Toon posts:

Western Digital harddisks stil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geinteresseerd in een stille hardeschijf, en nu kan ik Western Digital hardeschijven tegen een aantrekkelijke prijs krijgen. Ik snap alleen niets meer van de typenummering van WD.

De feiten zoals ik ze gevonden heb: (en correct me if I am wrong)

- Western Digital heeft 4 hoofdlijnen:
- BB, de oude 2MB schijven, niet erg interessant
- JB, met 8MB cache en 3 jaar garantie
- PB, hetzelfde maar dan met fluid bearing, dus stiller
- JD, de SATA versie

Daarnaast natuurlijk nog de raptors en raid schijven, maar ik hou het even hierbij

Als ik dan ga kijken op de Western Digital site, dan staat erhier dat de JB schijven ook fluid bearing hebben, nl "dynamic fluid bearing". Ook zie ik de PB schijven niet meer terug op hun website. Zijn de nieuwe JB schijven nu de oude PB schijven? En hoe stil zijn ze in vergelijking met de Maxtor die ik nu heb (deze)? Die Maxtor is redelijk stil, volgens de specificaties van WD zouden de nieuwe JB schijven ook zo stil moeten zijn, maar de oude zijn echte herriemakers weet ik.

Volgens de nieuwe specs zouden ze net zo stil moeten zijn als de Maxtors, wat is jullie ervaring?

En wat zijn eventuele opties om het geheel nog stiller te maken zonder het veel duurder te maken? Ik gebruik al schroeven met rubber, ik zat nog te denken aan een laptop schijf, hoeveel langzamer zijn die?

Afbeeldingslocatie: http://www.wdc.com/en/images/products/drives/large/Caviar_SE_EIDE.jpg

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10-2025

Jabba

Firkan

WD is altijd wat luidruchtiger geweest dan andere merken, maar sinds FB is er denk ik niet echt meer een luidruchtige schijf. Seagate en Samsung zijn nog altijd het stilst.

De rubber schroeven zijn idd wel een goede optie, maar pas op dat je je hd's niet teveel inpakt, worden ze te warm en dat verkort de levensduur

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 20:37
Waarom neem je niet een Hitachi Deskstar 7k250? goedkoper en stuk stiller dan WD.

Hope for the best, prepare for the worst...

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

De Samsung spinpoints worden erg geprezen om hun stilte, die zijn nog altijd een stuk sneller (en goedkoper) dan een laptopschijf. Zoals al eerder gezegd zijn de meeste Fluid Bearing schijven wel stil, sla de reviews erop na om te kijken welke schijf het beste aansluit bij jouw verdere wensen..

[ Voor 68% gewijzigd door under-world op 26-01-2005 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik kan vinden over de Hitachi (http://www.hitachigst.com/hdd/support/d7k250/d7k250.htm) is dat ie idle 26, 28 of 30dB is afhankelijk van het aantal disks (1,2 of 3). Alleen een 1 disk configuratie zou dus net zo stil zijn als een WD? Hoe weet ik hoeveel disks er in zitten?

btw de WDs kan ik tegen inkoopprijzen krijgen, andere merken niet

Idle geluiden zijn het enige wat voor mij echt belangrijk is, seek geluiden vind ik niet erg. (Soms wel prettig zelfs :+)

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb meerede merken gehad, de stilste tot nu toe is van mij de WD2000JD en WD2500JD
Het enigste wat je hoort bij deze schijven is een beetje getik het is namelijk fluid bearing.
Zeker een aanrader !! ben er superblij mee!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel veel reviews gelezen, maar de meesten hebben weinig of slechte informatie over het geluidsniveau, vaak door slechte meetapparatuur (zoals Femme zelf die een dB meter heeft die niet onder de 30dB gaat bij een bepaalde review) of doordat er in een lawaaiige kast wordt getest. Ook is er zelden of nooit beschreven wat voor schroeven er worden gebruikt en de effecten van vaster of minder vast draaien op het chassis geluid, hooguit een verschil tussen in het chassis en erbuiten.

En vaak is de beleving van een geluid heel anders dan de meetwaarden, dus ik hoor het liever van jullie :)

Ik ga de Samsung en Seagates even opzoeken

Verwijderd

WD is voglens mij kwalitatief verder wel goed, en in mijn ervaring stiller dan bijvoorbeeld maxtors met FB (in mijn ervaring, dus ga hier geen eindeloze wellis nietes discussie van maken)

als ik jou was zou ik zo'n WD tegen inkoopsprijs kopen en er dan zo's HD cooler/silencer aan vast plakken voor 3 tientjes. stond laatst een review hier op TW: reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest

Verwijderd

Topicstarter
Hyperdevil, dat moeten dus wel die nieuwere zijn. Weet iemand hoe je het verschil kan zien tussen een model met en een model zonder fluid bearring? (Bij de JBs dus)

Volgens de meeste reviews en volgens de specificaties zouden de nieuwe WDs inderdaad stiller moeten zijn dan wat ook, maar ik ben (vanwege de reputatie zoals Jabba ook bevestigd) nog niet helemaal overtuigd

Verwijderd

wenneyhanney schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:28:
Waarom neem je niet een Hitachi Deskstar 7k250? goedkoper en stuk stiller dan WD.
dat is toch die serie met laptop schijven die bekend stonden een vroege dood te sterven?

Verwijderd

Topicstarter
Akimbo, ik heb helaas geen 5,25 ruimte, het zit in een Antec Aria kast.

Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/7/0,1311,sz=1&i=77090,00.jpg

Verwijderd

Topicstarter
HyperDevil, wat voor getik?

Zover als ik weet betekend een tikkende harddisk dat ie dood gaat? :?

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Mijn WD600JB maakt niet vrijwel geen lawaai. (dat is: ik hoor hem niet boven mijn Q-Tec 450 Dual Fan of mijn 2 Raptors uit. :P)

Lees en schrijfgeluiden kun je horen bij de WD600JB, maar niks storend luids vind ik, moet er echt naar luisteren. Mijn 160Gb Samsung is denk ik wel iets stiller, die hoor ik ook niet snel al luister ik er naar.

Maar goed, tis allemaal miereneuken vergeleken met de oude 4,3 WD Caviar die ik had. God wat een trommel was dat. 8)7 :P

Ik heb zelf ook zitten denken in de richting van rubbertjes tussen de schijf en de inbouw cages die ik heb. alleen las iets over dat je dan zelf je schijf moest aarden? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Iet op 26-01-2005 16:52 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Topicstarter
Over de Seagates:
Seagate's Barracuda V series is also pretty quiet. The Barracuda IV set the standard for quiet hard drives, but that line is no longer in production. Seagate's 7200.7 series are noticably louder than the Barracuda V's too.
van Anandtech forum

Jabba, welke Seagate had jij in gedachte?

Verwijderd

Topicstarter
Fart: Bij mijn case (die Antec) zitten er hele dunne rubber lagen op de binnenkanten van de metalen zijkanten waartussen de drive komt te zitten, en zijn er schroeven meegeleverd met rubber erop, waardoor dus het rubber de harddisk volledig scheidt van de kast.

Wel las ik elders (ook op dit forum) dat je niet te ver moet gaan met rubber, omdat dan de harddisk te vrij kan bewegen en de seektijden daardoor groter worden (de harddisk beweegt tegen zijn eigen arm in, actie=-reactie)

Er zijn een aantal goeie koelers te krijgen, die ook je harddisk stiller maken, zeker als je een 5,25 bay vrij heb, bijvoorbeeld van Antec, kijk maar eens in de pricewatch

Bijvoorbeeld deze die tussen de 12 en 15 euro kost.

De harddisk is sowieso geaard via de aarddraden van de voeding lijkt me. (Edit: Bij die disktwin staat: Suitable for medical equipment that requires mounting of a hard disk drive without grounding :?)

Edit: Fart: misschien is dit iets voor jou:

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/no-vibe-3.jpg

Ik heb er helaas niet de ruimte voor

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
De WD600JB zal nog zonder fluid bearring zijn neem ik aan. Voor mijn gevoel (maar ik zie het nergens bevestigd) is het ergens rond de 160GB over gegaan, van de 160GB weet ik vrijwel zeker dat er een model is wat idle 32dB geeft en eentje die 26dB doet, dat is dus een verschil van 6dB!!!! Twee keer een verdubbeling in geluid!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-03 13:28

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:57:
De WD600JB zal nog zonder fluid bearring zijn neem ik aan. Voor mijn gevoel (maar ik zie het nergens bevestigd) is het ergens rond de 160GB over gegaan, van de 160GB weet ik vrijwel zeker dat er een model is wat idle 32dB geeft en eentje die 26dB doet, dat is dus een verschil van 6dB!!!! Twee keer een verdubbeling in geluid!
3dB is geen verdubbeling van het geluid, maar van het aantal extra geluidsbronnen. Oftewel 1 HD van 32dB klinkt als 3 HD's van 26dB :)

9800x3d

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
Nee, 6 db zou het equivalent zijn van 4 hd's. Overignes is 6db 4 x het geluidsvermogen, maar het menselijk oor ervaart het niet als 4 x zo hard. Eerder 2 x keer zo hard. Maar hoe dat precies zit kan ik je niet vertellen.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:48

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De OUDE lading WD JB hd's (zilveren deksel) waren kogelgelagerde schijven, die vrij luidruchtig waren. De NIEUWE lading WD JB's (zwarte deksel) hebben allen fluid bearing, en zijn redelijk stil te noemen :) Je kunt dus in de winkel eenvoudig zien wat je koopt.

Hier stond een dode link.

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
zonder de hele thread te doorlezen even persoonlijke evaring: ik heb zopas een WD gekocht van 200 gig en ik dacht dat er iets mis was met de voeding van mijn hd enclosure...

• Marijn_S
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wibra schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 01:59:
zonder de hele thread te doorlezen even persoonlijke evaring: ik heb zopas een WD gekocht van 200 gig en ik dacht dat er iets mis was met de voeding van mijn hd enclosure...
Je bedoelt dat je dacht dat hij uitstond? Of wat?

Ik heb dit weekend ook een WD 200gig gekocht en ben er erg enthousiast over tot nu toe. Geen benchmarks uitgevoerd eigenlijk, maar ik vind ze erg stil en ze voelen ook erg snel aan iig.

System specs - Ik word blij van knipperende lichtjes.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:56:
Edit: Fart: misschien is dit iets voor jou:

[afbeelding]

Ik heb er helaas niet de ruimte voor
Dit lijkt me op lange termijn niet gezond voor de HDD. De trillingen worden totaal niet aan de kast doorgegeven en zullen volledig binnen de HDD blijven. Hierdoor zal de leeskop zichzelf vaker moeten corrigeren bij seekacties, oftewel het zal sneller slijten.

Zie alsook de FAQ van dit subforum: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk. Overigens vind je daar ook een linkje naar een handig topic: [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml]

offtopic:
Mocht iemand zich geroepen voelen, een nieuw deel van het Stille harddisks topic is wel zo wenselijk, compleet met een nette topicstart met o.a. tests van het geluidsniveau van de huidige HDD's (Storagereview? THG? Tweakers.net? etc..) ;)

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:48:
HyperDevil, wat voor getik?

Zover als ik weet betekend een tikkende harddisk dat ie dood gaat? :?
Nee hoor gewoon dat hij leest, dat hele zachte geratel :)
Pagina: 1