten, maar de overgang van PIII naar P4 zorgde voor een aanzienlijke afname van de clock-for-clock snelheid. De PIII op 1.4GHz overtreft een Celeron 2GHz waarschijnlijk vrij gemakkelijk en ik draai thuis met 512MB en een Celeron 2GHz. Draait prima.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Exirion schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:58:
[...]

Een boel mensen zijn het vergeten, maar de overgang van PIII naar P4 zorgde voor een aanzienlijke afname van de clock-for-clock snelheid. De PIII op 1.4GHz overtreft een Celeron 2GHz waarschijnlijk vrij gemakkelijk en ik draai thuis met 512MB en een Celeron 2GHz. Draait prima.
Hmm...en ik ga het nog lowbudget houden ook...het wordt een P4 1,8GHz met SDRAM :X

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Daar werk ik op m'n werk ook mee. Als tweede machine ernaast een PIII 1.4GHz die vlotter werkt :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 09:04
Ik heb mce ook even geprobeerd op een amd athlon 1800+, ging opzich best prima (behalve het tv gedeelte) tot ik in media portal een beter alternatief zag. (werkt ook een stuk vlotter)

Look en feel zijn ongeveer hetzelfde maar heeft minder absurde systeemeisen.

Verwijderd

Ik ben vorige week mijn mce projectje gestart met spullen die ik nog had liggen....

Een heuze PIII 933, geforce 5200 128Mb , 256 MB pc 100, 80 gig 7200rpm Hitatchi

Heb speciaal daar voor een Hauppauge pvr 150 ( met ab ) aangeschaft..... maar helaas
het beeld bleef zwart of kreeg een slideshow van beelden. Kreeg wel beeld in Wintv
maar onder mce nix.

Na het ene oude bordje te vervangen door een ander oud moederbordje met een iets nieuwere chipset ( Via 964 chipset ) en wat geheugen bij prikken ( had nog 1,5 gig pc 133 )
en een herinstall van win mce 2005 + de laatste drivers van Hauppauge.tv ( pv 150 ) werkte het in eens als een speer.

Win MCE 2005 is dus best te draaien op een PIII 933 ook de tv module, en moet zeggen dat de response tijd helemaal niet slecht is. Opnemen, Time shiften etc gaat allemaal prima.

Verder werkt bij mij van de codecs; Nvidia, Intervideo en powerdvd6 de powerdvd het best.

Had eerlijk gezegd na alle berichten hier, niet verwacht dat ik het naar behoren werkend zou krijgen.
Maar na een weekje slaap gebrek en veel gerommel met drivers en codecs en een herinstall werkt het als een zonnetje.

8)
Pagina: 1