iBook -> internet -> PC met specifiek IP adres -> internet

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:31
Ik ben een redelijk gevorderde PC-gebruiker (Dos/Windows) maar veel meer dan een beetje snuffelen heb ik niet gedaan op unix-based machines zoals linux of Mac OS. Om mijn probleem op te lossen heb ik geprobeerd te zoeken maar dit feit maakt het zoeken naar de juiste methode of het juiste programma voor Mac OS niet makkelijker op. Hier volgt mijn vraag:

Ik heb een computer aangesloten op het universiteitsnetwerk, hierdoor kan ik bij heel veel wetenschappelijke sites waar je normaal een abbo op moet hebben. Een vriendin van mij (die tevens studeert aan dezelfde Uni) heeft een iBook, kan zij op één of andere manier via internet contact maken met mijn PC zodat ze ook op die sites kan?
Ik vertrouw haar verder wel maar ze hoeft in principe natuurlijk geen lees/schrijf rechten te hebben op de rest van m'n systeem dus een 'remote desktop' oplossing zoals WinXP die biedt lijkt me iets teveel van het goede, mocht dit al bestaan voor Mac->PC :-).

Mijn comp staat 24/7 aan maar misschien is het een betere oplossing om op een oude laptop of desktop een linux (FreeBSD?) server te laten draaien? Dit laatste vraagt nogal wat inspanning van mijzelf maar het is m'n hobby dus dat vind ik niet erg. Toch zie ik het liefst een constructie waarbij ik een programma op de achtergrond draai waarop zij kan inloggen.

/edit

Oh ja, ik heb zelfs nog meer verstand van haar Ibook dan zijzelf dus aan haar heb ik niet zo veel ;). Best grappig hoe naief mac gebruikers kunnen blijven terwijl ze hun systeem toch best intensief en uitgebreid gebruiken!

[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 26-01-2005 20:15 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als ik dit zo lees is het sleutelwoord VPN. Ik weet niet aan welke universiteit je studeert, maar de Universiteit Twente bijvoorbeeld, voorziet zelf al in mogelijkheden om met hun netwerk te verbinden via een VPN lijntje.
Anders zou je, mits de voorwaarden van je provider het toelaten, zelf een VPN server op kunnen zetten die inkomende verbindingen accepteert. Dit kan prima met *BSD of Linux.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

SoleBastard schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:12:
Oh ja, ik heb zelfs nog meer verstand van haar Ibook dan zijzelf dus aan haar heb ik niet zo veel ;). Best grappig hoe naief mac gebruikers kunnen blijven terwijl ze hun systeem toch best intensief en uitgebreid gebruiken!
Of de gemiddelde Windows gebruiker zoveel over zijn PC weet...
Mijn moeder weet meer van d'r Mac af dan mijn broertje van zijn PC.....

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Kvn
  • Laatst online: 11:15

Kvn

Is een VPN niets? Ik neem aan dat die sites kijken naar je ip ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door Kvn op 26-01-2005 20:29 . Reden: Like.. Doh! Had ik maar eerder gepost :p ]

• Radiodurans
@Dawuss & Slayerized

Bedankt voor de suggestie, ik zal die VPN link eens goed doornemen. Ik ga er idd vanuit dat die sites naar het IP adres kijken ja. Aan de Uni vragen naar een mogelijkheid is ook een oplossing ja... 8)7

@Hexley

Maak ik positief compliment richting Mac dan is het nog niet goed... :'(

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

SoleBastard schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:33:
@Dawuss & Slayerized

Bedankt voor de suggestie, ik zal die VPN link eens goed doornemen. Ik ga er idd vanuit dat die sites naar het IP adres kijken ja. Aan de Uni vragen naar een mogelijkheid is ook een oplossing ja... 8)7
Als je zo'n VPN server gaat opzetten, kun je voor hulp beter in NOS terecht ;)

Voor pointers in de goede richting met betrekking tot het instellen van VPN onder Mac OS X, kun je naar deze handleiding kijken :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een erg makkelijke VPN oplossing is OpenVPN wat ook voor de mac beschikbaar is. Werkt erg simpel, maar wat lastig als je weinig unix ervaring hebt. google even op openvpn. Er is ook een leuke windows gui client voor.

• Radiodurans
Bedankt voor de suggesties allen. Ik heb weer wat aangrijppunten om me verder te verdiepen in de materie.

8)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

Pagina: 1