Toon posts:

De kwestie: AGP vs. PCI Express

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe videokaart te gaan kopen en heb me er inmiddels aardig in verdiept. Ik heb momenteel een socket 478 procesor en twijfel daarom beetje tussen AGP of PCI-E. De bandbreedte van PCI-E sloten is aanzienlijk hoger dan AGP maar, zo las ik in een ander topic, is dit momenteel helemaal nog niet van belang omdat de maximale bandbreedte van AGP nog niet eens benut wordt. Ik wil voor een Ati Radeon x800 XT of Pro gaan.

Nu kan ik dan een Asus moederboard kopen die socket 478 ondersteunt en PCI-E ondersteunt (P4GD1) het geld is het niet omdat ik voor mijn oude P4P800 moederbord nog aardig wat terug krijg.

Nu was mij verteld dat PCI-E kaarten relatief goedkoper zijn dan AGP kaarten. In de praktijk bleek die verschil nog al groot te zijn maar dan andersom! PCI-E was duurder, zo'n 100 euro gemiddeld.

Ik heb eigenlijk op heel wat testsites gezocht maar heb eigenlijk geen tests gevonden waarin de Pro en XT kaarten in zowel AGP als PCI-E modes getest werden. Tomshardware had de 800 pro niet optijd binnen om hem in zijn laatste VGA charts mee tenemen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand testresultaten heeft en of tips/ervaringen/aanmerkingen heeft op deze kwestie. Als ik ongeveer 100 euro meer betaal waar doe ik dit dan voor? Zal PCI-E later de standaard worden en zou ik met de aanschaf van zo'n moederbord in een later stadium nog is een beter kaart kunnen kopen of is het zo dat mijn processor van 3 Ghz deze betere kaarten dan zal limiteren? Op Guru3D hadden ze al problemen bij het overclocken van de XT Platinum versie.

Zovast bedankt,

Tim

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 15:35
PCI-e kaarten zijn niks sneller dan AGP kaarten, het enige verschil tussen de 2 varianten van een bepaalde kaarten is het voetje. De enige reden om op dit moment voor PCI-e kaart te gaan is het toekomstperspectief.

Als je in de toekomst een nieuw mobo koopt zul je die PCI-e kaart weer kunnen gebruiken, AGP sloten zul je niet meer vinden op toekomstige mobo's.

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 08:48
Dat niet alleen , ze zijn ook over het algemeen goedkoper.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

het is toekomst muziek, verder is er NU nog geen verschil want de max bandwith word nog niet gebruikt, dus voor die 100 euro (lijkt me wat veel) krijg je nu niets meer, alleen de mogelijkheid om makkelijker te upgrade de volgende keer

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, das duidelijk, nu meer betalen met oog op de toekomst, Iemand die nog link naar een vergelijking van de 800 XT met de 850 Pro heeft? Ook zag ik dat een 850 XT van Sapphire net zo duur is als een 800 XT van Asus. Iemand die dit nog kan uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 23:36 ]

Verwijderd

Omdat je voor ASUS sowieso altijd meer betaald. Asus levert vaak ook meer CD's etc

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 23:35:
Omdat je voor ASUS sowieso altijd meer betaald. Asus levert vaak ook meer CD's etc
Dat valt tegen. Bij mijn x700 pro zat alleen de manual-CD en de driver-CD :/

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 18:38:
Hallo, Ook hoi

Ik ben van plan om een nieuwe videokaart te gaan kopen en heb me er inmiddels aardig in verdiept. Ik heb momenteel een socket 478 procesor en twijfel daarom beetje tussen AGP of PCI-E. De bandbreedte van PCI-E sloten is aanzienlijk hoger dan AGP maar, zo las ik in een ander topic, is dit momenteel helemaal nog niet van belang omdat de maximale bandbreedte van AGP nog niet eens benut wordt. Waar!

[...]

Nu was mij verteld dat PCI-E kaarten relatief goedkoper zijn dan AGP kaarten. In de praktijk bleek die verschil nog al groot te zijn maar dan andersom! PCI-E was duurder, zo'n 100 euro gemiddeld. Onjuist! Neem bijv. de 6600GT => €160 PCIe, €200 AGP

Ik heb eigenlijk op heel wat testsites gezocht maar heb eigenlijk geen tests gevonden waarin de Pro en XT kaarten in zowel AGP als PCI-E modes getest werden. Tomshardware had de 800 pro niet optijd binnen om hem in zijn laatste VGA charts mee tenemen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand testresultaten heeft en of tips/ervaringen/aanmerkingen heeft op deze kwestie. Als ik ongeveer 100 euro meer betaal waar doe ik dit dan voor? Zal PCI-E later de standaard worden en zou ik met de aanschaf van zo'n moederbord in een later stadium nog is een beter kaart kunnen kopen of is het zo dat mijn processor van 3 Ghz deze betere kaarten dan zal limiteren? Op Guru3D hadden ze al problemen bij het overclocken van de XT Platinum versie. Overclocken is niet CPU gerelateerd, je kaart zal waarschijnlijk niet volledig benut worden nee. Een PCIe kaart zou gewo0n een goede keus zijn.

Zovast bedankt, Np

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 17:36
Ik had zelf ook een P4P800 mobo (deluxe). I.v.m. upgrade mogelijkheden in de toekomst, ander mobo+proc ben ik gegaan voor een PCI-e videokaart. Voordeel is dat ik dan in de toekomst ook niet nog eens mijn videokaart moet vervangen omdat op de nieuwste mobo's met een andere proc (dual) en SATA II etc deze gecombineerd gaan met PCI-e en niet AGP.

Heb zelf dus ook de P4GD1 mobo gekocht. De retail verse bevat veel extra's, waaronder een bracket met 2 USB 2.0 aansluitingen i.c.m. een joystick poort. Daarnaast ook een bracket met een extra compoort. 4 sata kabels+1 sata voeding kabel met 2 aansluitingen.

Vanavond zal ik wat respons geven over het moederbord, vooral op gebied van overclocken etc. Op mijn oude P4P800 mobo draaide ik mijn proc P4 2,6 GHz op 3,6 GHz met een FSB van 266MHZ 1:1. Ik hoop dat ik deze overclock ook met de P4GD1 mobo haal. Wat op viel is dat mijn P4P800 mobo last had van voltage drops, ben benieuwd of ik hier nu weer last van heb.

Vanavond meer hierover. :)

Verwijderd

Nu is pci-e nog niet sneller maar zoals hier al eerder word gezegd zal het waarscheinlijk over 2 jaar ofzo wel een stuk makkelijker zijn met upgraden. Wat je je moet afvragen is of die 100 euro die je nu meer betaald om over zeg 2 jaar te kunnen upgraden zonder niew mobo het waard is.Jouw 3ghz proc is over 2 jaar waarscheinlijk helemaal niet meer snel genoeg en omdat intel er nogal van houd om van sockets te wisselen is de kans dat je nog een snelle proc erop kan stoppen klein.

Het punt is dus een beetje dat al ga je voor agp, je over 2 jaar een hele niewe pc moet kopen wat toch al gauw 300 a 400 euro is voor een leuk mobo + proc. Als je nu voor pci-e gaat heb je dat nu al een beetje. Je geeft nu 100 euro extra uit voor dezelfde kaart in pci-e + de prijs van een pci-e mobo wat je als je over 2 jaar weer een high end videokaart koopt waarscheinlijk toch ook vrij snel moet vervangen omdat je proc het gewoon niet meer trekt.

Het is dus of nu al +/- 200 euro extra uit te geven zodat je nu pci-e heb of over 2 jaar die 300 a 400 euro meer in 1x uit te geven voor een heel niew systeem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 12:33:
Nu is pci-e nog niet sneller maar zoals hier al eerder word gezegd zal het waarscheinlijk over 2 jaar ofzo wel een stuk makkelijker zijn met upgraden. Wat je je moet afvragen is of die 100 euro die je nu meer betaald om over zeg 2 jaar te kunnen upgraden zonder niew mobo het waard is.Jouw 3ghz proc is over 2 jaar waarscheinlijk helemaal niet meer snel genoeg en omdat intel er nogal van houd om van sockets te wisselen is de kans dat je nog een snelle proc erop kan stoppen klein.

Het punt is dus een beetje dat al ga je voor agp, je over 2 jaar een hele niewe pc moet kopen wat toch al gauw 300 a 400 euro is voor een leuk mobo + proc. Als je nu voor pci-e gaat heb je dat nu al een beetje. Je geeft nu 100 euro extra uit voor dezelfde kaart in pci-e + de prijs van een pci-e mobo wat je als je over 2 jaar weer een high end videokaart koopt waarscheinlijk toch ook vrij snel moet vervangen omdat je proc het gewoon niet meer trekt.

Het is dus of nu al +/- 200 euro extra uit te geven zodat je nu pci-e heb of over 2 jaar die 300 a 400 euro meer in 1x uit te geven voor een heel niew systeem.
kort samengevat, koop nu nog agp en koop over een jaar of 2 gewoon een hele nieuwe pc met alles op en top nieuw... klaar >:)

• X-t-r-e-m-e
De asus P4GD1 kost ca. 95 euro. Mijn P4P800 mobo heb ik voor 45 euro verkocht. Dus uiteindelijk kost het mij 50 euro, keuze snel gemaakt lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een x850 XT van sapphire besteld met een P4GD1 moederbord op de 4 launch site. Mijn oude setje raak ik kwijt en dat moederbord is zeker meer dan 45 euro waard. Xtreme, zou je wat overclock specs kunnen posten? Ik heb een 3ghz cpu en met de standard 5% overclock functie loopt hij op 3150 mhz. Als ik hem op 10% overclock zet trekt hij het niet. Denk dat hier meer uit te halen valt, helemaal met het nieuwe moederbord straks.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:13
Ik ga zelf ook nog voor AGP. Waarom? Waarom zou je voor pci-e nou meer gaan betalen terwijl je nou voor minder geld een beter AGP systeem hebt. En tegen die tijd dat pci-e wel intrek is dan kan je altijd nog een andere mobo en graka kopen. Momenteel is pci-e niet echt veel sneller maar omdat dit weer nieuw is kost het wel veel duurder. De vraag blijft of pci-e ook wel zal gaan aanslaan. Dit is allemaal nog niet te voorspellen en alleen maar af te wachten.

Maar ik hoop zeker wel 1,5 jaar mee voorruit te kunnen. Als ik tegen die tijd een pci-e kaart wil plaatsen dan vervang ik ook gelijk het moederbord.

Zoals je al zegt zijn pci-e 100 euro duurder. En dan moet je je ook bedenken dat een pci-e mobo ook nog eens 50-100 euro duurder zijn omdat het nieuw spul is. Terwijl agp even goed presteerd dan pci-e momenteel. Ook zijn er veel meer AGP videokaart leverbaar en te vinden en dat kan ik van de pci-e videokaart nog niet zeggen. Sommige zijn zeer moeilijk leverbaar en duur.

[ Voor 24% gewijzigd door Robin4 op 27-01-2005 23:26 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• X-t-r-e-m-e
Nou dat kan wat worden. Die PCI-E en PCI lock werkt niet bij handmatig overclocken. Dit met de 1003 bios. Als je de frequency op 100 zet en je fsb verhoogt gaat deze gewoon mee :(

Je kan hem wel op 90 instellen zodat bij overclocken je niet teveel boven de 100 uitkomt.

Ga nu slapen, morgen verder proberen. Voorlopig geen succes. Mijn P4P800 liep out of the box van 2600 @ 3462 MHZ FSB 266 1:1 met wat voltage verhoging.

Met dit mobo vindt tie op dezelfde instellingen mijn SATA HDD niet eens. Ik hoop dat een bios update nog wat wonderen doet.

Morgen meer/

Verwijderd

Tegen die tijd dat PCI-e helemaal benut wordt en agp te sloom is moet je toch al weer aan een nieuw moederbord, proc en een gk gaan denken dus als je het over de toekomst hebt klopt dat ook niet helemaal.
Pagina: 1