Subwoofer: Enkele spreekspoel, aansluiten op 2.0 versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik ben van plan een subje te gaan bouwen op basis van de Monacor SP-250P.
Deze speaker heeft 1 spreekspoel. Ik vermoed dat het niet kan, maar kan ik nu alletwee de uitgangen (uiteraard met filter) van een 2.0 versterker hierop aansluiten, om zo toch het stereogeluid door de sub te laten afspelen?

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59

Offtrack

Ondertitel

Een subwoofer geeft meestal zulke lage tonen weer, dat ze niet plaatsbaar zijn in de ruimte, tenminste dat is de bedoeling. En aangezien je niet zou moeten horen waar de bass vandaan komt is stereo ook zinloos. Stereo door 1 speaker is sowieso een beetje een wazig plan lijkt me, om het niet onmogelijk te noemen.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Offtrack schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:41:
Een subwoofer geeft meestal zulke lage tonen weer, dat ze niet plaatsbaar zijn in de ruimte, tenminste dat is de bedoeling. En aangezien je niet zou moeten horen waar de bass vandaan komt is stereo ook zinloos. Stereo door 1 speaker is sowieso een beetje een wazig plan lijkt me, om het niet onmogelijk te noemen.
Ik neem aan dat hij bedoeld dat je dan zowel de lage tonen van het linkerkanaal als van het rechterkanaal via de Sub te horen krijgt.

TS: Ik weet niet hoe/of je dat zomaar kan doen, wel hebben de meeste versterkermodules voor subwoofers (volgens mij) ingangen waarop beide kanalen aan te sluiten zijn. Misschien is dat een optie?

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Als ik het goed voorheb wil je dus de stereo versterker gewoon full range laten spelen? Zijn er dan ook gewone full range speakers op aangesloten, of enkel die sub?

In het eerste geval: slecht plan. Je moet dus je sub passief gaan filteren, iets waar je gigantische (lees: dure) spoelen voor nodig hebt.

In het tweede geval: actief filteren, dus voor de versterker! De subwoofer hang je dan gewoon aan 1 kanaal, het andere laat je open.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 12:32
subsonik schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:38:
Als ik het goed voorheb wil je dus de stereo versterker gewoon full range laten spelen? Zijn er dan ook gewone full range speakers op aangesloten, of enkel die sub?

In het eerste geval: slecht plan. Je moet dus je sub passief gaan filteren, iets waar je gigantische (lees: dure) spoelen voor nodig hebt.

In het tweede geval: actief filteren, dus voor de versterker! De subwoofer hang je dan gewoon aan 1 kanaal, het andere laat je open.
Of je sluit beide kanalen op de sub (je brugt ze dus ... ) zodat er niet 1 kanaal onbelast blijft (transistors vinden alleen "kacheltje" spelen niet zo leuk over het algemeen ;-))

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik wil ze idd passief gaan filteren, de spoelen heb ik al.

Het enige wat ik wil is een simpel antwoord op mijn vraag :)

Kan ik beide kanalen van een 2.0 versterker op een speaker met een enkele spreekspoel aansluiten?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik denk dat het wel moet kunnen als je 2 dezelfde filters maakt, als je subwoofer 4 ohm is maak je 2 filters voor 8 ohm en die sluit je bij het luidsprekereind parallel aan.
Wat erg belangrijk is is dat het subwoofersignaal aan beide uitgangen precies gelijk moet zijn, anders zit je je versterker kort te sluiten.
Wat een veel betere oplossing is is ergens een oude stereo versterker op te snorren en daar je subwoofer op aan te sluiten, of gewoon een aparte subwoofer versterker, een actief filter is ook aan te raden dan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
bobo1on1 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:34:
Ik denk dat het wel moet kunnen als je 2 dezelfde filters maakt, als je subwoofer 4 ohm is maak je 2 filters voor 8 ohm en die sluit je bij het luidsprekereind parallel aan.
Wat erg belangrijk is is dat het subwoofersignaal aan beide uitgangen precies gelijk moet zijn, anders zit je je versterker kort te sluiten.
Wat een veel betere oplossing is is ergens een oude stereo versterker op te snorren en daar je subwoofer op aan te sluiten, of gewoon een aparte subwoofer versterker, een actief filter is ook aan te raden dan.
Ik heb het nu toch over een (oude) stereo versterker... :/

• bobo1on1
Ow dr hoeven geen gewone speakers bij? Nou dan gaat het best hoor.
Iedereen ging daar maar vanuit en ik dus ook :X
1 kanaal gebruiken dat werkt in ieder geval, voor 2 kanalen samen zal je em moeten bruggen, als je nou een 8 ohm sub hebt en de versterker kan 4 ohm aan dan gaat dat perfect.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Dat wil dus gewoon zeggen dat je beide plussen van de uitgang en beide minnen van de uitgang op resp de plus en de min van de subwoofer aansluit?

De impedantie word dan door tweeen gedeeld?
En kan ik hem dan "stereo" aansluiten?

iig bedankt!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de meeste "gewone" hifi versterkers zijn NIET brugbaar. Wat jij wil kan dus waarschijnlijk niet.

Wise enough to play the fool

• bobo1on1
Elke versterker kun je bruggen, tenzij het al een brugversterker is maar dat wordt nooit gebruikt bij versterkers voor thuis.
Je moet alleen zorgen dat het signaal van de ene kant geinverteerd wordt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03

Jag

TB schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:58:
Dat wil dus gewoon zeggen dat je beide plussen van de uitgang en beide minnen van de uitgang op resp de plus en de min van de subwoofer aansluit?

De impedantie word dan door tweeen gedeeld?
En kan ik hem dan "stereo" aansluiten?

iig bedankt!
Simpel antwoord: nee, dat kan niet. Je kan nooit twee outputs combineren, zeker geen versterker outputs.

Je kan zoals al gezegd, wel de amp bruggen zodat je toch beide kanalen gebruikt. Maar het is niet nodig. En je moet dan wel even rekening houden met de impedantie van de woofer. Als die bijvoorbeeld 4 Ohm is, dan is bruggen geen goed idee (omdat je de amp kanalen dan effectief belast met 2 Ohm).
melcon schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:55:
[...]

Of je sluit beide kanalen op de sub (je brugt ze dus ... ) zodat er niet 1 kanaal onbelast blijft (transistors vinden alleen "kacheltje" spelen niet zo leuk over het algemeen ;-))
Ik heb dat fabeltje wel vaker langs horen komen, maar er klopt echt niks van. Een versterker onbelast laten is helemaal geen probleem, belasten is eerder een "probleem" :P. Een versterker is een spanningsbron: als er een open circuit aan hangt maak je het hem alleen maar makkelijker. Het feit dat er geen stroom gaat lopen, betekent ook dat er geen warmte verstookt wordt in de transistoren (afgezien dan van de rust stroom van de voeding die je normaal ook hebt).
Kortom: dat een versterker niet zijn warmte kwijt kan als er geen luidspreker aanhangt is echt onzin, er is namelijk helemaal geen warmte :).
Pagina: 1