[GRUB]Kernel fout opgegeven, hoe wijzigen?

Pagina: 1
Acties:

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na een hoop gekl**t heb ik dan Gentoo 64bit linux gecompileerd en dat ging allemaal prima (zover ik weet ;) ). Bij het onderdeel uit de Gentoo Installation Guide liep ik een beetje klem bij het onderdeel voor Grub.
Daar moet je je kernel versie dus opgeven, en daar heb ik blijkbaar een tikfout in gemaakt. Vervolgens na een reboot kreeg ik eerst al geen splashscreen te zien, maar ik wist dat windows onder optie 1 zat en gentoo onder optie 2 dus vandaar dat ik nu in windows zit. Optie 2 (linux) kiezen geeft me de melding dat ie de file niet kon vinden met het pad wat er in grub staat. Dit wil ik natuurlijk wijzigen zodat het wel klopt, maar hoe?

Mijn grub.conf was :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
default 0
timeout 30
splashimage=(hd0,1)/boot/grub/slash.xpm.gz

title=Windows XP Professional
root (hd0,0)
chainloader (hd0,0)+1

title=Gentoo Linux 64 bit
root (hd0,1)
kernel (hd0,1)/boot/kernel-2.6.9-r14
initird (hd0,0)/boot/initrd-2.6.9-r14

Goed, het werkt dus niet (geen splashimage en linux wordt niet gevonden) maar hoe kan ik de grub.conf wijzigen nu?
En wat moet ik nu precies invullen bij kernel & initrd? ik heb kernel gentoo-dev-sources-2.6.9-r14 gecompileerd.

edit :

ik heb windows op partitie 1 staan, en partitie 2 is de bootpartitie (ext3) en partitie 3 de rootpartitie (ext3).

[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 26-01-2005 21:00 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
het makkelijkst is om de line te editten ('e' in het grub menu) naar de goeie zin, te booten, en vervolgens binnen linux grub.conf aan te passen. Je initrd lijkt me niet goed op (hd0,0), dat is je windows partitie. Dit zal wel (hd0,1) moeten zijn, je boot partitie.

• Cartman!
  • Niet online
frim schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:05:
het makkelijkst is om de line te editten ('e' in het grub menu) naar de goeie zin, te booten, en vervolgens binnen linux grub.conf aan te passen. Je initrd lijkt me niet goed op (hd0,0), dat is je windows partitie. Dit zal wel (hd0,1) moeten zijn, je boot partitie.
ok, dat ga ik eens proberen.
je hebt gelijk ja, die initrd stond wel op hd0,1 maar foutje tijdens t typen net.
als ik heel lang niet terugkom hier dan zit grub de zeik in :P

Verwijderd

Een andere optie, is booten vanaf je installatie-CD, je schijf te mounten en dan je menu.lst aan te passen..

• Cartman!
  • Niet online
heb wat dingen geprobeerd maar mn beeld is helemaal screwed bij grub :?

hoe sla je een wijziging op? Ik heb met 'e' het gewijzigd maar als ik dan terugga naar t begin van grub en dan linux kies dan heeft ie nog de oude waarde.
Als ik met tab werk dan krijg ik overigens in (hd0,1)/boot/ geen enkel resultaat :? is dit wel normaal :?

hezik : waar vind ik grub dan :?
ben nog een aardige linux-n00b namelijk

Verwijderd

g00fy schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:19:
heb wat dingen geprobeerd maar mn beeld is helemaal screwed bij grub :?

hoe sla je een wijziging op? Ik heb met 'e' het gewijzigd maar als ik dan terugga naar t begin van grub en dan linux kies dan heeft ie nog de oude waarde.
Als ik met tab werk dan krijg ik overigens in (hd0,1)/boot/ geen enkel resultaat :? is dit wel normaal :?

hezik : waar vind ik grub dan :?
ben nog een aardige linux-n00b namelijk
e.e.a. is een beetje afhankelijk van je linux, ik weet het zo niet uit m'n hoofd bij gentoo, globaal gezien:

1) booten vanaf je cd-rom, tot je een prompt krijgt
2) mkdir /mnt (als die niet al bestaat) gevolgd door mkdir /mnt/disk (oid, wat je wil)
3) mount /dev/discs/disc0/part2/ /mnt/disk
4) vi /mnt/disk/boot/grub/menu.lst

in vi naar het stuk gaan wat je wilt wijzigen, daar 'i' doen (van insert), dan wijzigen, dan <ESC> en dan :, w, gevolgd door :q en reboot.

Zoiets..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 21:23 ]

Verwijderd

g00fy schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:19:
Als ik me goed herinner dadelijk na de edit niet teruggaan naar begin, maar op b van boot klikken. Dan wordt je gewijzigde zin dadelijk uitgevoerd.

• Cartman!
  • Niet online
Harry_Hakbijl, tnx, maar is opzich niet meer nodig, de methode van hezik werkt beter imo.

Zoals ik zei werkte de methode van hezik met enige wijzigingen. Ik heb grub.conf (dat is t in gentoo ipv menu.lst). Ik vond op de boot partitie 2 folders nog : 'kernel-2.6.9-gentoo-r14' en 'initrd-2.6.9-gentoo-r14' dus die heb ik ingevuld in mn grub.conf

Na een reboot kon ie nog steeds de files niet vinden. Het pad naar de splash image klopt ook echt want die stond gewoon in de grub dir. Nu denk ik dus dat alles nu wel klopt, maar dat hda2 gewoon niet boot op een of andere manier :? Want hij zou op zn minst toch dat splash screen moeten laten zien. En die verwijzingen naar mn kernel kloppen volgens mij nu ook.

Hoe kan ik dat zien of wijzigen ?

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
Ben zelf nog redelijk nieuw op gebied van linux, maar met GRUB heb ik heel wat ervaring, spijtig genoeg :p

(hd0,1) is dus je boot partitie, als ik het goed begrijp. Als je 'n aparte boot-partitie gebruikt, moet je bij grub het pad naar de kernel relatief tenopzichte van die partitie ingeven, anders vindt hij hem niet... ik had het zelfde probleem ongeveer, met Fedora Core 3. dus probeer ns

kernel (hd0,1)/kernel-2.6.9-r14
initird (hd0,1)/initrd-2.6.9-r14

verondersteld dat (hd0,1) weldegelijk de /boot partitie is.

EDIT: oh, en natuurlijk ook splashimage=(hd0,1)/grub/slash.xpm.gz

[ Voor 7% gewijzigd door 84n44n op 26-01-2005 22:02 ]

• Cartman!
  • Niet online
84n44n, held! ik kon nu dus in mn linux komen :>

Alleen die /grub/ was ik vergeten dus die splash image deed t niet. Maar hoe kom ik dan nu wel bij mn grub? zelfde methode als voorheen die hezik gaf?

Ook is de eerste minuut mn scherm onwijs f*cked en heb ik onwijs lage resolutie eenmaal in linux beland. Niet echt t topic hiervoor misschien, maar hoe wijzig ik dat :?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
g00fy schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:10:
84n44n, held! ik kon nu dus in mn linux komen :>

Alleen die /grub/ was ik vergeten dus die splash image deed t niet. Maar hoe kom ik dan nu wel bij mn grub? zelfde methode als voorheen die hezik gaf?
Ja, of dus gewoon de regel weer even editten op b drukken en hem dan vanuit je echte systeem editten, wat iets makkelijker is.
Ook is de eerste minuut mn scherm onwijs f*cked en heb ik onwijs lage resolutie eenmaal in linux beland. Niet echt t topic hiervoor misschien, maar hoe wijzig ik dat :?
Dan moet je even precies uitleggen wanneer je scherm raar is (in welk stadium van het bootproces hij dan is). je kan niet "in linux" zijn, maar wel bijvoorbeeld in X of in een console. Als je console van lage resolutie is heb je waarschijnlijk geen framebuffer aan staan. Als je X resolutie laag is zul je je xorg.conf moeten aanpassen.

• Cartman!
  • Niet online
frim schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:49:
[...]

Ja, of dus gewoon de regel weer even editten op b drukken en hem dan vanuit je echte systeem editten, wat iets makkelijker is.
done :) grub functioneert nu zoals het hoort :) :) :)

[...]
Dan moet je even precies uitleggen wanneer je scherm raar is (in welk stadium van het bootproces hij dan is). je kan niet "in linux" zijn, maar wel bijvoorbeeld in X of in een console. Als je console van lage resolutie is heb je waarschijnlijk geen framebuffer aan staan. Als je X resolutie laag is zul je je xorg.conf moeten aanpassen.
Sinds grub het nu goed doet heb ik geen last meer van de f*ckup dus dat lijkt me ook opgelost. Console overigens want ik moet X nog compilen.

Iedereen bedankt voor de snelle hulp :)
Pagina: 1