Toon posts:

[debian] root password kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
De situatie:
Ik loop nu stage bij een bedrijf waarbij een systeem beheerder ontslag heeft genomen, maar na zijn ontslag, zijn van 2 machines ( LINUX DEBIAN ) de root password nooit doorgegeven !
Nu voel je mijn vaag aankomen.
Hoe word ik weer root ? zijn hier tools voor zoals LOCKSMITH voor windows ?

thnx advance

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon knoppix booten. Mount het root filesystem van de machine ergens. vi /etc/passwd. edit. klaar.
edit:

En dat je /etc/shadow moet hebben was me even ontschoten. Bij mij gaat het zo: vi /etc/passwd. He? Geen passwords? vi /etc/shadow. ;) Maar het is zo basic; daar had TS ook wel uitgekomen.

[ Voor 51% gewijzigd door Sendy op 26-01-2005 15:49 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Als dfe machine mag rebooten en downtime mag hebben is het een kwestie van herstarten met een knoppix cd oid.

Anders een exploit zoeken..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:35:
De situatie:
Ik loop nu stage bij een bedrijf waarbij een systeem beheerder ontslag heeft genomen, maar na zijn ontslag, zijn van 2 machines ( LINUX DEBIAN ) de root password nooit doorgegeven !
Nu voel je mijn vaag aankomen.
Hoe word ik weer root ? zijn hier tools voor zoals LOCKSMITH voor windows ?

thnx advance
Boot die machines met een knoppix CD en wijzig het password veld (in /etc/shadow of /etc/passwd) in een waarde die je van een ander account (waar je wel het pw van weet) hebt gekopieerd.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

Heb je misschien wel de rescue disk van debian nog? Daar gaat het namelijk wel mee.

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 14:05

S1W

Of... bij booten in de bootloader command prompt komen (geloof shift ingedrukt houden tijdens booten met LILO).

Dan: tik in op prompt debian init=/bin/bash

Je boot nu op in single user mode op een prompt, echter wel readonly. Dus ff je device R/W mounten als volgt: mount -n -o remount,rw /

Zo... nu kan je intikken PASSWD, en je pc'tje zal vragen wat het nieuwe root wachtwoord moet worden.

Maar de PASSWD file editen kan en mag natuurlijk ook :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Euhm, mensen, voor 't root pwd moet je /etc/shadow hebben tegenwoordig meestal hoor ;)

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
En wat is er verder mis met chroot & passwd ? Ik vind het handmatig intikken van de hashes in /etc/shadow (/etc/passwd is uiteraard onzin) een beetje prutserig ....

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
sebas schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:51:
En wat is er verder mis met chroot & passwd ? Ik vind het handmatig intikken van de hashes in /etc/shadow (/etc/passwd is uiteraard onzin) een beetje prutserig ....
Niets en lijkt me de meest logische oplossing :)

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 23:03

WPN

[niet inhoudelijke posting]

ligt het nou aan mij of is het nou echt zo simple als bv knoppix booten en een filetje handmatig aanpassen en je hebt root?

[einde]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Peluso schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:56:

ligt het nou aan mij of is het nou echt zo simple als bv knoppix booten en een filetje handmatig aanpassen en je hebt root?

[einde]
Dat is nu eenmaal het gevolg van fysieke toegang tot een apparaat, Je kan het alleen nog omzeilen met een geencrypt filesystem.

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 14:05

S1W

Peluso schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:56:

[einde]
In principe wel, maar dat is uiteraard logisch als je toegang tot de fysieke machine hebt.

edit:
it0 was me net ff voor :D

[ Voor 6% gewijzigd door S1W op 26-01-2005 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
zeer veel dank , morgenochten is het gebouw waar ze staan de 1e.
dus met andere woorden

SLOTJE

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je zoekt bij google op "linux root password recovery" had je dit zelf ook wel uit kunnen vinden volgens mij.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.